הבעיות של מערכת החינוך – חלק ב' (המציאות כיום)

זהו החלק השני מתוך 3 חלקים אודות הבעיה של מערכת החינוך הנוכחית. בחלק זה אדבר על המציאות כיום של החברה, בחלק הראשון דיברתי על ההיסטוריה של מערכת החינוך, ובחלק השלישי אסיים על ידי הצגת הבעיה. החלוקה בוצעה לשם הקלה על הקריאה של הכתוב.

Data is not information, Information is not knowledge, Knowledge is not understanding, Understanding is not wisdom.
Cliff Stoll & Gary Schubert

אם אקח את ה20 שנה האחרונות כנקודת ציון (1990-2010), ניתן לראות כי חלה מהפכה עצומה באופן בו אנו חיים. ראשית יש לנו יותר כלים לשעות הפנאי – מכשירים אשר עוזרים לנו למלא את חלל הזמן לאחר שאנו מסיימים עבודה, לימודים וכדומה. בניגוד לסוף שנות ה70 ותחילת שנות ה80 בהן טלפון עדיין לא היה נפוץ ובישראל לקבל קו טלפון היה יכול לקחת קרוב לשנה ובמקרה הרע גם שנתיים מרגע ההזמנה ועד ההתקנה. לא לכולם הייתה טלוויזיה, ואם הייתה עבור חלק לא מבוטל היא הייתה שחור לבן, החוויה כללה בעיות קליטה וערוץ בודד. היו מכשירי רדיו אשר אפשרו צריכת מידע, בתי קולנוע, עיתונים, ספרים ופחות או יותר זהו. כך שלא היו כלים רבים (יחסית) "להתנתק" או למלא את חלל הזמן לאחר שעות הפעילות השונות, ומילאו אותם בדרכים אחרות.

בערך בשנות ה90, החלה מהפכה בישראל (רק אודותיה אדון כאן). בין השינויים: הטלוויזיה בכבלים נכנסה לחיינו והפכה את הטלוויזיה למוצר צריכה מרובה ערוצים. טלפון נהפך זמין לכל דורש ואף קיבלנו את התחלת הסלולרי עם חברה שעד היום שמה משמש כשם גנאי לתאור מכשיר סלולרי. המחשב האישי החל להיכנס לבתים בישראל בייתר שאת, בהתחלה לאנשים במעמד טיפה גבוה יותר, אח"כ לאט לאט טפטף לשכבות הנמוכות יותר. עם המחשב נכנס גם המודם (אנלוגי במהירויות של 9,600 -14,400 ואח"כ גם 33,600 והכוונה היא כמות ביטים בשנייה -> אני עדיין אדם טכני ;)). נוסף ערוץ טלוויזיה למדינה (לחסרי הכבלים) וקווי טלפון בין עירוניים עברו מתשתית יקרה לתשתית זולה יותר ושיחות בין עירוניות שהיו יקרות מאוד, גם בגלל שלא כולם היו יכולים להתקשר בו זמנית עם כולם, פתאום הפכו לנגישות עם יותר ערוצי תקשורת בו זמנית.

לקראת אמצע שנות ה-90, האינטרנט החל לחלחל לאוכלוסיה, ובסוף שנות ה-90 החלו לקום קהילות וירטואליות שונות כדוגמת פורומים. תכנות שלמות ניסו לגרום להרבה אנשים לבצע פעילויות משותפות במסגרתן, כדוגמת דיבור, משחקים, שיתוף קבצים וכדומה. אח"כ זה כבר בוזר יותר.

פתאום אנשים החלו לשתף מידע רב ביניהם ומידע החל להיות נגיש יותר ויותר (למעשה זה התחיל לפני, במקומות כמו BBS עם המודמים שהזכרתי למעלה, אך לפחות אנשים). ובשנות ה2,000 המחשב הפך לנחלת הכלל. האינטרנט שהיה מקום לגיקים הפך להיות זמין. מהפכת המחשוב האישי שהתמקדה בהגדלת מהירות שעון המעבד כל יומיים החלה להתמקד בדברים אחרים, והאינטרנט הפך להיות של כולם, מה שהוביל להבנה שיש כסף בדבר הזה שנקרא אינטרנט ולייסוד עסקים ע"י יזמים אשר הבינו את פוטנציאל הרווח. פתאום נוצרו חברות הזנק המתמחות באינטרנט ונוצרה בועה (כלל עולמית) בכל הסיפור הזה שהתפוצצה, אחרי ששילמו כסף אמיתי על הבטחות למוצרים שבפועל לא התקיימו.

בנוסף, מכשירים אלקטרוניים שהיו רק יומנים, החלו להחליף ולהתמזג עם המכשיר הסלולרי בטענה שבמקום להסתובב עם מספר רב של מכשירים, יהיה רק אחד שעושה את העבודה, ונוצר לנו עידן ה-smart phone בסביבות אמצע שנות 2000 המוקדמות. אשר בזמן כתיבת הפוסט הזה, מנסים לגרום לו להיכנס גם לכל בית ובית, כלומר שיהפוך לנחלת הכלל.

כל זה, בליווי תרומת ידע כוללת ובליווי גירויים חדשים ורבים מצד אחד והתפתחויות טכנולוגיות מדהימות בתקופה מאוד קצרה יחסית מצד שני הובילו למצב חסר תקדים בהיסטוריה האנושית, אותו אסביר בפרק הבא

4 מחשבות על “הבעיות של מערכת החינוך – חלק ב' (המציאות כיום)

  1. מיומנה של חינוכאית

    אני אחכה לחלק השלישי על מנת להבין לאן אתה חותר. אם כי אני חייבת לציין שאתה מראש "נכנס למלכודת" שכן לסכם את כל הסיפור ב-3 חלקים זו יומרה בלתי אפשרית. יותר מכך,החיבור שאתה עומד לעשות (כפי שנראה לי אך שוב,אמתין בסבלנות) שמדבר על הסיבה הלא-רלוונטית לימינו להקמת בתי-ספר ביחד עם מהפכת המידע והאינטרנט הופכים את החינוך כפי שהוא כיום ללא רלוונטי. המלכודת בעיניי נובעת מכך שזה פשטני מדי ליחס את הרעה החולה הזו שנקראת חינוך (כפי שמתקיים כיום בצורה הרשמית) לגורמים אלה בלבד. יש המון גורמים לעובדה שהדברים כך נראים. שאל אותי,אני מהשטח ואני יכולה לספר לך.

  2. ik_5 מאת

    הסיפור מאוד מורכב, ואני מנסה לתת תמונה מעט יותר רחבה מזה, רק מנסה להציג עוד בעיה שתתברר יותר בחלק האחרון (לפחות של הטרילוגיה הזו).

  3. פינגבק: הבעיות של מערכת החינוך – חלק ג’ (הבעיות עצמן) « לראות שונה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s