48 שעות עם firefox3

החלטתי בסוף השבוע האחרון לנסות את Firefox3, והתקנתי אותו על הקובונטו שלי.

 לאחר ההתקנה, יצרתי חשבון חדש עבור Firefox3 בשביל שלא ידרוס או יהרוס לי שום דבר קיים (במידה ותבקשו, אכתוב פוסט איך ליצור חשבון חדש בFirefox).

החלטתי שדבר ראשון אני מתחיל לנסות אותו בצורה "ערומה" מה שאומר, בלי תוספים, ורק הדברים הבסיסיים שהוא הגיע איתם, הם האמצעים שאני אשתמש.

הרצתי את Firefox3 עם החשבון החדש, ויצאתי במטרה לגרום לו לקרוס, ולגרום לו לכמה שיותר בעיות, בשביל לראות "מה השתנה הלילה הזה". אני חייב לציין שהשיפור ב Firefox3 כל כך עצום, שעדיין אחרי 48 שעות לא הצלחתי לגלות את כל השינויים והתוספות.

בראש ובראשונה הוא מהיר יותר, וקל יותר, מה שאומר שעל ה 4 גיגה שיש לי כיום, שבאיזשהו שלב 3 מהם היו הולכים ל firefox, והייתי חייב לאתחל אותו בשביל לשחרר זכרון, דבר שכאן לא היה לו צורך.

דבר נוסף, הרבה באגים שלא ציפיתי בחיים לראות מתוקנים בבית מוזילה, תוקנו ! דוגמא קטנה היא האפשרות להשתמש במקלדת עברית, אבל עדיין להשתמש בקיצורים כדוגמת CTRL+D לשמור סמנייה יעבדו. הבעיה היא שאני לא יודע אם זה תיקון בתור patch שאובונטו/קנוניקל עשו, או תיקון אמיתי של בית מוזילה.

גם ניקוד, נראה ומתנהג יותר טוב (אבל עד ל2 כולל, זה היה patch מבית דביאן, ככה שאני עדיין לא יודע אם זה שיפור של FF3 עצמו), ואפילו ynet החדש נראה ממש טוב (אם כי adblock מאוד חסר לי, היות ומאוד מפריע לי פרסומות זזות. עדיף סטטיות).

אבל מצאתי מספר בעיות:

  1. 2 באגים לוגיים, עם הצורה בה הודעות כדוגמת שמירה של המשתמש והסיסמה, עולים על אישר של "טעינה מחדש" (במידה שאפשרתם אותו), דבר שאומר שמידע מוסתר מעיני המשתמש אשר לא יבין מדוע הטעינה אינה ממשיכה. באג לוגי נוסף אשר מצאתי, הוא שהאפשרויות לשמירת הסיסמה (כלומר שמור, או לא לתמיד) קרובות מידי לX, דבר שיכול לגרום לאנשים ללחוץ בצורה לא נכונה על הכפתור הלא נכון.
  2. איטיות בעבודה עם יותר מ view port אחד, כדוגמת div פתוח אשר מוגדר לגלוש בייחד עם הגלילה (באמצעות CSS -> דבר ש IE5-6 לא תומכים בו, אינני יודע לגבי IE7).
  3. עבודה עם פלאש – משום מה התוסף גם לפני שהוא מת בצורה "רגילה" (שקורה לי גם באיזשהו שלב עם FF2 ו קונקי), ואף גרם לי למצב בו הדפדפן עצמו נתקע, והייתי צריך להרוג את התוסף של פלאש בשביל שהוא ימות כמו שצריך אף הוא.

פרט לכך, ניסיתי לפתוח כמה עשרות של לשוניות (שד"א הגרירה השתפרה אף היא בצורה משמעותית), וטענתי וטענתי מחדש ועוד פעם ושוב.. ובשנית.. וכלום.. לא הגעתי למצב הבעייתי והמוכר שהיה קיים עד לגרסה 2 (כולל).

השינויים ששמתי לב אליהם ב48 שעות האחרונות הינם:

  1. שיפור בסמניות -> עכשיו הוא שומר תאגיות אשר מופרדות בפסיק (ולא ברווח כדוגמת del.icio.us). כמו כן, אפשר להוסיף סמניה משורת הכתובת, באמצעות צלמית של כוכב.
  2. היסטוריה טובה יותר, עכשיו אני יכול לחפש בשורת הכתובות כותרת למשל, והוא יתן לי את האתר המכיל את הכותרת, ובעצם אוכל לטעון אותו כמו שצריך.
  3. שיפור במנהל ההורדות, כאשר בלינוקס כיום יש אפשרות שעד היום היתה קיימת בFF רק בwindows, בה אני יכול לקבוע בהגדרות איפה לשמור את הקבצים (אני כמובן אוהב להגיד לו בעצמי). ועוד כמה שיפורים שעדיף מראה עיניים, מאשר דיבור🙂
  4. שיפור ממש מורגש וממש לטובה באבטחה, כאשר זה מתחיל בדברים הקטנים כדוגמת הסבר פשוט שהאתר תואם לתעודה (שלמעשה לא מחדש כלום), ומסתיים בכך שאם התעודה אינה מתאימה לכתובת, אז הוא מונע ממך לטעון את האתר ומזהיר אות, כאשר אם אתה מחליט שכן לאפשר אותו, יש לך דרך חתחתים בהגדרות שצריך לעבור, ולהוסיף את האתר בתעודות שאתה מסכים אליהם.
  5. שורת החיפוש מהבהבת במידה שאיבדתי את הפוקס עליה.
  6. מנהל אחד להיסטוריה, סמניות ותגיות.
  7. ייבוא ויצוא טוב יותר של המידע
  8. אפשרות במידה שאתם סוגרים את הדפדפן עם לשוניות פתוחות, לשמור את המצב של הדפדפן ולפתוח מחדש.
  9. אפשרות טובה וקלה יותר לנהל תוספים כדוגמת flash, realplayer ואחרים.
  10. האפשרות של Page Info שונתה, ויש אפשרות לתת הרשאות לאתר, אבל ישנה אפשרות שאני משתמש בה אשר הורדה משם, והיא ה headers של אותו אתר.
  11. תיקון בעיית הגלילה מול KDE.

והרשימה של התוספות והשינויים שמצאתי כמובן ממשיכה, אבל אתם מבינים את התמונה (אני מקווה)

בעיה שלצערי קיימת, היא בכך שהרבה תוספים שאני משתמש בהם עדיין אינם זמינים עבור הדפדפן, אבל זה רק עניין של זמן. בכל מקרה את הפוסט הנוכחי, אני כותב באמצעות הדפדפן, ואני ממליץ לכולם עדיין לחכות עד שהוא יצא בצורה רשמית, אבל בנתיים מהניסויים שעשיתי, יש למה לצפות ולחכות. מוזילה באמת עלו מדרגה, ולדעתי הקשו על המתחרים בקרב על הדפדפנים. בכל מקרה, אני ממשיך בניסויים שלי🙂

כתיבת תגובה

