האם לינוקס מתאימה לעבודה שוטפת של משתמשים ?

כאשר אבא פתח את העסק שלו לפני כמה שנים, הוא ביקש את העזרה שלי במיחשוב העסק. הכרחתי אותו לעבוד עם לינוקס. כמובן שבניגוד לדעה הרווחת, אני התקנתי לו הכל והגדרתי את כל מה שרק צריך בשביל שהוא יצליח לעבוד כמו שצריך. אחרי שהוא גם קיבל מכתב מהBSA להוכיח את אמינות ה Windows שאין ברשותו כמה חודשים לאחר שפתח את העסק, הוא גם הודה לי על כך.

חשוב לי להדגיש שגם אבא וגם השותף לעסקים שלו בנוסף לכך שלקח לי זמן להסביר להם איך להדליק את המחשב (כפתור power), משתמשים בעסק עם לינוקס ללא בעיות וללא צורך להטריד אותי כבר כמה שנים. הפעמים היחידות שהם כן הטרידו אותי לא היו קשורות ללינוקס אלא לכך שהם לא הדליקו את המסך או על כך שהם הציבו 2 צלמיות אחת על השנייה בשולחן העבודה, ואח"כ לא מצאו את הצלמית שהם רצו, דבר שיכול להתרחש בכל מערכת ללא קשר למערכת ההפעלה (כן גם ב Windows).

כאשר משווים את לינוקס בד"כ, אלו אשר מבצעים את ההשוואה, מחליטים שהמשתמש הממוצע צריך גם להתקין את לינוקס (למרות שהם לא מצפים שיעשה את זה ל Windows, הרי Windows מסובך יותר להתקנה, לא ?!), דבר שאומר שאם יש בעיות, מן הסתם אותו משתמש לא יכול לטפל בו, ואלו שחושבים שהם מבינים דבר או שניים במחשבים, אבל אינם מבינים את הלך החשיבה, וגם לא מנסים לשנות את החשיבה שלהם ממה שהם מכירים ולכן אינם מצליחים להשיג את מה שהם רוצים מהמהערכת, יוצאים בהכללה שלינוקס אינה מתאימה למשתמש הפשוט, הרי הם לא כאלו פשוטים, הם יודעים ללחוץ על Setup.exe ולבחור ב Custom בנוסף לכך שצריך ללחוץ על NEXT.

נראה אותם אבל מתמודדים במצב שהמסך שלהם או הכרטיס מסך שלהם אינו נתמך ב Windows (קרה לי בWindow 95 ו98 אני לא עבדתי מספיק עם XP בשביל להתקל בבעיות כאלו, אבל נתקלתי בבעיות שאין דריוורים ודריוורים ישנים יותר לא נתמכים) או שהכרטיס מסך אפילו לא תומך בVesa כמו שצריך בשביל שהם יוכלו להגדיר דברים ב Windows כאשר נמצאים ב Safe Mode, ואז אנחנו מוצאים מערכת שפשוט לא מסוגלת לעשות כלום.

המשתמש הממוצע לא צריך להתקין Windows או לינוקס, זה צריך להיות מתקן ומוגדר בשבילו, ולכן אין הבדל בין המערכות השונות מהבחינה הזו. הרי בכל מערכת הפעלה יש בעיות, ובכל מערכת עבודה נמצא צורך להתאים אותה לצרכינו, השאלה היא כמובן האם המערכת מספקת לנו אפשרות להגדיר אותה למה שאנחנו רוצים שהיא תעשה, והאם יש יותר מדרך אחת להשיג את אותה המטרה. בעולם הלינוקס התשובה היא: שבד"כ כן, יש יותר מדרך אחת להשיג את מה שרוצים (דרך גרפית, דרך טקסטואלית וגם בדרכים האלו יש יותר מדרך אחת בד"כ), אבל בWindows התשובה היא: בד"כ לא – יש כלי בודד, ולכן אני מוצא אותה פחות ידידותית בהשאווה כללית. אז כן, יש תוכנות ספציפיות שקיימות ללינוקס/Windows אשר אינן קיימות במערכת האחרת, ולכן כביכול היא פחות ידידותית/שימושית בעיני המשתמש הספציפי, אבל זה עדיין לא משנה משהו, הרי לינוקס עדיין מסוגלת לעשות כל מה שרוצים ממנה בשורה התחתונה, וגם בצורה גרפית (למרות שאני אוהב לעשות דברים בצורה טקסטואלית) !

אז כן, אם יש בעיות, צריך בעל מקצוע, אותו הדבר גם ב Windows, כך שלינוקס לדעתי היא מאוד ידידותית גם למשתמש הפשוט ביותר אשר כל פעם מחדש צריך להסביר לו איך להדליק את המחשב.

