הראש בעננים, המידע לא

אחד הטרנדים הכי חמים בשנים האחרונות הוא נושא ה grid, כאשר שירותים הניתנים באמצעות cloud computing מקבלים את החזית.

במידה ועדיין לא שמעתם על הטרנד, זה רק אומר שאתם לא בעניינים, אם כי אתם כן שמעתם על שירותי עננות.

אילו שירותי עננות יש לנו ? נתחיל בדואר האלקטרוני כדוגמת gmail, yahoo mail וחבריו. נמשיך בfacebook, linkedin ושאר האתרים ה"חברתיים", ונקנח ב youtube ו flicker.

כולם משתמשים במשאבים שמחולקים על הרבה מחשבים שונים, אשר נמצאים אי שם במרחב.

עד כאן אין לנו בעיה, אבל מה קורה עם המידע שהזנו על עצמנו ב facebook ? מי יכול להשתמש בו ולאיזה צורך ? האם עכשיו מיקרוסופט לדוגמא שחתמה הסכמים עם facebook יכולה לקבל מידע פרטי שהזנו, או מידע התנהגותי (עם איזו אישה ניסית להתחיל דרך facebook, או בכלל לדעת שאתה מעדיף את בני מינך, או את שני המינים, דבר שלא היה ניתן לדעת אם לא היית שם את זה בצורה כזו גלויה לעיני כל).עוד צורה מאוד נחמדה היא למפות את האנשים ברשת, של מי מכיר את מי, איך הם מכירים, למה הם מכירים, ומה היחסים האמיתיים בין האנשים.

על פניו אין לזה שום חשיבות, אבל למעשה יש לזה הרבה חשיבות. דבר ראשון "אמור לי החברים שלך, ואומר לך מי אתה". דבר שני, אני יודע עם מי אתה עושה עסקים (למשל). אם מדובר בשירותים כמו twitter, מאוד קל לי לעקוב אחרי מה שאתה עושה, אתה הרי פיזית מדווח לי (גם ב facebook ו linkedin זה קיים).

כלומר המידע עלייך נגיש לכל דורש, אבל יש גם מידע פרטי שלא מפורסם, אבל שכן הזנת. כלומר אתה מזין ומשתמש במידע, אבל אתה לא יודע מה ואיך נקלט ואצל מי.

כלומר האח הגדול, זו לא רק תוכנית טלויזיה שבה אנשים נחשפים לעיני כולם, או חלק מספר שנקרא 1984, אלא אנחנו ממש חיים תחת זכוכית מגדלת.

אז כן, המידע שלנו נגיש דרך הטלפון הסלולרי שלנו המאפשר לנו לגלוש. הוא זמין דרך ה pda או המחשב השולחני, והוא זמין גם לכל דורש, שהרבה פעמים (בלמעלה מ99% מהם) אין אנו יודעים מי הדורש ומה הוא מחפש.

מה שמעניין בטרנד הזה, הוא שאנשים לא יגיעו לכל אדם זר ויתחילו לספק כל פרט ופרט (אם כי הרבה אנשים יסכימו לספק מידע אישי רב אם ישאלו על כך ממישהו שנראה להם סמכותי ואמין), אז למה אתם עושים את זה דרך האינטרנט, בו המידע נגיש להרבה יותר אנשים ?!

אז כן, זהו הטרנד החם כיום, ולא בעתיד (העתיד כבר כאן ?!), והדרך היחידה לחזות את העתיד זה להבין לאן ההווה לוקח אותנו… ואני חושב שבקצב הזה, האח הגדול יהיה הרבה יותר מתוכנית, הרי בישראל אפילו המימשל הולך לכיוון הזה, ולא נראה שאנשים מבינים את הדברים הרעים שניתן לעשות במידע הזה.

6 מחשבות על “הראש בעננים, המידע לא

  1. דורון

    1. אנ מסכים איתך .. ואפילו ריצ'ארד סטולמן מסכים איתך ..

    2. כמו בכל מודל (ומיחשוב עננים הוא מודל מסויים) , יש שיטות שונות , כלים שונים וכן הלאה.
    היישומים שתארת, אכן בעייתיים ואכן כדאי לחשוב לפני שמיישמים אותם .
    אבל מצד שני אותו "מיחשוב עננשים" מספק לנו את היכולת לפנות לדיסק שבו אגור מידע (כלומר מחשב ברשת הפנימית פונה לדיסק שלכאורה נמצא אצלו אך בפועל נמצא ברשת פנימית אחרת שאליה אנו מקושרים דרך האינטרנט) .. אפשר להקים חווה וירטואלית .. (שרתים במקומות שונים שיתנהגו כאילו הם במקום יחיד ) ועוד ..

    כך שחשיפת הנתונים שלך , אינה זהה לחשיפת הנתונים כמו שאתה תארת ..

    המסקנה , לדעתי, היא שכמו שיש סוגים שונים של עננים . כך יש גם סוגים שונים של "מיחשוב עננים" ..יש את אלו שבטוח יביאו גשם (כלומר יביאו תועלת) ויש את אלו שהם אולי יפים אך לא מועילים ..

    כל חברה / ארגון / אדם , יכולים לבחור איך הם ממשים את העבודה עם הענן – וכדאי כמו שציינת להיות זהירים בנושא.

    – דורון

  2. Ofir

    עולה השאלה מה זה cloud computing? הבעיות שאתה מתאר הם בעיות רגילות של שימוש באתר אינטרנט. כשפתחת חשבון ב-facebook ואישרת את ה-EULA, בחרת לנהל קשרים חברתיים דרך האתר. יש לזה מחיר מבחינת פרטיות (אתה חושף מידע למפעילי האתר ואתה משתמש באתר לחלוק מידע עם העולם), מבחינת חופש (האם אתה יכול לדרוש למחוק את המידע? האם אתה יכול לגזור אותו בקלות אליך?) ומבחינת גמישות (האם אפשר לשלב מידע בין אתרים וכו')
    בעיני זה לא בדיוק cloud computing… אני צריך לחשוב על זה.

  3. ik_5 מאת

    מחשוב ענן זו רשת מחשבים שמספקת לך שירות מסויים. התופעה שאני מדבר עליה, היא תופעה של השירותים עצמם, שרובן או כולן מבוססות מחשוב עננים

  4. פינגבק: gmail נפל, אז מה ? « לראות שונה

  5. פינגבק: עננים בכל מיני צבעים … « לראות שונה

  6. פינגבק: עננים בצבע כרום « לראות שונה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s