הקנס לעבודה עם מיקרוסופט

חבר פנה אלי היום וסיפר לי על כך שהוא פנה לספק מורשה של חברת מיקרוסופט על מנת לקנות רשיונות עבור מוצרי Office של החברה.

יומים לאחר הבירור, הם מקבלים פניה מכלבי השמירה של החברה (BSA) על כך שיש ביקורת באיזור בהם הם נמצאים. כמובן שזה בדיקת רשיונות.

עכשיו התלבטתי מאוד אם לפרסם את הבלוג, היות ואותו חבר מבקש להישאר בעילום שם (למרות שהוא מוזמן להגיב כאן גם על זה), והוא לא מוכן לכתוב על כך בבלוג שלו. ואפילו לא להזכיר את שם הספק אליו הוא פנה (שנראה כי הוא ניסה להסגיר את העסק של החבר לידי כלבי השמירה).

מבחינתי, אני מאוד שמח שדברים כאלו מתרחשים, ומי שבוחר לעבוד עם מוצרים של חברות שדורוסות את הלקוחות  צריך אח"כ להתמודד גם עם מצבים כאלו (לא יותר פשוט לא לעבוד עם מוצרים של מיקרוסופט ואז לא צריך להתחיל להתמודד עם מצבים כאלו ?!).

תארו לכם מצב מחר שחברות ללא מונופול במשק (חשוב לציין, כי משם מה מיקרוסופט לא הוכרזו כמונופול, ולכן אי אפשר לטעון שהיא כזו) יעשו ביקורות פתע אם אתם משתמשים בצורה תקינה במוצרים שלהם. הרי שנייה אחרי שחברה פחות מוכרת תעשה לכם את זה, אתם אפילו לא תחשבו פעמיים ותעברו למתחרים שלהם. זו הסיבה שרוב החברות בעולם לא מעלות על הדעת בדיקות כאלו תוקפניות כדוגמת הבדיקות של BSA. אלא אם יש להם שליטה מלאה בשוק (אבל שוב זה לא מונופול).

אני שמח להישאר עם הקוד הפתוח, ממערכת הפעלה ועד לכלי האחרון שאני מתעסק איתו (זו הסיבה שהן לא הוכרזו כמונופול, הרי הנה לי יש בחירה ואני לא משתמש בהם, אז מה אם רוב השירותים בארץ לא מכירים במי שבוחר לא להשתמש במוצרי חברת מיקרוסופט, זה עדיין לא מונופול, הרי המדינה בדקה, ואחרי כמה ביקורים של גייטס ובאלמר ותרומות כבדות ל"מחשב לכל ילד" והוזלה מאוד משמעותית למשרד החינוך של רישוי התוכנה, הם חזרו מהבדיקות והכריזו כי מיקרוסופט היא לא מונופול, אז מספיק לחשוב שהיא כזו), אני מקווה שתלמדו על בשרכם את המצבים האלו, ובנתיים תזכרו שמי שהולך לישון בלילה עם כלבים, שלא יתפלא אם בבוקר הוא יתעורר עם פשפשים.

15 מחשבות על “הקנס לעבודה עם מיקרוסופט

  1. Boris Shtrasman

    איזה קטע בדיוק דיברתי היום על ביקורי הפתע של BSA באירגונים.
    ללא קשר למצב ההגדרתי של הנושא (מונופול או לא ) ע"פ הבנתי אין סמכות חוקית להכנס לבית העסק.

    בהרבה מקרים מתלווה שוטר למבקרים דבר המקנה איזו הרגשה שהנושא חוקי אבל יש אבל גדול –
    שוטר יכול להכנס ללא צו בית משפט לבית רק בתנאי של מניעת פשע.

    יתרה מזאת נכתב גם בכתבה שפורסמה בוואלה כי האירגון מציין כי הבדיקה היא וולנטרית "http://computers.walla.co.il/?w=/4000/1030856"

    לא יודע אבל עצם שליחת המכתב שמזהיר איננו רחוק מאיום (חוק העונשין 1974) .

  2. רם-און

    עד כמה שאני זוכר, אין שום חובה להכניס אותם, לא מתלווה שוטר, אלא מאבטח.

