נקודת מבט עסקית

לפני שבוע נפגשתי עם סוכן ביטוח שמתמחה בפנסייה. אני חייב לציין שהוא איש המקצוע היחיד שהצלחתי להבין דרכו ולדעת לקבל החלטות (או לצערי יותר נכון להחליט איך להמר) בנושא שלא רק שאני לא מבין בו, אלא מספיק מסובך שאפילו אנשי המקצוע מתקשים לספק עצות מועילות באמת.

הוא ניסה להסביר לי על ביטוחים רפואיים, ונתן לי תאור שאם תרופה עולה 100 ש"ח בעזרת ביטוח המתאים אני יכול לקבל אותה ב50 ש"ח. אז באתי ועצרתי אותו לרגע ושאלתי אותו, אם הוא כבעל עסק לא מצליח לראות את הבעיה שהוא מתאר. הרי אם אני יכול לקבל 50 אחוז הנחה על תרופה , ועדיין יש רווח נאה למקום שרכשתי ממנו את התרופה, אז העלות האמיתית של התרופה נמוכה הרבה יותר. כלומר השאלה היא כמה רווח יש למוכר התרופה בסופו של דבר.

הרי קופת חולים כלשהי היא בעלת כוח מיקוח עצום מול חברת התרופות. כלומר אם היא תלך לחברת תרופות ותבקש לרכוש תרופות מסויימות מולה אני אלך לאותה חברה ואבקש לקנות את אותם התרופות, קופת החולים בהכרח תקבל מחיר טוב יותר (אלא אם הם לא יודעים לנהל מיקוח, והם כן). יותר מזה, כמה רווח יש ליצרן התרופה עצמה ? לרוב יצור תרופה לא עולה על מספר אגורות בודד, אז למה המחיר כל כך גבוה ? רמז: מדובר גם בכמות הידיים שעוברות עד שהיא מגיעה אלייך.

כאן מגיע ההבדל בין אנשים שמנסים להבין את עולם העסקים, לבין אנשים אשר לא מבינים איך דברים כיצד עסק מתנהל, וזה בגלל שמעולם לא למדו כיצד להסתכל על התמונה.

השוק מורכב ממספר מרכיבים: עלויות יצור (חומרים, שעות עבודה של עובדים וכו'), עלויות נלוות (חשמל, מים, ציוד וכו'), עלויות עקיפות (מחקר, פטנטים, הסכמים שונים, רשיונות, ארנונה, אגרת שילוט, פרסומות וכו') וכוחות השוק. נגיד ולוקח לי ללא מבט כלשהו מעבר לעלות היצור, 10 ש"ח ל50,000 כדורי אקמול. כאן אני צריך לראות מה עוד העלויות שיש לי, ובנוסף כמה רווח אני רוצה להרוויח וזה בנוסף לכמה הלקוח הסופי מוכן לשלם. כלומר אם הלקוח הסופי לא ישלם לי מעבר ל20 ש"ח, והעלויות המלאות של היצור הם 50 ש"ח פר לקוח, אז אני מפסיד כסף ולא שווה לי לייצר אקמול, אלא אם אני מוכר עוד דברים שהרווח מהם הוא לפחות 200 אחוז, שהם יכסו את ההפסדים על האקמול, בזמן שאני רק מרוויח פחות אבל לא מפסיד כסף.

הרבה אנשים לא מבינים עלויות נלוות ועקיפות, ואינם מבינים כי במסעדה למשל הם לא רק משלמים על האוכל, אלא גם על עצם שהייתם במקום, על המלצרים, וכל דבר אחר שבסופו של דבר נועד ליצור עבורם את האוכל, האווירה וכו'. זה אפילו כולל את שוטף הכלים בסוף הארוחה. אם מסעדה מספקת רק את העלויות שלה ללקוח, אז היא מפסידה כסף היות ואין רווח עבור העסק. וזה עסק ! ועסק חייב תמיד להרוויח, אחרת הוא לא יכול להצדיק את הקיום שלו.

כאשר אתם רוצים לתכנן עסק או להבין האם העלויות של מוצר מסויים שלכם כלכלי, צריך לתת מבט גדול יותר על מה באמת אני זקוק בשביל לקבל רווח מסויים, ולדעת מתי אראה רווח, לדעת מתי לא מומלץ להיכנס לדבר מסויים ולדעת כמה עלי לקחת בשביל שישתלם לי בכלל לגשת לדבר כזה. וגם אז, אחרי שעשיתי את כל המחקר הזה, אף אחד לא מבטיח לי שאצליח או ארוויח משהו ממה שביצעתי.

