שבועיים וקצת עם מנדריבה

כאשר החלטתי ש Arch לא מתאימה לי ברמת ההשקעה והאנרגיה שאני יכול להשקיע מול הדרישה של ההפצה, החלטתי לנסות את מנדריבה.

מנדרייק 7.3 היתה הפצת הלינוקס הראשונה שלי לפני למעלה מ8 שנים, ומנדריבה היא כמובן מנדרייק אשר לאחר הרכישה של חברת קונקטיבה, הם שינו את שמם למנדריבה.

בגלל שדותן כל הזמן מתגרה בי, וטען שבגלל שאני רגיל לדביאן, אני לא מסתדר עם מנדריבה, החלטתי להראות לו שההתגרות שלו לא במקום, וגם חיפשתי הפצה שתדרוש ממני פחות אנרגייה, אז ניסיתי להרוג 2 ציפורים במכה אחת. ודי הצלחתי. אני מסתדר עם מנדריבה (עד גבול מסויים), אבל עדיין בהרבה מקרים אני חושב שדביאן עדיפה😛

כל הגרסאות שניסיתי בעבר של מנדרייק ומנדריבה ב6 שנים האחרונות (ב2000 התחלתי לעבוד עם לינוקס שזה היה עם מנדרייק כאמור, ומתישהו נמאס לי לנסות את ההפצה הזו), היו לא רציניות או בוגרות מספיק בשביל מערכת שמתיימרת להיות כל כך "מלוטשת" ומכונה לשולחן העבודה הביתי והאירוגני כאחד. הבעיות היו חוסר יציבות של הכלים שמנדריבה יצרה להפצה. חבילות שלמות אשר פרט מלתפוס מקום על הדיסק הקשיח לא הצליחו לעשות שום דבר – כולל לרוץ ועוד בלי להזכיר בעיות שהיו לי עם urpmi.

אבל זה השתנה ! נראה כי מנדריבה די התבגרו בגרסה האחרונה. סוף כל סוף הם מוציאים גרסה יציבה שהיא באמת יציבה (ולא רק על הנייר) ! סוף כל סוף הבנתי את הצורת חשיבה של ההפצה הזו (דבר שלא הצלחתי להבין עד לגרסת 2008.1) וסוף כל סוף אני מצליח כמעט להנות מההפצה הזו.

אז ההתקנה של מנדריבה היתה מDVD, והחלטתי להגדיר רשימת אתרים אחרי שההתקנה תסתיים. בהתקנה עצמה בחרתי את KDE, ושיניתי את שאר ההגדרות שהייתי חייב, אך ניסיתי להשאיר דברים כמה שיותר בברירת מחדל. ההתקנה הסתיימה לאחר כרבע שעה (כולל ההתעקבות שלי על הגדרות), ומשם האתחול הראשון.

היות ו הסביבת KDE בה אני עובד כוללת רכיבים שמשתמשים ב opengl, אז כאשר הזדהתי נכון אל מול ה KDM (למעשה DM הוא שם הdaemon), הכל התחיל לזז מאוד לאט. לקח לי חצי שעה להצליח לכבות את התכנות שמשתמשות ב opengl. השלב הבא היה להוסיף מאגרים ל urpmi, אשר נראה כי השתפר מאוד מהפעם האחרונה שניסיתי אותו. אבל אני גם מבין יותר את הכלי הזה כנראה בזכות הזכרונות עמומים מהטעויות שלי בעבר בשימוש הכלי, בנוסף לעזרה של דותן (תודה על העזרה).

אחרי שהוספתי מאגרים ובעזרתו האדיבה של שלומי פיש, גם הצלחתי להבין איך להתקין את ההתקני מערכת של nvidia, אבל גיליתי שיש יותר בלאגן מסדר בנושא.

ובכן במנדריבה יש כמה סוגי גרעינים: יש server יש desktop יש laptop ואחרים. לפי השם אפשר להבין מה זה אומר: כל גרעין מהודר אחרת שיתאים יותר לביצועים שונים שנדרשים בכל חלק כזה. עד כאן הכל טוב. אבל בתוך אותן הגדרות ישנן עוד כמה תתי סוגים של גרעינים המגיעים בתור 2nmb, 3nmb ואחרים. ולא כזה ברור מה התפקיד שלהם כי אין תיעוד בהסבר החבילה לגבי ההבדלים שלהם. אז התקנתי לא נכון את ההתקנים של nvidia, אבל באותו הזמן לא הבנתי את זה, ור אחרי שדרוג של ההתקנים נתקלתי בבעיה.

אתחול שלם של המערכת וחזרה, להגדרות הרגילות שלי (שאני שומר בגיבוי) גרמו לכך ש opengl עבד כמו שצריך, אז החזרתי את ההגדרות של opengl ל KDE, אתחלתי את X והכל עבד. אז רציתי לנסות את metisse שזה מנהל חלונות מאוד מעניין שקיים במנדריבה ומספק הרבה כלים מעניינים לעבודה. אבל הבנתי מהר מאוד שזה לא בשבילי (חוסר סבלנות ללמוד איך לעבוד איתו), וחזרתי לkwin.

השלב הבא היה להתקין את כל התוכנות שאני זקוק להם, וגיליתי לצערי שאני משתמש בftp במאגר של PLF, ובברק יש מצערת (throttle) על שימוש בפרוטוקול FTP, דבר שגרום להאטה בהורדה של קבצים כאילו הייתי עם מודם 14,400. אז העפתי את המאגר הזה, ושמתי מאגר אחר של HTTP, ופתאום דברים התחילו לעבוד במהירות נורמאלית.

