חבילות המשרד לא מעניינות, המידע כן

אני שומע המון על Microsoft Office 2010 ואני שומע המון על OpenOffice וכו'. העניין הוא שזה כבר שנים שלא מעניין.

אלו הכלואים בכלוב הזהב של מיקרוסופט אינם יכולים לצאת ממנו בקלות, ומספרים המון סיפורים למה הוא כזה טוב (תאמינו לי שאין כמעט הבדל בין OpenOffice לבין Microsoft Office מבחינת מה שאפשר להוציא מהם, רק הידע וההרגל משנה כאן וזהו), למרות שאם באמת הם היו יכולים, רק מעטים מהם לא באמת היו באמת בורחים מהחברה, אבל בפועל זה לא ממש מעניין.

אני מוציא מסמכים מאוד מסובכים בOpenOffice עם המון שדות משתנים, תוכן עניינים, עיצוב קבוע ועוד המון דברים אחרים שפוסט זה אינו מגיע להדריך עליהם. זה כל כך פשוט לעשות את זה בOpenOffice, אבל צריך להתרגל אליו מי שרגיל למערכות Office אחרות. אני עובד עם OpenOffice מגרסאות שהתביישתי לדבר עליהם (עוד לפי גרסה 1.0), וכיום בגרסה 3 אני מאוד מרוצה ממנו. יש לו כמה באגים פה ושם, אבל הוא מספק הרבה מעבר למקסימום שאני עד היום הייתי צריך, ואם הייתם רואים מסמכים מקצועיים שאני מוציא ללקוחות שלי, הייתם מבינים עד כמה אני מותח את Writer להתאים לי בלי באמת להשקיע הרבה אנרגייה או הרגשה שאני מביא את התוכנה לגבול היכולות שלה.

אם במצגות חשקה נפשכם, אני מאוד לא אוהב מצגות עם אנימציה (אלא אם יש לה מקום, אבל בלמעלה מ99% מההרצאות שאני הייתי בהם, מעולם לא מצאתי צורך אמיתי בזה פרט לאפקט המשעמם של להגיד "וואוו" בשביל שהמציג ירגיש טוב יותר מאשר שאני ארגיש טוב עם זה), אבל למרות זאת, המצגות בOpenOffice מסוגלות להגיע לרמות מאוד מרשימות, אבל כאמור פרט לסידור השקופיות של מה יוצג אחרי מה אם בכלל, לא היה לי צורך במשהו מסובך מידי, ולכן אני לא מצליח לראות שום יתרון לMicrosoft Office שהרבה מדברים עליו (בד"כ כי זה כל מה שהם מכירים וחושבים שהשאר לא ככה).

ואז אנחנו מגיעים ל Calc שהרי הוא הגיליון האלקטרוני בין הכי טובים שעבדתי איתם. למעשה בכל הגרסאות של Microsoft Excel הרגשתי שמשהו עוצר אותי, ודווקא ב Calc של OpenOffice קל לי יותר להשיג מטרה. הוא כבר הוכח שהוא יותר אמין מ Excel בהרבה בחינות. מיכולת ניתוח מאוד מרשימה של קבצי CSV שExcel לא מסוגל לעשירית מזה, ועד לדיוק ספרות של חישוב, והבנה טובה יותר מה הוא טקסט ומה הוא נוסחא, משהו שלפעמים אני מצליח "לעבוד" על Excel והוא איכשהו בטוח שטקסט נקי (ללא הסימן = אפילו) הוא נוסחא משום מה (ואני מדבר על Microsoft Excel). אני ממש מרגיש ש Calc משאיר את Excel באבק בכל שימוש שאי פעם היה לי עם Calc מול כל שימוש שאי פעם היה לי ב Excel.

