מה חסר בעולם הקוד הפתוח ?

נפגשתי אתמול עם מנהל פרוייקטי תוכנה (עצמאי, שעובד עם כמה חברות גדולות במשק הישראלי). אדם מאוד מעניין אני חייב לציין, שמאוד הזכיר לי פודקאסט ששמעתי כמה שעות לפני מבית עולם הPragmatic .

אותו מנהל, מאוד מעריך ואוהב את הקוד הפתוח, אבל הוא רואה אותו ככלי כמו כל דבר אחר (ואני גם מסכים עם הגישה הזו), שצריך לדעת איך מתי וכמה להשתמש בו. כאשר לא תמיד הוא מתאים למטרה, ואז צריך לדעת ולהבין גם את זה.

אותו מנהל פרוייקטים סיפר לי למה הוא הפסיק להיות מתכנת ועבר לנהל פרוייקטים, ואז הוא הוסיף ואמר: "הבעיה העיקרית של לינוקס כפלטפורמה לפיתוח קוד פתוח, היא שצריך לעבוד מאוד קשה בשביל ליצור נגיד חלון גרפי עם כפתור שיבצע משהו".

מייד שאלתי אותו לכוונתו והוא הראה לי קטע קוד שהוא מצא באינטרנט ב ++C בשביל להציג רשימה של מידע עם כפתורים שישנו את היכולת לגרור את האיברים ברשימה (רשימה וויזואלית כמובן) היה שם קרוב ל1,000 שורות קוד, שכתוב ב GTK+. ואז הוא מוסיף ואומר "ב #C אתה אולי תכתוב 50 שורות קוד בשביל אותו הדבר בדיוק, ואתה בטח תצחק עלי, אבל כשהייתי מתכנת בדלפי זה היה אולי 12 שורות קוד. זה לא צריך להיות כל כך מסובך, או קשה. לא צריך להקציב למשימה כזו כל כך הרבה קוד, זה פשוט לא הגיוני".

למזלי הלפטופ שלי היה במרחק נגיעה ממני, הדלקתי אותו הרצתי את לזרוס (אני תמיד עובד בגרסת הפיתוח), והצגתי לו שהחיים לא חייבים להיות כאלו קשים גם בלינוקס.

נראה שמי שמגיע מעולם הWindows קל לו יותר לקבל את החיים הקלים והפשוטים שכלים כמו לזרוס מציעים מאשר אנשים מתוך ה"קהילה" של הקוד הפתוח, אשר מוכנים לעבוד מאוד קשה ורק לא לעבוד בכלים כאלו. אז אני מרחם עליהם, ונהנה לעבוד בצורה קלה ופשוטה יותר בעצמי, ושמח להמשיך "להגן" מ FUD או מבורות אמיתית גם כשה"קהילה" הזו "מפריעה" בדרך (לפחות בתחושה שאני מקבל, גם אם זו לא הכוונה), על עולם הלינוקס והקוד הפתוח, בעוד שלב של לעזור לאנשים להגר מעולם הWindows והמאק, ולכו תדעו, אולי כמה גופים גדולים במדינה יגלו שבכל זאת שווה לפתח את המוצרים שלהם גם ללינוקס בזכות הצגת היכולת שעשיתי אתמול…

18 מחשבות על “מה חסר בעולם הקוד הפתוח ?

  1. ik_5 מאת

    תוכנית גרפית שלמה ב 1,000 שורות קוד זה לא הרבה כאשר אתה כותב ממש הכל בעצמך. כאשר אתה משתמש בכלים כמו לזרוס, ואפילו #C אתה כותב רק את מה שאתה חייב, ולא את הכל, זה ההבדל בין "פיתוח מואץ" לבין סתם פיתוח.

  2. meir

    הוא מדבר על c# ו"שוכח" ג'אווה עם כל סביבות הפיתוח העשירות שלא לדבר על כלים ושפות אחרים ?

    מה שהוא באמת התכוון לאמר לדעתי: "לא יודע ולא רוצה לחקור, רוצה שילעסו לי".

