כלכלת הקוד הפתוח

לאחרונה אני שומע יותר מידי על ניצול הקוד הפתוח על ידי חברות. הן לוקחות כלים שנכתבו ושוחררו בקוד פתוח, מחליפות לוגו, מחליפות לפעמים עיצוב ומציגות את המוצר כאילו הן יצרו אותו.

עכשיו למרות שזה לא נסבל, הם גובים על מוצרים כאלו 100,000 ש"ח ומעלה. אם הכסף היה מגיע למפתחים המקוריים (לא הכל, אבל לתרום אם לא קוד אז לפחות כסף), אז לפחות היה נראה שהם מעריכים קצת את העובדה שהקוד הפתוח מספק להם הכנסות, אבל אפילו את זה הם לא עושים.

בניגוד למה שחושבים, אפשר לגבות כסף (ואפילו הרבה) על הקוד הפתוח, העניין הוא שאי אפשר לסגור את הקוד אלא אם הרישיון מרשה לכם לעשות את זה. עוד דבר שאוסר לעשות בקוד הפתוח הוא לקחת את הקוד ולהגיד שהוא שלך. אני לפחות לא מכיר שום רישוי שמאפשר את זה (אתם מוזמנים להאיר את עיני).

כאשר אני מציג מצג אחר להתפרנס מהקוד הפתוח, אני מקבל התקפות מאנשים אשר אומרים שאני חי בעולם אוטופי ומוזר, אבל אני לא חושב שהגישה שלי בעייתית, להפך, אם יותר אנשים יחיו בגישה הזו, המצב הלכלי לדעתי רק יהיה יותר טוב, ואנשים יהיו יותר ישרים בעולם (טוב אולי באמת אני חי באיזושהי בועה).

לדעתי במקום בתי משפט שילחמו על האם הקוד הפתוח תקף וכו', פשוט להוציא חברות כאלו מהמשחק בשוק, ולגרום להם להפסיד כסף בגלל הגישה הזו (אם אתם הולכים למקום, רואים טכנולוגיה שהיא קוד פתוח והלוגו שמתנוסס שם הוא במקום הלוגו של המוצר המקורי למשל, להצביע על כך), דבר שלדעתי יותר אפקטיבי, כי במקום דיונים ארוכים, עם התפלפלויות חסרות טעם של עו"דים  הוא גורם לחברות להתמודד עם המשמעות של המעשים שלהם בצורה יותר מיידית – אובן הכנסות ופחות לקוחות שיהיו מוכנים לעבוד איתם.

9 מחשבות על “כלכלת הקוד הפתוח

  1. yhager

    לא כ"כ הבנתי על מה אתה מוחה – על זה שיש כאלה שעוברים על החוק? שמפרים את תנאי הרשיון? זה לא חדש, תמיד היו ויהיו גנבים, ולכן יש מדינת חוק שאמורה להתמודד איתם.

    אני לא רואה כאן שום קשר לקוד פתוח או סגור. הפרה היא הפרה.

  2. Boris Shtrasman

    בעיה היא בפגיעה בקוד הפתוח ובמפתחים בכל העולם.

    לא ננקוב בשמות אבל איך שהוא Asterisk נכתבה ע"י חברה ישראלית.
    CUPS שייכת לחברה בארץ.

  3. רם-און

    אם יש לך מידע, תעביר אותו למי שלכאורה נפגע. אם יש מקרה, אפשר לתבוע. אם אף אחד לא תובע, כנראה שאין עילה.

    cups שייך ל-apple.

  4. יורם

    רשיונות מתירניים מרשים לך בפועל להוציא גרסא סגורה של קוד פתוח (ובנקודה הזו זה כבר לא משנה אם היא זהה למקור או לא) בתור מוצר שלך. האם משתמע מכך שאתה טוען שהתכנה המקורית היא שלך ? אני לא יודע…

כתיבת תגובה

