לאן הרוח הטכנולוגית נושבת ?

הבלוג הזה בהיסטוריה שלו מכיל הרבה מאוד פוסטים על טכנולוגיה ובעיקר בחירה טכנולוגית. הסיבה היא שדבר ראשון אני כל הזמן מנסה ללמוד עוד טכנולוגיות ולא להישאר במקום, אבל הסיבה השנייה היא שאני צריך להתממשק מול הרבה טכנולוגיות אחרות.

הבחירה שלי של טכנולוגיות היא בד"כ בטכנולוגיות הנותנות לי גמישות ויכולת לתת מענה מהיר ומסודר ללקוחות אצלי בעסק, בלי להגביל את עצמי בפלטפורמה. כך שגם אם כתבתי במקור תוכנה לסביבה מסויימת, בד"כ לא תהיה לי הרבה עבודה להמיר אותה לעוד פלפורמה. זו עוד סיבה שאני לומד כל כך הרבה טכנולוגיות וגישות עבודה – למצוא את הכלי המתאים לי ביותר לשם כך, וזה גם מה שמבדיל אותי מרוב המתחרים שלי.

אבל הגישה שלי מאוד לא נפוצה בישראל. היות וכאן יש בעיה שאין ברוב העולם. בעוד שמרבית העולם עובד בטכנולוגיות שפויות כמו רובי, פיתון, פרל, ונכניס גם את PHP לרשימה, דווקא בישראל בוחרים במיקרוסופט. הבחירה במיקרוסופט מבחינה עסקית היא סוג של התאבדות, לא בגלל שמיקרוסופט היא לא דגל לקוד פתוח,  אלא בגלל שמיקרוסופט יודעת לעבוד רק עם מיקרוסופט, וזה בצורה מכוונת. כלומר אם עכשיו ארצה ליצור מוצר אשר יתן לי מענה לכלל הלקוחות או למספר הגדול ביותר של לקוחות, בחירה במיקרוסופט תהיה בחירה לא נכונה, היות ואז אני אגביל את עצמי לאנשים שעובדים בגרסאות ספציפיות של מערכת ההפעלה Windows (שתמיד יהיו החדשות יותר), תמיכה בOffice החדש יותר, תוך התעלמות כוללת מגרסאות ישנות יותר, תמיכה בתוכנת דואר אחת, במקום ליצור תוכן בדואר בצורה תקנית שאז לא יהיה משנה תוכנת הדואר, והרשימה עוד ארוכה.

כלומר מהרגע שאני בחרתי במיקרוספט, אני בעצם לא יכול להגדיל את העסק שלי הלאה לעוד עולמות בלי לברוח ממיקרוסופט, ובד"כ המחיר יהיה כל כך נוראי שאני אעדיף לא להגדיל את השוק שלי מאשר להשקיע את כמות הכסף הנדרש, אלא אם אני מפסיד יותר מידי כסף בכך שאני לא נכנס למשחק עם כולם. המצב כל כך בעייתי, עד שחברות כמו Google, facebook, twitter, yahoo, myspace, linkedin, zoho, reddit, digg, slashdot ואחרות השכילו לא להיכנס לעולם הזה, אלא בחרו בטכנולוגיות הנ"ל או בג'אווה. זה לא שאין להם כלים שיעבדו עם מוצרי מיקרוסופט, אלא עצם זה שהם התנתקו ממיקרוסופט, הם יכולים לספק גם כלים לעולם המיקרוסופט, אבל גם לעוד עולמות כדוגמת Linux, מאק ופלטפורמות סלולריות שונות ללא שינוי כלשהו אצלהן, אלא רק כתוספות.