    מעבר לכך, שיפנו ל-dan and breadstreet ויבקשו שיסירו אותם מהמאגר שלהם. מיקרוסופט משתמשת במאגר הזה כדי לשלוח את מכתבי האיום על לקוחות.

    אני גם לא הייתי ממהר להאשים את הספק. זה נראה יותר כמו צירוף מקרים אומלל.

  3. דורון

    לא לא צירוף מקרים אומלל .. אבל גם לא "אשמת הספק" .

    בחברות רבות המספקות תוכנה / חומרה , נדרשים הדילרים שלהם "לפתוח ביד" על כל הזדמנות עסקית שיש , כלומר אם אני עכשיו יפנה (להבדיל) לדילר של IBM ואבקש לרכוש מחשבים , הוא מצידו , ברגע שהוא יחליט שאני רציני , ייכנס או אמור להיכנס למערכת של IBM ולפתוח BID על ההזדמנות.

    הספקים (ולעניין זה מייקרוסופט) , מודיעים חדשות לבקרים לדילרים שלהם שהעסקה תהיה של מי שיפתח את ה BID ראשון , או יותר נכון הוא יקבל מחיר נוח יותר (הנחה גדולה יותר) כי הוא זה שנחשף ראשון להזדמנות העסקית ..

    בצורה הזו הספקים לעיתים מונעים מלחמות בין דילרים שלהם – ובכך מונעים מלחמת מחירים והורדת מחיר של המוצר שלהם . גם אם דילר מוכן לממן מכיסו חלק מהעלות , הם לא יאפשרו לו את זה כי אז כל שאר הדילרים שלהם יקפצו לגובה .
    בצורה כזו המידע עובר למעשה לספק – הספק , יכול לקחת את המידע ולהעביר אותו ל BSA או לכל "שמוק" אחר .
    משם המרחק ללהגיע אליך הוא כבר קצר – כמובן שהספק , או ה BSA או השד יודע מי יכול במהלך הדרך לפנות לחברות מחקר כאלו ואחרות על מנת לברר האם יש לך "כיס מפסיק עמוק" כדי לדעת אם שווה לתבוע לך את הצורה או לא .

    וזו התורה כולה על רגל אחת .

    – דורון
    (אגב BSA מוזמנים לבקר אצלי .. עם שוטר או בלי שוטר . דבר אחד אני יכול להבטיח להם – הם ייצאו ממני רק עם כוס קפה ) .

  4. דורון

    אגב .. כל העיניין ממש לא ברור לי ..

    הרי במדינת חוק לא מענישים פעמיים על אותו חטא ..
    האדם / הצרכן / החברה .. יש להם עונש מספיק גדול מזה שהם עובדים עם מוצרים סגורים – עכשיו יענישו אותם פעם שניה על זה ?
    🙂

    – דורון

  5. ניצן

    יש עכשיו קמפיין מאוד חזק של ה BSA, אפשר להבחין בו בצפיה בפרסומות בערוץ 2 / 10. פעם בתקופה הם "עושים מבצע אכיפה" שבדרך כלל מסתכם בשליחת מכתבים.
    הרעיון הוא שאנשים ילחצו מהביקור הצפוי וירכשו מהר רשיונות, בסוף הם לא מגיעים.
    ה BSA הוא גוף פרטי ואין לו כל סמכויות אכיפה – אי לכך, אין לנציגיו שום סמכות להיכנס אליך לעסק מבלי רשות.
    אצלי דורון, גם כוס קפה הם לא יקבלו.

  6. דורון

    ניצן …
    1. אל תשכח שבסופו של דבר יש שם אנשים (גם אם המערכת מכוערת ומה שהיא עושה לא מוצא חן בעיני) .

    2. הם יקבלו *רק* כוס קפה , כי מעבר לתוכנה חופשית , הם לא ימצאו שום תוכנה שהיא ..

    – דורון

  7. ik_5 מאת

    אני בכלל חשבתי שהמקור שתל את BSA בשביל לקדם את התוכנה החופשית, ובגלל זה דורון מציע להם קפה (ומה עם עוגיות ?!).

    וברצינות, יש להפריד בין תפקיד לבין בן אדם שעושה את התפקיד.

