אורקל מול גוגל

"כאשר 2 פילים רבים, זה הדשא שסובל" – משפט אפריקאי

לפני קצת יותר משנה חברת אורקל החליטה לצער רבים לקנות את חברת סאן.  מסתבר שהחששות העצומים שהיו לכולם מעצם הרכישה לאט לאט מציגים שם היו לעניין.

פרוייקט קוד הפתוח בשם OpenSolaris מת בטרם עת על ידי אורקל, היות ואורקל מוכרת מערכות משלה, ולמעשה OpenSolaris  מתחרה במודל כלכלי מאוד עיקרי אצל החברה.

פרוייקט חצי קוד פתוח בשם mysql גוסס לו. בעוד שהמוצר עצמו לדעתי האישית דפוק ביסודו, זה עצוב לראות שכן אפשר להרוג מוצרי קוד פתוח.

עכשיו אורקל החליטו (לדעתי) להיות SCO הבאה, ולתבוע את גוגל על פטנטים של ג'אווה בשימוש גוגל במערכת ההפעלה Android.

גוגל החליטו לקחת את ג'אווה כבסיס פיתוח בשביל שיהיה קל לכולם לפתח ישומים עבור הפלטפורמה של Android, אבל המימוש של ה "JVM" הוא משלהם, אשר שונה לחלוטין מג'אווה. למעשה רק השפה עצמה דומה, לא המפרש.

העניין הוא שסאן לפני המכירה שלהם לאורקל, עוד הספיקו לפתוח את SDK וה JRE שלהם כקוד פתוח (רישיון GPL), אבל אם גוגל מעוניינים לספק יכולת פיתוח מסחרי על Android, אז הם לא יכולים להתבסס על GPL, והסיבה למימוש משל עצמם לגישה של Java נועד לפתור את הבעיה הזו.

לגוגל אין בעיה שגרסת 3 של Android לא תהיה "מבוססת" Java (היא לא באמת מבוססת עליה גם ככה), אלא להיות טבעית יותר ותאפשר לכולנו לפתח אפליקציות טבעיות ובשפות שהן לא Java אם ממש היא רוצה, ועו לבנות כלים שיעזרו למפתחים להמיר את הקוד הנוכחי שלהם.

בניגוד לניסיון להגביל את הנושא ל"טוב" מול "רע" (תבחרו מי הטוב ומי הרע), העולם אינו כזה פשוט. גוגל לא כאלו טובים או רעים, אורקל לא באמת רעים אבל גם לא כאלו טובים. הן חברות שהמטרה היחידה שלהן להיות רווחיות, והן משתמשות בטכנולוגיות להשיג את המטרה, כל אחת בדרך שלה.

לדעתי במצב הנוכחי של המשפט כל מי שבוחר בג'אווה כפלטפורמה צריך להיזהר, אלא אם הוא בוחר ב GPL (ואני בספק שרוב החברות בשוק יעשו את זה). כרגע אסור לבחור בג'אווה כפלפורמת פיתוח למערכות חדשות עד אשר המשפט הזה לא יסתיים ונדע פעם אחת ולתמיד את הסטטוס המשפטי של ג'אווה.

אז נכון שאישית אינני סובל את הטכנולוגיה הזו, משום שאני לא אוהב טכנולוגיות המגבילות את גישת הפיתוח שלי (גם פיתון נמצאת ברשימת המגבילות), אבל יש הרבה כלים מבוססי קוד פתוח כדוגמת רובי אשר מספקים מענה טוב יותר מבחינת ניקיון של Object Oriented עם פחות אנריגיה ויותר אובייקטים. יש עוד פתרונות מבוססי קוד פתוח בשוק אשר יתנו מענה והגנה מפני תביעות מראש, אז למה להכניס ראש בריא למיטה חולה ?

11 מחשבות על “אורקל מול גוגל

  1. ik_5 מאת

    לא קראתי שום מידע על זה, זו בדיוק הבעיה. לפני רכישת סאן, היה פיתוח של גרסה 6, כיום אינני יודע אם בכלל תצא גרסה כזו, אם כן אז מתי ומה היא תכיל בדיוק….

    אתה לא יכול להתבסס על טכנולוגיה שאתה לא יודע מה יהיה איתה מחר נכון ?

  2. Tzafrir Cohen

    א. MySQL גוסס? למה לא סיפרו לי על כך?

    ליתר דיוק: היו לא מעט נבואות זעם שטענו שזה יקרה. בפועל זה לא קרה. בפועל הקהילה לא היתה מרוצה מהמשך הפיתוח כבר לאחר הרכישה ע"י סאן, והתפתחו כמה מאמצי פיתוח חלופיים. אחד הבולטים שבהם הוא:
    http://en.wikipedia.org/wiki/MariaDB
    בראשות אותו אדם שמכר את MySQL לסאן במקור.

    האם שמעתם על הפצה שמשתמשת ב־MariaDB במקום החבילה שמגיעה מסאן/אורקל?

    ב. לעניין אופן־אופיס: בינתיים פיתוחו ממשיך. אבל גם לו יש קהילת מפתחים חיצונית. אם אורקל תנסה לייבש אותו, יותר ויותר פיתוח יעבור החוצה לגורמים אחרים.

    ג. הטענה של גוגל ש־"GPL סותר מוצר מסחרי" מפחידה אותי. אנחנו יודעים הרי שזה לא נכון: שימוש ברשיון Copyleft לשכבות הבסיסיות המשותפות מועיל לכולם. מכאן גם המדיניות של Meego:‏
    http://meego.com/about/licensing-policy

    ד. כל התוכניות באנדרואיד נכתבות בג'אווה ומורצות במכונה הוירטואלית דלווין. גוגל לא יכולה להפטר מג'אווה באנדרואיד בקלות.

