מה כלי העבודה שלך ?

תארו לכם שמחר אתם פותחים עסק, והרשויות מס מבקשות ממכם להגדיר מה בעצם הם כלי העבודה שלכם. טוב לרוב זה לא באמת קורה אלא אם יש וויכוח על הוצאה מסויימת, אבל נגיד ש…

כאשר מגדירים כלי עבודה, למקצוע זה לא מה "יהיה נחמד שיהיה", אלא מה הכלים שאיתם אתם עושים את העבודה. וככאלו הם מוגדרים כמוכרים כהוצאה במס (יש על זה משהו שנקרא פחת). כלומר אני לא צריך רכב שטח בשביל לעשות את העבודה שלי, אלא אם הלקוחות שלי יושבים במקומות שרק הוא מסוגל להגיע אליהם. כך שזה יהיה נחמד אם יהיה לי רכב שטח, אבל הוא לא נחוץ לביצוע העבודה.

אבל השאלה הזו היא לא רק מבחינת מס, אלא זיהוי שלנו כאנשי מקצוע מה בעצם אנחנו צריכים בשביל לבצע את העבודה שלנו. אני לא מדבר על מה הדרך הכי יעילה, אלא מה המינימום של המינימום שנדרש מאיתנו בשביל לבצע אותה. הליכה לרעיון של רשויות המס, זה יותר בשביל להעמיד את עצמנו מאחורי הקיר בשביל להצדיק את הכלים שאנחנו אומרים שאנחנו צריכים.

אני למשל חייב מחשב, חייב טלפון וחייב חיבור אינטרנט לבצע את העבודה. אני גם חייב כלי תחבורה להגיע ללקוחות כאשר אינני יכול לעשות את העבודה מרחוק.

כלומר אלו הכלים הכלליים שאני צריך בשביל לבצע את העבודה שלי ללקוחות. אבל כאן צריך כבר "להיכנס לעובי הקורה" ולהבין בעצם מה הכלים במחשב שאני צריך אותם. מה הכלים בטלפון שאני צריך אותם, ומה השימוש שלי ברשת האינטרנט בעצם.

אני צריך עורך טקסט (נגיד vim), אני זקוק למערכת גרפית עם דפדפן לגלישה בפרוטוקול HTTP. אני זקוק לשרת וללקוח ssh. אני גם חייב שיהיה לי דוא"ל ואני זקוק ליומן, אחרת אני לא אזכור מה לעשות אם זה פגישות, או עבודה. אני זקוק גם לספר טלפונים, שפות תכנות כדוגמת רובי ועוד … שימו לב שאני לא זקוק כרגע לפחות לרישוי של תוכנה למשל. היות ואני משתמש במערכות מבוססות קוד פתוח. אני לא זקוק לסביבת עבודה משולבת בשביל לעשות את העבודה, אלא מספיק לי עורך טקסט כדוגמת vim לעשות את העבודה. אני לא צריך מהדר לרובי בשביל לבדוק את הקוד שלי, למרות שזה יכול להיות נחמד שמשהו יתפוס שגיאות שהתחביר בברירת מחדל מקבל, אבל תרגום בינארי שלהם מוצא בעיות.

כלומר קל מאוד לראות את ההבדל בעצם בין מה שנחמד שיהיה לבין מה שצריך שיהיה, וכך אנחנו כבעלי מקצוע יכולים בעצם להחליט על הגישה שלנו. כאשר אנשים מסבירים לי שמהדר יעזור להם למצוא בעיות (זה לא התפקיד שלו אלא פיטצ'ר שלו), או סביבת עבודה משולבת זה הכרח לעבודה, כי רק ככה אפשר לכתוב קוד, זה אומר שהם לא בעלי מקצוע אשר מבינים את העבודה שלהם, או שהם מתבלבלים בין הטכנולוגיה שהם משתמשים בה ככלי עבודה, לבין הטכנולוגיה שתעזור להם לספק תוצר כלשהו.

האם אתם אי פעם עשיתם הפסקה וחשבתם בעצם מה אתם חייבים בשביל לבצע את העבודה שלכם ובלעדיה לא תוכלו לעשות שום דבר ?

6 מחשבות על “מה כלי העבודה שלך ?

