לינוקס למאוכזבי מיקרוסופט

בשנים האחרונות העלתי את המודעות של לינוקס בקרב הרבה מאוד אנשים בארץ ובעולם. לאחרונה קרו כמה דברים ממש משמחים בקטע הזה.

אז  נתחיל מהסוף. התקשר אלי היום חבר, קולגה ואחד המתכנתים היותר טובים שיצא לי לעבוד איתם בחיי המקצועיים (למרות הסריטה העמוקה שלו כלפי ג'אווה, בה כל דבר שרק הוא יכול לעשות עם השפה הוא יעשה, גם אם שורת פקודה של cat תספיק). לפני 5 חודשים, איזה יומיים שלושה אחרי שקיבלתי מCanonical את הדיסקים של Kubuntu שאני מחלק לאנשים (אני מחלק דיסקים מקוריים, כי יש הרבה אנשים רגישים כאשר הם רואים דיסק צרוב, כשאתה מציע להם תוכנה), אחרי הפגישת עבודה, ישבתי איתו שעה, והצגתי לו איך נראה ה Live CD של Kubuntu, אשר הדבר שהכי הפחיד אותו, הוא שהדיסק יתקין את עצמו על המחשב.

עברו כמובן כ5 חודשים מאז, והיום הוא מתקשר אלי ואומר לי שבעקבות החלפת השעון, הוא החליט להתקין ולנסות את Kubuntu שנתתי לו. שאלתי אותו כמובן לפשר הדבר, והוא הסביר לי בפשטות: מיקרוסופט הוציעו patch לשעון לחלונות XP, Vista ו 2003 Server שמתאים לשעון ישראל, הבעיה היא שהוא עובד על windows 2000, ואין עדכון כזה לגרסה, אז הוא החליט לנסות את Kubuntu לצד Windows על המחשב.

הוא היה המום שההתקנה רק ביקשה ממנו את הגדלים השונים של המחיצות, וזהו הכל הותקן, בלי לפגוע בWindows, ובנוסף למנהל הפעלה'אתחול (Grub). כמובן שהוא קיבל את ההסבר, שבעוד שבמיקרוסופט רוצים בלעדיות, בלינוקס אנחנו מאמינים בשיתוף 🙂

הוא ציין כי ראה אצל משהו שולחן עבודה תלת מימדי בלינוקס, ומיד התעניין בזה, וכמובן שהסברתי לו על Compiz-Fusion.

הוא גם סיפר לי שהוא ניסה להתקין את קובונטו על מחשב ישן (ממש כמו מה שאני עשיתי, עם מפרט דומה), אבל אחרי שהממשק קרטע לו עד למצב שהוא כמעט לגמרי עלה, שום דבר אחר לא הסכים לרוץ, והסברתי לו את הבעיה, ושהוא צריך או יותר זכרון, או סביבה גרפית קלה יותר.

סיימנו את השיחה בזה, שכל פעם שיש לו שאלה, הוא מוזמן כמובן בלי להסס לשאול אותי, ואנסה לעזור לו. הזהרתי אותו גם, שאחרי שמתרגלים ללינוקס, מתמכרים, וקשה להתנתק ! אז אם הכל ילך טוב, כנראה שנרוויח עוד מפתח לעולם הקוד הפתוח…

 

סיפור הצלחה שני, הוא על חבר (הגר אי שם באירופה) שקרוב ל4 שנים אשר אני מנסה לגרום לו לעבוד בלינוקס. מאז והוא נתקל בצורך לעבוד על שרת לינוקס (באחד ממקומות העבודה שלו), הוא התחיל מן הסתם להשתמש בשרתי לינוקס, ואני סייעתי לו בבעיות השונות (שבד"כ היו בעיות של חוסר read the following manual –  RTFM).

כל פעם שהוא ניסה את לינוקס על שולחן העבודה, הוא התעקש על Fedora, וכל פעם מחדש אמרתי לו לנסות את אובונטו (הוא לא אוהב KDE אבל כן את Gnome). בשלב ההתחלתי של העבודה עם ההפצות, הוא תמיד עשה טעויות, וחזר לWindows. גם כשהוא ניסה את Ubuntu, הוא עשה את כל הטעויות האפשרויות למשתמש שמגיע מעולם ה Windows ללינוקס, דבר שגרם לו הרבה תיסכול וכעס שזה לא בדיוק עבד, והרבה פעמים הוא עשה נזק למערכת בצורה שהוא עבד (אל תעבדו עם root בתור משתמש "רגיל").

בקיצור, אותו אדם, שלח לי הודעה לפני חודש, כי הוא עובד למעלה מחודש על ubuntu ללא בעיות, ורק כשאין לו ברירה הוא נכנס חזרה ל Windows.

 

כמות האנשים שגרמתי להם לעבוד עם לינוקס היא גבוהה יחסית (למעלה מ20 איש, כאשר אני כבר לא יודע את המספר המדוייק). כל מי שתמשתמש בו בתור שולחן עבודה, בצורה הנכונה, נראה כי מסתדר עם המערכת, וכבר לא ממהר לחזור חזרה לעולם מיקרוסופט.

הדרכים להמיר אנשים תלויה בהרבה מאוד גורמים: כמו מי הבן אדם, רמת הידע שלו/ה, וכמובן הבנת הבעיות/צורות העבודה הקיימות כיום, והיכולת לזהות פתרון אמיתי (ולא רק על הנייר) באמצעות לינוקס.

עוד דרך היא ללכת עם מחשב נישא (למשל) ולהציג את Copiz-Fusion, ובכלל להציג דברים יפים ושונים מאשר מה שאנשים רגילים אליהם.

הטרוליזציה הקיימת באתרים כדוגמת ynet, גורמים לאפקט הפוך, ובמקום להביא אנשים אל העולם, גורמים להרבה מאוד אנשים להתבצר במקום שלהם, במקום לראות משהו שונה.

מחשבה אחת על “לינוקס למאוכזבי מיקרוסופט

להשאיר תגובה