  8. a

    אני לא מסכים עם הגישה שעומדת מאחורי המשפט "יש להפריד בין התפקיד לאדם". אקדים ואומר שברור שצריך להתיחס לאדם בסימפתיה – גם אם אני לא מסכים איתו, וגם אם אני חושב שצריך לנקוט בצעדים מסוימים (כפי שאציין בהמשך), עדיין הוא בן אדם.
    עם זאת, לא לכל אחד אני נותן כוס קפה. אני חושב שיש כאן מלחמה על התודעה החברתית, בנוסף לרעיון החופש. מהסיבה הזאת, אני לא חושב שצריך לתת גיבוי והערכה, אפילו בצורה של כוס קפה, לאנשים ששייכים לכך. אמנם הפקיד הוא בסה"כ פקיד, אבל גם הוא משתייך, וממילא מזדהה, עם הדרך.
    לצורך הענין – קשה לי לדמיין את דורון, אפילו במצב כלכלי קשה, מתפתה להצעה נדיבה של ה BSA…
    אולי אני נלחם בטחנות רוח, אבל בכל זאת אני מזהה התקדמות.

  9. ik_5 מאת

    תראה כשאתה חייל אתה עושה עבודה שאתה לא אוהב, אבל אתה עושה אותה או שאתה נכנס לכלא (אלא אם מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל, ואז אסור לך לעשות, אבל לא תמיד אתה נמצא בסיטואציה שאתה מבין שזו פקודה בלתי חוקית בעליל).
    האם עכשיו חייל עושה את העבודה שלו ובגלל זה נגרם לך בעיה, האם אתה צריך להאשים את החייל בזה ? לדעתי לא. ואני לא רוצה להיגרר לפוליטיקה, אבל אני לא רואה הבדל בין לסרב לפנות מאחז לבין לסרב לשמור על מאחז. זה בסדר שיש דיון ציבורי, אני רק לא חושב שזה בסדר שזה מגיע לתפקיד, וכל עוד הפקודות הן חוקיות אני חושב שהחייל חייב לבצע, גם אם הוא לא מסכים איתם. וזה שאתה לא מסכים עם מה שהחייל עושה, לא אומר שאתה צריך להתנהג ברשעות כלפי החייל.

    אותו הדבר עם ה BSA. יש לך עבודה. אתה מכניס דרכה כסף בשביל שתוכל לגור ויהיה לך מה לאכול. העבודה שלך במקרה הזה פוגעת באנשים, אבל היא עדיין חוקית. אם אתה עושה מעבר למה שאתה חייב, ועושה בכוונה רע לאנשים, אז אתה חרה של בן אדם, וצריך להתנהג אלייך בהתאם, אבל אם אתה רק עושה את העבודה שלך הכי טוב שאתה יכול בלי לעשות נזק ללא צורך, אז צריך לכבד אותך בדיוק כמו שצריך לכבד כל אחד אחר. זו לפחות דעתי.

  10. ik_5 מאת

    אם צבא הוא מקום עבודה או לא, זה נתון לפרשנות. אני כשהייתי בסדיר התייחסתי אליו כאל מקום עבודה לכל דבר ועניין.
    ובקשר לשעה. זה שרת אמריקאי שמכוון לו gmt+3 כשהוא מציג זמנים לבלוג כאן.

  11. דורון

    כן .. אבל תשאלו את עצמכם מאיפה הכל מתחיל .. ?

    זה לא משנה אם יש להם סמכות או אין להם סמכות .. זה לא באמת משנה אם נציע להם קפה או לא ..

    בעיקרון, כמעט כל תחנה (מחשב) נרכש עם windows – כך שבדרך כלל אין בעיה עם ה windows עצמו .. (אולי יש בעיה עם תוכנות נוספות ) .

