המסעדה הגדולה

מעשה במשל:

אדם נכנס למסעדה, מגיע מלצר ומביא לו את התפריט. אותו אדם מסתכל על המחירים בתפריט, ואומר שזה יקר לו מידי, ולכן הוא רוצה רק את הסלטים, היות והוא מוכן לשלם רק עליהם. המלצר מנסה לשכנע אותו להזמין עוד משהו, היות והאדם לא יצא שבע מהסלטים בלבד, אבל אותו אדם מתעקש, והמלצר מביא לו את הסלטים שהוא הזמין.

לאחר שאותו אדם סיים את הסלטים, הוא החליט להזמין עוד מגוון מאכלים מהמסעדה, והמלצר הביא לו גם אותם. לאחר שהאדם סיים לאכול, הוא לא ביקש חשבון אלא שם על שולחן את הסכום של הסלטים והחליט לצאת מהמסעדה. המלצר שראה את הנעשה, עצר את האדם, ואמר לו כי חסר כסף לשאר המנות שהזמין, אך אותו אדם הסביר כי אמר מראש שהוא ישלם רק על הסלטים, וזה לא הגיוני לדרוש ממנו תשלום על יותר מזה.

מוזר, כאשר משווים את הסיפור הזה למסעדה זה לא נראה לאף אחד הגיוני לשלם רק על הסלט, אז למה בשאר סוגי העסקים, אנשים מרשים לעצמם לעשות בדיוק את המעשה הזה ?

3 מחשבות על “המסעדה הגדולה

  1. juno

    כי זו אנלוגיה גרועה מאוד אם היא לדבר שאני מאמין שאליו אתה מתכוון. מדינה היא לא מסעדה, החלטות חד-צדדיות הן מציאות בלתי נמנעת כאשר מדובר ברגולציה. לאחר שזה נאמר, אני לחלוטין מסכים איתך שבמקרה הזה מדובר בשערוריה. אך השערוריה האמיתית היא לא ברצון של המדינה לשנות את החוקים לאחר מעשה, אלא שמלכתחילה החוקים היו בעיתיים ואיש לא התריע על כך. כאשר אנשים הפסידו כספים על חיפושים עקרים איש לא התלונן אך עכשיו כאשר אחד המאמצים הצליח המדינה החליטה בצורה לא נבונה להיכנס לויכוח על גובה תמלוגים. החוקים היו בעיתיים, צריך לסדר אותם אך אילו שהשקיעו את המשאבים בהתבסס על החוקים הקודמים לא צריכים לסבול מכך. הרצון של המדינה בשינוי מבוסס אך ורק על הצלחתם של המחפשים.

  2. ik_5 מאת

    אני לא מדבר על מדינה, ואני אדם מאוד לא פוליטי, ואני מאמין שלכל הפוליטיקאים אכפת מדבר אחד וזה קידום אישי שלהם, והם יעשו את המינימום בשביל לעשות משהו אחר.

    אני מדבר על העולם העסקי שבו יש לקוחות אשר מראש יודעים כמה פעולה שהם מבקשים עולה אבל כאשר הם צריכים לשלם עליה אחרי שהם קיבלו את העבודה פתאום הם לא מוכנים לשלם על העבודה או לשלם רק חלקית מסיבות שונות ומשונות.

  3. juno

    אני מצטער זה לא היה ברור בקריאה ראשונה. אבל זו באמת בעיה רצינית ומתסכלת שיצא לי להתמודד איתה מספר פעמים. הייתה אפילו פעם שעזבתי פרוייקט באמצע פיתוח של מערכת מורכבת שיש מעט מאוד אנשים שיודעים לתפעל ולשנות אותה (ובטח במחירים שאני עשיתו לו את העבודה), כך שהלקוח נפגע מזה מאוד, אך הוא עדיין לא היה מוכן לקבל את התנאים שלי. זו הסיבה שהתחלתי להבהיר את הדברים הללו בחוזים עצמם, אף אחד לא טוען שצריך להגזים ולא להוסיף עוד איזה פונקציונאליות קטנה או פיטצ'ר קטן גם בלי תשלום נוסף אבל זה פשוט מתסכל כאשר מבקשים ממך ליישם פיטצ'ר שלוקח לפחות כשבוע עבודה בתור משהו "קטן".

כתיבת תגובה