אחרי יומיים של התקנה, המערכת עמדה ועבדה והכל נראה תקין. אבל אז התחילו בעיות מוזרות אחרי כל מיני עדכוני חבילות. מסתבר שהייתי צריך להפעיל מחדש את X, אבל בגלל שלפעמים התוכנות עבדו ולפעמים החליטו שלא נראה להן לשתף פעולה ולרוץ (ההסתדרות כנראה השפיעה עליהם), חשבתי שחזרתי לימים הרעים של מנדריבה, עד שאיתחלתי את X. אבל אז גיליתי פרט מוזר. X לא מוכן לעלות. קריאה מהירה של הקובץ log שלו הראה שהוא לא מצליח למצוא התקן מערכת של nvidia.

הרצת X בלבד (הפקודה) הציגה בעיה חמורה יותר: הגרסה של nvidia בגרעין שונה לגרסה של nvidia שנמצאת ב X, ואז גיליתי שיש לי עודף גרעינים מותקנים. הסרתי את כל הגרעינים, והתמקדתי ב desktop-latest ומשם התמקדתי בהתקני מערכת של nvidia ושל x שהם גם ב latest במקום בגרסה ספציפית, ואחרי אתחול של המערכת, אז כמעט הכל חזר לקדמותו, ואז גיליתי שמשהו שיכתב לי את xorg.conf (אני לא אוהב כלים אוטומטיים). שיחזור xorg.conf העלה לי את X כמו שרציתי.
פרט לבעיות השונות שנתקלתי בהם בעיקר בגלל בורות (צריך להיות הסבר טוב יותר בתוך פירוט החבילה לדעתי, וזה סוג של באג), אני חייב לציין שההפצה מאוד נחמדה, וסה"כ יציבה, ולמרות שיש מקום לשיפור, אני עדיין חושב להישאר איתה קצת יותר. אולי ככה אני אגרום לדותן לעבור לאובונטו😛

8 מחשבות על “שבועיים וקצת עם מנדריבה

  1. DoK

    למען הקוראים שינסו את מנדריבה בעקבות הפוסט הזה כדאי להזכיר שהדרך הקלה הנוחה והפשוטה להתקין הנעי התקנים קנינים במנדריבה היא בעזרת חבילות dkms (אני מניח שאחרי הבלאגן עם ההנע של nVidia גם אתה עברת להתשמש בהן).
    למעשה כדי להתקין את ההנע הקניני כל מה שצריך משתמש מערכת FREE לעשות זה להגדיר מאגרי non-free ולבחור באשףהגדרת המערכת הגרפית את כרטיס המסך שלו.
    האשף _יציע_ להשתמש בהתנע ההתקן הקניני ובחירה באפשרות זו תביא להורדת החבילות הדרושות והתקנתן.
    אתחול של X וזהו.

    הפעם האחרונה שממש עבדתי עם אובנטו היתה בכתיבת המדריכים בפינגוין עם אחת הגרסאות של 2005 (דרך אגב המדריכים כתובים בויקי והחלקים הנוגעים לאובנטו לא עודכנו מעולם).
    עברו רק שלוש שנים אז תן לי עוד חמש ואני אדביק אותך😉

  2. ik_5 מאת

    אני עובד מההתחלה עם dkms, אבל זה לא פתר את הבעיה שהיתה לי.
    או במילים אחרות, מרוב הפרדת חבילות (במקורה הזה), יש בעיה חמורה יותר לדעתי

  3. elcuco

    אני משתמש בזה בערך חודש, חודש וחצי אחרי שקיבלתי את ההתקנה מתנה ממנדריבה ישראל… אני כל כך מופתע מרמת הגימור שלא חזרתי לאובונטו… וזה אחרי שנה וחצי או שנתיים של שימוש בזה, ואחרי ש־8.04 עבדה אצלי באופן מספק ביותר.

    אני מתכנון פוסט בנושא של מנדריבה בשבועות הקרובים (שקרן, זה כבר חודש מתבשל אצלי ואין לי זמן!), ובגדול: מפתיע לטובה… מאכזב לטובה!

  4. DoK

    בתיאוריה ה-DKMS אמור להתגבר ואפילו להועיל במקרה של ריבוי קרנלים וריבוי הנעי התקנים יכול לנבוע מהגדרת מקרורות בעיתית (PLF הוא מקור לא רשמי ואני חושב שהם מחזיקים חבילות DKMS שלפעמים הן עדכניות יותר מאלו שבמקורות הרשמיים).
    אם תוכל להצביע ביתר דיוק על הבעיה אז אולי אפשר יהיה להוציא מזה דיווח באג מועיל.

  5. ik_5 מאת

    DoK אם הייתי מבין מה אני עושה, אז זה היה פשוט יותר. וגם הייתי יכול לשחזר.

    לדעתי מנדריבה צריכים לשים על זה יותר דגש (התקנת דריוורים כדוגמת כרטיס מסך).

  6. Shlomi Fish

    אני רוצה לציין שאני שמח שאתה מרוצה ממנדריבה. אני כרגע עובד עם מנדריבה קוקר, שהיא משהו כמו Debian Testing או Debian Unstable, וסך הכל אני מאוד מרוצה.

    אל תהסס לפנות אליי אם יהיו לך בעיות כלשהן.

  7. פינגבק: Predicting Three Comebacks | rapid-DEV.net

כתיבת תגובה

