מרתף היין

מרתף היין, או קנטינה באיטלקית, הוא פרוייקט ובראש וראשונה ארגון ללא מטרות רווח מבית היוצר של הקוד הפתוח בישראל, כאשר אינני יודע אודות הפרוייקטים בשאר העולם.

הארגון בארץ מוגדר כ "מרכז המחקר והפיתוח הישראלי לקוד פתוח וטכנולוגיות חדשניות".

הרעיון הוא לקחת מקום גדול ולאחסן בו עסקים שונים הקשורים לקוד הפתוח, כאשר יש מימון של אותם העסקים לאותו מקום בצורה יחסית לשימוש שלהם מול העלויות הכלליות. או במילים אחרות ככול שיהיו יותר עסקים באותו מקום, ככה התשלום של כל עסק יהיה קטן יותר על אותו מקום.

בנוסף, הרעיון הוא גם לקבל סוג של מימון/השקעה של עוד חברות במשק (חברות גדולות), ובכך בעצם להוריד עוד נטל מהחברות והעסקים הקטנים ולקבל סיוע מאותם תורמים (או אולי אפשר להגיד שהם סוג של "מלאכים" ?).

התאגדות מספר עסקים קטנים וחברות קטנות במקום אחד, אומר בראש ובראשונה שיהיו שיתופי פעולה בקהילה עצמה מבחינה עסקית, וזה בנוסף למשאבים שיצליחו להיות בשימוש טוב יותר על פני כמה עסקים מאשר עסק בודד, שאולי לא יצליח לנצל את אותו משאב כמו שצריך וזה אם כמובן הוא בכלל יכול להרשות לעצמו את המשאבים האלו.

הרעיון לכשעצמו מדהים, ואני ממש הייתי רוצה לראות אותו מתקיים, הבעיה היא אבל שיש כמה דברים ונושאים שלדעתי חייבים לתת עליהם את הדעת לפני שיש מקום, משקיעים ובעיקר עסקים הנכנסים לזה. לצערי נבצר ממני להשתתף בישיבה הראשונה של הקנטינה אז אני אעלה את הנושאים הבעייתים כאן בבלוג שלי:

  • מה קורה כאשר 2 עסקים מתחרים רוצים לקבל מקום איך מחליטים מי נכנס ומי לא ? שניהם נכנסים ? ובכן מה קורה אז ?
  • מה סוג וכוח המשקיעים אל העסקים הנכנסים לנושא ?
  • מה קורה כאשר המשקיע  מנסה "לשאול" את הרעיונות של עסק זה או אחר (יש הבדל בין קוד פתוח לבין רעיון, בסיס של עסק ועוד כמה דברים) ?
  • מה הצורה בה מאשרים חבר זה או אחר לארגון ?
  • נרשמתי לאתר, מתי אקבל תשובה כלשהי, או אולי זה נועד לאנשים ספציפיים ?
  • בשיתופי פעולה במידה ויש, השאלה הראשונה גם תופסת כאן. במידה ויש לפחות 2 מתחרים, איך הדברים יתנהלו אם בכלל ?
  • אם יש לי שיתופי פעולה בין עסקים שלא קשורים ל"הקנטינה" שהם מתחרים בעסק הקיים בקנטינה מה קורה אז ?
  • האם יש התערבות כלשהי בכלל בצורה בה עסקים מתנהלים ?
  • מה הכח של כל עסק מול הארגון ? חשוב לציין כי אינני יודע להגדיר מה הוא "כח" בדיוק, היות ואפשר לתרגם את זה לצרכים, להשפעה ועוד כמה דברים וזה דבר אינבידואלי מאוד.
  • האם לכל עסק יש "כח" שווה או גדול העסק/קרבת העסק לארגון משנה את כוחו ?
  • מה הכח של כל עסק אל המקום ו/או משאבים משותפים ?
  • מה קורה כאשר יש מחלוקות שונות בין עסקים שונים ו/או מחלוקות בין הארגון ?

זה לא כל הנושאים שהייתי מעוניין לקבל עליהם תשובות, אבל מאוד חשוב לדעתי לתת אותם, ועוד יותר חשוב -> בפומביי.

אשמח כמובן לעורר את הדיון כאן בבלוג שלי.

עידו

3 מחשבות על “מרתף היין

  1. רם מתתיהו

    אממ
    בלי קשר לכל השאלות (שעליהן אני מאמין ששיתוף פעולה בין אנשים יפתור הכל),
    אני הייתי בפגישה של הקמת הקנטינה והרעיון מאוד קוסם לי,
    אבל מאז אני שלחתי מייל גם למייל שמופיע בדף של הקנטינה וגם לדורון באופן אישי כיצד אפשר לקדם את זה (בלוח הזמנים הצפוף שהציבו), ואף אחד לא חזר אליי עם אף תשובה.

    אני לא מכיר את היוזמים של הקמת הרעיון בארץ באופן אישי ועמוק, אבל בשביל שאיפה גדולה כזו צריך לדעת "להרים הרים וסלעים" ולדחוף דברים, ולא לתת להם לדעוך (כל עוד הנושא חם).

    אני מקווה שנקבל מהם תשובות בקרוב…

  2. ליאור

    אהלן רם ועידו
    תודה על התמיכה ברעיון וכמה הבהרות.
    אנחנו נשמח להעזר בכם כדי למנוע מקרים (של בלבול או רתימה של חברים חדשים) כפי שאתם מתארים.
    הסיבה שאנחנו לא חזרנו אם הנחיות היתה בעיקר בגלל שלא היו לנו עדכונים או צורך מיידי בעזרה.
    אני מצטער על המחסור בשקיפות אבל שינינו את אתר הקנטינה שיהיה יותר פשוט ונגיש בדיוק בגלל סיבות שכאלה.
    עידו, אשמח אם תנסה להכנס ולהעלות את השאלות (המצוינות שלך) באתר הקנטינה.
    זה גם יעזור לנו לייצב אותו ולגרום לו להיות שמיש.
    הכוונה טובה, האנרגיה היא אמיתית – אנו פשוט משקיעים אותה (בניסיון לא לפגוע בעסקים שלנו) מול הרשויות ותהליכים היותר בירוקרטים כרגע.
    התהיות שלכם מעידות על איכפתיות ואנחנו מקבלים את הביקורת הבונה באהבה.
    אנסה לפנות לשניכם בשביל לייצג את הקנטינה מול הקהילה פנימית כדי שיהיה מענה, אם זה נראה לכם.

להשאיר תגובה

