נקודות ושאלות לגבי אל פסק

בשנה האחרונה חוויתי הרבה בעיות חשמל שונות. החלטתי שאני צריך אל פסק והתחלתי ללמוד את הנושא.

היות והמחשב שלי הוא מחשב ממש טוב (לדעתי) אשר מספק אותי מאוד ואני לא רואה את עצמי הולך לשדרג או לקנות מחשב חדש, חשוב לשמור עליו.

במהלך הלימוד שלי הבנתי רק היום איך לקרוא מידע על אל פסק.

דבר ראשון ישנם 2 סוגי אל פסק שמתאימים למחשב אישי:

  1. אל פסק interactive מספק גל סינוס (ולא מדמה אותו). העניין הוא שלוקח X מילי שניות מהרגע שהוא עובר מAC לחשמל שמגיע מהסוללה.
  2. אל פסק OnLine – הוא מספק גל סינוס אבל בניגוד ל interactive, הוא מספק תמיד חשמל מהסוללה, ולכן זה שקוף עבורינו כאשר יש בעיות חשמל.

Online כמובן שעולה הרבה יותר (לפעמים הבדלים של אלפי שקלים בינו לבין interactive).

כמו כן, יש לנסות ולחשב את כמות ה VA (שעד כמה שהבנתי מדובר ב וולט אמפר, כלומר הזרם מול ההתנגדות אם אני זוכר נכון) לפי הצרכנים וכמות המתח שהם דורשים אל מול ההספק שלהם. קובי מMKsoft ניסה להסביר לי את החישוב, אבל אני לא בטוח שהבנתי אותו, ולכן לא אכניס אותו לכאן. אבל ברצוני להודות לו על העזרה שהוא סיפק לי.

אחרי שהגדרנו כמה צריך, אנחנו יכולים לחשב כמה Uptime פחות או יותר יהיה עם הסוללה. ככול שיש פחות צרכנים, ו/או הצריכה מאוד נמוכה, ככה ה Uptime יהיה גבוהה יותר (למרות שיהיה כתוב משהו שונה אצל היצרן).

השלב הבא הוא לבחור בחברה. במקרה שלי, חשוב מאוד שהיא תעבוד בלינוקס בנוסף למוצר אמין. הבעיה היא שבמקום להשתמש ב SNMP, רוב החברות שמייצרות אל פסק, אוהבות ליצור בעצמן כל מיני פתרונות כדוגמת USB מיוחד, או חיבור סיריאלי משונה ועוד. וזו הסיבה שמאוד קשה להתאים דברים למערכות הפעלה שהאל פסק לא מספק להם כלים מתאימים. כאמור הביעה היא של היצרן (למה אין אכיפה טובה יותר של תקן SNMP ?!), ולא בלינוקס.

איזה על פסק אתם ממליצים של 1000VA ?

כמה שנים אל פסק בד"כ מחזיק מעמד (וכמובן שאני לא מדבר על הסוללה שאחת לכמה זמן צריך להחליף) ?

ובכלל אם יש לכם שאלות או הערות, מאוד אשמח אם תגיבו.

7 מחשבות על “נקודות ושאלות לגבי אל פסק

  1. אבים

    הנה כלי שיעזור לך לחשב את ה-vA
    http://bugclub.org/beginners/miscellaneous/upscalc.html
    ותוכל לקרוא עוד כאן: http://www.power-solutions.com/watts-va.php
    לגבי שליטה בSNMP אני מקווה שאתה מבין שזו בעיה, משום שאם למשל יש לך נפילת הזנה לסוויצ'ים או ראוטרים אז SNMP לא שווה כלום. חיבור ישיר לאחת המכונות יעשה את העבודה טוב יותר. בד"כ החיבור למכונה הוא כדי להתריע וכדי שהמכונה תכבה את עצמה באופן מסודר. אל פסק לא נועד להמשך עבודה סדירה בהפסקת חשמל.
    אני לא ממליץ לציוד מחשב לשים Interactive. הפרש הזמן של כמה מילישניות הוא קריטי ויכול להיות מספיק כדי שהמכונה תיפול. אגב, אם אתה ממש רוצה להשקיע, לך על אחד שניתן להרחיב. הבעיה שהם מאוד יקרים. בכל מקרה תמיד להשאיר מרווח להוספת ציוד.
    אל פסק יכול להחזיק הרבה שנים. כמו שאמרת, חשוב להחליף את הסוללות ע"פ הוראות היצרן.
    אתה בטוח שאתה צריך אל פסק של 10KvA? זה המון. זה נתון שמספיק לחדר שרתים קטן.

