ביו מה ?

sheeple

הרבה ביקורת קיבלתי מהסיפור שכתבתי על ידי איסוף כל החוקים והגזרות שממשלה עושה עלינו עם אופציה אחת לשימוש.

אנשים לא אוהבים שמפחידים אותם, הם אוהבים קומדיות, הם אוהבים ספורט, טלנובלות, קצת "מציאות" אולי אפילו איזו דוגמנית מסלול יפה, אבל שחס וחלילה לא יתעוררו ויגלו שהמציאות שהם חיים בה שונה מהמציאות של הטלויזיה, המפיקים וכותבי התסריטים מפיקים.

תשובה אחת שמאוד מקוממת אותי היא: "תשמע אני לא יכול להתנגד למאגר כי אני לא יודע אם זה טוב או רע", וכאשר אני מתחיל לשאול שאלות ולהראות שאין ולו קצה של שקיפות בנושא, דבר שבפני עצמו מריח במקרה הטוב בתור משהו מקולקל מלפני חודש, ובמקרה הרע בתור ביוב גולמי עם כלור ועוד כמה חומרים רעילים ומסריחים, עדיין האנשים מתבצרים בעמדותיהם. גם המיסים הגבוהים למימון התהליך לא בדיוק מעניינים אף אחד. אולי אם נבטל להם את המשחק כדורגל האהוב שלהם בגלל זה, הם יהיו טיפה יותר קשובים (אבל לא למי שפיצץ את המשחק אלא למי שידבר בגנות זה).

אני שומע את הדמגוגיה בגרוש של מאיר שיטרית ושאר מצדדי החוק, אך אף אחד מהם לא מספק סיבה ולו הפשוטה ביותר פרט ל"פשע, ביטחון, ואם אין לך מה להסתיר אין לך מה לפחד". ואז כאשר אני משתמש בדברים להציג את הצד השני, אומרים שזו הדמגוגיה האמיתית.

החלטתי לעשות תוכן (לא מלא) של הכתבות שלי בנושא הביומטריה בשנים האחרונות, שיהיה קל יותר למצוא ולראות איך דברים מתגלגלים להם כבר תקפה ארוכה.

http://www.youtube.com/watch?v=KK8ftkJKokM

10 מחשבות על “ביו מה ?

  1. אורי

    עידו (ולא רק) – המאגר חיוני. הוא התפתחות טכנולוגית טבעית והוא יצא לפועל במוקדם או במאוחר ויהי מה. הויכוח וההתנגדות עוסקים בתפל… צריך להתעקש ולהזהיר מפני הבקרה וההגנה על המאגר, אבל להגיד שהמאגר, כמאגר, הוא רע – זה פשוט חסר סיכוי.

    אני רואה את זה בדיוק כמו להגיד שדגימות DNA, מצלמות אבטחה, טלפונים, ולווינים – הם רעים.

  2. יואל ליאון

    אורי, בדיוק בשביל מה המאגר חיוני? אני יכול לתאר לעצמי שלא מספיק התעמקת בחקירת המאגר הביומטרי. הרבה נכתב על זה מהפן השלילי וגם אני כתבתי. תנמק למה זה חיוני. אני באמת לא מבין

  3. ik_5 מאת

    אורי, התפתחות טכנולוגית טבעית זה תירוץ.
    איך זה טבעי בדיוק ואיך זה תפתחות טכנולוגית ? הרי הטכולוגיה של קיטלוג טביעות אצבע קיימת כבר קרוב ל200 שנה וצילום קיים גם בערך תקופה כזו של שנים.

    כשאתה אומר חיוני, למה ולמי הוא חיוני בדיוק ? האם הוא חיוני לך בשביל שתחייה טוב או האם או חיוני לשלטון בשביל שיוכל לשלוט בך יותר טוב ? רובנו מפחדים שהתשובה היא השניה. כי ברגע שאתה מקבל עוד כוח לידיים אתה יכול להיות עוד יותר משוחט, אתה יכול לעשות עוד יותר דברים שאף אחד לא יוכל להאבק בזה ומזה רובנו מפחדים מבחינה שלטונית.
    כמו כן אנחנו מפחדים שכאשר המידע ידלוף (ואנחנו כולנו מאמינים שהוא ידלוף -> מאלו שמדברים בגנות המאגר) הצרות יהיו כל כך נוראיות שיגרו למצב של קיצוניות יתר במקום לנסות להתמודד עם גישה חדשה, ולכן אם אפשר לגשת לפני שהכל מתפוצץ לגישה אחרת, למה לא לעשות את זה ? אורי, שים לב שאף אחד לא מתייחס לזה. כולם הולכים כל הזמן בכיון אחד ואף אחד לא עוצר לשאול האם זה הכיוון הנכון או אולי בשביל לדעת מי אזרח ומי לא ידרוש גישה אחרת שלא תהיה פוגענית באזרחים וכן תשיג את המטרה של השלטון.