  3. ik_5 מאת

    אתה מצפה שבמשק הישראלי יעבדו בג'אווה בעולם המיקרוסופט ?!
    הוא יודע מצויין על ג'אווה, רק הוא יודע גם איך המשק עובד. צריך לפעמים להיות ריאליים. הוא לא מנסה שילעסו לו, אבל למעט במה שאתה מספק לי ב whatsup אין הרבה מקומות בארץ ובכלל שמדברים על הכלים של לזרוס, והגישה הרווחת היא שאסור לגעת בהם, אלא צריך להמשיך לעבוד בשיטה המיושנת והמציקה של autotolls ו automake ואם אתה מספיק מתקדם אז cmake.

  4. meir

    אפשר להיות סמוכים ובטוחים שהם מכירים טוב מאוד ג'אווה.

    לגבי auto*: רובי לא משתמשים, פייתון לא משתמשים, יישומי Qt לא משתמשים. לכולם יש אפשרות לבנות ממשקים גרפיים עשירים בקלות.

    בכל מקרה, לא חושב שזה נעשה מרוע, זדון או משהו דומה, ולו רק בהתחשב בעובדה שללזרוס יש בעיה לגבי שימוש בארץ, דנו בה בעבר.

  5. נדב

    בגלל זה מפתחים את VALA, שפה דמוית C# שדורשת הרבה פחות קוד לכתוב.

    ובהמשך סביר להניח יפתחו לה קומפילרים ייעודים ואז הקימפול יהיה מהיר בדומה לשאר.

  6. ik_5 מאת

    צפריר, כלים כדוגמת לזרוס זה כלים שמאפשרים לך לתכנת וויזואלית. כלומר בשביל ליצור כפתור עכשיו על חלון אני לא צריך לכתוב שורת קוד, אלא לגרור רכיב ולשים אותו במקום המתאים (או להתאים אותו לרשת מסויימת).

    מאיר, לזרוס הוא כלי קוד פתוח. אם אתה מחפש מהו ספציפי שחסר לך בו, אתה מוזמן להוסיף את מה שחסר לך. אני לא מרגיש שחסר לי משהו בשביל ליצור אפליקציות. אני מאוד לא אוהב את הגישה של glade שאתה מאוד אוהב בשביל ליצור אפליקציות. יחי ההבדל הקטן (אני מכתנן לכתוב על זה פוסט כבר חודש בערך שקשור ל2 הגישות).

    נדב. Vala היא סתם עוד שפה בארסנל העצום של שפות תכנות שלא הבנתי עד היום מה התרומה הגדולה שלה. התחביר של Java/C# אינו כזה מדהים מההתחלה, למה צריך עוד משהו כזה ?
    איך היא פותרת את הבעיות של ליצור סלוטים, ולבנות מערכות גרפיות עם פחות כתיבת קוד מצד אחד אבל מצד שני בלי לקחת ממך את הכוח ?

  7. meir

    ככל הזכור לי אתה יצרת והם שברו את זה.

    המטרה של מפתחים היא לא להשתמש בלזרוס, אלא להעמיד פתרונות. אם לזרוס לא מספק את הפתרון ויש כלים פתוחים אחרים שמספקים זאת, אין טעם להשקיע בו.

    ולא דיברתי על glade בהכרח. ראה לדוגמא את qtcreator, אשר לדעתי מתבגר והופך לסביבת הפתוח מרובת הפלטפורמות (כולל מובייל) הטובה ביותר הקיימת כיום (מבחינת יכולות וליטוש), מזה לזרוס יכולים וצריכים ללמוד.

  8. ik_5 מאת

    QtCreator מסוגל לספק מענה רק ל Qt. מה עם עוד סביבות אחרות ? נגיד Windows Mobile הידוע לשימצה, או מערכת שאין לה קשר ל Qt בכלל ?

    בכלל QtCreator בנויה רק על ++C היא לא מסוגלת לספק מענה לשפות אחרות כדוגמת פסקל למשל, או רובי וכו' … שזו הטענה שיש להרבה אנשים מול לזרוס.

  9. meir

    ווינדוז מובייל היא מערכת מתה, בכל מקרה וללא קשר יש גרסאות Qt עבורה.

    וכמו שציינת בפוסט: השפה היא כלי, לא מטרה. אם ניב ה-C++ של Qt מספק את הסחורה לעומת אחרים שלא, אז נפתח בניב הנחמד של Qt.