אחד הדברים המדהימים בשוק אבל, הוא שחברות אשר לא מתבססות על מיקרוסופט, מצליחות לצמוח ולהשיג שווקים חדשים (מבחינה טכנולוגית) טוב יותר מאשר אלו שכן בוחרים במיקרוסופט. יותר מזה, המימוש שלהם של דברים בד"כ פשוט יותר מאשר המימושים אשר משתמשים פתאום ב ActiveX (כלומר אם עכשיו ארצה ליצור מוצר שיעבוד בטלפונים סלולריים, או עם עוד מערכות, אהיה צריך לכתוב הכל מחדש) או מבוססי דפדפן ספציפי (כלומר שדרוג של הדפדפן של מיקרוסופט לגרסה חדשה יפסיק את העבודה עם האתר -> כלומר פיתוח מתמיד אחרי כל שדרוג של מיקרוסופט). לרוב חוסר בחירה במיקרוסופט יגרור גם פתרונות פחות מסורבלים, וזה הדבר מורגש על ידי המשתמש (כלומר הלקוח). עד כמה הסרבול מורגש ? אפשר לראות בישראל בנק אשר מחייב אותך להתקין ActiveX בשביל "ביטחון", בעוד שבנק גדול יותר באירופה, מבקש ממך בסה"כ משתמש וסיסמה, עם עוד איזה שדה זהות רנדומלי, ועושה את זה בתקשורת מאובטחת. עכשיו תקשורת מאובטחת לא מספיקה נכון ? אז הוא גם קשוב לבעיות אבטחה ומתקן אותן אם אלו מתגלות בצורה מיידת, בעוד שבנק גדול בישראל אשר פניתי אליו בעבר שהוא פגוע גם ל XSS וגם ל Session Hijack התעלם מהפניות שלי, ולקח לו למעלה מ4 שנים לתקן את בעיות האבטחה האלו (בשקט), וגם זה בזכות שכתוב המנוע שהוא עובד בו ללא קשר לבעיה עצמה. אומנם אותו בנק לא משתמש חוץ מ ActiveX בשום רכיב מיקרוסופטי (הוא למעשה מבוסס unix כלשהו לפי ה banner ולפי התנהגות השרת לדעתי זה אפצ'י 1 אשר מריץ tomcat בייחד איתו – כלומר מוצר Java נקי), אבל הוא מגביל אותי, בכך ש"בשם האבטחה", הוא מכריח אותי לעבוד עם תוסף שידוע כגורם לבעיות אבטחה רציני.

יותר מזה, חברות אשר התבססו על Visual Basic של מיקרוסופט נזרקו לכלבים, כאשר עולם ה .NET יצא. פתאום הם היו צריכים לשכתב את המערכות שלהם מחדש לשפה חדשה וגישה חדשה, ובמקום לחדש ללקוחות שלהם, הם היו תקועים מאחור. כאשר אני מספר את זה לבעלי עסקים מבוססי מיקרוסופט, תמיד אני שומע: "קיבלתי הבטחה ממיקרוסופט שהם יממנו מעבר שכזה במידה ויהיה". זה פשוט לתמון את הראש בחול. אתה עסק. במקום להשקיע זמן ואנרגיה לחדש ללקוחות שלך בשביל להצדיק את ההשקעה של הכסף שלהם אצלך (אותו הדבר לגבי המשקיעים שלך במידה ויש), אתה משקיע את הזמן בלחזור אחורה, לשכתב את כל מה שיצרת (דבר שלוקח הרבה זמן), לבדוק ששום אפשרות ישנה (שאתה מעוניין כי תמשיך להתקיים) לא נפגמה וכיוב', בו בזמן המתחרים שלך שלא מבוססים על מיקרוסופט ממשיכים הלאה עם ההתקדמות שלהם ומתחילים להוביל את התעשייה שלכם כי הם לא הלכו עם מיקרוסופט. אל תגיד כי מיקרוסופט לא תשנה באיזשהו שלב את .NET, היא אולי תמשיך לתת לזה אותו שם, אותה התייחסות, אבל הבסיס יכול להשתנות אם זה יתאים לחברה (תמיכה לאחור לא תמיד דבר שיעיל להם כלכלית).

