להיות עצמאי

בספטמבר ימלאו שנה למעבר שלי משכיר לעצמאי. ישנם 2 דברים טובים בתור עצמאי:

  1. האפשרות לקחת רק עבודות שאתה מאמין בהן והן מענינות אותך.
  2. האפשרות לקבוע לעצמך לוחות זמנים, אשר תלויות בפרוייקטים שאתה לוקח על עצמך.

הבעיה בלהיות עצמאי, היא ש90% מהאנרגייה שלך הולכת אל הלקוח. כלומר אתה צריך לתקשר איתו, אתה צריך לגבות כסף, אתה צריך לראות אם הוא מרוצה וכו'.

למעשה הדבר הכי חשוב בהתנהלות שלך זו האפשרות להתמודד עם הלקוח. תכנות ופיתוח הן החלק הכי משני ולא חשוב בכל הסיפור הזה. כלומר בשביל להתמודד עם הניהול של עצמך, ניהול הפרוייקט וההתנהלות מול הלקוח, אתה חייב לקבל הרבה החלטות, ואתה חייב להקדיש כמעט את כל האנרגייה שיש לך לנושא.

בשנה האחרונה למדתי שאני אפילו לא יודע את ההתהחלה לבסיס הזה, ואין יום שאני לא לומד משהו חדש ודרך חדשה להתנהל. בשבוע האחרון, הבנתי שאני חייב לעשות 180 מעלות בחשיבה שלי. הרבה לפני שאני מדבר על למצוא לקוחות, אני חייב להגדיר את עצמי במדוייק.

הרבה גופים מעוניינים לקחת אותי בתור קבלן משנה, אבל אני צריך להתנהג בתור עובד של אותם גופים. התוצאה היא שאני גם מגביל את עצמי, וגם מוצא את עצמי בסיטואציות שאני מנסה לא להגיע אליהן, אבל בסופו של דבר הן בלתי נמנעות. ולצערי אני חייב להשתמש באותם קבלנים ראשיים בתור הפה שלי, במקום שאני אעשה את העבודה (כי ככה מצפים מעובד, הולכים למנהל שלו שהוא הפה שלו).

ב24 שעות האחרונות הבנתי משהו שהוסבר לי על ידי לפחות 10 אנשים שונים בזמנים שונים בשנה האחרונה. וזה שאני חייב לדעת להגדיר את מה שאני עושה, מה אני לא עושה, ואני חייב לדעת איך להעביר וליישם דברים הרבה לפני שאני מתעסק עם הפרוייקט עצמו. כמו כן, אני חייב לדעת לקחת כסף על העבודה שלי, הרי סכום הכסף הוא האיכות שאני אומר לאנשים שאני רואה את עצמי שווה.

יש לי שיתוף פעולה כזה שכתבתי עליו כאן, שב24 שעות האחרונות הבנתי שאני צריך להתמודד איתו בצורה אחרת. אני זה שחייב לקבוע את הכללים, ולא לתת לאחרים לקבוע בשבילי. רק ככה אני אצליח להוביל את עצמי למקום שאני רוצה להגיע אליו.

5 מחשבות על “להיות עצמאי

  1. benziv

    מעבר לזה שנכון לך להגדיר את עצמך, חשוב גם מה הסביבה רוצה/צריכה. יש מצב שאתה מגדיר את עצמך – אבל אין לזה ביקוש כרגע או שלא מכירים אותך.
    אני מדברת מתוך הניסיון שלי כשהפכתי להיות עצמאית. יצאתי מעמדה מאד בכירה לשוק שלא מכיר אותי. עשיתי עבודות של שוליות עד שהתבססתי בתחומים שרציתי.
    מקווה שתצליח וכמובן תפיק את הלקחים שלך. אל תשכח להשאיר זמן למנוחה וללמידה.

  2. ik_5 מאת

    תודה אתי.

    העניין בלהגדיר הוא יותר מה אני לא עושה יותר מאשר מה כן. אני מתעסק עם משהו שיש לו שוק, אבל אין הרבה אנשים שיש להם מענה, ורוב ה"אנשים" זה חברות.

    עד לפרוייקט האחרון שאני עושה (הפרוייקט שקישרתי אליו למעלה), לקחתי כמעט הכל, ןהבנתי שזו לא הדרך.
    לגבי זמן פנוי למנוחה, רק לעיתים רחוקות יחסית אין לי. אחד הדברים שלמדתי במקום עבודה האחרון שלי, הוא שמנוחה זה דבר שחייבים אותו.

  3. א

    הכי חשוב זה להגדיר מה אתה *לא* עושה.
    מתי נגמר החוזה, מה יגדיר את סיום הדרישות ההדדיות.

    אחרי זה – אפשר להמשיך הלאה.

כתיבת תגובה