  10. ik_5 מאת

    זהו שהוא לא מספק את הסחורה. בניגוד ללזרוס אשר מספק את הסחורה גם בעברית (אלא שאתה מתעקש תמיד שלא, ובמקום לתקן את מה שמפריע *לך* אתה רק מתלונן ואומר שאתה לא תבחר בזה כי זה לא מתאים *לך*), כאן אני תקוע בשפה אחת, עם ספרייה בממשק אחד. מה יותר טוב GTK או Qt ? ובכן אם אתה בוחר ב QtCreator אתה תקוע ב ++C וב Qt. עם לזרוס אתה לא תקוע בספריית ממשק ספציפית. אתה לא צריך לבחור האם האפליקציה שלך הולכת ל Meego או ל Android. אתה כותב את האפליקציה שלך ומתאים את ההידור שלה לסביבה שאתה צריך.

    אם סימביאן תפסיק להיות תואמת Qt או גרסאות ישנות שלה יתמכו ב FPC למרות שהן לא תומכות Qt, עדיין בלזרוס תוכל לפתח אותה אפליקציה לסביבות שונות לגמרי, כולל לשולחן העבודה ולווב בו בזמן שעם QtCrator אתה לא יכול עד כמה שאני יודע. אז איך היא מספקת את הסחורה, ואיך היא בדיוק יותר "מושלמת" בנושא ?

  11. meir

    בלהשאר תלוי טולקיט או בשפה בודדת, אבחר בטולקיט, מה גם שהם מיישמים את המכנה המשותף הנמוך ביותר של כל טולקיט. הרי אין תמיכה ב-lcl למשהו כמו QML (וכמובן שיעבוד בין טולקיטס, הרי זה אמור להיות היתרון של lcl) ?

    איפה התמיכה של היפוך הממשק ב-LCL ? אתה בעצמך כתבת (והם הסכימו בתגובות) שהם לא מבינים מה זה דו-כיווניות:
    http://www.mail-archive.com/lazarus@lists.lazarus.freepascal.org/msg07879.html

    כשצוות הליבה לא מבין את הנושא, פירושו שלנצח תרדוף אחריהם וגם אם פתרת פעם, תצטרך להמשיך ולפתור כל הזמן, כי הם ישברו לך ותמיד זה יהיה ברמת פתרונות נקודתיים. מקרה דומה הוא התמיכה ב-RTL שהוספתי ל-ExtJS, ובסוף החלטתי לנטוש מהסיבות האלה. הם כל הזמן שברו דברים שתיקנתי. מי אומר שהחוויה בלזרוס תהיה שונה ? הרי גם לך זה קרה.

    וזה עוד לפני שדיברנו על חוסר הגרסאות היציבות של העסק (הרי אתה בעצמך תמיד על ענף הפיתוח). רוצה maemo ? תמשוך מ-trunk. רוצה אנדרואיד, יש roadmap לעבודה מעל JNI וכד'.

    זה כל הזמן בפיתוח וצריך לעבוד על ענפים לא יציבים, ומה יקרה אם fpc יפסיקו לתמוך בפלטפורמה (מאחר ואלו שמתחזקים אותה יפסיקו להתעניין בה) ? הם לא מצליחים לגייס מספיק מפתחים לשחרר גרסאות יציבות ונורמליות, מה לגבי פלטפורמות אחרות ? אני אצטרך לתחזק בעצמי ? אם כן, אין הרבה הבדל בין זה ל-Qt.

  12. ik_5 מאת

    disabilion, לזרוס היא אחת ממספר ממשקי עבודה הקיימים לקומפיילר FPC שזה Free Pascal Compiler.

    מאיר, יש לך תמיכה לדו כיווניות. יש לך תמיכה ב WinAPI, יש לך תמיכה במימוש של Qt, יש לך תמיכה במימוש של GTK2. רוצה להפעיל אותה, אתה עושה מה שאני עושה, וזה מוסיף לבנייה עוד שורה קטנה ב GTK2 שאומרת לו מה הגרסת GTK הכי נמוכה שאתה רוצה לקבל תמיכה אליה, במקרה הזה 2.8 הישנה.

    זה שאין הבנה של המפתחי core של דו כיווניות, זה לא אומר שישברו או שהם לא רוצים שלא תהיה תמיכה. הם פשוט לא צריכים את זה בעצמם. המטרה המקורית של לזרוס להיות כמו דלפי (עד גרסה 7 מבינת המראה), ובשביל זה הם חייבים כל הזמן לתמוך בדו כיווניות.

