gmail נפל, אז מה ?

"נפל דבר" השבוע, השירות של gmail לא היה זמין לזמן מוגבל. אנשים מתנהגים כאילו השמים נפלו עליהם, או לפחות חזון אחרית הימים הולך להתרחש ממש עכשיו.

כתבתי בעבר פוסט שאומר "הראש בעננים, המידע לא". בו אני מסביר שאנחנו מכורים יותר מידי לשירותים מבוססי אינטרנט בלי להבין את המשמעות של זה. עם כל הכבוד לגוגל (ויש הרבה כבוד לחברה), השירות שהם מספקים יכול להיות גם לא נגיש ולא רק בגלל בעיה בחוות השרתים שלהם, אלא גם בגלל בעיות תקשרות שלנו ועוד הרבה סיבות כאלו ואחרות.

מדהים אותי כל פעם מחדש איך אנחנו נעשים תלויים בחיים בדברים שהם לא מוחשיים כדוגמת דואר אלקטרוני בצורה כזו שחיים יכולים להינזק.

אותו הדבר לגבי הכסף. מה יקרה אם מחר תקלת מחשב תוסיף לכל האנשים בעולם מליארד יורו לחשבון בלי לקחת את הכסף ממקום כלשהו ? מה שיקרה זה, שתהיה אינפלציה נוראית, המחירים יהיו בשמים, ומליארד יורו יהיו בערך כמו יורו סנט אחד בודד. והשיטה של כסף אלקטרוני סוף כל סוף תפשוט את הרגל.

מדהים אותי לראות איך התלות שלנו בטכנולוגיה גורמת למצב בו אנחנו פיזית מקריבים את החיים שלנו בשביל "נוחות", אבל אף אחד לא מגיע ומתמודד עם הבעיות שטכנולוגיה יכולה לגרום. להזכירכם לפני 10 שנים היו בפאניקה עם "באג 2000" שלמען האמת ממשיך ועוד 20 שנה אולי ויחזור שוב, אבל כמובן שינסו להתמודד עם זה סמוך לבעיה ולא עכשיו.

אנחנו יודעים שיש בעיות עם הטכנולוגיה, אבל אנחנו לא מוכנים למצוא מצב שלפחות יספק לנו מענה חלופי כשזו בגלל סיבה זו או אחרת מפסיקה לפעול, ועוד באים בטענות כשיש כשל מסויים.

7 מחשבות על “gmail נפל, אז מה ?

  1. גורו יאיא

    אני ממש חושב שאתה טועה. ראשית, כמעט כל הדוגמאות לדברים לא מוחשיים שאתה מביא, הן דוגמאות מוחשיות לחלוטין: האינטנרט הוא דבר מוחשי לגמרי. המידע מאוחסן פיסית על גבי מחשבים, שמעבירים על גבי כבל פיסי מידע. באותה המידה, הוא היה יכול להיות כתוב על ספרים, ולהיות מועבר על ידי אנשים. כל דואר אלקטרוני נמצא במקום כלשהו, מוחשי לחלוטין.
    כמו כן, אני די משוכנע שלא שכן בתיבת הדואר של אף אחד מייל שיכול להציל חיים. כאשר המשימה נהית קריטית, אנשים מחזיקים את המידע שלהם בצורה מבוזרת, ודואגים לצינורות תקשורת טובים יותר. כמובן שיש מקרים יוצאי דופן. אנחנו נעשינו תלויים לחלוטין במכוניות. אם תיווצר מחר תקלה שתגרום לכל המכוניות לנסוע רק רוורס, יהיו בעיות. אבל בסופו של חשבון מכוניות הצילו יותר חיים משלקחו (על כל תאונת דרכים, יש מישהו שהובהל לבית החולים יותר מהר, או זוכה לתזונה טובה יותר בשל ניידות משופרת של אספקה, כך שמכוניות הן כלי המציל חיים).
    ודבר אחרון – מכל הדברים שכתבת, ישנו רק דבר אחד שהוא וירטואלי, וזה כסף. לא הייצוג האלקטרוני של כסף, שהוא בהחלט פיסי לחלוטין (הוא ממקום במחשב הבנק, שלהם יש מיקום פיסי ברור), אלה הכסף עצמו. הבעיה של הכסף אינה קשורה בטכנולוגיה הספציפית של הצגתו (על גבי מחשב). באותה המידה, יכולה להיות בעיה רישומית שתוביל לטעויות רבות, ותגרום לכמות גדולה של אנשים לקבל לידיהם כסף, ללא קשר למחשב. המחשבים הם הגורם מספר אחד במניעת תקלות מסוג זה.

