רצח בחסות משרד התחבורה

לפני שבוע היו לי רעשים והתנהגות מוזרה ברכב. הלכתי למוסך וגיליתי שתי בעיות אצלי ברכב.

הראשונה היא שמישהו כיפף לי את הטומבון על האגזוז (כנראה בחנייה, כי הרעשים התחילו אחרי שיצאתי מחנייה במקום מסויים). הבעיה השנייה שגיליתי היתה שהייתי צריך להחליף צמיגים לפני חצי שנה.

אז הלכתי למוסך שמתקן תקרים (ומחליף צמיגים וכו'), וקיבלתי הצעה לסוג מסויים של צמיגים. אחר כך, הלכתי לעוד מקום שהציע לי במחיר זול ב300-400 ש"ח גם כן החלפה כולל הכל.

היות ואני לא מבין בדברים האלו מספיק, דיברתי עם אבא שלי, שמבין קצת הרבה יותר ממני. הוא הרים טלפון למקום השני שביקרתי (היות והם מכירים אותו שם), ושם הסבירו לו שהפירמת צמיגים שהציעו לי (כמובן הוא שאל על פירמה בכלל) היא זבל ושהוא לא יעיז לגעת.

כאשר הלכתי איתו למקום הראשון בו ביקרתי, הורידו כבר את המחיר ב100 ש"ח, אבל עדיין דיברו על צמיג מסוג מסויים. בירור באינטרנט העלה שזה באמת צמיג די טוב.

מכאן, אבא שלי דיבר עם חברים שלו, אשר בין היתר מתעסקים עם צמיגים (הם עובדים אצל אחת מיצרני הצמיגים בעולם), והם עזרו להבין שהמחירים הרבה יותר מידי גבוהים, ושיש רווח של לפחות 600%.

עד עכשיו לא חידשתי כלום אני יודע.

ובכן, אין הרבה מידע על צמיגים בארץ, ולפי כתבה שקראתי במחקר שערכתי, מסתבר שפרט לגופים שמתעסקים עם צמיגים, בארץ אין שום מידע על צמיגים שמגיעים בצורה רשמית, ואם זה לא מספיק גרוע בפני עצמו, אז בארץ אין איסור להביא צמיגים שמסוגלים להתפרק אחרי שבוע על הכביש.

מותר בארץ לייבא, לייצר ולמכור צמיגים שיכולים לסכן את הנסיעה שלנו, ואין לאנשים אשר לא מתעסקים במקצוע הזה, שום יכולת לדעת על זה !

אם היה פיקוח והסבר לאזרחים הפשוטים לגבי הצמיגים ועל מה חיתוך שלהם אומר, איך לבחור אותם, ומה בכלל הבדיקות שצריך לעשות, אז הרבה מאוד תאונות לא היו מתרחשות בישראל. הרי על כל "איבוד שליטה", שטוענים שאין סיבה הנראית לעין, יש סיבה: הסיבה היא אי יכולת לשלוט ברכב שנוצרת בד"כ ממצב הצמיגים צמיגים ומצב הדרך (בורות, ראות לקויה, מבנה לא נכון של הדרך וכו') הם אלו שישפיעו על זה.

למשל בבריטניה היה מחקר שערך כמה שנים, ונמצא שמשטחים שונים יעילים יותר בבלימה. וכך בבריטניה בצמתים למשל שמים משטחים שונים אשר יעזרו לרכב לבלום בצורה טובה ומהירה יותר (הרי מדידת מהירות עצירה היא מהירות נסיעה + מהירות תגובה + מהירות בלימה + חיכוך, ואם פחות אנרגיה נדרשת בשביל לבלום בגלל המשטח, אז בהכרח תהיה בלימה מהירה יותר).

נראה כאילו משרד התחבורה מפקיר את החיים שלנו, ובמקום לבצע פעולות מאוד זולות כמו שיחרור מידע על צמיגים, איסור ואכיפה של מכירת צמיגים בעייתיים, יש תאונות שכולם מדברים על "חוסר מקצועיות של נהגים". לא תמיד הנהג אשם ! לפעמים זו הדרך ולפעמים זה דברים כמו צמיגים שיכולים להבדיל בין נסיעה בטוחה לבין מוות.

2 מחשבות על “רצח בחסות משרד התחבורה

  1. עירא

    אני אתעלם ממבול טעויות העברית (הרגת אותי, אחשלו) ואגיד לך שצמיגים הוא נושא עדין אבל אם אתה הולך למקום שלא נראה כמו חור בקיר ועל צמיג מבית טוב אין כאן איפה לטעות. שמות כמו אליאנס וצ'יאט בזולים, ושמות כמו פירלי או בריג'סטון בטיפה יותר יקרים ואתה מסודר. מנסיוני צמיג טיפה יותר יקר משפר בהרבה גם את האחיזה בכביש ואפילו את נצולת הדלק, אז אל תתקמצן לי על כמה מאות שקלים לאורך 4 השנים שהצמיגים האלו ישרתו אותך, והקפד לעשות איזון ורוטציה פעם ב20K, וסע לשלום.

  2. ik_5 מאת

    עברית קשה שפה🙂

    אז בוא אני אלמד אותך כמה דברים שאני למדתי מהפרשה האחרונה:
    1. המחיר של הצמיג לא משנה, אלא אצל מי שאתה קונה אותו. יש צמיגים זבל שנמכרים במחירים אסטרונומיים, וצמיגים די טובים שאתה תשלם עליהם כמו על צמיגים שתחשוב שהם זבל.

    2. החיתוך והחומרים שיש בתוך הצמיג עושים את ההבדל. לכל סוג פעילות יש דרישה לסוג אחר של צמיג. למשל אם אתה נוסע למעלה מ36,000 קמ"ש בשנה יש חיתוך וחומרים שיתאימו לך יותר, מאשר אם אתה נוסע 10,000 ק"מ בשנה.

    3. הצמיגים של אליאנס למשיאות ואוטובוסים נחשבים למצויינים ביותר בעולם, אבל הצמיגים לרכב פרטי שלהם בינוני מטה.

    4. מישלן שהם צמיגים מצויינים עולים 500 ש"ח צמיג. אני לא בטוח שארצה להשקיע 2000 ש"ח רק על צמיגים.

    אני לא מנסה להתקמצן על המחיר, אני רק לא מוכן לשלם למעלה מ600% על משהו שלא שווה את זה, כשמציעים לי צמיג שיחזיק לי שנתיים גג, בעוד שצמיד שיחזיק לי 3.5 שנים (שזה אורח החיים של הצמיג בצורה המקסימלית ביותר) עולה לי ב500 ש"ח פחות. וזה כולל עבודה, איזון וכו'.

כתיבת תגובה

