הבירוקרטיה של הקוד הפתוח

במהלך השנים האחרונות היו לי יחסי אהבה שינאה עם הפרוייקט לזרוס. נטשתי את הפיתוח בו אי שם בתחילת/אמצע שנות ה2000 וחזרתי לתרום מידי פעם דברים קטנים לפרוייקט בערך ב2005 או 2006.

הסיבה שנטשתי בזמנו את הפיתוח היתה בגלל החוסר רצון של המפתחים לעזוב את GTK 1.2 בלינוקס. הוא נחשב לבוגר ויציב מספיק, בעוד ש GTK2 נחשב אז לצעיר מידי (הוא היה בגרסה 2.1 אם אני זוכר נכון). למרות שהסברתי שGTK1.2 לא תומך בדו כיווניות ועוד הרבה דברים אחרים, לא הצלחתי להסביר את עמדתי. הגישה השתנתה רק כאשר הגיעה החלטה לגרום גם לFPC וגם ללזרוס להיות מרובי פלטפורמות וצוות FPC נכנס לעצב מחדש את גרסה 2 של המהדר. אך רק שלוש שנים האחרונות היתה התקדמות מחשבתית יותר לעומק מבחינה הזו בפרוייקט לזרוס.

כאשר ראיתי שיש התקדמות כלשהי בתפיסת העולם של מפתחי לזרוס לגבי שילוב של מערכות גרפיות שונות, חזרתי לתרום הרבה יותר קוד ולהתעסק עם באגים ובעיות בIDE כאשר היה לי זמן וחשק.

בשנה האחרונה ניסיתי להכניס תמיכה של דו כיווניות לממשקים שנבנים בלזרוס. כאשר חלק קטן מזה נכנס לפרוייקט, חלק עוד יותר גדול נמצא אצלי במחשב ולא נכנס או הגיע לשום מקום.

לפני שבועיים חזרתי לממש כמה דברים שקשורים לדו כיווניות, וגיליתי שגם דברים שפעלו בעבר שכבר עשיתי הפסיקו לעבוד. השלב הבא שלי היה במקביל גם לבדוק את הקוד וגם לדבר עם מפתחים לראות אולי מישהו שבר משהו.

ובכן גיליתי שפשוט הגדרה של define מסויים לא מוגדרת וזו כל הבעיה. עכשיו התחלתי לחפש למה בכלל צריך את ההגדרה הזו, ומסתבר שהפקודה ששמתי בעבר נתמכת רק בGTK 2.8 ומעלה. ופנייה שלי לאנשי לזרוס הציגה שלזרוס תומך ב GTK 2.6 בשביל "תמיכה אחורה" בהפצות לינוקס ישנות. במקביל גם פתחתי באג (עוד לפני שקיבלתי תשובה ברשימת הדיוור) אשר אפילו מספק Patch שיתקן את הבעיה הזו.

כמות האנרגייה שהשקעתי בזה שדבר פשוט כזה יכנס פנימה גרמה לי להגיע להחלטה שאני כרגע מתנתק מהפרוייקט. למרות שמתוך למעלה מ12,000 מחרוזות קיימות, נשארו בערך פחות מחצי לתרגם (אני מתרגם בסופי שבוע, עוד לבד), אני לא הולך להמשיך לספק תמיכה כלשהי ללזרוס בצורה הנוכחית שהוא מתנהל. כרגע אני מחפש סביבת פיתוח גרפית אחרת עבור שפת פסקל בלינוקס שתתאים לצרכים שלי.

פשוט נמאס לי מהגישה של המפתחים וצריך כנראה כלי טוב יותר אשר לא ינסה לממש את דלפי מחדש אלא כלי שיתן מענה כמו שצריך לעולם הלינוקס וזהו, כי בסופו של דבר מסתבר שהגישה של לזרוס לא השתנתה כמו שחשבתי ואני מוצא את עצמי נלחם יותר מידי קשה בשביל להשיג את מה שצריך, והגעתי למצב שדי נשבר לי.

3 מחשבות על “הבירוקרטיה של הקוד הפתוח

  1. elcuco

    עידו, עכשיו אחד הכלים הכי בוגרים שיש כדי לפתח ממשקי משתמש בפסקל לא ייתמך. במקום זה, אתה תשקיע את הזמן שלך בלגרום לעוד כלי שלא הרבה מכירים לעשות משהו שהכלי שאתה כבר משתמש בו עושה.

    תעשה חשבון ותחליט מה אתה מעדיף: לעשות משהו כי כיף לך, או כי אתה רוצה לעזור לקהילה המקומית. אם אתה רוצה לעזור לקהילה המקומית, תעצום עיניים, תסתום את האף ותבלע חזק את מה שיש בכפית. כי כל פתרון אחר יהיה רע לקהילה.

    מצד שני, אם אתה עובד בשביל הכיף. כל מה שאמרתי לא רלוונטי. הדבר היחיד שחשוב זה שתהנה ממה שאתה עושה, ואתה חייב למצוא את הפרוייקט שיעבוד לפי איך שאתה רוצה.

  2. ik_5 מאת

    עד כמה שאני יודע, כל אחד שירצה מספיק תמיכה בדו כיווניות יוכל להמשיך את העבודה הקיימת ולהמודד עם זה.
    בלמעלה מ10 שנים שאני מנסה לגרום לאנשים לעבוד עם כלי RAD אמיתיים, שבד"כ פוסלים אותם בגלל דעה קדומה על השפה, לא השגתי יחסית הרבה אנשים שישתמשו בה, אלא רק יותר מודעות של אנשים.

    אחד הדברים שאני מאוד שונא למשל בתכנות GUI, הוא הקפייה על המשתמש לצורה שהממשק יהיה, כלומר אם עכשיו אתה בחרת ממשק עברי, אז הכל יתהפך לך בלי קשר אם באמת צריך שהוא יהיה בצד ההפוך או לא (לדוגמא ה layout של GTK ושל Windows). אני חושב שזו גישה לא נכונה בעליל.
    וזה אחד הדברים שאני כבר למעלה משבועיים מנסה לתכנן לגבי דו כיווניות, ואפילו יש לי פוסט שאני כותב באנגלית בנושא.

    העניין הוא שהאנרגיה שזה לוקח ממני גדולה מידי למה שאני רוצה מוכן ומסוגל לספק. אני כבר יותר מידי שנים מנסה לתת יותר ממה שאני צריך בשביל אחרים, ובד"כ במקרה הטוב שואלים אותי שאלה בנושא, ובד"כ אנשים מדברים איתי על כמה אני משקיע אנרגיה שלא לצורך, אז אולי הגיע הזמן לשנות כיוון ?

  3. De-Panther

    חבל שאתה נוטש את הפרוייקט.

    מה שכן, זו התנדבות. אם אתה מרגיש שאתה קורע את עצמך שלא לצורך – אל תעשה את זה.

    מה שכן, עולה פה שאלה – עד כמה תוכנות ללינוקס צריכות לתמוך בתקנים הכי חדישים, ועד כמה צריך תמיכה לאחור

להשאיר תגובה