  4. אורי

    עידו, בדיוק כמו שכתבת על הצילום ועל טביעות האצבע (וגם DNA) – שהם היו התפתחויות טבעיות למטרות זיהוי, כך השלב הבא זה נתונים ביומטריים. מה שכתבתי זה שצריך להפריד בין השניים – האם המאגר שימושי ונחוץ, והאם הוא מוגן היטב. בוא לרגע אחד נדמיין שאנחנו חיים באוטופיה ואפילו אתה מרוצה מההגנה על המאגר. במצב שכזה אני מעריך שגם אתה תסכים שיהיה קל יותר לתפוס פושעים, נוכלים, ורמאים. יהיה קל יותר למנוע גניבת זהויות, ויהיה קל יותר למנוע הסתננויות והמלטות מהארץ. לכן יום יבוא ומאגר כזה יהיה קיים בכל מדינה מתוקנת.

    עכשיו נחזור בחזרה לעולם הנפלא שלנו ולזמן הווה – העניין שגם אני מוטרד ממנו הוא ההגנה על המאגר הזה. הגנה כזו שתוודא שלא נעשה בו כל שימוש שפוגע בזכויותינו. זה לא בשמיים, וזה ניתן לפתרון. יש כמה תנאים הכרחיים שצריך שיתקיימו כדי שזה יקרה (שקיפות, למשל), ולצערי הרב הם לא חלק מהחוק. על זה צריך לצעוק.

    (ולמרות שאמרתי שלא אגיב אז יאללה אם אני כבר כאן, ועוד בתוך סוגריים – יואל, ניתן להכיר את החומר ולהחזיק בדעה מנוגדת לגמרי. אחרת אחד מאיתנו לא היה קיים. כולי תקווה שזה לא אני מאחר ויש לי ערימה של דברים לסיים השבוע)

  5. Tzafrir Cohen

    אורי, מה שחיוני, ומה שעורר את הדיון, הוא תעודות זהות שלא כ"כ פשוט לזייף. בשביל זה לא צריך עודף מידע ביומטרי. ובוודאי שלא מאגר מרכזי.

  6. דורון

    אורי,
    צפריר "גנב" לי את המילים מהפה .. ההתנגדות אינה לעצם הביומטריה ולשימושים שלה – אלא לעצם המאגר .
    גם "אנרגיה אטומית" זה דבר מצויין, בשימוש ראוי ניתן לספק אנרגיה יחסית נקייה – בשימוש לא ראוי – היא הרסנית .

    נכון, אולי ניתן למדוד את הביומטריה כ"התפתחות" , אך האם זו אכן התפתחות אם היא עשויה להסיג דברים אחרים לאחור ?
    יש סיכונים רבים באגירת מידע ביומטרי, סיכונים שעולים על הייתרונות ..
    המאגר אינו חיוני … נאי חוזר ואומר שהוא אינו חיוני, הייתי בכל הישיבות בחודש האחרון, הקשבתי קשב רב וכיבדתי את דעתו של כל אחד – ואני חוזר , לא רק שהמאגר אינו חיוני הוא אפילו מסוכן .
    לפחות , על פי הדרישות והצרכים שהציגו בדיונים – אפשר להסתדר בלעדיו .. אם יש דרישות או צרכים שלא הוצגו – הרי שאני לא יכול לדעת אותם , ולכן לא אוכל להתייחס אליהם .

    – דורון

  7. ik_5 מאת

    אורי, הזיהוי הביומארי התחיל כאשר היו חייבים להחזיק תמונה שלך ושם פרטי שם משפחה ושם ההורים.

    עכיו אומרים לך שזה קל מידי לזיוף ולכן רוצים להוסיף *עוד* מידע ביומטרי. איך זה התפתחות טכנולוגית בדיוק ?! זו בסה"כ המשך מדיניות שנכשלת כל הזמן. העניין הוא שכאן כולנו יודעים שאפשר לנצל את המצב לזיופים הרבה יותר חמורים, אבל מתעקשים להמשיך בכיוון הזה למרות שהוא לא הכיוון הנכון. שוב פעם, איך אתה רואה כאן התקדמות טכנולוגית בדיוק ?!

    רוב הפאשלות היום של אנשים שבורחים מהארץ זה לא בגלל חוסר במאגר, זה בגלל שאו שמישהו לא מעדכן נתונים בזמן, או חוסר תשומת לב של השוטרים של משטרת הגבולות. איך בדיוק המאגר יפתור את הבעיה הזו אם שוב פעם לא יעדכנו בזמן, או חוסר תשומת לב יגרמו לאנשים לחמוק מצו עיכוב יציאה וכו' ?