    ה. למיטב ידיעתי רוב מי שמפתח עבור ג'אווה כיום משתמש ב־JDK של סאן או ב־OpenJDK/IcedTea . כך שאין כאן איום פטנטים מיידי. מה שכן, זה די מפחיד למי שמסתמך על מימוש חלופי של ג'אווה.

    ו. וכן, עצם הוצאת הטילים הגרעיניים (תביעות פטנטים) מהמחסן מפחידה אותי. אני פוחד להפגע מהנשורת.

  3. ik_5 מאת

    צפריר, יש יותר מניסיון אחד לעשות fork ל MySQL אני לא מאמין שבטווח הרחוק נוכל להנות מהתוצרים של זה. אחד הדברים שלמדתי מ firebird זה הצורך לאחד שורות במקום כל פעם ליצור מזלג חדש של משהו. הכוח של הקוד הפתוח הוא גם החוסר כוח העיקרי שלו וזה שכל אחד יכול לקחת את הקוד ולעשות מה שהוא רוצה בו (בהתאם לרישיון כמובן).

    בנתיים אופן אופיס לא מתחרה בשום דבר של אורקל ככה שאין להם סיבה להפסיק אותו אלא אם הפיתוח יעלה להם יותר כסף מאשר יכניס…

    אני חושב שגוגל צריכה להתנתק מעולם הגאווה, המשפט הזה מראה שאין ברירה אלא להתעלם מהקיום של השפה והטכנולוגיה הזו בכלל (ולהבין ש .NET הוא גם לא הפתרון).

    פטנטים זו חרב פיפיות שפוגעת גם במי שמחזיק בפטנט וגם בכל מי שלא מחזיר בו. ופוגעת בהתפתחות הטכנולוגית בכלל (לדעתי).

  4. ik_5 מאת

    אילן, אתה יודע מה המודלים העסקיים של אורקל ?

    בגדול מאוד ממה שאני יודע (ואני לא מכיר את רוב המודלים), הם מנסים לתת תשובה לSMB שזה Small Medium Business בנוסף ל Enterprise. רוב האנשים מכירים את תחום ה Enterprise בלבד של אורקל, אבל זה לא כל הפתרונות שלהם.

    העניין הוא שהם מנסים למכור פתרון שלם כלמר מרמת השרת, דרך תחזוקה וכמובן שבאמצע יש להם תעשייה של אנשי DBA (משהו שגם MySQL צריך) יקרים, אשר דורשים תחזק כל הזמן את מסד הנתונים כדרך קבע.

    זה יוצר לך סביבה אקולוגית רווחית מאוד עבור אורקל. הבעיה היא שהם לא יודעים איך לבלוע את הצפרדע שנקרא MySQL. הוא מתחרה בפתרונות ה SMB שלהם מצד אחד, מצד שני הוא גם מוצר שלהם, מצד שלישי הוא גם מוצר קוד פתוח, ומצד רביעי הם לא מצליחים לקרב את קהל היעד המקורי של MySQL שינסו גם את המוצרים שלהם היות ויש הרבה מאוד טענות כלפי החברה וחוסר פתיחות אליה (אני לא נכנס לפרטים למה זה).

    עכשיו למרות שאתה לא איש עסקים (תקן אותי אם אני טועה), האם אתה רואה מודל עסקי רווחי לאורקל מ MySQL בגישה הנוכחית שלהם ? כי אני לא.

  5. ik_5 מאת

    בפיתון יש רק דרך אחת לעשות כל דבר. למשל אם אני אוהב לעבוד ב2 רווחים אז לא יקבלו קוד שלי. אם אני אוהב לעבוד ב6 רווחים גם לא יקבלו את הקוד שלי.

    הדרך עבודה מאוד מוגבלת. למשל ברובי יש לי יותר מדרך אחת תקינה (כלומר ברוח השפה) לעשות את אותן הפעולות בדיוק. אני בוחר מתי אני משתמש בכל דרך כשזה נוח לי. דבר שיוצר בהכרח קריאות כי לדוגמא ההבדל בין block ל proc מצבע כאשר יש צורך בשורה אחת לעשות משהו לבין מספר שורות, ואז אפשר להחליט מה עדיף מבחינת קריאות.

  6. אילן שביט

    עידו:
    ההיגיון מנחה אותי שאורקל צריכים לעבור למודל בו הלקוחות (שמשתמשים במוצר) יתרמו להכנסות החברה (אם בשירותי ערך מוסף, שירות תמיכה, גרסאות enterprise וכדומה). ממש לא נראה לי שהדרך היא לבעוט בדלי (להרוג את mysql), להפקיר את הלקוחות (שהשקיעו מן הסתם כסף בפיתוח המוצרים שלהם) ועוד לצפות שאחרי "שבעטת" בהם הם יבואו להשתמש במוצרים שלך…

  7. ik_5 מאת

    אתה בטח מאלו שכאשר הם רואים משחק כדורגל רואים את כל המגרש ויודעים שמסירה לX במקום ל Y היא לא טובה.

    כמו שאתה יודע החיים רצופי שגיאות ולפעמים אחרי שגיאה אחת אתה לא יכול לתקן אותה ככה סתם. גם הקהילה לא תהיה כזו סלחנית כי היא קיבלה בעיטה.

    אני לא מגן על אורקל, אני רק חושב שזה יותר מסובך ממה שזה נראה.

כתיבת תגובה

