מעבר ל KDE 4.2

ביום חמישי לפני שבועיים התקנתי בדביאן את KDE 4.2 ממאגרי experimental והתחלתי להתנסות איתו. תוך כדי גם דיברתי עם עמי, אשר החליט אף הוא לעבור ל KDE 4.2 ואף כתב על זה סקירה.

אצלי הסקירה תהיה טיפה שונה. דבר ראשון בניגוד ל 90 אחוז מכל דוברי העברית שהתקינו 4.2 אני התקנתי גם את התמיכה בעברית שדיאגו (ואנשים נוספים) יצר.  ולכן החוויה שלי שונה לגמרי מאלו אשר נשארו בגרסה האנגלית של KDE. כמו כן, בהתחלה חשבתי לכתוב את הסקירה הזו באנגלית, אבל אין לי סבלנות לזה.

דיאגו עשה הרבה עבודה לגיור המערכת. משינוי הכייון של כמעט כל אלמנט קיים ועד עברות המערכת (שלא גמור עד הסוף), ואף מצתי שגיאות בתרגום, כמו מחסור באותיות למילה עצמה, או תרגום שונה לאותו הדבר רק בתוכנות שונות, אבל לא נורא, מי שלא עושה לא טועה, ואני מעדיף שגיאות מאשר חוסר עשייה.

הבעיה של החלפת הכיוונים אבל, יוצרת בעיות, למשל אני עובד בשיטה שרובכם לא עובדים וזה סרגל אחד למעלה וסרגל אחד למטה. הסרגל למעלה מכיל את התוכנות שפתוחות לי כרגע בשולחן העבודה הווירטואלי והסרגל שנמצא למטה מכיל את כל הדברים האחרים שה סרגל K, luncher כמה ישומונים ויש גם את system tray שעון ועוד כמה דברים. עכשיו אם אני רוצה להגדיר את שולחן העבודה עם ה"ירח", אני לא יכול כי הסרגל העליון נמצא מעליו, ובנוסף גם ההגדרות של הסרגל נמצאות מעליו, מה שיוצר מצב שהתפריט הזה באמצעות ה"ירח" לא עובד לי בכלל בעברית.

בנוסף, בגלל שלקחתי את ישומונים של החלונות הפתוחים הרוחב של ה system tray, שעון וluncher התרחבו להם עד אין סוף. למה לעזאזל זה עשה את זה ?

בגלל ההתרחבות הזו, העברתי את הישומון של המעבר לשולחנות עבודה ווירטואלים לסרגל העליון.

אחרי המשחקים עם העיצוב וכו', דבר שגרם לי יותר מפעם אחת למחוק את ספריית .kde4 בתוך ספריית הבית שלי, הגעתי למקום שאני די מרוצה ממנו (פרט להתרחבות השואפת לאין סוף של היישומונים), והתחלתי לנסות לייבא נתונים מ kde 3.5, אבל בברירת מחדל KDE 4 לא יודע לעשות את זה, לא הוא ולא התוכנות ששוכתבו בשבילו. למשל Kontact לא מכיל שום כלי אשר מאפשר לי לייבא את הדוא"ל עם החשבונות. גם kwallet לא יודע לעשות משהו עם גרסה ישנה, אז השתמשתי ב kwallet בצורה הבאה: העתקתי את ה wallet מהספרייה המקורית לספרייה החדשה, נתתי לו גם שם חדש (בשביל לא לשכתב את הקובץ הקיים) והצלחתי להעתיק ידנית את כל הדברים החשובים שלי.

לגבי חשבונות דוא"ל, התחלתי לקרוא את הקובץ הגדרות של kmail ב 3.5 ולבחור את האופציה הגרפית של kmail החדש.

לייבא כתובות, יומנים וכו', יותר קל היות ויש יכולות ייבוא לקבצים, אז כמובן שזה ידנית, אבל עבד.akregator

אחד הדברים המעצבנים ביותר בגרסה העברית של akgerator הוא הישור הלא מובן לימין טקסטים שלמים באנגלית (מבחינת כותרות ושמות של ערוצים). אין עברית, למה לעזאזל אתם מיישרים את זה לימין ?

