סביבת הפיתוח שהכי נוחה לי

גרסת הsvn של לזרוס משמשת אותי כבר מספר שנים בפיתוח. בחודשים האחרונים, למרות שהפסקתי להגיש תיקונים ולהשתתף בפיתוח לזרוס, אני עדיין משתמש בסביבת הפיתוח, אבל בשביל לפתח פיזית קוד (בעיקר קוד לא גרפי).

עם כל הכבוד לEclipse, NetBeans, Kdevelop , Anjuta ושאר סביבות הפיתוח הקיימות שניסיתי (לא ניסיתי את QT Creator), אף אחת מהן לא מתקרבת לקרסוליים של לזרוס. אז לפני שתציגו לי כל מיני תכונות שאתם משתמשים בהם באותם סביבות הפיתוח, ותגידו לי שאני לא מבין שום דבר מהחיים שלי, אסביר לכם מה אני מחפש בסביבת פיתוח, ואגיד לכם מהם חלק מהכלים שאני מקבל בלזרוס ותבינו למה היא אחת מסביבת הפיתוח הכי טובות ויעילות עבורי. הבעיה היא שמאוד קשה להשוות את לזרוס לשאר הכלים, כי שאר הכלים לא יודעים לעבוד בשפת פסקל חוץ מלצבוע את התחביר, ולזרוס לא יודע לעבוד עם שאר השפות (אלא אם תוסיפו לו תמיכה) פרט מלצבוע את החביר, ולכן ההשוואה היא מבחינת הכלים שאני מקבל וצורת העבודה שלהם, ולא השפה.הגדרות מהדר - יצירת קבצי Makefile

בראש ובראשונה, הממשק של לזרוס מאוד קל ופשוט יחסית לממשקי הג'אווה הכבדים כדוגמת Eclipse ו NetBeans.

למרות שיש ללזרוס הרבה מאוד תוספות שאני מתקין לו, וזה בנוסף לכלים שהוא מגיע בברירת מחדל, הוא עדיין נותן תחושה שהוא מאוד פשוט, וזה לא מאוד פשוט ליצור תחושה כזו בממשקים מורכבים, כדוגמת סביבות פיתוח. הרבה אנשים לא מבינים את הכוח שיש ללזרוס רק בגלל התחושה שהוא "פשוט" מידי.

אם ניקח את הגישה של גוגל לפס של תיבת טקסט ו 2 כפתורים בתור עיצוב מינימליסטי לחיפוש, כאשר העבודה האמיתית נעשית מאחורי הקלעים, אז בלזרוס אנחנו מקבלים עורך טקסט ותפריט גרפי בתור התחלה (שוב אני לא מדבר על פיתוח גרפי כרגע). אין לי סוגי view שונים שאחד מהם מתאים לניפוי שגיאות, השני לפיתוח, השלישי ל svn והחמישי לראות הבדלים ברשת המקומית כאשר המפתח הראשי עושה לי מצגת (לא באמת משהו קיים, אבל אם מישהו חושב שזה רעיון נחמד ויש לו זמן פנוי, הוא מוזמן ליצור אחד ולהגיד תודה על הרעיון 🙂 ) .

מאוד מעצבן אותי שעורך טקסט מתערב לי במה שאני כותב. אני לא אוהב שהוא משנה לי את הטקסט בזמן עריכה. אם אני רוצה שהוא יתערב, אני צריך לגרום לו לעשות את זה כשלי נוח. אם יש לי בעיה תחבירית, זה לא תמיד בגלל שגיאה, זה לפעמים כי אני עובד בשיטת down top, שזה אומר שאני כותב קודם את העיקר, ואז מטפל ב"תפל" שזה הגדרת משתנים, מתן שמות לדברים וכו'. אני לא עושה את זה הרבה, אבל כשאני עושה את זה, מאוד חשוב לי עורך שידע לזרום איתי, דבר ששום עורך טקסט מעורכי הטקסט ה"ידידותיים" מסוגל לתת לי כיום, וכל עוד אני לא מבקש מלזרוס להשלים לי פקודות והגדרות לא קיימות, הוא זורם איתי. בכלל אני לא אוהב עורכי טקסט שכותבים קוד במקומי, זה לא כיף, וזה גורם לאנשים לחשוב שלתכנת זה דבר קל ופשוט (ולפעמים הכתיבת קוד של העורך עצמו, גורמת לבאגים שאם היו משקיעים מחשבה במה שכתוב שם, לא היו משתמשים בתחביר בצורה הזו).

עיצוב שורת קודהאפשרות לתת לי להגדיר כיצד העיצוב של הקוד שלי יהיה. למרות שברוב השפות יש חוקים מסודרים, כל מי שמתכנת מספיק שנים, מפתח לו סגנונות כתיבה שונים עם כל טכנולוגיה שאותו אדם נוגע בה, ועורך הטקסט חייב לדעת לזרום עם זה. בלזרוס אני יכול להגדיר את זה בצורה מאוד פשוטה וקלה, ויותר מזה, היות ואני טרוריסט לא קטן כשזה נוגע לקריאות הקוד, אני אוהב לשים דברים אחד מתחת לשני, כלומר פעולות הצבה של שווה באותו מרחב, פעולות של שוויון וכו'. אני אוהב לדעת איפה כל דבר מתחיל ונגמר גם בלי באמת לקרוא את הקוד, אלא מספיק להסתכל עליו. ולזרוס, הוא יודע לזרום איתי ואם אני יוצר עיצוב מסויים של מרווח טקסט, אז בשורה הבאה במידה ואני זקוק להמשיך לעצב באותה הדרך, אני צריך בסה"כ ללחוץ פעם אחת על המקש tab (אשר בכלל מכיל הרבה שימושים בעורך הטקסט) בשביל שזה יביא אותי לעיצוב של השורה הקודמת, ככה כל טקסט וטקסט שאני מוסיף באותה שורה. תאמינו או לא, אבל זה חוסך ממני הרבה אנרגיה ועדין עוזר לי ליצור קריאות של קוד.