  2. דודו-אייל

    מסכים לחלוטין עם הגורו. האינטרנט הוא אחת מתשתיות העולם המודרני, ההבדל בינו לבין תשתית כבישים לדוגמה היא שהמדיום עצמו הוא וירטואלי, אבל הדברים שהוא מייצג ממש לא.

  3. ik_5 מאת

    אתם מפספסים לגמרי את הנקודה.
    אם הרכב שלך עכשיו מקוקל, אתה לא תתנהג בצורה שהתנהגו במקרה הזה. אתה תתקן את הרכב ותסיים עניין.
    אם יש בעיה בכביש והוא סגור, אתה תיסע בדרכים חלופיות, שוב אולי תתעצבן, אבל לא תעשה מזה הרים וגבהות.

    Gmail היה איזה שעה שעתיים למטה ואנשים התנהגו כאילו אחרית הימים הגיעו והעולם יתפוצץ רק בגלל ששירות ספציפי לא עבד.

    אין פורפורציה בין הדברים. כן דוא"ל וכל הטכנולוגיה הווירטואלית מייצגות דברים אמיתיים, אבל הפורפורציות של האנשים נעלמו להם.

  4. דודו-אייל

    אם נשמור על האנלוגיה, gmail הוא כמו כביש ראשי ברגע שתסגור את איילון בגלל איזה שיבוש בכביש (קאסם לדוגמה) תאמין לי שאנשים יהיו הרבה הרבה יותר עצבניים ובניגוד לתקלה ב-gmail יהיו לזה השלכות אמיתיות במובן של אפילו פגיעה בחיים.

    חברות שמשתמשות ב-gmail בשביל שירותי אימייל מגיע להן. זה פשוט מראה על גישה מטומטמת בניהול העסק. לאנשים פרטיים גם אם לא יקבלו אימייל מאדון חיים במשך שלוש שעות (ואפילו חצי יום) חוץ מקצת עצבים לא תהיה פגיעה פיסית אמיתית.

    בקשר לנקודה האחרונה אני לחלוטין מסכים. האינטרנט היא תשתית, אבל התשתית הזו רצה בידיים פרטיות יש לזה כמובן את היתרונות של זה דוגמת מהירות הגדילה של האינטרנט והיעילות שבה פיתרונות מאומצים. אבל אין את אותו ביטחון ממשלתי שלא מושפע מטעמי רווח. בדברים כמו אימייל או אתרי תוכן זה התפקיד של כל אדם ואדם להחליט עד כמה הוא מוכן להסתמך על זה.

  5. mymodemsux2

    אני לא מבין דבר אחר…
    אני לא מבין איך אנשים סלחניים לשירותים שהם "מגניבים" ומאוד לא סלחניים לשירותים שהם "לא מגניבים". איך אפשר להיות לא סבלן כלפי הספקית אבל להיות סבלן לגבי הפסקת שירות של גימייל? איך אפשר להיות סבלן לזה שהמחשב שלך קיבל מסך כחול אחת לחודשיים, אבל כשהלינוקס עושה שטויות וצריך לעשות restart (כן! זה קורה!) זה בסדר…
    יש פה סטנדרטים כפולים

  6. ik_5 מאת

    אני סלחן לדברים שאני מקבל בחינם (או שאני רק לא משלם עליהם) כאשר הם לא עובדים.

    כאשר אני משלם על משהו שהוא לא עובד, אני פחות סלחן אליו (אבל אני עדין חושב שאני מתנהג בפחות גסות ממה שהלך כאן).

    אני לא חושב שזה הפופלריות אלא סוג השירות. אני למשל עובד עם gmail עם 2 חשבונות, אחד עסקי (אני לא הולך לנהל לעצמי שרת דואר בשביל חשבון אחד, אין לי את הזמן והמשאבים בשביל זה), וגם בתור חשבון "פרטי" בו אני שם את כל הרשימות דיוור למינהם. ועדיין אני לא מבין את הצעקות וההיסטריה שהיו עם גוגל.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s