השלב הבא אחרי ש kontact עבד פחות או יותר כמו שציתי (יש לי כמה דברים מעצבנים שם שאני לא מצליח לשנות, אבל אני פשוט אתרגל), נרגעתי מזה, והפעלתי את kopete. הגרסה החדשה די נחמדה אבל מכילה כמה דברים מאוד מעצבנים:

  • הגרסה שתומכת ב MSN Messenger אינה מכילה בתפריט שלה כשאתה כבוי את האפשרות "התחבר"
  • אני לא יכול להגיד לו לאגד את כל החלונות לחלון אחד, אלא זה חייב להיות מאוגד לפי קבוצות, ואז ידנית אני מעביר כל חלון חדש לחלון שכבר קיים.
  • אני מקבל הודעות על שיחות וועידה כמו כל הודעה פרטית. לא טוב ! אני צריך את האפשרות לשנות את ההגדרות לשיחות וועידה.
  • למרות שיש לי 2 קבוצות ל IM (רעיון נחמד ד"א), עדיין הצלמית של קבוצה אחת מופיע בחלק מהחשבונות של הקבוצה השניה.
  • החלון החדש של kopete מאוד אוהב לשים את עצמו באיזשהו מקום שהוא רוצה, ולשנות את הגודל של החלון איך שהוא רוצה. למה ?!
  • כל הודעה חדשה פותחת לי popup חדש של תקציר ההודעה, ככה שאם שלומי פיש (סתם לצורך דוגמא שלומי) שולח לי 10 הודעות, אז יהיו לי 10 חלונות תקציר של כל הודעה. למה לא לאגד בחלון אחד ופשוט למספר את כמות ההודעות של אותו אדם ?

גם מ kopete לא הצלחתי לייבא נתונים, אז התחלתי מההתחלה. עמי הציע לי לוותר מראש ולעבוד עם היונה, אבל אני לא אוהב כל כך יונים (חייה רעשנית ומלוכלכת), אז אם קופטה לא תעצבן אותי במיוחד, אשאר איתה.

ב גרסה 3.5 עבדתי עם Katapult  שלא קיימת עבור הגרסה החדשה, אבל הגרסה החדשה של הכלי להריץ יישומים הרבה יותר נחמד מ Katapult, אז הגדרתי לו את המקשים שהגדרתי לתוכנה ואני חייב לציין שאני מאוד מרוצה מזה. אפילו מחשבון פשוט יש בו, שלא לדבר על האפשרות להפעיל תוכנות בלי להשתמש ב K (אני מעולם לא אהבתי תפריטים כאלו ופעם לפני כמה שנים גם אמרתי את זה במפורש בדיון על UI איפשהו), ולכן אני מוצא את הכלי הזה מאוד נוח, ורק כאשר אין ברירה אני עובד עם תפריט ה K.

אחד הדברים שמאוד מפריעים לי ביישומונים הוא שחסר לי אפשרות לשים טקסט חופשי. ב 3.5 השתמשתי בנוסף ביישומון שמריץ תוכנות מהסרגל כלים, וגם השתמשתי בו בתור מקום לאכסן טקסט זמני. בKDE 4 הוא לא קיים, וזה מאוד חסר לי. להשתמש בפיתקית זה לא פתרון כי אני לפחות לא מצליח לערוך אותה בתוך הסרגל רק על שולחן העבודה, וזה לא נוח לי.

גם Klipper עובד בצורה משונה. ב KDE 3.5 הוא עבד לי על לוח הגזירים של בחירה בנוסף ללוח הגזירים הסטטי. כאן במידה ואני מאפשר לו לקבל את הבחירה, אז הוא עוקף את הסטטי, כלומר אם עשיתי העתקה ואז אני בוחר טקסט אחר, אני לא יכול לעשות הדבקה למה שעשיתי העתקה, היות והטקסט שיהיה פעיל בכלל הוא הטקסט שבחרתי כרגע, ולכן צריך לכבות את האפשרות לתמיכה בלוח הגזירים של הבחירה, מאוד מעצבן !

עוד דבר מאוד מעצבן ב Klipper הוא בכך שהוא לא מצליח להריץ את Iceweasel (המוכר גם בשם firefox)  כאשר אני מעתיק קישור. Klipper ב 3.5 עם ההגדרות בברירת מחדל הצליח כמו גדול. מעצבן שזה מגיב ממש כמו Windows הKlipper הזה ובמקום להתקדם קדימה, הוא הלך 10 צעדים אחורה, אולי זה בגלל שהוא רצה שמשתמשי Windows ירגישו כמו בבית, אבל בשביל אנשים כמוני זה ממש לא יעיל.

השלב הבא הוא הישומונים בכלל. נגיד ואני רוצה שיישומון ספציפי יהיה מעל הכל, אבל שהשאר לא, איך עושים את זה ? ובכן אי אפשר, או שהם יהיו מעל, או שהם יהיו מתחת, אבל אי אפשר להגדיר ספציפית הגדרות כאלו. אני לא יודע איך אתם עובדים, אבל אצלי רוב הזמן שולחן העבודה מכוסה לגמרי בחלונות כי אני עובד ! ויותר מזה, אני אוהב לעבוד בחלון שמוגדל עד הסוף, ככה שאין טעם לכל הרעיון של הישומונים על שולחן העבודה בשבילי. או שאני שם אותם על סרגלים או שאני לא משתמש בהם, אין ולו סיבה אחת שהם יהיו על שולחן העבודה שלי.

