אפקט הסופרמרקט*

כשהייתי ילד קטן במושב, קרו 2 דברים מאוד מעניינים:

  1. הפסיקו לחלוב פרות במושב עבור בעלי הרפתות (למעשה הרפתות כמעט לגמרי נכחדו אז מהמושב)
  2. נפתחה צרכניה במושב איפה שפעם חלבו פרות. כמובן אחרי שיפוץ יסודי של המקום.

למעשה סעיף מספר 2, הגיע קודם, הצרכניה היתה במקום אחר לפני זה, אבל היא עברה לשם, וגם הזיכיון להפעיל אותה עבר ידיים.

כאשר התבגרתי יותר, התחילו לצוץ "סופרים" גדולים באיזור בו אני חיי, כדוגמת הקו-אופ, ושופרסל (גם אז הוא לא היה שלי, ובטח לא בעיר או משהו כזה). והצרכנייה, למרות שהיתה מקומית, היתה צריכה להתחרות פתאום ברשתות שיווק גדולות יותר שהכילו יותר דברים וממוקמות מספר ק"מ מהמושב, ולכן הצרכנייה התחילה לספק יותר דברים. אז זה היה משחקים, ציוד משרדי ועוד מספר דברים.

כיום למשל בזיכיון האחרון במושב, עוד פעם שיפצו את המקום, והפכו אותו גם לסוג של בית קפה, עם מאפה וכו', ממש לפני מספר חודשים. אה, וכבר אין רפתות בכלל במושב (לפחות לא כאלו שבשימוש).

הבעיה היא שמכולת קטנה (או כולבו בקיבוץ), אינו באמת יכול לתחרות ברשת חנויות כדוגמת אלו, היות ואין לו כוח מיקוח זהה, והוא מוגבל גם במה שהוא מסוגל להביא (גם מבחינת מקום). היות ומרכולים כדוגמת הסופרמרקט (תקראו את השם שוב: "שוק ענק" בתרגום מילולי מהיר) נועדו לספק יותר דברים ותיאורטית במחירים יותר אטרקטיביים. החיסרון שלהם אבל, הוא שאם לא גרים אליהם קרוב, קשה יחסית להגיע אליהם (שלא לדבר על חניה שהיא קשה בטירוף בשעות וימים מסויימים, או על האפשרות לקבל אשראי לסוף החודש או לפי כל הסכם אחר), בעוד שלצרכנייה אני הולך ברגל לא יותר מ10 דקות, וזה אם אני הולך יותר לאט מבד"כ, מקבל אשראי לפי הסכם עם הבעלים, ולמעשה מכיר אישית את האנשים שעוסקים שם, וקל יותר לבחור מה לעשות ואיך.

אז מה הקשר לעולם המחשבים ? אם תמשיכו לקרוא נגיע גם לזה.

ובכן יש לי לקוח אשר לא אנקוב בשמו או בשירות שלו (סביר להניח שנתקלתם בו בצורה כזו או אחרת), אשר לענייננו הוא הצרכנייה. מולו יש ענקית ממכר, ניתן לה את הכינוי G.  הלקוח מספק שירותים מקומיים, ויודע גם בישראל להתאים לכם את השירות מקומית אליכם. אני למשל גר במושב, אז הוא ימצא לי את השירותים הכי קרובים למושב שלי לפי מה שאני מחפש. אין GeoIP, אין "מדינה" (state) או כל מידע אוטומטי כלשהו, אלא יישוב (הרי לפי האינטרנט בישראל כולם חיים ברחוב הסיבים בפתח תקווה, ועוד מספר קטן אולי במת"ם חיפה). בעוד ש G, ובכן הם לא כל כך יודעים להתמודד עם מדינה כמו בישראל, ובכלל התוצאות שלהם לא כאלו מתאימות גם למדינות שכביכול היא כן בנוייה אליהם. למשל אם תחפשו מתקין מזגנים בשדרה החמישית של ניו-יורק, אולי בכלל תמצאו מתקין מזגנים לרכב, למרות שבעצם חיפשתם למשרד. בעוד שהלקוח שלי יודע להתאים את החיפוש רק למתקין מזגנים לעסק, ועוד שעובדים רק או גם בשדרה ה5 של ניו-יורק ולא כל העיר, ובטח שלא כל ה"מדינה", ובטח לא מתקין מזגנים למפעל ייצור, כשאתה בכלל משרד הייטק המתעסק בתוכנה עם 4 עובדים בסה"כ.