    אתה אומר שהם מתקשים למצוא אנשי פיתוח, אז איך זה שב3 שנים האחרונות נוספו עוד מפתחי Core לפרוייקט ? ויש רק יותר תנועה ברשימת דיוור ובirc, ויש חברות שלמות אשר מאמינות מספיק במוצר בשביל למכור עבורו רכיבים (זוכר שזה היה פעם רק בדלפי, ואח"כ הלך גם לVB וכו' ? אז זה הגיע גם ללזרוס בשנתיים האחרונות, ולאחרונה כמו שכתבתי כאן, יש גרסאות חדשות של רכיבים שיוצאים רק ללזרוס או קודם ללזרוס ורק אז לדלפי).

    מוזר לי שכאשר כל פעם שאני מציג לך איך לעשות דברים בלזרוס תמיד יש לך סיבה למה זה לא טוב ונותן לי סיבה אחרת שגם עליה אתה מקבל תשובה וכן הלאה. אתה דיברת שב Glade התאור חלון הוא חיצוני, הראתי לך מצד אחד שזה קיים גם בלזרוס אם רוצים, אבל הצגתי לך את החסרונות של זה, ובתגובה התעלמת והעברת לסיבה הבאה למה הוא לא טוב, ואתה רק ממשיך עם זה, בלי באמת סיבה אמיתית למה הוא לא טוב. יש לך תמיכה ל Maemo בלי קשר לגרסת הפיתוח. הגרסה ל Maemo היא של Qt, הגרסה ל Arm קיימת לך כבר מספיק שנים.

    אתה מתאר מצב של תוכנת קוד פתוח של "אם למפתחים יפסיקו לתמול ב…" ומה קורה כאשר חברה מסחרית מפסיקה לתמוך במשהו ? זה לא אותו הדבר ? רק כאן יש לך את האפשרות להתמודד עם זה. אבל בגלל שזה לזרוס אז זה לא מספיק טוב עבורך, אבל אם זה היה פרוייקט אחר, אפילו QtCreator אתה היית מקבל את זה משום מה.

    תמיד אתה מחפש למה לא, אבל כאשר עושים את זה נגיד ל OpenOffice מול מיקרוסופט Office, אתה מייד נלחם ומסביר את הנושא למה זה לא תקין מה שעושים. קצת מוזר לי הגישה הזו, וכמו שאמרתי ב whatsup, יש נטייה תמיד כאשר מציגים משהו פחות פופלרי מול משהו יותר פופלרי ההשוואות בכלל לא זהות, ותמיד מוצאים תחת מיקרוסופ את הסיבה למה לא, כמו שאתה אוהב לעשות כאן.

  13. meir

    אם אני בוחר טולקיט מסויים, אין טעם ל-lcl, הרי חוזרים לנקודת שציינת כבעיה ב-Qt: מה אם הטולקיט (GTK+ או Qt) לא נתמך בפלטפורמה מסויימת.

    זה שיש את ה-property לא אומר שהוא יעבוד כמו שצריך (בעצמך אמרת שהם לא בודקים את זה).

    הסברתי לך ש-bidi אוטומטי אפשר לעשות כאשר עובדים עם layouts, לא עם absolute positioning. זה שיש משהו כזה, עדיין לא אומר שה-layout אכן עובד כמו שצריך והופך כיוון.

    יופי שיש תמיכה ב-arm, אך כתוב שחור על גבי דף html אצלם, אם אתה רוצה maemo, עליך להשתמש ב-trunk.

    עם כל הכבוד ללזרוס, למשפחת מוצרי ה-Qt/GTK+ יש כמות משתמשים ומפתחים גדולה בצורה משמעותית מלזרוס/fpc שישאירו את המוצר בחיים וימשיכו לפתח אותו, ולתמוך באספקטים שונים שלו.

    זה שהחבר'ה של לזרוס רוצים ליישם את דלפי יופי להם. זה אולי עבד בסביבות 7, היום הוא מוצר אנכרוניסטי שקשה לשווק אותו ולמשוך אליו מפתחים (בלי קשר לטכנולוגיה, הראה לאדון שהזכרת כאן בבלוג תצלומי מסך של לזרוס לעומת של QtCreator וצפה בתגובותיו).