ב KDE 4 נוסף כלי מאוד נחמד ושימושי. כל הרכיבים הנשלפים (כדוגמת cdrom או כלי usb שונים אשר בנויים להכיל קבצים וכו') מקבלים תפריט משל עצמם, אשר ניתן לשלוף, לצפות בקבצים או לא לעשות כלום איתם באמצעותו. אהבתי ! הבעיה היא שאם למשל שמתי את הנגן מוזיקה שלי רק בשביל להטעין אותו (הוא נטען באמצעות usb ולא באמצעות סוללות), והסרתי אותו לא באמצעות KDE, אז הרכיב לא מודע לכך שהוא הוסר, ולמרות שכאשר הוא ינסה לפתוח את הקבצים, הוא לא יצליח, הוא עדיין ישאיר את הרכיב כאילו הוא מעוגן למערכת שלי.

הבעיה הנוספת שנתקלתי בה שהיא הבעיה לדעתי הכי חמורה שהגעתי אליה עד עכשיו ב KDE 4 היא שהוא לא מתפקד עם OpenOffice 3. מה הכוונה ? ברגע שOpenOffice מקבל את הפוקוס אצלי, הסרגלים כולם לא מצליחים לעדכן את עצמם והשעון מהבהב לי ומשכתב את המספרים בלי למחוק אותם, הסרגל עם החלונות שהרצתי, מוחק אותם ולא מצייר (למרות שהכפתורים עדיין קיימים) וזה ממשיך כל עוד יש פוקוס ל OpenOffice.

זה באג שחייבים לתקן הרבה לפני 4.3 אלא ב 4.2.1 ! הבאג הזה גורם לKDE להיות מאוד לא שימושי ברמות שאני לא יכול לעבוד עם OpenOffice למרות שאני חייב, פתאום הוא לא מצליח לשלוף דוא"ל מ KMail (לא הבנתי עד עכשיו את הקשר, אבל פתאום במכה אחרי שסגרתי את OpenOffice הגיעו לי מכתבים מהשלוש שעות שבו הוא היה פתוח) ועוד הרבה בלאגנים שלמים שפשוט לא עובדים כאשר זה פתוח.

כמובן שיש לי הרבה עוד מה להגיד ולהוסיף (למשל על Amarok, הדפסה Konsole ועוד), אבל אני אעצור כאן. למרות שאני משתמש ב KDE 4.2 ולמרות שאפשר לעשות איתו הרבה, הוא עדיין לא מספיק טוב ויציב עבור שימוש יום יומי למשתמשים עם פחות ידע באיך דברים עובדים, ויש לדעתי הרבה עבודה שעוד צריכה להעשות בשביל שהוא יהיה שימושי.

kde4.2

2 מחשבות על “מעבר ל KDE 4.2

  1. elcuco

    קודם כל – איפה שיש בעיות בתרגום, חוסר קונסיסטנטיות או שגיאות כתיב: תדווח. תגיד בדיוק איזה תוכנה ומה המחרוזת.
    וגם מאיפה אתה התקנת, כי יש סיכוי שאובונטו דפקו תרגומים של אחת התוכנות, לא היה לי זמן לחקור את זה עדיין.

    שנית, אצלי אופן-אופיס 3 מ-PPA של אובונטו 8.10 לא מצליח להרים את חלון הפתיחה של קובץ בהתקנת ברירת מחדל.
    הפתרון היה לחזור להשתמש בחלון פתיחת קבצים של אופן-אופיס (תחפש בהגדרות ותמצא איך לעשות את זה,
    אם לא תמצא אני אגיד לך). הבעייה שאתה מתאר לא מוכרת לי – אבל מצד שני,
    במחשב המדובר KDE4 פשוט קורס פעם בשתי דקות . אני חושב שזה קשור לאקפטיים של kwin וזה שאני משתמש בתצורת
    TWIN view של NVidia. לא חקרתי לעומק – אבל מצד שני גם הכרטיס מסך intel 965 לא הכי הסתדר עם KDE 4.2.

    מצד שלישי, כשאני מתחבר למחשב ב-NX אז KDE4.2 עובד די יפה🙂

  2. ik_5 מאת

    דיאגו, כמו שכתבתי מדובר ב דביאן, כאשר KDE הוא ממאגרי experimental.

    אני אדווח בעיות שאני אמצא, פשוט בד"כ כששמתי לב אליהם, הייתי עסוק בדברים אחרים, ולא זכרתי בדיוק איפה הבעיות אחרי זה.

    אני כבר לא נוגע באובונטו כשהם יחזרו להיות קלים, פשוטים וללא בעיות אולי אז אשקול אותם בשנים (בטח אני אחוזר ל arch הרבה יותר מהר מאובונטו).

כתיבת תגובה

