FPC/Lazarus בעולם המסחרי

יש לי פוסט שכבר למעלה מחודש שאני מתלבט אם לפרסם או לא. הפוסט הוא על מוצר מסחרי נטו, שכל התוכנית העסקית של החברה שלו מבוססת על הימור של שימוש ב FPC.

הפוסט כמובן מדבר על המוצר. הבעיה שלי (וזו הסיבה שאני לא פרסמתי עדיין את הפוסט) היא שאני לא אוהב לעשות פרסומות לחברות מסחריות (זה התפקיד שלהן), וזו הסיבה להתלבטות שלי.

אז בפוסט זה אני הולך להזכיר גם את המוצר הזה, ולהראות זווית אחרת לFPC.

דבר ראשון המפתחים של FPC מפתחים את המהדר בתור תחביב, ועושים את זה מחוץ לשעות העבודה שלהם, ללא רווח זה או אחר בכלל, ואין להם רצון להתפרנס מפיתח של FPC, אבל הם חושבים שזה בסדר להשתמש במהדר בשביל להרוויח כסף ממנו, רק לא הם אישית (איפה סטולמן שצריך אותו ?!).
למרות שהליבה של FPC מפותחת על ידי רק 5 מפתחים (לפעמים יש עוד תורמים, אבל לא בצורה קבועה), המהדר מאוד מהיר ומאוד מתקדם (הוא מתחרה בדלפי אחד לאחד, ולפעמים דלפי לוקח ולפעמים FPC לוקח מבחינת יכולות ומבחינת הצורה שדברים נעשים). הרבה מהצורות שאנשי FPC עושים (גם מבחינת ה RTL) עובד טוב יותר מאשר ההתנהגות המקבילה של דלפי, דבר שמוביל לבאגים ובעיות אם לא עובדים בצורה שCodeGear התכוונו אליה.

למרות הנתונים האלו, הרבה אנשים חושבים שלא צריך לקחת את FPC ברצינות, הרי 5 מפתחים בלבד בשעות החופשיות שלהם עובדים על זה מול נגיד GCC שיש כמה חברות שעובדות עליו, וזה בנוסף לתורמים רבים בקוד הפתוח. כלומר איך אפשר להתחרות בזה בכלל ?

אז הנה כמה חברות ועסקים שמנהלים פרופיל עסקי שלם ומסתמכות על FPC:

  • מורפיק – מחולל אתרים גמיש וחדיש התומך בפיתוח שפות רבות כולל שפת פסקל
  • Pixel – עורך תמונות גרפי, אשר מכיל הרבה תכונות מעניינות ומזכיר את פוטושופ על סטרואידים. המפתח של התוכנה גם תרם חלק מהקוד חזרה לקוד הפתוח (והקוד נמצא בספריות שמגיעות עם FPC), כולל הוספת תמיכה ב BeOS ל FPC.
  • Mastermath – תוכנה למרכזי לימוד ללימוד מתמטיקה. כתובה בFPC ולזרוס.
  • http://www.remobjects.com/ מוצרי החברה שלא מדברים על .NET מותאמים גם לFPC וניתן להשיג אותם כמובן בתשלום (פרט לכאלו שהם כבר לא מפתחים, אותם ניתן להשיג ב"חינם").
  • FlexCel – רכיב מסחרי (של חברה המתמחה במכירת רכיבים), החברה TMS החליטה לגשש לכיוון של לזרוס ולינוקס, והיא מנסה לראות האם יש שוק ושיחררה את הרכיב הזה גם ללזרוס (כמובן תמורת תשלום).
  • Devartהודיעו שהם הולכים לשחרר את חבילות המוצרים שלהם גם לFPC ולזרוס.

אלו מה שאני זוכר (כלומר כל המוצרים האלו הם מהראש שלי), אבל יש עוד בשוק (אני רק לא זוכר כרגע את שמם בזמן כתיבת פוסט זה). כלומר FPC וגם לזרוס זוכים יותר ויותר להכרה מסחרית בעולם.

למי שרוצה לדעת על יותר מהדרי פסקל בעולם פרט לדלפי ו FPC, מוזמן להיכנס לכאן, ולמצוא הרבה מידע בנושא, כולל מהדרים אחרים שנכתבו בשפת פסקל.

אני יודע שזה לא ישנה לגבי ה FUD בנושא, אבל הנה עוד זווית שאפשר לראות אותה על פסקל בעולם.

2 מחשבות על “FPC/Lazarus בעולם המסחרי

  1. אורי

    עד עכשיו לא היה לי FUD לגבי פרי פסקל. במיוחד כי לא ידעתי מה זה FUD, וכי לא ידעתי שמדובר ב-5 מפתחים.
    עכשיו כשאני יודע את שניהם, אני יכול להגיד בבטחה שאני במצב FUD לגבי הקומפיילר הזה..

  2. ik_5 מאת

    אורי, FPC קיימת לך בתור פרוייקט קוד פתוח מ1993 (כמעט כמו לינוקס).

    דבר שני FUD זה פירוש של לזרוע Fear, uncertainty and doubt.
    אני חושב שאפשר לסמוך על המהדר הזה הרבה יותר מ GCC למשל.

כתיבת תגובה