הבעיה היא שבעוד שהלקוח שלי מכיל מספר קטן של מתקינים (כמובן שזה יחסי), חברת G, מכילה על כל אחד שיש ללקוח שלי, בערך 50 משל עצמה (סתם מספר שרירותי שבחרתי). אז מה אנשים עושים ? ובכן הם הולכים לG הגדולה, מנפים את כל התוצאות הזבל, ובסוף גם מוצאים את ה50 שהם חיפשו (אם הם לא התייאשו בדרך), וזה למרות שהלקוח שלי הרבה יותר קרוב ואקטרקטיבי עבור המחפשים, ואפילו במקום לספק 50 מתקינים, מגריל בין אלו שהכי מתאימים לך, וסופו של דבר מביא לך רק אחד שיתאים לך אישית.

כוחות השוק אתם בטח אומרים ? או אולי חכמת רחוב או חכמת ההמונים ? לא. ממש לא.

הרבה אנשים בטוחים שהתקנת תוכנה בלינוקס מסובכת יותר מהתקנת תוכנה בwindows, אבל כל מי שבאמת יודע להתקין ב2 מערכות ההפעלה, יודע ואומר במפורש כי לינוקס ידידותי ונוח יותר (אפילו מספר אנשים שעובדים במיקרוסופט שיצא לי לדבר לאחרונה הודו בזה, ולא רק עובדים לשעבר שיצא לי לדבר איתם).

בעוד שהשתמשים במוצרי מיקרוסופט, צריכים להתערב בכל דבר אפשרי ולא אפשרי ולקבל החלטות לא מאוזנות לגבי המערכת שלהם, שמראש מי שתכנן את המערכת אמר שהם לא צריכים לדעת את המידע הזה באמת (אבל רק אחרי ההתקנה כמובן), בלינוקס אנחנו הולכים לתוכנה שנקרא לה מנהל חבילות, אומרים לו מה התוכנה או סוג התוכנה שאנחנו מחפשים, מוצאים אותו, אומרים לו להתקין, ו…. התוכנה מותקנת בשבילנו, אחרי שירדה עבורינו, וכמובן שנבדקה שהיא תקינה (אלא אם משתמשים במאגרים לא תקינים) ולא היינו צריכים לרוב להתערב בשום דבר (אולי רק לקבוע סיסמה ושם משתמש של משהו במקרה הגרוע ביותר, אם החליטו לא לחכות אחרי ההתקנה). כלומר בזמן שמשתמשי מיקרוסופט ינסו להתקין את התוכנה שלהם, משתמשי לינוקס כבר יהנו ממנה, ועדיין לפי אותה חכמת רחוב, או חכמת ההמונים או מה שתחליטו בעצם, אבל דווקא השימוש במערכת ההתקנה של מיקרוסופט, נבחרת כמוצר הנוח והטוב יותר.

והרי לכם  אפקט הסופרמרקט. לא משנה כמה ממוקדת הסביבה שאתם נמצאים בה, יש יותר מידי בחירה איפה שלא צריך, האנרגיה והזמן מתבזבזים לריק. הרי סביר להניח כי במכולת אנחנו נקנה רק מה שאנחנו צריכים, ולמעשה חסכנו כסף (גם אם המוצר יקר יותר במכולת), בסופר נקנה קצת יותר, כי "היי זה במבצע, אז למה לא לקנות את זה" או מסדרים מוצרים יקרים יותר שתעדיפו לקחת אותם, או הילד רואה את השוקלד ליד הקופה וממש רוצה. דווקא המכולת אפילו השכונתית עדיפה עשרות מונים לדברים הבסיסיים. רק הדברים שהיא לא יכולה להציע, ורק אז ניתן ללכת ל"סופר" או לחנות שמתמחה במה שאנחנו מחפשים. אבל לא, אנחנו מערבבים בין מבחר ל"נוחות". הרי רוב האנשים רוצים שיחליטו עבורם, ולא שהם יחליטו בעצמם בסופו של דבר, אז בכל זאת איך אתם מסברים את זה ?

