מתכנתי copy paste

במרץ 2007 הייתי בכנס האסטריסק הישראלי הראשון. בחלק הסופי של הכנס, היה מתכנת שניסה להבין איך לעבוד עם אסטריסק, אבל מילים פשוטות כמו RFC לינוקס וכו' היו דברים שהוא לא הכיר, למרות שהוא אמר שהוא מתכנת למעלה מ20 שנה.

אני לא זוכר אם זה היה צפריר כהן או מני ליבנה שהגדירו את הגישה של אותו מתכנת, בתור מתכנת Copy Paste. הכוונה במתכנת כזה, הוא שהמתכנת לא באמת מבין מה הוא עושה, ואיך דברים עובדים, אלא הוא פועל לפי איך שאומרים לו לפעול. למשל הוא צריך לכתוב תוכנית שמדפיסה Hello world על המסך, אז הוא לא ינסה להבין כיצד מתחילים תוכנית בשפה שהוא צריך, וכיצד מדפיסים על המסך, אלא הוא יחפש מישהו שעשה את זה פעם, יעתיק וידביק את הקוד, ויגיד שיש לו תוכנית שעושה את מה שצריך.
למעשה מתכנת copy paste יודע רק מה שהוא חייב בשביל להגדיר את עצמו בתור מתכת, ולא ינסה ללמוד שום דבר מעבר לכך, ובהרבה מיקרים גם לא יהיה מסוגל לעשות את זה אם יחפוץ בכך.

לצערי לאחרונה נתקלתי במתכנתים כאלו. בעוד שאני ניסיתי להסביר כיצד אני מנסה לגרום ליותר משאבי מערכת שילכו משירותים בשרת אשר לא באמת חשובים, אל השירותים שאנחנו כן רוצים שיקבלו יותר משאבים. הצד השני לא הבין איך זה קשור. בהתחלה חשבתי "טוב הם אנשי ווינדוז, אולי הם פשוט לא מבינים איך יוניקס עושה דברים". אבל אז הם הגיעו ביציאה שהסבירה לי שהם פשוט לא מבינים איך דברים בכלל עובדים בלי קשר למערכת שהם עובדים איתה ! הם לא מפעילים את הראש לחשוב לוגית איך הדברים מתבצעים, ובטוחים שיש בעיה בלינוקס (למרות שבלינוקס אני יכול למנוע מדברים לרוץ, כשבווינדוז אין סיכוי שאותם סוגי תהליכים בדיוק יעצרו כאשר ווינדוז רץ).

עצם העובדה שהם לא מבינים, ולא מנסים להבין איך דברים עובדים, אלא מקבלים שדברים פשוט עובדים, הסבירה לי גם למה בקשה שלי להעביר פעולה יקרה מאוד מבחינת משאבים, ממקום לא הגיוני שאמור לבצע אותה, למקום שכן הגיוני שיעשה אותה. מסתבר שהסיבה לכך היא פשוטה. הם לא בעלי יכולת לשנות שום דבר. הכל בנוי ומוכן, ולמרות שהם כביכול אמורים לשלוט במערכות שלהם, אין להם את הידע לעשות את זה.

אני לא מבין איך כל כך הרבה אירוגנים יכולים להרשות לעצמם אנשים כל כך לא מקצועיים.

9 מחשבות על “מתכנתי copy paste

  1. ארתיום

    עידו, אני חייב לאכזב אותך, אבל אלא 80% מה"מתכנתים" שמועסקים היום בשוק.

    בגלל זה כמות BloatWare הולכת וגדלה, בגלל זה אנחנו מגלים אתרי אינטרנט שלא עובדים בגלל זה… עולם הטכנולוגיה נראה כפי שהוא נראה היום.

    למרות הכל, יש בזה גם משהו טוב… אלה שהם באמת טובים:

    1. תמיד ימצאו עבודה, וגם רוב הסיכויים עבודה מעניינת.
    2. משכורתם תמיד תהיה גבוהה מהממוצע בשוק
    3. הם לא יצטרכו לפחד מבועות מתפוצצות.

    😉

  2. ערן

    תכניתן קופי-פייסט יכול להיות מקצועי ומקצוען שבוחר לתכנת קופי-פייסט מטעמים שונים. כמי שניהל צוותים ופרויקטים כעשור, לעניות דעתי, מוטב לצוות להכיל "תותח" אחד (מכסימום שניים) והשאר צריכים להיות תכניתני קופי-פייסט עם כישורים חברתיים. תכנות זה לא רק ביטים אלא גם סביבת עבודה, התנגשויות אגו ובעיות משמעת.

  3. יואב

    "למעשה מתכנת copy paste יודע רק מה שהוא חייב בשביל להגדיר את עצמו בתור מתכת, ולא ינסה ללמוד שום דבר מעבר לכך, ובהרבה מיקרים גם לא יהיה מסוגל לעשות את זה אם יחפוץ בכך."

    יותר ממחצית מהאנשים שעושים תואר במדמ"ח לא באמת מבינים מה הם למדו, הם לומדים רק כדי לקבל אחר כך עבודה עם משכורת טובה.

  4. Amos

    Response to Artyum – I agree with your other observations about the copy-paste programmers, but I don't think that having them around keeps the "real programmers"' salaries higher – it actually lowers it since the PHB's (Pointy Hair Boss, ref: Dilbert) don't understand the difference.

    See how having so many Windows "programmers" and "system administrators" around keeps their salaries down, even though most of them wouldn't know what a "bus" is even if it hit them on the head.

  5. עודד

    אני מכיר הרבה מתכנתי copy-paste, אבל אני תמיד התייחסתי למצב פחות חמור – אנשים שמבינים את הקוד אבל מתכנתים יותר עם עכבר מאשר עם מקלדת. אותי זה מעצבן, אפילו אם הם מוציאים בסוף קוד סביר.

    היצורים שאת מתייחס אליהם לא מקבלים אצלי את התואר "מתכנת"

  6. קוף קוד

    זה נקרא code monkey
    וזה נקרא כוחות שוק

    ואתה יכל לנפנף בתעודות ובהבנה שלך עד מחר –
    הכל עניין של היצע וביקוש.
    מה קרה ? קוף מאיים עליך ?

  7. ik_5 מאת

    1. אין לי תעודות
    2. קוף קוד מאיים על הרבה יותר מאשר עלי, הוא מאיים על כל ההתפתחות הנורמלית של הטכנולוגיה. הוא גורם לזילות המקצוע

להשאיר תגובה