    פופולרי ? למי איכפת פופולרי ? בוהו, אני מסכן, לא אוהבים אותי. תתפלא, אנשים עושים גם בחירות פרגמטיות.

    עבדתי שנים עם דלפי, עברתי הלאה, מבחינתי זה מוצר מת (ולו רק עקב תלות בשפה בודדת). היום אני מחפש פתרונות דינאמיים וגמישים יותר מבחינת שפה והפצת היישום. אני יכול לפתח ל-lcl בפייתון ? אתה יכול ברובי ? אני יכול להשתמש בכלי ה-RAD של לזרוס לבניית טפסים אשר ישמשו במגוון שפות (גלייד ודיזיינר יכולים כמובן)? ל-lcl, יש תמיכה טובה ב-bidi כמו ל-gtk, Qt, ואפילו html פשוט עושים עכשיו מהקופסה ללא שום השקעה נוספת? אני יכול לוותר על הצורך להדר את היישום ? זה חשוב לי. אלו "דברים קטנים תחת מיקרוסקופ" ? עבורי רחוק מכך. לך יש סדרי עדיפויות שונים ? יופי. לאנשים שונים יש צרכים שונים, מה הקשר לפופולרי ?

  14. ik_5 מאת

    מאיר, או אדון Bidi שזה בערך הדבר היחיד שאתה אומר כאן. אנשים לא עושים בחירות פרגמטיות. אנשים עושים בחירות לפי תחושה. עבדת עם לזרוס עכשיו לאפליקציה מסויימת בשביל לראות אותו ולהרגיש איך הוא מתנהג ? לא, אתה זורק דברים שאתה אפילו לא יודע. מוזר כי כאשר אני מחפש דברים למשל בפיתון, לא מוצא מידע ואומר שאין, אומרים לי שאני לא מבין על מה אני מדבר, אז מה אני אגיד על אנשים כמוך שאפילו לא מחפשים ?

    יש דרישה לדברים כמו לזרוס בשוק. פשוט אף גוף לא מוכן לפרסם את המידע הזה, ובמקום זה, הם תקועין בפתרונות ברמה של Visual c++ 6 ששם אתה מקבל עורך טקסט וחושב שאתה מלך (למה לא להשתמש ב vim ולסיים עניין ?).

    זה מדהים, כי בחצי שנה האחרונה אני מדבר עם הרבה אנשים בשוק, שמאוד מתגעגעים לתקופה שהם היו יכולים לפתח בדלפי דברים ונמאס להם מהצורה שהשוק עובד בה, שלדעתם דלפי עבד לפני 10 שנים אפילו טוב יותר ממה שקיים היום.

    רק לפני שבוע בIRC של רובי, הזכירו שהפיתוח הכי טוב בWndows היה בדלפי, וכולם ברחו מWindows שם בגלל שהם היו צריכים לעבוד בטכנולוגית כמו VB ו .NET והם העדיפו אז לשנות את הגישה וזו הסיבה שאתה מוצא הרבה מהם עובדים במאק בכלל (תחושה של יוניקס) עם רובי.

    מוזר לי כי אם תסתכל על התמונות של QtCreator מול תמונות של Delphi Octan (דלפי 8), זה נראה כאילו QtCreator הועתק מדלפי 8. כמו רוב הגישות לפיתח גרפי כיום בשוק (כולל .NET), רק שדלפי היה שם הרבה לפני כולם. עד היום השוק מנסה להשלים פערים, למוצר שעדיין מתפתח. אתה בעצמך משתמש בכלים שהועתקו מדלפי בשביל להשיג את מה שהגישה המתה כיבכול סיפקה.

    אתה יצרת בעצמך קוד BiDi לפיתון כי לא היה לך דרך להשתמש ב Fribidi. מה אם מחר אתה תפסיק לתמול בקוד ויהיה צורך בו ? מה אם הוא יתנגש בקוד אחר של מישהו אחר ? בוא לא נפתח בכלל קוד בקוד פתוח וזהו ונישאר בספריות הנעולות של עולם המאק ומיקרוסופט, שמתחילה לחקות יותר ויותר את אפל בנושא.