אחרי הפוסט המדובר ביותר שאי פעם כתבתי (וכמה אמרו לי שהוא גם הכי טוב ממה שאי פעם כתבתי, אפילו כלכליסט ציטט אותו [וגם ירד עלי באותה נשימה], אבל הוריד את סיכום השבוע אחרי שבוע [למה אין לכם ארכיב ?!]), אני מוצא את עצמי מאוד משועשע ונתקף בצחוק מוזר לפעמים מהצורך של אנשים להגן על המערכת שהם עובדים בה. הרי בחרתם מערכת שמתאימה למה שאתם החלטתם עבורכם, אז למה אתם מוצאים את עצמכם צריכים להתגונן עליה ?!

5 מחשבות על “האם לינוקס מתאימה לעבודה שוטפת של משתמשים ?

  1. רם-און

    הייתי חותם על הדברים. אוסיף, שכל פעם שאני מדבר עם מנהל מערכת חלונאי ואני מסביר לך איך מתחזקים לינוקס, הוא מתמלא שילוב של קנאה והערצה. הקטע שכל הנתונים נשמרים בקובץ טקטס, שאפשר להעביר אותם ממחשב למחשב והכל יעבוד זה משהו נפלא ומופלא בעיניו.

    דוגמא קטנה. לא מזמן, שידרגתי לידיד את המחשב. המחשב שלו היה xp עם sp2 והמחשב החדשה xp sp3. ייצאתי את כל הנתונים, העברתי את הכונן הקשיח אל המחשב החדש, והוא צעק שהגירסא של מעביר הנתונים לא תואמת ועל כן הוא לא יכול לעדכן. בלי תמיכה לאחור, בלי נעליים. פשוט שלח אותי לכל הרוחות.

    לינוקס נוחה יותר לשימוש לכל אדם, בין אם משתמש מקצועי ובין אם חובבן. אבל לאנשים יש את הקבוענות שלהם, ונימוקים לא ישכנעו אותם. הם הקדישו שנים כדי ללמוד משהו שהם בסופו של דבר די שונאים, שכל הזמן ממציא להם תקלות ושמעקב אותם בעבודה. הם לא מתענינים במחשבים, הם לא רוצים לשמוע עליהם, והדבר האחרון שהם רוצים זה ללמוד מחדש את מה שהם כבר למדו ביסורים כה רבים. אפילו החלפת דפדפן נראית לחלק נכבד מהאוכלוסיה משימה כבירה.

    המזל הגדול שלנו הוא שמיקרוסופט נאלצה לשדרג את מערכת ההפעלה שלה, כך שהשוק לומד שאפשר לעבור מערכת הפעלה ולשרוד.

  2. LinkAge

    אני רוצה לציין שאני משתמש ג'נטו כבר קרוב ל-4 שנים לכן אני לא חדש שלא יודע מה הוא אומר.

    נכון במידה ואנחנו מגדירים את המערכת בשביל אותו אדם המערכת תעבוד כמו שצריך בלי בעיות, אבל אני גיליתי שכשצריך לעשות עדכון אז הדברים מתחילים להשתבש.

    התקנתי אובנטו לכמה חברים, הם עבדו על המערכת חודש שלם בלי בעיות ואפילו לא "הציקו" לי פעם אחת בשביל עזרה, הכל השתנה כשאחד מהם ניסה לעשות עדכון למערכת, העדכון עבר בהצלחה והוא המשיך לעבוד, סיים, וכיבה את המחשב.
    בפעם הבאה שהוא ניסה להדליק את המחשב המחשב התחיל לעלות והפסיק, לא מסיים את התהליך ומתלונן על kernel panic כמובן בשלב הזה החבר לא ידע מה לעשות ובסופו של דבר אני הייתי צריך להגיע אליו בשביל לפתור את העניין.

    הבעיה עצמה הייתה מינוארית כל כך שאני אפילו לא זוכר מה היה הפתרון :), אבל אני חושב שזה מראה שכל תחזוקה של מערכת מבוססת לינוקס יכולה להיות הרבה יותר קלה ( בדומה ל-windows update שלא משנה מה תגידו דרך מאוד נוחה וקלה למשתמשים, point and click ברוח ווינדוס ) .
    נקווה שזמנים כאלה יגיעו.

    רק רציתי לשאול, כשכתבת ל-BSA שאתה לא משתמש בווינדוס אלא בלינוקס, קיבלת מהם תגובה כלשהי? מעניין איך זה הסתיים.

  3. ik_5 מאת

    נשאל אותך שאלה אחרת, מה קורה כאשר יש לך kernel panic (או מסך כחול) בwindows אחרי עדכון ? לי אישית זה קרה.
    התשובה היא כמובן לבטל דריוור מסויים, ואז אתה צריך לחכות שיהיה תיקון לדריוור ככה שזה קיים גם בWindows באותה מידה.

    לגבי ה BSA, לא פנינו אליהם, פשוט זרקנו את המכתב שהם שלחו ומאז לא שמענו מהם.

  4. פינגבק: חופש הדיבור » ארכיון » ושוב,שולחן העבודה על הגריל ..

  5. פינגבק: כל מה שאנחנו רוצים זה אותך « לראות שונה

להשאיר תגובה

