איזונים

אלו שמאמינים בדרך הזן או התורות הקרובות אליה, יגידו שישנם 2 כוחות עיקריים, יין ויאנג. זכר ונקבה, חזק וחלש, ימין ושמאל, אדמה ושמים, אש ומים (ואפשר להמשיך).

אלו שמאמינים במדע, יצטטו את האמירה  (ניוטון ?) "לכל כוח יש תגובה הפוכה זהה", או באנגלית: "Every Action Has An Equal and Opposite Reaction".

בשבילי הקוד הפתוח הוא מתודולגיה של החיים שלי. אני אוטודידקט (תאורטית כמו כל היצורים החיים, אם כי להרבה בני אדם זה נאבד בחינוך ובחברה בהם האנשים נמצאים), ורוב הדברים שאני יודע מגיעים מלימוד עצמי (לא הסתדרתי בלימודים אקדמיים, למרות שניסיתי). חלק מאוד חשוב מהידע שלי הגיע בזכות זה שהידע נגיש עבורי, וגם אם אני חושב שהבנתי משהו לבד, רק אחרי שאני מגלה אותו אצל אנשים אחרים (או מגלה שהבנתי בדיוק הפוך ממה שזה [ניוטון ממשיך להשפיע ? או אולי זה ספר התמורות ?]) אני חושב שאני מתחיל להבין דבר זה או אחר (אפשר לעשות על זה דיון פילוסופי אבל זו לא הכוונה שלי כרגע).

הדרך הטבעית בשבילי היא כמובן לשחרר את הידע שלי חזרה לאנשים, כלומר כתיבת מדריכים, עזרה בפורומים, כתיבת תוכנות וכו'… זה טבעי כי שאבתי מים מהבאר, ועכשיו שיש לי מים שאני יכול להכניס חזרה, אני מכניס חזרה, בשביל שעוד אנשים יוכלו לשתות. בסופו של דבר, לדעתי זה העיקרון של הקוד הפתוח (אני לא מחסידיו של סטולמן, מצטער).

אבל, אחד הנושאים שאני מאוד אוהב (והרבה מאוד לא), זה היסטוריה. בבית הספר מאוד אהבתי שיעורי היסטוריה, ולו רק בגלל המשפט של "מי שלא לומד מההיסטוריה, צפוי לחזור עליה", אבל זה הרבה יותר מזה. אם עוקבים אחרי ההיסטוריה האנושית, אנחנו רואים שהרבה דברים שנחשבו ל"טובים" או "מהפכניים" (הקוד הפתוח הוא לא מהפכני, המהפכה היא בסגירת המידע, בני האדם חלקו ידע, עד שהחליטו לקחת עליו בעלות, והחלטה מי ראוי לידע ומי לא), כאשר קיבלו את הכוח שהם יצאו כנגד, הם התנהלו בצרוה זהה למה שהם יצאו נגד מההתחלה.

אני מאוד רוצה לראות את הקוד הפתוח לוקח חלק פעיל יותר באנושות, אבל אני מאוד מפחד שהוא יהיה דומיננטי. הסיבה היא שכוח משחית, וכוח מוחלט משחית בצורה מוחלטת. ישנם הרבה דוגמאות היסטוריות לכך (חלקם הגדול קשור לדת, ואני לא רוצה לפגוע באמונות של אנשים, ולכן לא אכנס לזה) שכאשר גוף נהיה גדול מידי, הוא נהיה מושחת מידי. אני לא רוצה לראות את הקוד הפתוח מגיע לשם, ולכן יש לנו את הקוד הסגור מנגד.

זה לא שאני מרוצה מהתפיסה של הקוד הסגור, אני לא מאמין בדרך הזו, אבל הקוד הסגור הוא המאזן של הקוד הפתוח, ובלעדיו לדעתי הקוד הפתוח יגיע למקומות לא טובים, שהרבה מאיתנו כרגע רואים אותם דווקא בקוד הסגור.

ולכן הקוד הסגור והתפיסה החומרית של העולם המערבי היא המאזן של הקוד הפתוח. כאשר אנחנו יוצאים מאיזון, כלומר כאשר יש יותר מידי חופש, אנחנו נאבד את החופש. כאשר יש מעט מידי חופש, אנחנו נשאף לחופש, ולכן החופש צריך להיות במידה. כי רק כאשר אנחנו מבינים מה זה מחסור בחופש, אנחנו יכולים להעריך את החופש ומה שהוא מספק לנו.

אני יודע שהרבה אנשים לא רואים עין בעין עם מה שאני אומר (וזה בסדר גמור, להפך אני מעדיף כמה שיותר דעות בנושא), אבל אני רק מציג את דעתי בנושא. הסיבה לפוסט ד"א, היא דיון קצר שהיה לי בנושא עם אחד מחברי הקהילה בארץ.

בכל מקרה, הפסוט מוגש כחומר למחשבה.

7 מחשבות על “איזונים

  1. Ddorda

    לדעתי כבר יש יותר מדי חופש.
    אפשר לראות את זה בזה שאנשים כבר לא נרתמים לפרוייקטים בטענה שמה שיש מעולה ולא צריך לשפר כלום.
    הציונות של הקוד הפתוח נעלמה כמעט לגמרי (למעט כל מני דורונים וכד' שצצים בדרך), ועכשיו כל אחד צריך לעשות מלחמה שלמה עד שיקום לו איזה פרוייקט מסכן.
    זו לפחות ההתנסות הכואבת שלי בנושא.