    מה שהכי מדהים זה, שהרבה אנשים (אתה לא אחד מהם), נלחמים במה שלדעתם הוא הפרה של חופש הביטוי בישראל, אבל כאשר זה לא נוח להם, הם מפסיקים לתמול בגישה הזו, ופתאום מנסים להשתיק את כל מי שאומר או מציג דברים שלא נראים להם.

    בשורה התחתונה, אני יכול לקחת קוד גרפי (או לא) שכתבתי בלזרוס ולהתאים אותו להרבה סביבות, והרבה toolkit שונים. אני יכול לגרום לקוד להיות חלק מאתר (אפליקצייה) אינטרנט, ואני יכול לגרום לקוד להיות חלק מתוכנה סלולרית, ואני יכול לגרום לה להיות חלק מאפליקציה שולחנית, ואני לא צריך לשכתב מחדש את הקוד שלי בשביל זה. אבל זו שיטה מתה, השיטה החיה זה לכתוב מ0 בדיקות של האם יש גלישת חוצץ. ולכתוב מ0 קוד גרפי במקום להשתמש בדברים מוכנים וכו' זו השיטה החיה. אז מה אם רוב השוק העולמי דווקא לא חושב ככה, לפחות עד שזה מגיע ללינוקס. אז בלינוקס עדיין כולם עובים עקום, עובדים עם C ו ++C אשר דורשות בהכרח יותר עבודה ומאמץ למרות שהן יותר פופלריות. שפת פסקל כיום יותר קרובה לתכנות דונאמי מאשר הגישה של ++C. עדיין אתה מקמפל את הקוד, אבל הרמה שאתה מתכנת בה כשאתה יודע מה שאתה עושה גבוהה ב40 רמות בערך מC, אלא אם אתה צריך לרדת לרמה מאוד נמוכה, וגם שם היא היא מספקת כלים טובים יותר מאשר C.

    אבל מה זה משנה, C פופלרית מסיבה וכך גם ++C אז מה אם הבחירה בהם לא הגיונית, העיקר שהן פופלריות וגורמות לפרוייקטים לקום 3 שנים אחרי הזמן רק בגלל הבחירה בהם, אבל הם פופלריות.

  15. meir

    bidi זה כל מה שאמרתי ? בטח, למה שמפתח כאן בישראל יהיה איכפת לו מ-bidi, זה לא פרגמטי בכלל.

    הזכרון שלך לא עובד טוב. מי אמר שלא הייתה לי דרך להשתמש ב-fribidi בפייתון ? קיים ועובד. רציתי יישום פייתוני טהור של האלגוריתם כדי שיהיה לי deploy קל יותרף ללא צורך בהידור מול ספריית ה-c והתקנת חבילות פיתוח בכל מקום. פרגמטי.

    אחרי לזרוס אני עוקב בערך מהתקופה שחיפשתי תחליף על לינוקס לדלפי. לא התעלפתי מההתקדמות או היכולות. באופן אישי אין לי צורך בזה, גם כך רוב היישומים שאני כותב כיום עברו לווב, והשתחררתי מהצורך בהידור בדרך.

    אנשים כותבים על מה שמעניין אותם. "יש המון חברות", "אנשים מתגעגעים לדלפי", אבל אף אחד לא כותב על זה (על הצורך, לא על לזרוס ספציפי) ? אז זה לא מספיק חשוב או חסר. בתור אחד שהשתמש בפסקל על דוס ואח"כ במשך שנים בדלפי, היום אני לא מתגעגע לצורת העבודה או לכלי דומה. לא חשוב – לא כותבים או משתמשים בזה. גם כך זה מרדף אחרי הטכנולגיות הנוכחיות והעתידיות, אז להשקיע בנוסף בטכנולוגיה של העבר ?

    נתתי לך אתגר, שים פה תצלום מסך של קריאטור מול לזרוס, תראה עד כמה הם תקועים בעבר, ולא רק במוצר עצמו. כמה פעמים אמרתי לך על האתר שלהם ? כאילו כתבו אותו ב-1995 והוא נשאר תקוע שם.

    כמו שאר הפעמים, אתה ממשיך לחיות בעולם של שחור ולבן, אם לא כמו שאתה חושב אז – "בוא לא נפתח בכלל ונשאר בעולם סגור", כן, בטח.

כתיבת תגובה