4 מחשבות על “נקודת מבט עסקית

  1. דב

    הפוסט הזה מבולבל ממש לא נכון.
    קופות החולים קונות תרופות ממספר מצומצם של תאגידים בינלאומים (תסתכל בדוחות של טבע ותבין מה זה חברה לא גדולה), כך שקוח המיקוח שלהם די מוגבל. בנוסף אתה צריך להבין את ההבדל בין תרופה גנרית (כמו אקמול שהפטנט שלה כבר נגמר) ושם יש תחרות בין היצרנים (יש אקמול, פרמול דקסמול וכו שכולם מבוססות על אותו מרכיב) לבין תרופה אתית שיש לה יצרן אחד בלבד (מרבית התרופות החדשניות נגד סרטן וכו' שלהם אתה רוכש ביטוח), ולכן לקופות החולים אין כוח מיקוח רב בתחום התרופות האתיות שלהן אתה רוכש ביטוח.
    מעבר לזה שהיצרנים צריכים גם לתמחר את הוצאות המו"פ של המוצרים שלא מגיעים לקו הייצור (מספר לא מועט של תרופות שמתבררות כלא יעילות או מסוכנות)

    1. ik_5 מאת

      האם קופת החולים שאתה חבר בה משלמת את אותו המחיר שאתה תשלם אם תלך ליצרן ?
      האם המחיר שאתה משלם על 12 כדורים הוא מחיר של 12 כדורים באמת ?
      יש הרבה יותר ממה שאתה חושב. העלויות האמיתיות של תרופות זולות יותר מאשר הממכר בפועל שלהם. אם אני אציע לך תרופה עכשיו ב10 שקלים שבקופ"ח כלשהי תשלם שם פי 10 (כלומר 100 ש"ח) אתה מיד תחשוד או שהיא מזוייפת, או שהיא גנובה או משהו בסגנון הזה. זו הסיבה שאתה קונה את התרופה במחיר יקר מאוד.

      קח את ברזיל. שם הם הודיעו כי אין דבר כזה פטנטים על תרופות. פתאום המחיר של התרופה יורד פלאים ויותר אנשים מסוגלים להרשות לעצמם לרכוש את התרופה. יותר מזה, משתלם ליצרני התרופות לתת מחיר נמוך מאוד בברזיל מאשר לאפשר לחברות מקומיות ליצור בעצמן את התרופות בגלל ששם הן לא עוברות על חוקי הפטנטים.

  2. לא-מוגדר

    אני לא חושב שיש יותר מדי אנשים שלא מבינים דבר כל כך בסיסי על עסק. עסק עובד על המאזן בין ההוצאות להכנסות, כאשר ההפרש בין השניים הוא הרווח. אם תסתכל על הרווחים של חברות התרופות, מדובר בסכומים אדירים. תרופות יקרות כל כך לא בגלל שזה כל כך יקר לייצר תרופות (למרות שזה לא זול), אלא בגלל שחברות התרופות עובדות בנוף קפיטילסטי עם דרישות צמיחה וגדילה מתמידים.

    בניגוד לקוטג' שעשו ממנו סיפור גדול, תרופות הרבה פעמים הן ההבדל בין חיים ומוות והחברות השונות מנצלות את העובדה הזו (זו גם הסיבה שיש סיבסוד ממשלתי שבתורו מעלה את מחיר התרופות). לאנשים אין ברירה כשזה נוגע לתרופת מצילת חיים, והם יהיו מוכנים לשלם על זה הרבה כסף.

  3. אוריה לוי

    אכן כשאתה יושב בסעדה ואתה מנסה להבין למה 2 שיפודי כבד עלה לך 70 שקל (כולל סלטים והכל), תחשב את כל העלויות של כל מוצר, אני אישית לא מבין איך הם מפרנסים את המלצרים, ואיפה המקום לרווח.

    כשחברים אומרים שיקר במקום מסויים, אני אומר להם לחשב את כל הדברים, אפילו הדלק היקר, יש לזה הסבר, ביטוח רפואי, השלמת הכנסה, דמי אבטלה, שממומנים מהדלק שאתה משלם עליו כל כך הרבה.

כתיבת תגובה

