כמה מילים על חוק הזיהוי החדש

אני מאוד מפחד מהחוק החדש שהולך לקחת מאיתנו זיהוי ביומטרי ותווי פנים (ועוד יכניס את זה בצורה שכל אחד יכול להוציא את המידע).

נתחיל מהשורה התחתונה: המדינה מעולם לא הצליחה לשמור על הפרטים של האזרחים "בסוד". מה לא מאמינים לי ? מה עם מרשם התושבים שזולג לכל דורש (גם ל"פראיירים" שמשלמים על המידע, וגם לאלו שסתם משתמשים בתוכנות שיתוף קבצים). וזה למרות שלפי החוק, השימוש במידע היה צריך להיות פנימי של המדינה ולא להימכר החוצה, אבל זה לא הפריע למישהו (משרד האוצר ? -> אני באמת לא יודע) לעשות רווח עסקי ממידע (אח"כ עוד באים בטענות לגוגל).

אם המדינה אינה יודעת לשמור על הפרטים שלי בסוד רק לשימוש פנימי שלה (וזה עוד בלי להיכנס למושג "שימוש פנימי"), ואם זה לא מספיק, וכל מסמך רשמי של המדינה יכיל את הפרטים האלו כך שכל דורש שירצה מידע עלי יקבל אותו אומר שאנחנו נכנסים למצב רע מאוד של פגיעה באנשים בצורות של יכולות להפליל אנשים, יכולות לעקוב אחרי אנשים ועוד או במילים אחרות "האח הגדול צופה בך" אם מישהו קרא/ראה את 1984.

כאשר אומרים מידע ביומטרי במובן התמים שלו מדבר על מיון סוגים וזנים. אתם הרי יודעים את שם המשפחה, אתם יודעים את הכתובת, אתם יודעים את המוצא וכו', מה זה לא זיהוי ביומטרי ? אז מה פתאום רוצים עוד מידע ?! אה אני יודע, התירוץ הוא ביטחון. הרי אם אני אדע עכשיו שמ' מאום אל פאחם (או אולי זה נעלין כיום) חולה בצהבת, אני ימנע ממנו להתפוצץ ליד אנשים, מזל שיש לי מידע כזה. לא אני יודע, זה בשביל שנידע שמישהו ממשפחת פשע הגיע, ונסגיר אותם מייד למשטרה אחרת המשטרה היא זו שתירה בנו כדור בראש …

אני מאוד חרד לפרטיות שלי (כמובן במידה מסויימת, הרי אני חושף את השם שלי וכמה מהדברים שאני עושה ברשת האינטרנט), ואני מפחד שהאמטלה של ביטחון (זה לא התירוץ לכל דבר במדינה הזו ?!) או היכולת לאמת נתונים בסופו של דבר יובילו להרבה בעיות שאת ההתחלה שלהם כבר אפשר לראות עכשיו. אם אתם מדברים על למנוע זיוף מידע, ובכן יש לי חדשות בשבילכם ! תעשיית הזיופים לא תיפגע מזה, אלא היא רק תתאים את עצמה ואולי תמציא טכנולוגיות עוקפות טובות יותר. מה לא למדתם שעל כל מנעול חדש יש לפחות 10 מפתחות של אנשים שרוצים לפרוץ אותו ?! וזה עוד מבלי לדבר על דרכים לפרוץ את המנעול בלי שימוש במפתח בכלל…

מבחינת לקיחת טביעות אצבע בגדול כבר עשו את זה לרובנו כאשר התגייסנו לצבא, ולאחרים עוד לפני ואחרי (נגיד עבודה במקום ממשלתי וכו' ולאו דווקא עבריינים). אם יקחו את טביעות האצבע עם חום גוף, ניתן לדעת שאתם חולים במחלות שונות שלא זקוקים בשביל לדעת את זה אפילו לנוזל מהגוף (דם, שתן ורוק), אתם פשוט תסתובבו עם מסמך שיגיד לכל דורש הרבה מאוד מידע רגיש עליכם. המושג של "לי אין מה להסתיר" הוא כל כך לא נכון בעולם שלנו (חברת הביטוח תוכל לגבות ממכם מחיר מופקע במיוחד כי התעודה שלכם מכילה מידע רפואי כלשהו), הרישיון רכב שלכם ילקח ממכם כי מעולם לא עלו על זה שאתם רואים בשתי עיניים, ובכלל יהיה קל יותר להביא אותכם למצב של סחיטה (גם אם לא בצורה שאתם יכולים לדמיין כיום).

ואלו הבעיות שאפשר לחשוב עליהם כרגע, לפני שהתחלנו בזה, תארו לכם מה יקרה כאשר המידע הזה יהיה נגיש. תארו לכם מה יהיה כאשר יסתבר שיש עוד מידע, או שימצאו עוד שימושים זדוניים מידע הזה ?

מחשבה אחת על “כמה מילים על חוק הזיהוי החדש

  1. פינגבק: אסכולת הכורסא » על פרטיות וביומטריה בישראל

כתיבת תגובה