  1. אהוד

    אני לא מסכים איתך. אני חושב שאחד הדברים המבדילים בין בעל מקצוע ל"חובב" הם הכלים העומדים לרשות בעל המקצוע. לבעל המקצוע יש כלים רבים יותר ומובחנים יותר. דוגמה מתחום התיכנות הם עורכי טקסט – בעל מקצוע ישתמש בכמה מהם – sed, kwrite, Emacs, IDE כל אחד למטרה אחרת. למשל ב-sed לצורך scripts או תיקון קובצי מערכת בתנאים קיצוניים, וב-IDE כשהוא עובד על פרויקט גדול.
    דוגמא ממקצוע אחר – כשמתקין אלומיניום הגיע אלי לאיזו שהיא עבודה הוא הגיע עם 3 סוגים של מקדחות/מברגות נטענות, כל אחת למטרה ספציפית (שאלתי) אני מניח שלרובנו יש רק מקדחה/מברגה אחת ואם יש שתיים אז אחת עובדת על 220V (יותר כוח) ואחת נטענת.

    1. ik_5 מאת

      פיספסת את הנקודה שלי. האם זה שיש לך IDE אומר שזו הדרך היחידה שלך לתכנת ? אם כן אז משהו לא בסדר בך. כי IDE הוא כלי עזר, אבל גם בלעדיו אתה צריך להצליח לעבוד. כמובן שהוא יעשה לך את החיים קלים יותר, אבל האם עכשיו אתה צריך להתחבר למחשב מרחוק לא גרפי וכל מה שיש לך זה nano כעורך טקסט לסדר קוד שכתבת בשפה דינמית, האם תצליח להשתמש בו לבצע את העבודה או לא.

      קח למשל הרבה מתכנתי .NET, אשר אומרים לך שללא הסביבה המשולבת שלהם משתמשים בה, הםא לא יכולים לכתוב לך קוד וליצור לך תוצר מסויים. זה אומר שהם לא יודעים את הטכנולוגית שהם משתמשים בהם, אלא משתמשים בכלי שיודע את הטכנולוגיה שהם אמורים להכיר.

      אותו הדבר לאנשים שמתמשים ב Eclipse, אני מוצא הרבה פעמים שהם מסתמכים יותר מדיי על השלמה אוטומטית וכו' של לוגיקה של קוד, אבל בלי באמת לחשוב האם זה באמת מתאים להם, ואם תיקח מהם את הסביבה המשולבת, הם לא יצליחו לכתוב קוד כמו שצריך.

      זה ההבדל בין בעל מקצוע לבין מישהו שלא יודע את המקצוע. כלומר מה המינימום ההכרחי בשבילך לעבוד ועל זה הפוסט.

      1. יצחק

        ממש לא מסכים
        אם השאלה היא מהם הכלים המינימליים אותם אתה חייב לעבודה אתה צודק.

        אנשי מקצוע משתמשים בכלים שחוסכים להם זמן. למשל ניתן לבדוק שמחברים מדף ישר באמצעות חוט, משקולת ומשהו עם זווית ישרה. בעל מקצוע סביר ישתמש לשם כך בפלס על אף שאינו חייב.

  2. ארתיום

    אם העסק שלך עוסק בתכנה, זה נה שצריך להיות לך: http://www.joelonsoftware.com/articles/fog0000000043.html

    בכל אופן, אתה יכול לכתוב קוד עם כל עורך טקסט שהוא אפילו nano ולעשות הרבה דברים עם הכלים הבסיסיים ביותר.

    כמו שאתה יכול לנסוע ללקוח שלך בתחבורה ציבורית ולא ברכב או להשתמש במברג פילופס במקום מברגה – כולם בסופו של דבר יעשו את אותה העבודה

    השאלה היא כיצד אתה תהיה יעיל יותר פרודוקטיבי יותר.

    לכן, למפתח וגם לבעל עסק צריכים להיות הכלים הטובים ביותר שניתן לרכוש בשוק – כי בסופו של דבר זה יחסוך לך זמן.

    למשל, אם המפתח שלך מחכה 5 דקות עד שהבניה תסתיים – תקנה לו מחשב עם 8 מעבדים חזקים ביותר ועם 8GB של זיכרון כדי להוריד את זה לדקה… בסופו של דבר זה ישתלם לך וגם למפתח תהיה סביבה עבודה כיפית יותר.

  3. פינגבק: תגיד משהו השתנה מאז ? « לראות שונה

כתיבת תגובה

