השפה האהובה עלי

יש מנהג מוזר של אנשים ליצור פוסטי שרשרת על נושאים שונים, אז החלטתי גם להיות אחד כזה, וליצור שרשרת של פוסט כזה, ואני מזמין כל מי שמעוניין להשתתף גם לכתוב פוסט על הנושא הזה.

ובכן, יש לי כמה שפות שאני מאוד נהנה לתכנת בהם, והנה הרשימה:

  1. פסקל מונחת עצמים – שפה מאוד קריאה ונוחה לתחזוקה אם מתרגלים לחשוב בגישה של השפה, אבל עם כל ה"נוקשות" (בניגוד לעודף נכונות ב C) שלה, עדיין אנחנו לא מאבדים את הכוח וניתן לעשות עם השפה כל מה שרוצים. כלומר מלכתוב מערכת הפעלה, מוצרי embedded וכו', ועד PasCPP (אנטי טזה ל CPPCMS של ארתיום). בעוד שב C ושפות כאלו, צריך לנהל כל נקודה פסיק לבד, בפסקל אני יכול, אבל כל עוד אני לא צריך, אתם לא תמצאו אותי עושה את זה, כי השאלה היא למה זה טוב ?!
    כמו כן, הרבה מהגישות ששורפות לנו את הזמן בגלל באגים, לא מגיעות בכלל עם השפה. מה הכוונה ? כמה פעמים כתבתם = אחד במקום == ? כמה פעמים שחכתם לשים * לפני מחלקה ב ++C ופתאום התוכנית שלכם לא מתפקדת כמו שצריך במקרה הרע, או במקרה הטוב מקבלת segmentation fault נחמד במקום המתאים וכך אפשר לזהות את הבעיה ? ובכן בפסקל אלא אם אני חייב לעבוד עם מצביעים (וגם אז יש דרכים להימנע מבעיות כאלו), אתם לא תמצאו אותי מתעסק עם השיכחה הזו. ובגלל שהיא חוסכת לי את הזמן על בעיות "מטופשות" של חוסר תשומת לב כזו (ואחרות, אם כי גם אצלה יש בעיות שיכחה לפעמים), אני יכול להקדיש זמן טוב יותר לפיתוח ודיבוג מה שאני באמת עשיתי.
  2. פרל – שפה מטורפת לגמרי, בה אין אחידות, יש לך משתנים עם סימנים, יש לך regular expression מובנה תחביר ועוד הרבה דברים מוזרים. העניין הוא שאני פשוט נהנה מזה. זה בערך הצורה ההפוכה לפסקל, אני נהנה מהחוסר סדר והטרוף, אבל בשביל להתמודד איתו חייבים לחשוב ולתכנן את הקוד שלך יותר נכון, אחרת במקום לירות לך ברגל, אתה יורה לך בכל הגוף, ואולי שאריות מהרגל זה כל מה שנשאר, ולכן אני מאוד נהנה לתכנת בשפה. כמו כן, בשביל לתחזק אותה, אנחנו לומדים שקריאות זה הדבר הכי חשוב, ולכן מתכנתי פרל מנוסים יכתבו קוד קריא יותר מאשר מתכנתי C מנוסים, ואז פתאום מגלים סדר בבלאגן.
  3. רובי – זו שפה מדהימה לדעתי. היא מאוד גמישה ומאוד נוקשה. היא מספקת תחושה של פרל (בגלל שהיא מבוססת עליו), והיא מספקת תחושה של פסקל. היא מספקת גישה שאני מאוד אוהב, והיא בדיוק הגישה שלא קיימת ובגלל זה כנראה (אני עדיין לא סגור על זה) גורמת לי לא להבין ולהתחבר לפיתון. אני חושב שבניגוד לכל השפות האחרות שאי פעם תכנתתי בה (כולל פסקל), זו השפה היחידה שיש לי איתה אהבה ממבט ראשון. כלומר בפעם הראשונה שראיתי קוד רובי, היה איזה קליק שסיכרן אותי, ומאז הוא לא עזב אותי (בערך מה שמאיר יגיד על פיתון ? :)).
  4. Javascript – זו אולי השפה הכי ברוטלית שאני מכיר. השפה מאפשרת לי לעשות כל מה שאני רוצה ממש כמו שפה דינמית, אבל מאוד פשוט לעשות איתה דברים כאשר מבינים אותה. היא גנבה כמה פיטצ'רים מפרל (כדוגמת תחביר regex מובנה ועוד כמה פיטצ'רים נחמדים), האפשרות לשכתב לגמרי את החוקים של השפה, אבל עדיין לשמור על הציבון שלה, כאשר הבסיס זהה, והרבה קיצורי דרך מופרעים שכל פעם מתגלים מחדש ואי אפשר להבין איך הגענו אליהם, אבל זה מאוד נחמד במבחן התוצאה, היות וזה מספק פתרון לבעיה בד"כ שגישה אחרת היתה דורשת מאיתנו הרבה יותר עבודה.
  5. Bash. אין לי מושג למה, אני תמיד עם נטייה לא לכתוב shell script איתה, ומנסה כל הזמן להימנע מזה, אבל כל פעם שאין לי ברירה, ואני נכנס חזרה לשפה, אני מאוד נהנה מזה. אני לא מסוגל להסביר למה, זה פשוט הרגשה טובה בצורה הכי מוזרה שיש, בה אני תמיד שובר את הראש ל"למה זה לא עובד" ומסוגל להמשיך עם זה יום שלם, עד שאני מגלה שתו טיפשי הרס את הכל, אבל בכל זאת אני נהנה ממנה (בניגוד לשפות האחרות שאיתן אני לא נהנה להגיע למצבים כאלו).

למען האמת, חלק גדול השפות שיצא לי לתכנת בהם בשביל הנאה, אני די נהנה מהם. למשל אם אני מתכנת מספיק זמן ב C, אני מסוגל למצוא כיף בזה, אבל אני צריך כמה ימי תכנות בשביל להגיע לזה, אחרי כמות קללות עצבים ותכנונים לרצוח את קנינגסטון וריצ'י כשרק נולדו, אבל בסוף זה עובר לי, אבל כאשר אני צריך לשלב בין פסקל לבין C (בד"כ binding) תמיד חוזרת התחושה הזו שאני צריך להיות פסיכופת שיודע איפה מי שכתב את הקוד המגעיל גר…

אני מעביר את השרביט לכל מי שרוצה גם הוא/היא לכתוב על השפה/שפות התכנות האהובים עליו/ה (בלי להפלות).

5 מחשבות על “השפה האהובה עלי

  1. דורון

    איך רואים שאתה גיק מחשבים !!!

    אצלי השפה האהובה עליי היא השפה (או בעצם 2 השפתיים ) של חברה שלי ! 🙂

    – דורון

  2. פינגבק: האתר של שביט אילן » Blog Archive » השפה האהובה עלי

כתיבת תגובה

