הרפורמה של הבנקים

איפשהו בנק ישראל החליט לעשות שינוי (רפורמה) בצורה שהבנקים מתעסקים עם העמלות שהם גונבים מאיתנו. בהתחלה על הנייר זה נראה לי שהעבודה עם הבנק שלי הפכה להיות יותר יקרה, אבל חודשיים (?) אחרי שהשינוי (רפורמה) נכנסה לפעול, מסתבר שגם במציאות זה המצב.

למשל היתה לי בעיה עם צ'ק של לקוח שהפקדתי, ומצאתי את עצמי הולך לפקיד (נו אלו עם החריצים של הכסף בראש לפי הפרסומת בטלויזיה) שיפתור את הבעיה, כי למרות שהשאירו לי הודעה בתא הקולי, לא השאירו לי את המספר טלפון לחזור, והcall center של הבנק לא רוצה/יודע/יכול למסור את המספר טלפון של הסניף. הטיפול בבעיה (שהייתה חייבת התערבות של פקיד) עלתה לי 15 ש"ח, רק בשביל לשנות משהו קטן במידע עלי בחשבון בנק (פחות מדקת עבודה שלמה. גם אני רוצה להרוויח 15 ש"ח לחצי דקת עבודה שלי… מעניין אם הלקוחות שלי יסיכמו לשלם את זה).

אם לפני השינוי (רפורמה) הייתי משלם בחודש 10 ש"ח על סה"כ שירותים שאני מקבל בבנק, עכשיו כל פנייה שלי לפקיד יקרה יותר (גם כשאין לי ברירה אלא לפנות אליו).

עוד דוגמא היא שהייתי צריך לתת דו"ח מסויים למע"מ, שהעמלה בשביל אותו דו"ח היא 40 ש"ח, אלא אם אני אשתמש במכונה. הפקיד הלך איתי למכונה, ולקח לו 5 דקות למצוא את זה בין התתי תפריטים השונים (מעניין איך אני הייתי אמור לדעת איפה זה נמצא) רק בשביל לקבל דו"ח שכל כך פשוט למחשב לעשות אותו (אני מוכן ללמד אותם לכתוב כמה שורות SQL אם זו הבעיה)…

אני חושב שהשינוי (רפורמה) האמיתית שצריך לעשות זה, שלא יהיו עמלות. יהיו דמי שימוש חודשיים על כמות פעולות שאני אקנה מראש מהבנק + עלות מסויימת במידה ואחרוג ממנה, וכך הבנק ירוויח רק ממה שאני צריך ממנו.

אני עד עכשיו לא מבין את הרעיון של "ניהול חשבון" הרי הבנק לא מנהל לי את החשבון, אני מנהל אותו. האנשי מקצוע של הבנק לא עושים ולו דבר אחר בשביל שהחשבון שלי ינוהל טוב יותר. אם הבנק היה עוזר לנהל את החשבון בנק, אולי פחות אנשים היו עם מינוס בחשבון. אולי אז אנשים היו מבינים יותר טוב איך לנהל את הכסף שלהם (הרי זה המקצוע של הפקידי בנק בסופו של דבר). אז פרט לייקור העבודה עם הבנק (שקורה בכל מקרה אחת לכמה זמן), איפה הרפורמה (שינוי) בדיוק ?!

4 מחשבות על “הרפורמה של הבנקים

  1. אבים

    העמלות הללו הן זכר לימים שבהן הפעולות היו ממש נכתבות על ידי אנשים עם עט בספרים עבי כרס. אממה, למה שהם יורידו מנגנון לייצור כסף?
    שב עם האנשים בעלי החריץ בראש למשא ומתן. אני קיבלתי 50% הנחה על עמלות. תעבור בנק אם צריך (עמלת העברה היא 40 ש"ח).

  2. ik_5 מאת

    רק סיימתי לפני חודשיים להעביר את כל הכסף שלי מהבנק הישן שהייתי בו לבנק הזה.

    כשיהיה לי קצת יותר זמן (שבוע הבא ?) אני אכנס ואבקש לקבל הנחה על העמלות בתקווה שאקבל כי אם לא, אני שוב פעם אהיה צריך לעשות משאל בקרב הבנקים האחרים ולראות מה הכי מתאים לי (ולא כולם נמצאים באיזור הקרוב אל מקום מגורי שזה גם שיקול לצערי).

  3. DoK

    ברחבי העולם הנאור בנקים מרוויחים בעיקר מהשקעות ופערי ריביות – כשאתה בפלוס אתה מקבל ריבית נמוכה על הכסף שאתה למעשה מלווה לבנק וכשאתה במינוס אתה משלם ריבית גבוהה על הכסף שהבנק מלווה לך.
    בארץ הבנקים מעדיפים לגבות ממך עמלות גבוהות כדי לממן את היד הקלה שלהם בהלוואה ל"בעלי הון" (שכמו שאתה מבין הם בעיקר בעלים של ההון שלך המוזרם אליהם דרך הבנקים והממשלה) ובמחיקת "חובות אבודים" כשלאלו לא בא להחזיר את הכסף (מה שב"כ קורה אחרי שהם הקימו חברה, רוקנו את קופתה כולל ההלוואות שהיא קיבלה ואז הכריזו עליה כפושטת רגל).

  4. אורי

    בגדול, כמו שדוק אמר, לבנקים יש תפקיד מאוד פשוט: לקחת את הפרוטות מהאנשים שאין להם גם את זה, ולשים אותם גבוה גבוה על הערימה של המליאנים.

כתיבת תגובה

