ראיון עם אילן שביט

לפני כמה שבועות, עלה רעיון שצריך להכיר טוב יותר את האנשים מאחורי הקוד הפתוח בישראל, ואולי להראות בעצם את הגישה של הקוד הפתוח בכלל ושל האנשים בארץ בפרט.

הראיון הבא הוא עם אילן שביט. אילן מוכר בקהילה בעיקר בזכות מזרים. חשבתי לספק יותר מידע עליו, ולהכיר בעצם את האנשים שתורמים לקהילה.

ש: אילן ספר קצת על עצמך, מי אתה ?

ת: בן 44, עובד עם לינוקס משנת 2000, עובד חברת בזק (מעל 20 שנה), נשוי+ילדה.

קשה להגדיר את התפקיד שלי כי אני עוסק בעבודה בדי הרבה תחומים: אבטחה (FW, VPN ועוד), מערכות ניהול (40 שרתים המשרתים כ- 1000 משתמשים) ועוד… בגדול אני די "כלבו-יניק" ונעזרים בי בתחומים שונים.

ש: מה גרם לך להתחיל לעבוד עם לינוקס בשנת 2000, איך בכלל הגעת למערכת הזו ?

ת: "PC-Media" פרסם מאמר ("לינוקס – כיצד מתחילים") שהיווה את ה-"טריגר" שהכניס אותי לעולם הלינוקס.

ש: ומה חיפשת בלינוקס, כלומר מה משך אותך לנסות להשתמש בלינוקס ובאיזו הפצה ?

ת: אני "טכנולוג" באופיי ומאוד עניין אותי להכיר מערכות הפעלה שונות (כי את חלונות הכרתי די לעומק, והיא פשוט שעממה אותי). מעבר לכך ידעתי שלינוקס תעזור לי גם בעבודה (שם עבדתי די בפחד על Unix כי לא הבנתי יותר מידי…). ההפצה הראשונה שניסיתי הייתה "מנדרייק 8.0"

ש: וכשניסית את מנדרייק, מה מצאת ?

ת: בהתחלה די התלהבתי מ- Mandrake. הצלחתי לעשות איתה די הרבה דברים שעשיתי על חלונות, אם כי היום אני יודע שלא ניצלתי אותה כמו שצריך…

ש: כלומר חיפשת בעצם Windows חדש כשניסית אותה ?

ת: לא, אבל לא למדתי אותה בצורה מסודרת. למדתי את kde, למדתי להתקין מקודדים, שיפרתי את מראה הגופנים המזעזע אבל רק בשלב מאוחר יחסית למדתי לראשונה מה זה מנהל חבילות…

ש: ואיך המשכת משם ?

ת: המשכתי ל- Suse.

ש: רצית לנסות יותר הפצות, או חיפשת משהו ספציפי שלא מצאת במנדרייק ?

ת: רציתי לנסות את Suse (כי ב- PC-Media המליצו עליה). Suse הייתה מערכת הפעלה מרהיבה אבל בסופו של דבר נטשתי אותה כי רציתי לעבוד עם הפצה יותר מורכבת (כזאת שתאפשר לי ללמוד יותר לעומק את לינוקס), וכך הגעתי ל- Gentoo

ש: ומצאת מה שחיפשת ב Gentoo ?

ת: ‏‏Gentoo הייתה מה שחיפשתי. כלומר מערכת מורכבת שמאפשרת להגדיר כל פרט במערכת ההפעלה. מאוד התלהבתי מ- Gentoo ונשארתי איתה כשנה.

ש: וזה עזר לך להתמודד גם עם מערכות היוניקס שעבדת איתם, או רק נתן לך הבנה עמוקה יותר על לינוקס ?

ת: זה עזר לי בביטחון בעבודה מול שרתי ייצור רגישים. אמנם הארכיטקטורה שונה לחלוטין, אבל ה- Shell די זהה.

ש: מתי התוודעת לקוד הפתוח ומה בדיוק ראית או מצאת בו ?

ת: מי שנכנס לתחום הלינוקס מכיר די מהר את המושג "קוד פתוח".

אהבתי את העובדה שאני לא צריך "לארגן" Serial Numbers כדי לעבוד עם תוכנות… מערכת חלונות נראית מאוד פשוטה אבל מאחורי הקלעים היא מאוד מורכבת. לינוקס נראית מסובכת אבל היא הרבה יותר פשוטה ממה שאנשים חושבים…

דוגמא נוספת לכך היא בזה ש‏‫‫חלונות די סגורה, וקשה ללמוד אותה ממש לעומק. בחלונות בדי הרבה מקרים אתה יכול להגיע ל-"שוקת שבורה" ולהתקין אותה מחדש (אפילו בעבודה אנשי מיקרוסופט יעצו לנו להתקין מחדש מס' מחשבים כי הם לא ידעו איך לפתור את התקלה…). לינוקס מאפשרת להתאושש מכל תקלה כמעט.

ש: אז בבית אתה עובד בעצם רק עם לינוקס או שיש בנוסף גם את Windows ?

ת: בנייד מותקנת חלונות (אין לי ברירה כי זה מחשב של העבודה…). אבל השארתי לחלונות רק 4 גיגה כשאת כל השאר הקציתי ללינוקס. בבית יש רק לינוקס כשאת חלונות אני מריץ (כשאני ממש חייב) כמכונה וירטואלית.

ש: עם אילו הפצות אתה משתמש ?

ת: בנייד עם Debian Lenny ובנייח עם Ubuntu Hardy.

ש: אתה תורם לקוד הפתוח עם כמה פרוייקטים שלקחת על עצמך כאשר הפרוייקט הראשי הוא מזרים. אילו עוד פרוייקטים יש לך יד ורגל בהם ?

ת: פיתחתי גם את "בהפוכה".

ש: מה היה הטריגר שלך להתחיל את מזרים ?

ת: אני גולש די הרבה ומאוד הציק לי שלא יכולתי לצפות בסרטוני וידאו. התחלתי עם הרצת סקריפט לכל אתר ורק בשלב מאוחר יותר בניתי את ממשק המשתמש.

ש: איך אתה רוצה לראות את מזרים מתקדם מהנקודה שהוא נמצא בה כרגע ?

ת: אני מקווה שהוא יקטן עוד ועוד עד להיעלמותו הסופית (מה שאומר שהתמיכה לדפדפנים ומערכות הפעלה אחרות תלך ותשתפר…)

ש: האם יש לך עוד פרוייקטים בשרוול או דברים שאתה עוד לא שחררת ואתה עובד עליהם ?

ת: אני עובד על פרויקט לניטור רשת. התוכנה אמורה לייצר דיאגרמה (PNG) של מצב הרשת (השרטוטים מייצגים את סטטוס השרתים וקווי התקשורת), אבל אני בשלב די התחלתי…

אני: תודה רבה על הראיון.

3 מחשבות על “ראיון עם אילן שביט

  1. פינגבק: האתר של שביט אילן » Blog Archive » הראיון שלי בבלוג של עידו קנר

  2. פינגבק: ראיון עם נדב ויניק « לראות שונה

כתיבת תגובה