    כבר לפני 100 שנה הוכח שעם מודיעין טוב אפשר למנוע המון דברים. אבל לפני 100 שנה המודיעין היה שיחות עם אנשים. היום המודיעין הוא שוב פעם שיחו עם אנשים, איך המאגר יסייע למודיעין ?

    אני באמונה שדי בודדה במערכה שכל הגישה לדרכון ביומטרי, תעודת זהות ביומטרית וכו' אינן מספקים פתרון אלא בעיות. בנוסף לזה אני עם שאר האנשים חושב שמאגר ביומטרי הוא אסון שיגרום להרבה יותר בעיות מתועלת.

    בוא ניקח את נתב"ג למשל: הוכח כבר שטביעת אצבע היא אינו דבר חד חד ערכי לבן אדם ספציפי. נגיד ויש 3 אנשים במדינת ישראל (אזרחים) בעלי אותו טביעת האצבע, ונגיד ואתה משתמש במכשירים הביומטריים כיום בשביל לצאת את גבולות המדינה, אבל אבוי, יש מישהו עם צו עיכוב יציאה מהארץ עם אותם טביעות אצבע. מה לדעתך יקרה ?

    1. האישעם הצו עיקוב לא יזוהה בתור האיש הנכון והוא יצא מגבולות המדינה
    2. אתה תזוהה כמו אותו אדם ותועכב לחקירה
    3. המערכת אינה בנוייה נכון ומקבלת נתונים סותרים (אין לי מושג מה יקרה אז)

    איך הביומטריה כאן עוזרת במשהו אם היא זו שיוצרת את הבעיה מההתחלה ?
    אני יודע, אז אם זה יקרה הרבה יהיו צריכים עוד נתונים ביומטריים, ומה יקרה אם נגיד ישתמשו ב DNA ואחרי מחקר יותר עמוק ממה שיש היום, יגלו שגם הוא לא באמת ייחודי ב100% לאדם ספציפי, מה יקרה אז ? איך יזהו אז עם ביומטריה ?

    אתה מבין ? המסלול הזה מגיע למצב של הקצנה כל הזמן, ואף אחד לא מבטיח לך פתרון לבעיה שאתה מחפש. לכן המסלול הביומטרי הוא לא התפתחות טכנולוגית, הוא חוסר הבנה שילטוני גרידא.

  8. a

    אנח מסכים שיש הרבה בעיות עם המאגר הביומטרי (הגנה עליו, או אפילו הטענה האחרונה של עידו, של עליה מתמדת בצורך בנתונים, ועוד שלל בעיות). אני גם מסכים שהשאלה היא לא האם המאגר ידלוף אלא מתי.
    עם זאת, ברור לי שבעוד X שנים, לכל גוף שמכבד את עצמו יהיה מיני מאגר (אפילו אם יהיו חוקים דרקוניים נגד מאגרים כאלו). דורון כבר כתב על הבעיה של דליפה חלקית של המאגר, וכאן הגופים יצליבו מידע בינם יבין עצמם – ע"מ להכפיל כח וידע ומאגרים.
    השורה התחתונה היא שלכל הגופים הגדולים (ומתוך כך גם לקטנים) יהיו מאגרים, ורק המדינה תצטרך להסתדר עם אמצעים פרימיטיביים (מפני שאיזו חבורה גרמה לה לחוקק חוקים שמנעו ממנה ליצור מאגר כזה).
    המסקנה מדברי איננה שצריך להקים מאגר בכזו דחיפות, ועם כ"כ הרבה חורים. המסקנה גם לא צריכה להיות שאפשר "להתפשר" על רמת האבטחה.
    בכל זאת, כדאי לדעתי לצאת מנקודת הנחה שמאגר כזה או אחר יהיה קיים, ואם לא אז הוא יהיה קיים שם – ולכן כדאי להיערך למציאות הזו בצורה מתאימה.
    בשורה התחתונה, אני לא אהיה מודאג אם הקמת המאגר תתעכב מספר שנים, אך בהחלט אני חושש שכדאי לקדם את ההיערכות לקראת מציאות כזו.

  9. De-Panther

    a, ההבדל בין מאגר שהמדינה מחייבת אותך להכנס אליו(מי שפושע חייב להכנס למאגר, מי שלא נכנס למאגר פושע) לבין מאגר של חברה פרטית, שאתה יכול להגיד "וואלה, לא בא לי להכנס למאגר הזה" זה שונה.

    בסופו של דבר, המאגרים הקטנים האלה, למרות שהם מסוכנים, זה לא באותה המידה כמו מאגר של המדינה.

    ולאנשים שבעד המאגר. תחשבו על זה ככה, הפקידים שהיום "שומרים" על כך שלא יהיו הרכשות כפולות של תעודות זהות, יהיו אותם פקידים עם גישה למאגר. אם הח"כ המסוים שמקדם את הנושא לא סומך עליהם היום, איך אנחנו יכולים לסמוך עליהם עם המאגר?

להשאיר תגובה

