תשובה ל"חוק הספאם: זה לא הזמן / דעה"

כמו שכתבתי, הגיע אלינו חוק הספאם, וזה באמת אחד המעשים היותר טובים שנעשו עבורינו בידי מחוקקים שרוב הזמן רואים רק את טובתם האישית בלבד.

עד כאן אני חושב שכולם יכולים רק להסכים. ראובן קובנט רושם היום ב ynet כמה נקודות מעוד מעניינות, אם כי נראה שאפילו הוא אינו יודע לחשוב מחוץ לקופסא.

ישנה גרסה רווחת בה הצורה היחידה לעסק לפרסם את עצמו היא ע"י כך שאני אגרום לך להכיר בקיום של אותו עסק. עד כאן אני מסכים מאוד עם החשיבה הזו. העניין הוא בדרך שאתה עושה את זה.

לדוגמא, אני מקבל אחת לכמה זמן מודעות באמצעות פקס. למפרסם זה עולה כמה אגורות בודדות, אבל אני משלם גם על דפים ודיו, וכמובן צריך להשקיע בזמן בלקרא ולהבין שזה ממש לא מעניין אותי. כלומר ההשקעה האמיתית כאן בפרסום של אותו עסק היא דווקא עלי, למרות שאני אמור להיות הצרכן.

אם ניקח את הטכנולוגיה שנקראת דואר אלקטרוני, הבעיה היא עוד יותר קשה. קורה לי (ואני בעל עסק קטן לפני שיהיו תגובות על הדברים שלי) שהודעות של לקוחות שלי או לקוחות בפוטנציה שולחים לי דבר מה בדוא"ל, והדוא"ל הלגיטימי שלהם נבלע בין ערמות מכתבים שאני לא מכיר, חפץ או רוצה בהם. קרה לי יותר מפעם או פעמים שאפילו לא הצלחתי להבחין בין כל ההודעות מה לגיטימי ומה לא. דבר שבמקרה הטוב יגזול ממני מדקות בודדות לאפילו שעות, ולסנן ידנית כל הודעה והודעה, והרבה פעמים גם לפספס את ההודעה מהלקוח או לקוח בפוטנציה, וכן בסופו של דבר אני נחשף לכמויות זבל מטורפות, אשר גורמות לי לפעמים לקבל חוו"ד שלילי על סוגים מסויימים של עסקים, למרות שהם לגיטימיים לחלוטין, רק בגלל שיש כמה מטבעות בכד שעושים הרבה רעש (ע"ע "איסטרא באלגינה קיש קיש קרייה" -> המשפט המוכר והידוע), ובכך גורמים לכולם להראות רע.

הרי חיפוש באשפה למצוא משהו לגיטימי, גורם לי להפסיד זמן, גורם לי להפסיד לקוחות בפוטנציה, וגורם לי לתת שירות רע ללקוחות קיימים, וזה רק בגלל שאני צריך להשקיע הרבה מאוד אנרגייה להבדיל בין דבר לדבר, ולכן אותו דואר זבל, פוגע לי בעסק !

מה שמעלה את השאלה, האם בכלל אעזור לאותם עסקים בכך שאפנה אליהם, אחרי שהם גרמו לי בצורה זו או אחרת להפסיד כסף.

מבחינת פרסום, מה רע במודעות ? אפילו ברשת האינטרנט, מודעות באתרים יכולים להביא לך לקוחות בלי שאתה מכריח אותם, דבר שיגרום לחשיפה טובה ויעילה יותר. מה בדבר הוכחת יכולת מעשית במקומות המיועדים לכך כדוגמת פורומים, בהם בעל העסק יראה את הידע והיכולות שלו, ויקשר לעסק שלו, דבר שגם יכול לתת הרבה לאנשים שמחפשים את בעל המקצוע.

וזה כמובן אם לא מתעללים בצורות האלו. למשל באנרים קופצים, הודעות פלאש, מוזיקה וכו', גורמים לי לחסום פרסומות, אבל הודעות טקסט שמשתלבות בייחד עם האתר ורק כתוב עליהן שהן מודעות, יעזרו לי הרבה פעמים למצוא את העסק המתאים למה שאני מחפש ו/או מעוניין בו, ואולי זה דווקא יכול לקדם את שנינו ולאו דווקא לפגוע באיזשהו צד.

בנוסף למודעות כמובן שאפשר לחשוב על הרבה מאוד צורות פרסום לגיטימיות. העניין הוא, שמבעל העסק זה גוזל חלק מניהול העסק שלו, דבר שדואר זבל, הודעות SMS ופקסים אינם עושים, הרי ניתן לעשות את זה בכמויות מסחריות בלחיצת כפתור פשוטה, ולכן הגיע המחוקק, ולשם שינוי הבדיל אלף אלפי הבדלות, בין מה הוא דבר לגיטמי ומה הוא דבר שאינו לגיטימי.

אני למרות שזקוק לפרסום, ולמרות שקיבלתי הרבה מאוד הצעות (וגם יש לי את הידע כיצד לעשות את זה לבד) לפרסום בסגנונות של דוא"ל זבל, בחרתי שלא להיכנס למצב זה, וזה בשביל לא לפגוע במי שיכול ויהיה זקוק לשירותי.

בנתיים העסקים היחידים שנפגעו מנושא דואר הזבל הם מי שמספקים את השירותים השונים, העניין הוא שהם בד"כ עושים את זה בדרכים בעייתיות, ולפעמים אף פליליות. כך שעליהן אני לא מצר בכלל.

כתיבת תגובה