מיקרוסופט היא חברה מתה חיה. היא לא באמת מתה, אבל היא לא מסוגלת להיכנס לעוד שוק קיים (גסיסה עסקית, לא בגלל כסף אלא בגלל חוסר חדשנות). אפילו Kinectרכיב משחק האחרון שלה (אתה בטח אומר "הנה זה חידוש", אבל זה לא, מיקרוסופט הם האחרונים לשחרר כלי כזה בתעשייה שהם כיוונו אליה), גרם לכך שהוא חשוב יותר מהפלטפורמה של מיקרוסופט עצמה (xbox), ואנשים בכלל מהנדסים אותו לאחור בשביל להשתמש בו בפלטפורמות שהוא לא נוצר עבורם, וכמובן שמיקרוסופט לא אוהבים את זה, וזו בדיוק הבעיה של מיקרוסופט. אם הם לא תומכים בזה בעצמם – אז אי אפשר להשתמש בזה. וזו הסיבה מדוע בחירה מטכנולוגיות של מיקרוסופט רק יכולה להרוג עסקים לטווח ארוך ולא להגדיל להם שווקים – חוסר חזון והבנה של השוק עם הרוח הנושבת בו לטווח הארוך.

6 מחשבות על “לאן הרוח הטכנולוגית נושבת ?

  1. עירא

    אגב קינקט, ההינדוסים לאחור יקבלו בונוס עוד מעט כשפריימסנס בעצמם יוציאו דרייברים חינמיים (לא פתוחים לצערי) שיפתחו פיצ'רים במוצר שעוד לא מיפו בהאקים הקיימים. או חושב שיהיה מענין.

  2. ברק

    לגבי קינקט – הוא לא בדיוק המוצע האחרון בתחום בעולם הקונסולות.
    אמנם נינטנדו היתה הראשונה בדור הזה להציע בקר תנועה, הוא לא ממש עבד. יש לי נינטנדו WII, הבקר הזה הוא דרעק. החיישן + שמשפר אותו עדיין לא הופך אותו למדויק במיוחד. זה לא שם.

    PS3 של סוני הגיע עם חיישן תנועה מאוד בסיסי ומוגבל (גם את הקונסולה הזאת יש לי). במקרים מסוימים ולדברים מסוימים הוא עושה את העבודה היטב, אבל בגדול, זה לא החוויה של הדור הבא של חיישני התנועה.

    עכשיו גם סוני וגם מייקרוסופט נכנסו לשוק, בערך באותו הזמן, עם חיישני תנועה מתקדמים בהרבה.
    מייקרוסופט, לקחה את הרעיון של האיי טוי (שהיה בכלל ב PS2 מקובל מאוד) לכיוון אחר לחלוטין, ומציעה את הפתרון המתקדם והגמיש ביותר שיש כיום בתחום.
    סוני לקחה את הרעיון של WII, כלומר מה שזז הוא הבקר, אבל בחיבור למצלמה, מדובר בסוג של פתרון היברדי מעניין.
    הסוני מאוד מדויק, אבל השימושיות מוגבלת לכך שהזיהוי תנועה הוא ברמת הבקר בלבד.

    אין ספק, שהפתרון המתקדם ביותר, המילה האחרונה באמת, היא דווקא של מייקרוסופט.
    בכלל, בנושא הקונסולות, ולי דווקא אין אקסבוקס, מייקרוסופט בדור הזה שיחקה אותה. הצליחה להכנס חזק מאוד לתחום, עם מוצר בשל ואיכותי.

    לגבי הבחירה בטכנ' של מייקרוסופט – יצא לי לראות ולעבוד בחברות שמטמיעות טכנולוגיות קוד פתוח, כאלה שמטעימות טכנ' של מייקרוסופט, וכאלה שעבדו גם וגם.
    אני חייב להגיד, שלמרות שאישית תמיד תמכתי (ועדיין אני תומך) בקוד פתוח, וכאיש PHP אני מעדיף שיהיה PHP, הנסיון שלי בתחום מוכיח שזה לא תמיד כל כך חלק.
    יש הרבה יתרונות לבחירה במייקרוסופט ובטכנולוגיות קנייניות אחרות (הם לא היחידים בשוק).

