מתכנתים טובים משתמשים בקוד פתוח

לפני כמה שנים הייתי בראיון עבודה. בראיון העבודה הקצר מאוד קיבלתי תשובה מאוד מעצבנת מבחינתי: "אתה טוען שאתה יודע ומכיר טכנולוגיות מסויימות, אבל אין לכך כל הוכחה פרט למוצרים מסחריים שעשית".

למרות שניסיתי והסברתי שאפשר לראות עבודות שעשיתי בקוד פתוח, זה לא ממש עניין את אותו עסק (שמן הסתם לא התקבלתי אליו).

בעקבות אותו ראיון (כמה חודשים אחר כך) יצרתי את האתר שלי, שכולו נועד להיות "הוכחת יכולת", כולל המנוע שהוא מריץ – יצרתי CMS שהוא בעצם הוכחת יכולת להראות שאני מסוגל לכתוב CMS גם אם מדובר בטכנולוגיה שאני לא מכיר (אז זו היתה שפת רובי ללא מסילות).

העניין הוא שאותו ראיון, הוכיח לי שאותו מקום עבודה לא יתאים לי (גם אם הם כן היו רוצים אותי), יותר מאשר שאני לא מתאים אליו וזה בגלל החוסר יכולת של אותם מפתחים/מנהלים להיפתח אל גישה שונה של אנשים (לא סתם הבלוג הזה נקרא "לראות שונה"). למרות שהם אמרו לי דברים כמו "אנחנו מאוד אוהבים ומעריכים אנשים שלמדו בעצמם" ועוד דברי םבסגנון, ההתנהגות שלהם היתה מאוד סקפטית בגלל המחסור שלי בתעודות. דבר שלימד אותי הרבה בעת חיפוש עבודה. או במילים אחרות לא כל מקום עבודה מתאים ליכולות שלי, "הם צריכים להיות 'ראויים' לאנשים בעלי גישה כמו שלי". (זה נשמע כמו התנשאות, אבל למען האמת זו עוד צורת סינון של מועמד למקום עבודה שלא נראה לו, או יש לו ספקות).

לפני קצת יותר משנה, אי שם באפריל 2007, כאשר נמאס לי מהמקום עבודה שעבדתי בו (בגלל הרבה מאוד סיבות), הלכתי לראיון עבודה בחברה שמתחזקת שרתי לינוקס, ומעדיפה שכל הכלים יהיו בקוד פתוח במידת האפשר. כשהלכתי לאותו ראיון עבודה, לא הבנתי שהם מחפשים מנהל רשת, או איש תמיכת רשת, אלא חשבתי שמדובר במשרת פיתוח. באותו ראיון הצלחתי לענות על למעלה מ90% מהשאלות שנשאלתי באופן כללי. ובראיון השני, הם כבר נכנסו לעומק והתחילו לשאול אותי כל שאלה אפשרית עבור כל טכנולוגיה שאי פעם רשמתי בקו"ח שלי. קרוב לשעתיים של ראיון, הובילו למצב מאוד מעניין. אחרי שהסברתי (ואף חלק מהדברים בנוסף גם הפנתי לאתר שלי בתור סימוכין לידע כעוד הוכחת ידע). רק אז הוסבר לי שהמשרה היא משרת מנהל רשת. אבל הם אמרו שהם מאוד התרשמו מכך שאני באמת ובתמים מבין על מה שאני מדבר. וכל הדברים שרשמתי בקו"ח, ללא יוצא מן הכלל אני באמת מכיר ויודע, ולא המצאתי שום דבר. ויותר מזה, אני גם מבין הרבה טכנולוגיות נלוות, אשר לא היו רשומות בקו"ח, אבל מציגות את זה שהבן אדם באמת מנסה להתפתח, ולא להישאר כלוא במה שהוא חייב לדעת בלבד. נפרדתי מהראיון השלישי באותה חברה בסיכום שאם הם אי פעם יהיו צריכים מפתח בטכנולוגיות שאני מכיר, יודע ושולט, הם באמת היו רוצים לראות אותי בחברה שלהם, כי האופי שלי (למרות שיש ידע) לא מתאים למנהל רשת, וגם אני לא כל כך ששתי למשרה כזו.

התנהגות כזו ד"א מצביעה על מקום עבודה הרבה יותר רציני (גם אם הפרידה לא היתה באמת כזו "יפה"), בגלל שאמצעי הסינון שלהם הוא לא תעודה, אלא לראות שאני מבין על מה שאני מדבר, וההתעלמות מכל דבר אחר שנמצא מסביב (כמו תעודות, או איזה "סטטוס" זה או אחר).