עוד אפשרות ממש חשובה, היא האפשרות לשמור את העיצוב והצורת עבודה שלי פר פרוייקט ! מה הכוונה ? הכוונה היא שהצורה שאני מסדר חלונות, והצורה שאני מגדיר הגדרות יכולה להתקיים פר פרוייקט, מה שאומר שאם בפרוייקט עורך הטקסט בלזרוסאחד אני עובד על מסך מלא, בגלל שכל מה שאני צריך זה לכתוב קוד, ובפרוייקט אחר אני עובד על שליש מסך כי אני צריך עוד חלונות פתוחים ברקע שיתנו לי אפשרות לקרוא ולהתסכל על דברים, אז זה ישתנה פר אותו פרוייקט שאני עיצבתי.

תוסף חדש בגרסת ה svn של לזרוס, היא שליטה טובה יותר בעורך הטקסט. למשל יכולות צביעה גמישות יותר מבעבר (למשל גבול של רקע יהיה בצבע שונה, ולא רק רקע). בגסת 0.9.26, יכולתי למפות טוב יותר את מספרי השורות. יש לי תוספת בגרסת svn לדעת אילו שורות שיניתי, במהלך העריכה של הקובץ כרגע, ומה מתוכם נשמר ומה לא. כמובן שזה כלי מאוד חשוב וחזק אם חושבים על זה לרגע.

עוד דבר חשוב, זו האפשרות לשלב כלים שונים, למשל יש שילוב באמצעות פרוסס והתקנת הרחבה ל svn, מה שאומר שאני יכול לרשום ולעבוד עם הפרוייקט שלי עם svn בצורה ממש פשוטה בלי יותר מידי כאבי ראש. אז כן אפשרויות כאלו גם קיימות בשאר סביבות הפיתוח, אבל הסביבה של אקליפס למשל, הרבה יותר מסובכת מאשר הסביבה בלזרוס לעבודה עם svn.תפריט החיפוש בלזרוס

תפריט מקש ימני של עורך הטקסטאני מוצא את פעולות ה grep וכן שאר פעולות החיפוש בלזרוס מאוד נוחות ומתאימות לשפה שאני עובד בה ולא רק בתור הגדרות מאוד כלליות, וכך לדוגמא אני יכול למצוא ולהבין מתי יש לי בעיות. כלי ה refactoring מחולקים להרבה קבוצות שונות, כאשר לא להכל קוראים בעורך refactoring, ויש מקומות שזה מאוד נוח שזה לא חלק מההגדרה הרחבה מידי הזו.

מנוע ה ToDo המאוד בסיסי של לזרוס מכיל בתוכו הרבה מעבר למה שהוא רק נראה, אם כי כאן כן הייתי חושב שיש מקום להרחיב אותו.

יש לי למשל כלי גרפי שעוזר לי לתרגם ראשים של קבצי C לפסקל, וחוסך לי הרבה פעמים  כאב ראש בלהבין קוד מסובך, או סתם לעזור לי לעשות העתק והדבק לקוד אצלי, בלי הצורך שלי להשקיע באמת אנרגיה מיותרת בלתרגם דברים.

הגדרת code templateבשביל אנשים כמו אילן שלא אוהבים לכתוב begin ו end, וכן משתמשים בקיצורים כדוגמת CTRL+SHIFT+C אשר לוקחת הגדרה ומכניסה את הקוד בחלק הביצועי, יש עוד כלי (שאני אישית לא משתמש בו) בשביל לחסוך כתיבה של הרבה דברים. הכלי מאפשר עם צמד במקשים CTRL+J תבנית להשלמת מבנה של קוד שהגדרתם מראש.

ורשימת הכלים האפשרויות הנוספות שאני עובד איתן עוד רחוקה מלהסתיים.

הרעיון הוא שמצד אחד דברים מאוד פשוטים וניתנים להרחבה, ומצד שני כל הכלים גם הרחבה או בלי, מאפשרים לי לנהל פיתוח שבו אני צריך כמה שפחות לחשוב על מה שמפריע לי ולהתרכז רק בעבודה עצמה, ולכן אני מוצא את לזרוס כיום בתור סביבת העבודה המשולבת הכי פשוטה נוחה וקלה לעבודה.

6 מחשבות על “סביבת הפיתוח שהכי נוחה לי

  1. De-Panther

    יש עוד משהו קטן שהייתי מוסיף ללזרוס ואז הוא היה ממש נוח בשבילי.

    בדלפי יש בעורך הקוד עץ של הקוד, בעזרתו אני קופץ בין פונקציות, פרוצדורות ומשתנים שונים.
    בלזרוס העץ הזה הוא בחלון נפרד מעורך הקוד, אם הם היו מחוברים – החיים היו הרבה יותר קלים.

  2. פינגבק: ההעדפות שלי « לראות שונה

  3. פינגבק: לקוח גרפי ל xml-rpc « לראות שונה

  4. פינגבק: (עוד) קיצורי מקשים בלזרוס « לראות שונה

להשאיר תגובה