    לחברות גדולות באמת יש סט של צרכים שונה לחלוטין מאשר של מפתחים עצמאיים וחברות קטנות. צריך לזכור את זה.
    לעיתים זה מתיישר היטב עם טכנולוגיות בקוד פתוח, לעיתים זה מתיישר עם טכנולוגיות אחרות. כל מקרה לגופו.
    אישית, למדתי לא לפסול דוט נט, כמו שאני לא פוסל רובי, PHP או ג'אווה. כל מקרה לגופו

    1. עירא

      ברק, לא הבנתי מה כל החצי הראשון של התגובה. אתה אומר שהקינקט זה לא הדבר הכי חדשני ואז אתה מסכם שבעצם הוא כן, וכל זה לא קשור לפוסט.

      כשאתה אומר שטכנולוגיה אחת שווה לשניה למרות הקנייניות אתה מסתכל על העכשיו ולא על העתיד, וזו הבעיה הרצינית כמו שאומר עדו. במקרה לדוטנט יש משלים פתוח בצורת מונו שאפילו נתמך ע"י מיקרוסופט, אבל הרעיון הוא עדיין לתת תחרות לסאן וג'אווה, טכנולוגיה שעתידה כרגע בספק קל אחרי השתלטות אורקל. זו טכנולוגיה שרגישה לתזוזות השוק המסחרי ולא עומדת על איכויותיה הטכניות לבדן.

    2. ברק

      היי עירא

      אז ככה: אם לסכם את מה שאמרתי בנוגע לקינקט זה שאין מדובר כאן בהמצאה של הגלגל, אלא באבולוציה משמעותית ופורצת דרך.

      או במילים אחרות: האיי טוי של סוני היה ככל הנראה חדשני לזמנו (אני לא יודע אילו טכנולוגיות קדמו לטכנולוגיה הזו) אך היה מוגבל מאוד, הבקר של ווי הוכיח שיש שוק עצום לשחקני קז'ואל שרוצים שליטה מבוססת חיישנים אבל היה מבחינה טכנולוגית במקרה הטוב סביר, ואילו סוני ומייקרוסופט, עם ה MOVE והקינקט לוקחים את השוק כמה צעדים קדימה.
      מבחינת כל מה שקשור לגמישות והאופציות למפתחים, המוצר של מייקרוסופט הוא המתקדם ובעל הפוטנציאל הגדול ביותר.
      זו מהפכה לשמה.

      לגבי הטכנולוגיות – אני מסכים שיש יתרונות רבים למוצרים בקוד פתוח.
      שוב, ככל שזה תלוי בי, אני בעד.
      כששואלים אותי, אני תמיד ממליץ על PHP וטכנולוגיות אחרות בקוד פתוח, וכמובן גם על סטנדרטים פתוחים, שימוש בתקנים וכו'.
      הענין שניסיתי להעביר הוא שזה לא שחור ולבן.
      למרות כל החסרונות של המוצרים הקנייניים, והם רבים, באי אלו מקרים (והם לא מעטים כל כך) הם הפתרונות המועדפים, לפעמים מהסיבות הלא נכונות אבל לפעמים בהחלט כן.
      חברות מסחריות הן לא מל"כרים, והמטרה שלהן זה לעשות כסף, ולפעמים, למרות כל החסרונות, הכלי העדיף הוא הכלי המסחרי. לפעמים כי הוא עונה על הצורך בצורה טובה יותר, לפעמים כי קל יותר לקבל עבורו תמיכה, לפעמים כי הוא נחשב לטוב יותר בשוק (גם אם מסיבות לא מוצדקות תמיד) וכדומה.

