על אליעזר וחיות אחרות חלק ראשון

Lazarus או בשמו המקורי אליעזר [אליעזר היה אדם אשר ישו החזיר מהמתים בברית החדשה, ובלטינית קראו לו Lazarus] הוא שם של סביבת עבודה משולבת אשר בנוייה סביב פסקל מונחה עצמים אשר מתממשק עם המהדר FPC. אליעזר יודע לרוץ בסביבות ריצה שונות כדוגמת Windows לגרסאותיו [CE, XP, Vista וכו'], Linux, Mac ועוד כמה מערכות Unix שונות.

השם ד"א נבחר בגלל שהפרוייקט המקורי (אשר אינני זוכר את שמו) שרצה לעשות דלפי קוד פתוח לסביבת לינוקס מת, ובעצם החיו את הפרוייקט ובגלל החייאה זו קראו לו בשם זה.


הפעם הראשונה שנגעתי באליעזר היתה בערך ב2003 או 2004. הסביבה עבדה רק בלינוקס ועל GTK1.2. כיום ב2007 אליעזר עובד עם QT4 ושני הגרסאות של GTK בלינוקס. כמו כן, הוא תומך ב Carbon וסביבות Windows ועוד… כמו כן יש מערכת גרפית אשר יודעת לעבוד עם X ועל Windows הנקראת fpGUI והיא כולה כתובה בפסקל מונחה עצמים.

אליעזר מגיע עם רכיבים שונים אשר חלקם גרפיים וחלקם לא. הוא גם יכול לקבל כמו דלפי קוד אשר ירחיב את הסביבת עבודה עצמה.

יש גם כמובן פרסים עבור פיתוח באליעזר. וממש כמו כל פרוייקט קוד פתוח אחר, יש קהילה וכו'. ה"בעיה" העיקרית של אליעזר הוא בעצם זה שהוא כתוב ועובד בשפה בשם פסקל מונחת עצמים במקום בשפה "נורמלית" כדוגמת אסמבלי, בייסיק או איזה #C.

בחודשיים האחרונים השתמשתי באליעזר בתור עורך טקסט משוכלל עבור שפת פסקל. וביומיים האחרונים, סתם ניסיתי כמה אפשרויות גרפיות שיש לו להציע. התקנתי את רוב הרכיבים הנוספים אשר מגיעים עם הסביבה, כולל שיפורים שונים לעורך טקסט, תוספות לתבניות התחלה שונות לפרוייקטים שונים כדוגמת "שדונים", אפשרות לבנות תוסף לApache ועוד…

הדבר הראשון שעשיתי היה לגרום לאליעזר לעבוד עם ספריית GTK2 עבור הניהול הגרפי שלי [לוקח נגיד איזה דקה לעשות את זה, וזה בגלל שצריך ללכת לתפריטים ולהגיע לחלון הנכון].

דבר שני שעשיתי היה לשים רכיב בשם TShape על חלון, ולגרום לו להיות נגרר על גבי החלון, כאשר אני עוזב אותו הוא נשאר במקום בו עזבתי אותו. לקח בערך חצי שעה לעשות את זה, בגלל שאני טיפה חלוד בפיתוח תוכנות גרפיות (הפעם האחרונה שפתחתי תוכנה כזו היה ב2003), ויצרתי קוד של אולי 5-6 שורות שאני כתבתי [ולא הסביבה הוסיפה בשבילי]. מדהים כמה זה פשוט אחרי שיודעים איך לעשות את זה.. בשביל לראות שזה באמת פשוט התחלתי פרוייקט חדש ועשיתי את אותו הדבר, ולקח לי בהערכה גסה כ5 דקות עד שהתוכנית רצה ועשתה את אותו הדבר. מדהים 🙂

הדבר הבא שעשיתי הוא יצרתי רכיב משל עצמי זהה ברעיון ל TShape. המטרה היתה כמובן לבדוק כמה קל ליצור רכיב ולהוסיף אותו לסביבה. ובכן לקח לי כרבע שעה לכתוב את הרכיב, עוד 10 דקות ליצור לו תמונת XPM ולהוסיף אותה לקובץ משאבים. ואז יצרתי חבילת התקנה, והתקנתי. כל הסיפור כולו כולל בעיה קטנה בדרך של תחביר במקום ספציפי (עד שלא ניסיתי להתקין את החבילה לא בדקתי בכלל אם הרכיב שלי מתהדר) וזהו אליעזר התהדר מחדש ביחד עם הרכיב (יש כמה סיבות לזה, וזה אחד מהדברים שמאוד שונים באליעזר מדלפי) והרכיב שלי עבד. עכשיו שחזרתי את אותה פעולה ממקודם של הגרירה והדבקה והכל עבד. כל התהליך כולל הבדיקה לקח קרוב לשעה. וזה למרות שזו הפעם הראשונה שעשיתי דבר כזה באליעזר.
למרות שאני משתמש בגרסת SVN שאני בונה לפחות פעם בשבוע אם לא יותר, הסביבה הרבה יותר יציבה והרבה יותר מתפקדת ממה שהיא היתה ב2004. בחודשיים האחרונים הפרוייקט גם קיבל צלמיות חדשות לתפריטים וכו', דבר שנותן תחושה ממש יפה.

יש לי עוד הרבה דברים לבדוק, וכנראה שאבדוק אותם בסוף השבוע הבא, ואז אני כמובן אכתוב עליהם כאן.

חשוב לי להדגיש כי לא נעשו ניסויים בבע"ח, בני אדם או רכיבים אחרים. וכי ל(חוסר) שפיות שלי שלום 🙂

מחשבה אחת על “על אליעזר וחיות אחרות חלק ראשון

  1. שלומי.ל.

    ואוו , לזרוס באמת נראה נחמד!
    אני בהחלט אנסה אותו ואספר לך מרשמי.
    אני זוכר כמה הייתי מאוכזב מ- kylix כשניסיתי אותו לפני כמה שנים.
    זה באמת נשמע ונראה הרבה יותר מבטיח.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.