אבל כאמור הפוסט הזה לא נועד לדבר על OpenOffice המצויין לדעתי לבין הכלוב מזהב של מיקרוסופט בחבילות ה Office שלהם. לדעתי צריכים להיות 3 פורמטים כיום לעבודה עם מסמכים:

  1. Oasis – יצירת ועריכת מידע
  2. PDF – יכולת לעמד ולהדפיס מסמכים כמו שצריך
  3. HTML – יכולת הצגה של מידע

הפורמט של Oasis זה הפורמט ש OpenOffice עובד איתו. הוא מוכר כסטנדרט, יש המון תוכנות שונות שיודעות לעבוד איתו (אפילו גרסאות של Microsoft Office אשר גורמות לפורמט להראות רע בכוונה), והוא מאוד פשוט כמו שהוא. כך שאין לי באמת נעילה של סביבת עבודה, מערכת הפעלה או ספק ספציפי, כי התקינה של Oasis אינה נמצאת כחלק ישיר ל OpenOffice וכאמור הרבה מאוד תוכנות יודעות לעבוד איתה נכון (וגם כמה שלא).

הפורמט של PDF נבנה במקור להגיש מסמך להדפסה בצורה בינארית בה אין צורך באמת לדעת לתכנת דברים בניגוד לאחיה הבכור – PS אשר הוא בעצם שפת תכנות להדפסה. לפורמט ה PDF אין צורך בתוכנה או פלטפורמה מסוימת, ולכן כל תוכנה שבנויה לדעת לפרש אותו תוכל להגיש אותו להדפסה, ויש המון תוכנות כאלו בהמון מערכות ופלטפורמות ולכן זה הפורמט הנגיש ביותר. חשוב לציין שאפילו טלפונים סלולריים מסוגלים לקרוא אותו כמו שצריך.

פורט ה HTML בגסרתו ה5 מספק המון כוח, לפעמים עוד יותר מתוכנות ה Office עצמן. הוא אפילו לא תלוי בפלטפורמה או בתוכנה ספציפית, מה שהופך אותו להיות הפורמט הכי חזק להצגת מידע. וכאשר מוסיפים ל HTML 5 גם תמיכה ב CSS 3 וב EMCAScript (ג'אווה-סקריפט) השמים כבר מזמן לא הגבול (יש כאלו שבנו איתו אפילו אסטרואידים או עוד דוגמא לכך). העיקר אל תשכחו לבדוק מה השעה.

לדעתי אנחנו חיים בעידן בו הפלטפורמות חוזרות להיות לא חשובות (להזכירכם עידן המסופים היה קיים כבר בשנות ה 70) ונחזור להיות עם מחשבים מאוד רזים יחסית ולכן הפלטפורמה כבר לא חשובה. תוכנת ה Office לא חשובה, הגישה של מערכות הפעלה, גם מאבדות לאט לאט את החשיבות. מה שקורה זה שיש מידע שצריך לעבוד איתו. רק הצורה לעבוד איתו פתוחה לכל אחד איך שהוא צריך, ולכן השימוש ב3 פורמטים שהצגתי למעלה, יכול לספק את זה בלי קשר לסביבה בה אנחנו נמצאים.

3 מחשבות על “חבילות המשרד לא מעניינות, המידע כן

  1. Shlomi Fish

    ראוי לציין
    OASIS הינו ארגון תקינה
    ויש לו תקנים רבים. התקן שאתה מדבר עליו נקרא OpenDocument. תקן אחר של ארגון OASIS, שחביב עליי במיוחד, הינו תקן DocBook שמאפשר לכתוב מסמכים בעזרת תחביר XML ולהמירם לפורמטים שונים. שמעתי על עורכים ויזואליים אחדים ל-DocBook, אבל אני עדיין כותב אותו בעיקר בעזרת gvim.

  2. חתול

    אני משתמש באופן אופיס גם על חלונות וגם על לינוקס ובעוד Calc ו־Writer הן תוכנות מצוינות תוכנת המצגות מקרטעת ועדיין רחוקה מתחרות בפאוורפוינט.

  3. פינגבק: לאן הרוח הטכנולוגית נושבת ? « לראות שונה

להשאיר תגובה

