לינוקס בתור שולחן עבודה

ישנה כמות עצומה של מערכות הפעלה בעולם. חלקן מיועדות למכשירים שונים, ומבצעות פעולות ספציפיות עבור צורך מסויים, חלקן כלליות יותר והשאר נעשה בתור תחביב, או כאמצעי לימוד זה או אחר.

בשוק התוכנה הכללי, ישנם כשלושה עד ארבעה מערכות הפעלה הנמצאות בשימוש רחב: לינוקס, Mac OS X וwindows, אשר הן מאוד מוכרות וידועות, בעוד שמערכת ההפעלה BSD (על שלל גבניה), פחות מוכרת, אבל נמצאת אף היא בשימוש רחב בידי אפל למשל, שלקחה את FreeBSD תור הבסיס למערכת של Mac OS X ולשלל מוצרי ה i למינהם כדוגמת iphone.

ישנו מיתוס על כל מערכת, למשל על Mac OS X נוצר מיתוס על כך שהיא מערכת מוגמרת ומלוטשת, אבל זה רק כאשר לוקחים בחשבון את הממשק הגרפי, ולא את המבנה של המערכת קבצים, וניהול זה או אחר.

Windows, אף הוא נחשב לידידותי במיוחד, למרות שלא פשוט להתקין אותו, או לטפל בו בבעיות, אלא אם אתם באמת ובתמים מבינים הרבה מעבר לבסיס של ללחוץ לחיצה כפולה על העכבר או על Next.

לינוקס מכיל מיתוס מעורב, מצד אחד בטוחים שאין לו תמיכה לשום דבר (למרות שמול 2 המערכות למעלה, הגרעין שלו מכיל תמיכה פנימית בהתקנים הרבה יותר משאר המערכות), שאין לו תוכנות, ובכלל חוץ מאיזה גימיק אין בו כלום (אז מה אם רוב תשתיות האינטרנט בעולם מבוססות עליו).

אז כבר שלוש שנים שאבא שלי עובד אצלו בעסק עם לינוקס.כאשר מחשב אחד הוא מחשב מולטימידיה, המאפשר לו להציג הרצאות בעזרת Open Office ותוכנת המצגות שלו (שהיא מנופחת יתר על המידה יחסית לצרכים האלו) ועוד…

המחשב השני, משמש אותו לעבודה סדירה, כלומר גלישה באינטרנט, שליחת דוא"ל, כתיבת מכתבים, צ'יטוט ב ICQ וזהו פחות או יותר.

מסתבר שאחרי שהרכבתי לאבא שלי את KDE, ועיצבתי לו אותו בצורה שתהיה לו הגיונית לעבודה, כולל האפשרות שכל תוכנה אפשרית נמצאת בעברית, גרמו לכך שאם הוא לא מתאמץ במיוחד, לא ממש אכפת לו מה המערכת שהוא עובד עליה, כי המערכת עובדת. יותר מזה, אני שוזכר שכאשר היה לו Windows, הייתי בקשר טלפוני רציף איתו כי היו הרבה תקלות ודברים לא היו ברורים ומובנים, בעוד שכרגע אחרי שתפרתי את 2 המערכות 100% לצרכים שלו, הוא קורא לי בד"כ אם הוא לא מבין משהו, או שהוא רוצה לדעת איך לעשות משהו שהוא לא עשה אף פעם. למעשה למעלה מ8 חודשים שיש לי שקט על הראש, למעט שאלות של הבנת הסביבה ואו הרצון לגלות עוד משהו שהוא לא ידע לפני כן במערכת.

לדעתי, אם מתעלמים לגמרי מהעובדה שזו מערכת הפעלה בשם אחר מהשם של מיקרוסופט או אפל, ובוחנים את העשייה במערכת, אין הבדל אמיתי, למעט בתוכנות ספציפיות. המיתוס על לינוקס נשבר כבר לפני שלוש או ארבע שנים, והוא רק יוצר פער בין המציאות לבין מה שאנשים מבינים.

עכשיו אל תבינו אותי לא נכון, להתקין לינוקס ולהבין איך להגדיר את המערכת דורשת ידע ויכולת טכנית, אבל אם משווים את השימוש בלינוקס מול Windows אל מול האנשים ה"פשוטים" שרק צריכים שדברים יעבדו בשבילם, ובשביל זה הם יעזרו באנשים טכניים, אין שום הבדל, אלא להפך לינוקס כיום הרבה יותר גמישה ופתוחה לשינויים אשר יתאימו את עצמם לאותם האנשים.

2 מחשבות על “לינוקס בתור שולחן עבודה

  1. מוטי

    אני מסכים שיש פער גדול בין המיתוס לבין המציאות בפועל בלינוקס, אבל גם אני בתור משתמש לינוקס ותיק עדיין בודק לפני שאני רוכש חומרה חדשה אם יש תמיכה בלינוקס (סורק, מדפסת לייזר, מצלמת רשת).
    אי אפשר להגיד שהמצב מושלם.
    אני לא תולה את האשמה בלינוקס ש"לא תומכת", אלא ביצרן שלא מספק דרייברים, ועדיין, כשהסורק שלי לא עובד עם ההפצה שלי זה לא באמת משנה מי אשם.

    נ.ב.
    אני אשמח לראות מספרים שמחזקים את הטיעון ש"רוב תשתיות האינטרנט בעולם מבוססות עליו".
    הרי יש את משפחת הbsd על ענפיה, סולאריס, וכמובן windows שאני יודע שנמצאים במגמת עליה בשנים האחרונות (ויעזור האל לכולנו:)

  2. עודד

    בעוד שעד לפני זמן קצר (אפילו רק שנה – בעיקר עם ה-300 גרסאות של צ'יפסטים של אינטל שאף אחד מהם לא תואם אחורנית) עדיין היו ללינוקס בעיות תאימות עם חומרה חדשה, היום המצב הרבה יותר טוב – אפילו מצלמות web טפשיות מסין וכל מיני כרטיסי רשת אלחוטית מוזרים נתמכים. אני היום לא דואג יותר מדי כשאני הולך לקנות מחשב.

כתיבת תגובה