  2. ik_5 מאת

    תודה על התגובהו הקישורים.
    1000KVA ?! רשמתי 1000VA "קצת" פחות…

    גם אם SNMP לא יעיל וטוב, לדעתי צריך איזשהו תקן אחיד לדעת כשקורה משהו עם האל פסק. ברגע שהשוק פרוץ לכולם, אז יש לך 1,000,000 פתרונות וחלק יעבדו לך במערכת X חלק במערכת Y וכו', אבל גם הספק לא יצליח לגרום לתוכנות שלו לעבוד בכל המערכת.
    לעומת זאת תקן וצורה אחידה, גם יכולים להוריד את העול הזה מהספק ובעצם יהיה כלי שיגיע עם הסביבת עבודה שלך.

  3. ארתיום

    עידו, אני חשבתי על הנקודה של OnLine/LineInteractive וחדשתי שמשהו לא בסדר. אחרי גיגול קצר מצאת את המאמר הזה:

    http://www.apcmedia.com/salestools/JSII-5YQSBR_R0_EN.pdf

    שדי הוכיח מה שחשבתי עליו: ראה איור 2 ו־3 במאמר הזה.

    שינויים במתח חילופי במילישניות בודדות לא משפיע על הזרם (כמובן עם הספק הוא בסדר) כי יש לו מנגנונים פנימיים של מאזנים את המתחים.

    יש שם השוואה של OnLine ו־LineInteractive שאומר ששניהם מספקים הגנה טובה.

  4. אבים

    ארתיום, אתה אמרת בפירוש "(כמובן אם הספק הוא בסדר)". זה כל העניין. אתה לא יכול להיות בטוח שהספק תקין במאה אחוז. מנסיון שלי בחדרי שרתים (שמזה אני מוציא את פרנסתי, אגב), לעולם לא אשתמש בinteractive. התכנון הנכון הוא שהאל פסק מזין לוח חשמל שמזין את חדר השרתים.
    חסרון ברור של online הוא שהסוללות עובדות קשה יותר ולכן תחלופת סוללות תכופה יותר.
    בשורה התחתונה זה הכל עניין של עלות. אם הציוד קריטי ועלות ההחלפה שלו יקרה יחסית ועלות זמן השבתה במקרה של ציוד תקול גבוהה יחסית (כמו למשל מי שפרנסתו תלויה בציוד הזה…), כדאי להעדיף אונליין. למשתמש ביתי רגיל, interactive יספיק בהחלט.

  5. ארתיום

    על זה בדיוק אני מדבר. אם לא קנית ספק זול ב־40ש"ח ואתה משתמש ביתי אז אתה ממש לא צריך את OnLine כי פשוט שיבושים של מילישניות יאוזנו ע"י הספק בצורה טובה מאוד (יש לזה הרבה סיבות בתחום חשמל AC/DC חוקי פארדי ועוד).

    לכן, אני לא חושב שמשתמש ביתי צריך לזרוק אלפי שקלים על UPSים כאלה.

  6. עודד

    דבר ראשון שכדאי לזכור בקשר ל-VA שזה שיצרנים בד"כ מעגלים למעלה את כמה VA הם מספקים ותמיד שמים איזשהוא מספר בשם של הדגם שמרמז על כמות ה-VA אבל תמיד גבוהה ממנו בצורה משמעותית, לדוגמה – בחברה שלי יש לנו אל פסקים לכל תחת עבודה, חלקם PRPC750 שמספקים 600VA וחלקם PRPC1000 שמספקים 800 ומשהו VA.

    חוץ מזה, במעט פעמים שהייתי צריך את האל-פסק (לדוגמה כשעברתי משרד ולא רציתי לאפס את ה-uptime שלי 😉 ) ה-750 החזיק יפה מאוד את המחשב והדיסק החיצוני, ואפילו מסך LCD למשך יותר כ-10 דקות, שזה מספיק זמן לתחנת עבודה.

להשאיר תגובה