ארתיום הציג אתמול "מחלה" שיש למפתחי הקוד הפתוח. אנחנו מתקשים לבטוח בכלי פיתוח (ספריות גם נכללות בהגדרה הזו שלי) שהם לא יכולים לפתוח את הקוד לבדוק, ובמידת הצורך גם לתקן אותם. על פניו, מעסיק לא טכני מאוד לא יאהב את הרעיון הזה, בגלל שזה נשמע כמו ביזבוז זמן. אבל הרווח לטווח ארוך אומר שהרבה יותר קל לפתור בעיות במוצר של החברה בדרך הזו, מאשר כשאתה תלוי בצד שלישי, שלא תמיד ימשיך להיות קיים באותו הזמן, או במקום שעת עבודה אחת של מפתח בתוך החברה, יקח לך חודש של אימלים, שיחות טלפון וכו', עד קבלת התיקון (אם בכלל !).

יתרה מזאת, אני חושב וכמעט בטוח, שמתכנת שבזמנו החופשי גם תורם לקוד הפתוח, הוא אמצעי סינון מצויין למעסיק שיכול ללמד אותו הרבה אודות יכולותיו של אותו עובד.

למשל שהוא אוהב את המקצוע שלו -> כלומר הוא ישקיע במקצוע, ולא ישכח מה הוא עשה שלוש שניות אחרי שהרגל שלו יצאה מפתח הבניין בו הוא עובד.

תצוגה נוספת ממש טובה היא ביכולות של אותו מפתח. הרבה מאוד מפתחים לא באים לידי מימוש עצמי במקומות עבודה בגלל 1001 סיבות. כאשר אפשר לראות כיצד אותו אדם מממש את עצמו בזמנו הפנוי, אפשר להעריך את היכולות האמיתיות שלו.

הקוד הפתוח גם משקף מראה מסויימת על הלך הרוח של אותו מתכנת. בד"כ זה אומר שיותר חשוב לו להגיע לפתרון, מאשר לנעול את הפתרון בצורה כזו שרק הוא ידע אותו. נשמע לא טוב לחברה מסחרית ? ובכן, מה נשמע יותר טוב כשאתה אומר ללקוחות: "יש לנו פתרון ממש טוב ושונה לבעיות, זה מה שעושה אותנו (וכל השאר) ייחודיים". או "לנו יש מפתחים ממש טובים, ואנחנו אפילו דאגנו שפרוייקט ______ יקבל תוספות/תיקונים/מימושים של טכנולוגיות שאנחנו מתמחים בהם, בגלל שאנחנו מאמינים במה שאנחנו מייצרים".

הרי מבחינת שיווק לדעתי המצג השני הרבה יותר טוב. הוא מראה שהחברה מספיק בטוחה בעצמה, כך שהיא לא צריכה לפחד שמישהו "יגנוב" ממנה רעיונות, אלא היא מספיק שולטת בפתרונות, שהיא חושבת שיהא הסמן של השוק בזה, דבר שמוביל בסופו של דבר לסטטוס מסויים בשוק.

גם זה מוגש כחומר למחשבה.

מחשבה אחת על “מתכנתים טובים משתמשים בקוד פתוח

  1. אורי

    תיכנות קוד פתוח שונה מהותית מתכנות מסחרי, מבחינות רבות ומגוונות. בהחלט נראה לי הגיוני שכשמחפשים אחר מתכנת בחברה מסחרית, יחפשו אחר אחד שעבד בעולם המסחרי ופיתח תוכנות אליו. ממש כפי שכאשר כותבים קוד פתוח, אנשים שמגיעים מפיתוח קוד מסחרי בלבד עלולים להעיק על הפרויקט גם אם הם לא מודעים לכך.

    בדיוק כמו שלא היית רוצה מתכנת סוליסט שנכנס עם הראש בקיר בפרויקט קוד פתוח, כך לא הייתי מעוניין במתכנת שרגיל לעזרת קהילה כאשר הוא בא לתכנת קוד שהלקוח שלי צריך לאתמול.

    מבחינת מעסיק פוטנציאלי, או לפחות מבחינתי כאשר אני בא לבחור מתכנת לחברה שלי, דווקא הנסיון (גם אם הוא רע) שיש לך בעבודה המסחרית שעשית בשנה האחרונה שווה עשרות מונים יותר מאשר כל תיכנות שאי פעם תיכנתת בקוד פתוח. וממש לא אכפת לי באיזה כלים השתמשת.

כתיבת תגובה