  2. ik_5 מאת

    Ddorda, הקוד הפתוח לכשעצמו אינו אומר חבורה של הרבה אנשים, אלא תרומה של אדם בודד.
    יש משפט שאומר if you build it, they will come.

    אתיצור משהו כי אתה מאמין ורוצה בו, במידה וזה יעניין עוד אנשים, הם יצטרפו אלייך, אבל אתה לא יכול לצפות מאף אחד לעשות את זה.
    רוב האנשים עובדים לפי buzz ו hype ולא לפי צורך או רצון. הם מחכים ל"מישהו" המיתוגלוגי שיבנה משהו, ואחרי שזה נעשה, הם לא מבינים איך זה לא היה קודם.
    אתה לא צריך לכעוס על אף אחד, זה סתם הצורה החברתית של איך שדברים באמת נעשים.

  3. meijin

    לא כל אחד יכול לכתוב תוכנה (אני למשל לא מספיק יודע) אבל כמעט כל אחד יכול מדריך. הבעיה, שהמון פעמים זה לא מתגמל, ומה לעשות, בתור אנשים, אנחנו צריכים מינימום פידבק, לשמוע שמישהו השתמש במדריך, טרם עוד 3 שורות לקוד, וכד'. יש קצת פחות מדי פירגון בקטע הזה…

    אסף.

  4. Oldie

    ראיתי דוגמא לכוח משחית כשמישהו כתב אתר שמתאים ל-FF בלבד. שנים סבלנו מאתרים שמתאימים רק ל-IE ועתה עושים את אותו הדבר?
    (את ששנוא עליך – אל תעשה לחברך).

    קוד פתוח, כמודל כלכלי, לא עובד בכל המקרים. לדוגמה:
    – תוכנה שמתאימה ללקוח בודד. אפשר אולי לפתוח אותה לאחר הפיתוח, אבל בלי מי שיממן את הפיתוח, אין הצדקה כלכלית.
    – משחקים. משחק הוא תוכנה עם משך חיים קצר, שדורש משאבים אדירים לפיתוחו. תשוו את הכותרים הנחשקים ביותר לתואמים הפתוחים.

    המסקנה שתמיד יהיה קוד סגור ליד קוד פתוח. צריך לקבל את זה בצורה טבעית ולא כדת.

  5. צפריר כהן

    אתה יכול לתת דוגמה ל"יותר מדי חופש"?

    פיתוח תוכנה חופשית הוא מודל שהוכיח את עצמו. יש לו יתרונות רבים. הוא עדיין לא הצליח להמציא תרופת פלא לסרטן או לפתור את בעיות המים של ישראל ואני לא מצפה ממנו לכך.

    בינתיים לא מוכרת לי תוכנה חופשית "מושחתת". כשמפתחי XFree86 הפריעו לפיתוח התוכנה, המשתמשים והמפתחים הצביעו ברגליים ויצרו את Xorg. אם פרוייקט לא עובד מספיק טוב, תמיד אפשר לנסות ליצור לו גרסה משלך. לכן למרות שתוארו של גואידו ואן־רוסם הוא "דיקטטור" (של פייתון), הרי בפועל הוא יודע שכוחו יעמוד לו רק כל עוד הוא ישלוט בתבונה.

  6. ik_5 מאת

    לקחת את דוידו בתור דוגמה, אז נישאר איתו. איך פיתון הולכת להמשיך להתפתח מבחינת שפה, תמיכה וכו' ?
    זה לא ברור כי גווידו (ועוד כמה אנשים קרובים אליו) מחליטים מה יקרה עם פיתון. זוה הסיבה שכל ה IronPython ו jPytthon פרט לזה שהן רעיונות נחמדים, לא שווים הרבה. כי הם תמיד יהיו השניים בתור ליישם את הטכנולוגיה. אותו הדבר ד"א קיים עם #C, וכשזה קורה, כולם מתלוננים על זה שמיקרוסופט שולטת בשפה, אבל בניגוד לגווידו, מיקרוסופט יוצרת תקן ואז מממשת את זה, בעוד שגווידו פשוט מממש בלי תקן.

    (אני לא מאמין שאני מדבר בזכות #C, תראה מה גרמת לי לעשות😛 )

  7. צפריר כהן

    אני לא מכיר מספיק טוב את פייתון. אולם די ברור לי שאם גווידו יחליט כל מיני החלטות תמוהות, הוא לא יוכל להמשיך בתפקידו. מקור סמכותו הוא מכך שאנשים מקשיבים לו. בגלל שהוא הוכיח את עצמו בעבר.

    אם JPython ושות' הם שניים תמיד, זה מצביע על כך שלא מגיעים מהם רעיונות מקוריים ומועילים, ולא להיפך (ושוב, אני לא מכיר מספיק את השפה כדי לחוות דעה על כך).

    ולפייתון דווקא יש תהליך מסודר של תקנון הצעות: PEP

    (אני לא מאמין שאני מדבר בזכות פייתון. תראה מה גרמת לי לעשות🙂 )

כתיבת תגובה