*אני לפחות לא מכיר אף אחד שהשתמש במונח הזה (אפקט הסופרמרקט) לפני, אבל אני מקווה שתדעו מי השתמש בו ראשון, אם תתקלו בו מעכשיו🙂

4 מחשבות על “אפקט הסופרמרקט*

  1. יוחאי

    יתכן שלא הבנתי נכון.
    אם הבנתי נכון זה הפוך, התקנת תוכנות בווינדוס כלכך מסובכת שכאשר הייתי משתמש בווינדוס הייתי מתקין כמה שפחות. הייתה לי תיקיה על מחיצת המידע עם כל התוכנות שאני צריך ואחרי כל פירמוט הייתי יושב יום שלם, מתקין תוכנות, קורא ספר ושורף יום.
    מאז שעברתי ללינוקס לפני כמה שנים יש לי גישה למאגרי תוכנות עצומים, אני יכול בשניות להתקין ולהסיר תוכנות, בארץ' גם יש את AUR, אז יש עוד יותר בחירה.
    יוצא שבלינוקס המבחר גדול יותר וההתקנה קלה יותר ^_^ (ואף תוכנה מעולם לא שברה לי את מערכת ההפעלה בצורה שדרשה פירמוט, להבדיל מווינדוס).

  2. ik_5 מאת

    אבל אתה עושה משהו שהרוב לא עושים, וזה בוחר בדרך הקלה לעבוד. הרוב בוחרים בדרך הקשה ובמערכות הקשות לעבודה. אם תראה את הסופר הקרוב אלייך, שים לב שמאוד לא פשוט למצוא חלק מהדברים שאתה מחפש, ואחת לתקוה גם אם התרגלת כבר, אז פתאום דברים זזים לך. בעוד שבצרכנייה, קל מאוד לדעת אם יש משהו או אין משהו ולא צריך לבזבז זמן מיותר.

  3. שי

    למרבה הצער, העולם כבר הבין את כל הסיפור הזה של מנהל חבילות. אחד, סטיב ג׳ובס, מצא את הדרך להסביר כך שהם יבינו. אף אחד שהתקין תוכנה מה־AppStore של אפל או מה־Market של אנדרואיד לא חושב שהדרך של חלונות עדיפה או נוחה יותר.

    מה שמשגע אותי, עדיין, זה שאף אחד לא אומר „ואללה, היה משהו במה שהמשוגעים האלה מלינוקס אמרו כל השנים“.

    מעניין מתי הם יבינו שאותיות־כונן רק מפריעות.

  4. Moshe KazaR

    לינוקס לא תפס תאוצה מהסיבה הפשוטה, בעברו הוא לא היה נוח למשתמש כמו שווינדוס היה.
    בואו נשים בצד כיצד לינוקס נראה כעת, והשיפור שמאות אלפי משתמשיו ביצעו גם, ווינדוס הוא מותג יותר חזק, דרך אגב, אם עד לפני כ4-5 שנים לינוקס היה מקום 2, הרי שעכשיו נדחק למקום 3 לאחר הMAC.

    מי בכלל חשב לקנות MAC לפני כ5 שנים, אבל עכשיו זה שיק, מותג, כולם רוצים את זה, אני אישית יודע את העבר של החברה הזאת, ולעולם לא אקנה IPHONE או מוצר שלהם, בשפה שלי "OVERPRICED CRAP", שאפשר להשיג בזול, שהרי רק המותג מהווה 50% מהמחיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s