לשאול שאלות נכון

"לשאול זה רגע של בושה, לא לשאול ולהישאר בור, זו בושה לכל החיים".

כאשר אנחנו מתמודדים עם מערכות (כל מערכת) שמסוגלות לעשות יותר מפעולה אחת, ישנם תמיד אנשים שצריכים עזרה. כאשר מדובר במערכות מורכבות (כדוגמת מחשב), גם אלו שעוזרים, מוצאים את עצמם לפעמים זקוקים לעזרה, מה שאומר שלא פשוט ללמוד מערכות מורכבות.

הבעיה מתחילה כאשר שואל השאלה אינו מוכן לתשובה, או אינו בעל סבלנות לקבל תשובה בכלל, שלא לדבר על לנסות מה שמציעים לו, או לנסות לזרום בכיוון התשובות.

עוד בעיה שנוצרת היא שאנחנו מקבלים שאלות כדוגמת "כאשר אני לוחץ על Enter הסמן לא מוריד שורה".

אני לא יודע מה אתכם, אבל אני לא יודע באיזו תוכנה מדובר, באיזו מערכת הפעלה, מה בדיוק רצו שהיא תעשה, מה ההגדרות שהיא נמצאת ולכן אי אפשר לעזור לשאלה כזו ללא קבלת פרטים נוספים.

יש המון דברים שברורים לשואל (כלומר השואל/ת יודע/ת מה הוא/היא עשה/ת ובמה מדובר), ולכן אין לו/ה הרגשה שגם אנחנו צריכים לדעת, הרי ברור שמדובר בTerminal שנמצא ב tty1 מה לא ?!

בזמן זה יש למשל אדם שמתהדר בכינוי "אחד_שמתחיל" בwhatsup אשר מנסה לשאול שאלות, אבל הוא לא ממתין להבין את התשובות, הוא רק פוסל כל דבר שלא נראה לו ענייני, למרות שהוא זה שנמצא בבעיה שצריכה פתרון.

בשביל לשאול את השאלות בצורה הפשוטה ביותר שנבין מה הבעיה שלכם, ובשביל שנוכל לכוון אותכם לפתרון הרצוי (אם נדע לעשות את זה בכלל), יש להקפיד על הנושאים הבאים:

  1. פרט כמה שיותר מה המערכת שאתה נמצא עליה. אם זה מחשב, מה היא מערכת ההפעלה, מה התוכנה המדוייקת (כולל גרסה). ציין את ההפצה של מערכת ההפעלה. למשל לינוקס מנדריבה 2008.1, ווינדוז וויסטה Home Extream, מאק OS 9, או PC-BSD 18 קו נטוי 24 (סתם המצאתי את הגרסה הזו).
    במידה ומדובר במכשיר אלקטרוני, ציין, שם יצרן, דגם, וכמה שיותר פרטים שמתאימים למצב בו נוכל להגיע ולהבין במה מדובר.
  2. אל תניח שמה שברור לך ברור לעונה ! אותו הדבר לעונה, אל תניח שמה שברור לך, ברור לשואל !
  3. כאשר אתה פוסל תשובה בסגנון של "אבל מקודם זה עבד" או "אבל בסוג אחר של קובץ זה עובד" או "פתח/ניגן קובץ, זה לא משנה", אתה יוצר מצב שלא נעים לעזור לך, כי אתה דבר ראשון חסר סבלנות, וככזה אתה מתעלם מהרבה דברים שכן מתאימים לבעיה. במידה ואתה לא מבין מה ההבדל בין "לפתוח" לבין "לנגן", אז יותר קל לשאול, מאשר להניח. לפתוח אינו פירושו לנגן. אתה יכול לבצע פעולה פשוטה כמו "file" ביוניקס/לינוקס, אשר תגיד לך מה סוג הקובץ שקיבלת (בלי קשר לסיומת). אם הוא לא מצליח ז"א שאין לך הרשאות לראות את המידע (למשל), אבל אם הוא נותן, ז"א שהבעיה נעוצה בכלל באיזור אחר. שוב פעם, אלו נתונים שהחסרת בהתחלה, אבל יעזרו לעונים להבין מה הבעיה אצלך, וכך הם יצליחו לעזור לך.
  4. ציין מה הצעדים שכבר עשית בשביל לפתור את הבעיה. אם אתה לא מבין את ההבעיה, ציין מה הדברים שעשית בשביל לנסות להבין מה הבעיה. אם אתה לא מוכן פרט מלשאול, להניף אצבע ולעבוד בשביל לפתור לעצמך, למה שאני אשקיע את הזמן שלי ואעזור לך ?!
    חשוב להבין, הרבה מהשאלות הן שאלות שחוזרות על עצמן, וככאלו, מתישהו נמאס לנו לענות עליהן שוב ושוב ושוב ושוב ושוב. אם היית טורח ומחפש מידע על הבעיה, היית מוצא את הפתרון באחת מתוך 100 התשובות שסיפקנו בנושא, וה"דחוף" שלך כבר מזמן לא היה כזה.
  5. כתוב כותרת עניינית לבעיה. "עזרה דחוף !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1" היא לא כותרת עניינית, וככזו סביר להניח שאם אין לי הרבה זמן כרגע, אני אפילו לא אכנס לראות מה הבעיה. תבין, אני עונה לך על חשבון הזמן שלי, ואם אין אסון כרגע והבעיה שלך תגרום לכך שנפתח במלחמה גרעינית, או אם אין מישהו שנפגע וצריך עכשיו טיפול ראשוני במקום, הדברים הם לא כאלו דחופים, אתה רק רוצה פתרון כמה שיותר מהר. היית מקבל פתרון טוב יותר (אם אנשים כמובן היו יודעים), אם היית מציין את הבעיה בצורה קצרה בכותרת כדוגמת "מחשב eee PC עם לינוקס, ופלאש לא עובד בFirefox" בכותרת, וגוף היית מציין יותר פרטים וכו', היה הרבה יותר קל לעזור לך (וכן יותר מהר), היות והיינו יודעים אם בכלל יש לנו ידע וניסיון בנושא, וכמו כן איך לפתור את הבעיה. למשל בזמן כתיבת פוסט זה, עדיין לא נגעתי ב eeePC בחיים שלי, אז מן הסתם כל עוד הבעיה היא רק של eeePC אני לא יודע אם אוכל לעזור לך, אבל בכל זאת אני אכנס לבדוק, כי אולי הבעיה היא יותר כללית ופחות ממוקדת מ eeePC, וזה מראה שאתה יודע מה אתה רוצה לשאול, וככה אתה לא מבזבז לי את הזמן.
  6. תבין שאף אחד לא חייב לך כלום, אלא אם שילמת לאנשים כסף. אנחנו עוזרים לך על חשבון הזמן שלנו (כן זה מוטיב חוזר), ונעזור לך אם נוכל וכמובן שאם נרצה ! הקפצה של הודעות אחת לכמה שעות לא תעזור לך לקבל תשובה מהירה יותר. אם יש לך מה להוסיף בחצי יום שעבר בין ההודעה הראשונה שכתבת לבין המצב הנוכחי, אל תהסס לכתוב את זה. כן זה יקפיץ את ההודעה שלך, אבל זה גם יעשה אותה יותר רלוונטית לאנשים בשביל לעזור לך. אבל אם אין לך שום דבר להוסיף, חכה בסבלנות עד שיגיע אדם שיכול לעזור לך. אם אחרי יום יומיים או יותר, אתה רואה שלא הצליחו לעזור לך, אתה מוזמן לשאול האם יש אנשים שיש להם ידע בנושא, או שיכולים להפנות אותך למישהו בנושא.
    כמה שתעצבן פחות, ככה הסיכויים שיעזרו לך יותר, גם לא בצורה מדוייקת, לפחות יכוונו אותך לכיוון הפתרון.
  7. בחר את מיקום המתאים בפורומים/רשימת דיוור/IRC או כל מקום אחר שאתה שואל. אם השאלה שלך מדברת על Firefox, ואתה שואל את השאלה ב"אינטרנט כללי" כאשר יש פורום של Firefox, אם אנשים מספיק טובים, הם יפנו אותך לשם (ואם המנהל ערוץ מספיק טוב, הוא גם יעביר את השאלה שלך לשם). אבל האחריות שלך היא שתשאל את האנשים הנכונים, כך שאם אתה לא מקדיש זמן אפילו בסיסי ביותר להבין איפה אתה שואל, למה שנעזור לך ?
    שים לב שאם אתה לא יודע לאן זה שייך, ציין את זה בגוף השאלה. ככה לפחות נוכל לעזור לך בזה לפעמים הבאות.
  8. תתאים את השאלה שלך לאנשים שמסוגלים לענות לך ברמה שאתה מחפש. אם אתה לא אדם טכני, ציין את זה, וחפש מקומות שעוזרים לאנשים לא טכניים. אם אתה אדם טכני, חפש מקומות שיעזרו לך יותר בתור אדם טכני (הרי התשובות יהיו מורכבות ברמות סיבוכיות שונות).

להמשך קריאה או הבנה איך לשאול שאלות, אתם מוזמנים לקרוא את המדריך "איך לשאול שאלות בצורה החכמה":

אנגלית: http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

עברית: http://penguin.org.il/essays/smart-questions-he.html

מחשבה אחת על “לשאול שאלות נכון

  1. צפריר כהן

    עוד נקודה:

    הצורה הטיפוסית לשאול שאלה צריכה להיות:

    אני עושה X, וצפה שיקרה Y אבל קורה Z . זה עוזר להבהיר מה הסימפטום.

    לעומת זאת, אחד הכשלים הנפוצים הוא כל מיני הנחות שגויות. לכן אם אתם בטוחים שמשהו הוא נכון, ציינו את הסיבה: "אני יודע שהקובץ התעדכן עכשיו לפי הפלט של ls -l: ". מישהו שאני מכיר טוען בצורה קצת בוטה:

    when you assume you make an ass out of u and me

    הרבה פעמים קורה לי שאני מגלה הנחות שגויות כשאני מנסה להסביר את הבעיה למישהו אחר, או לשאול על הבעיה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s