    אבל ברמת השרתים , כל ארגון יודע שהוא צריך רשיון .. יש לו את האופציה להשתמש ב windows ולשלם על רישוי , או להשתמש בתוכנה חופשית שיש לה רישוי והיא "חינמית" ..
    לפני מספר חודשים פנתה אלי חברה כלשהיא , עם פרוייקט מכובד (אם אני זוכר נכון משהו כמו 80000$ פרוייקט) , הפרוייקט והסביבה כללו שרתי אורקל .
    כששאלתי על הרישוי של אורקל (היה צורך בכמה תוספים שידעתי שניתן להשיג אותם במסגרת הרישוי ) – נענתי בקריצת עין שהאורקלים בסביבה הזו הם "חוקיים למחצה" – אישית , הבנתי שיש כאן יופי של מתכון להסתבכות – ופרשתי מהעיניין .
    אני לא מצפה למדליה , לא בגלל זה אני מספר את זה (ותאמינו לי שלאבד פרוייקט כזה זה כואב מאד בכיס .. ואני לא מליונר ) .
    מה שאני מנסה לומר הוא שאנשים לוקחים סיכון עצום בעיניין הזה – הם עוצמים עיניים ומאמינים שיהיה בסדר , וכאשר מגיעים השליחים של ה BSA – הם נבהלים ..

    לדעתי , זה פשוט לא שווה את הסיכון , ויש היום מספיק חלופות חינמיות שניתן להשתמש בהן ..
    פשוט לא שווה להסתבך .

    – דורון

  12. יוחאי

    "תראה כשאתה חייל אתה עושה עבודה שאתה לא אוהב, אבל אתה עושה אותה או שאתה נכנס לכלא (אלא אם מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל, ואז אסור לך לעשות, אבל לא תמיד אתה נמצא בסיטואציה שאתה מבין שזו פקודה בלתי חוקית בעליל)."
    בגלל זה יש אנשים שבוחרים להכנס לכלא במקום לשרת בצבא.

    אם מישהו בא אליך בתור בן אדם ומבקש מים תתן לו, אם הוא בא בתור נציג של אירגון מסויים שאתה לא מסכים עם הפעילות שלו זה בסדר לא לתת לו מים, תגיד לו לחזור כשהוא לא בתפקיד.

  13. לב

    אני מרגיש שאני נכנס פה לוויכוח בין כמה חברים, לאומרות שמדובר בבלוג פתוח, אבל בכל זאת ברצוני להביא את דעתי בנושא:
    לפני כמה בועות שמעתי את הפרסומת שלBSA באוטובוס ודבר אחד הקפיץ לי את הפיוז:
    משטרה – גוף אכיפת החוק של המדינה -חייב לספק הוכחות ולהוציא צו בית משפט לפני שהוא יכול להיכנס ולחטט בבית או עסק של אזרח (אני לא ע"ד אבל הבנתי שגם לעסקים צריך צו חיפוש).
    ובאותו זמן, ארגון פרטי שהוקם ע"י מספר חברות יכול לפשפש בחלק הכי רגיש של רוב העסקים – מערכת המחשוב שלהם – כעוות נפשו?
    מהתגובות כאן הבנתי שמדובר במשהו וולנטרי – רוצה תכניס, לא רוצה על תכניס, אבל לו הייתי בעל עסק (ואני לא) ולו הייתי משתמש בתוכנה קניינית (גם את זה אני משתדל לא לעשות) עדיין לא הייתי מכניס אותם בגלל עקרון אחד פשוט:
    הפרטיות שלי!
    מי נתן להם את זכות להתייחס עלי כמו פושע ללא שמץ של הוכחה?
    וגם אם הייתי עושה עבירה כל שהי ממתי זה תפקידם של ארגונים פרטיים לשמש כזרוע האכיפה של המדינה?
    למען האמת זה מזכיר לי כמה ספרי מדע בדיוני המתארים עתיד שבו התאגידים ולא ממשלות נבחרות ע"י אזרחים שולטות בעולם…

    אבל זה רק פן אחד של מה שלדעתי הכי עצוב\מצחיק בכל נושא התוכנה הקניינית:
    מי שסובל הכי הרבה הוא הלקוח הישר:
    מנגנון הגנה בעייתי? רק מי שמשתמש בגרסה חוקית יצטרך להתמודד אתו ולהכניס קודים ערוכים שונים ומשונים.
    ביקורות? נראה שרק עצל מי שרכש \ ניסה לרכוש רישיונות ונכנס למאגר.

כתיבת תגובה