      אין שום סיבה לפסול את דוט נט כפלטפורמה. ראיתי כמה אתרים שבנו איתה (אישית אני לא יודע ולא עובד עם דוט נט, הידע שלי בנושא זה ממה שאני רואה רק מהצד) והיא בהחלט כלי חזק ומרשים, עם לא מעט יתרונות.

  3. levdev

    אני עובד בתחום טלפונים חכמים, והמלחמה בתחום הזה בין חברות שנות היא כה עזה עד שלייצר טלפונים ומערכות הפעלה כבר לא מספיק: כל חברה חייבת גם לטבוע לפחות מתחרה אחת על פטנטים.

    ל-MS היית מערכת לתחום הזה שנקראה Windows Mobile.
    למרות שמעולם לא הגיע לנתח שוק גבוהה במיוחד בעולם (דווקא בישראל היא היית די פופולרית) היו לה כמה יתרונות קטנים על מתחרות:
    – תמיכה טבעית במסמכי אופיס (כולל עריכה)
    – עקומת למידה קטנה מאוד למפתחים שמכירים Windows שולחני
    – אפשרות התקנת תוכנות ללא תלות בחנות \ חשבון מפתחים ובלי מגבלות API למיניהן.

    אבל, כאשר Apple הוציאה את ה-iPhone הראשון והובילה מעבר למסכי capacitive מערכת WM נעצרה במקום.
    הממשק שלה ושל כל התוכנות שפותחו עבורה הסתמך על מגע מדויק ונקודתי של סטיילוס וכלל לא התאים לשימוש עם אצבע.

    אז MS החליטה לתכנן את המערכת מחדש, וליישר קו עם המתחרות המובילות בתחום: Apple ו-Google.
    היא יצרה Windows Phone 7 שכוללת ממשק ידידותי לאצבעות וחנות אפליקציות מובנית.

    אבל, WP7 כוללת עוד כמה דברים: המגרעות הכי גדולות הן של Android והן של iOS: היא נעולה לחלוטין.
    מפתח אפילו לא יכול לבחון את התוכנה שלו על מכשיר שרכש בלי להירשם עצל MS, לשלם 99$ ולאשר את המכשיר כמכשיר פיתוח.
    לכל חשבון מותר לאשר עד 3 מכשירים בלבד.

    לחברות שנהגו להסתמך על אפליקציות פנימיות שהתקינו במכשירים של עובדים כרגע אין שום פתרון.

    אין מולטיטסקינג, כך שאחד היתרונות הבודדים שעוד היה ל-WM נזרק לפח, יחד עם כל התוכנות שפותחו עבור מערכת זו – ל-WP 7 אין שום תאימות לאחור.

    הפיתוח גם לא מתבצע בשפה שמקומפלת ל-native אלא ב-NET.
    למפתחים אין שום גישה ל-API של המערכת, והרבה מאוד מהפונקציונליות חסומה בפניהם.
    לא ניתן יותר לייצר ממשקים חלופיים, תוכנות הגדרות וניהול טלפון וכו.

    וכמובן, שהתנאים של החנות דרקוניים לא פחות, ואולי אפילו יותר מאלה של Apple.
    כך למשל, MS הכריזה מראש שהיא לא מוכנה לקבל לחנות שום תוכנה ברישיון קוד פתוח.

    נראה, כי בתחום הכי חם היום MS עדיין עושה את מה שהיא עשתה תמיד – מסתכלת מה עובד למתחרות ויוצרת העתק גרוע.

    רק שהפעם, אין לה מספיק משקל בשוק כדי להשתלט עליו.
    מגוון רחב של מכשירים מבוססי WP 7 כבר נמצא מספר חודשים בחוץ, זו תקופת החגים בעולם המערבי ועדיין לא ראינו את MS מתפארת בנתוני מכירות…

כתיבת תגובה

