טכנולוגיה מול שיווק

היה לי דיון מאוד מעניין עם מנהל פרוייקטים, אשר אני חייב לציין שהוציא לי את כל הרוח מהמפרשים השבוע.

אותו מנהל פרוייקטים הוא אדם שאני מאוד מעריך, אשר התחיל את ימיו כמתכנת, ונמשך יותר לצד הניהולי של הפרוייקטים, ופחות לקוד, וכיום הוא בנוסף בעלים של מספר חברות. הדיון איתו היה לגמרי חברי וככזה הוא הרשה לעצמו להסביר לי הרבה יותר דברים ממה ששומעים בד"כ בשוק. כמובן שידעתי אותם לפני, אבל די התעלמתי מהם, כי ממש לא נעים לטכנולוג שכמוני לשמוע דברים שכאלו, אבל מתישהו המציאות חייבת לטפוח לנו חזרה ולהעיר אותנו מהחלום הורוד שאנחנו חולמים.

אתם בטח מכירים טלפון כזה שמתחיל באות i קטנה, עם מסך מגע, ממשק משתמש "מדהים" ובעיקר קורע את הכיס ? כן כן, אני מדבר על האיפון. חשבתם פעם מה כל כך מוכר באיפון ? הרי כטלפון הוא מכשיר בינוני מטה, למעשה להגיד כי הוא מכשיר טלפון זו מחמאה טובה מידי עבורו. הרי הוא לא מקבל כ10-20 אחוז מהשיחות, מפיל הרבה מאוד שיחות שכן נכנסו או יצאו, ולפעמים גם לא מצליחים לשמוע בכלל את המחזיק ב"טלפון" הזה כאשר הכל באוויר.אז כמוצר שהוא מתיימר להיות, הוא במקרה הטוב ביותר בינוני, ובמקרה האמיתי, ובכן, הוא פשוט לא מספק את הסחורה. אז למה הוא כל כך נפוץ ? אנשים טכנולוגיים יזרקו מייד (נו אפל עשו הייפ). מכורי אפל יזרקו מילה כמו "חווית המשתמש", למרות שהם לא יודעים להסביר אותה, ורק אומרים ש"כל עוד לא תשתמש לא תדע" בשביל לרדת מההצהרה הזו בלי באמת להפסיק להגיד אותה.

אז למה איפון מוכר ? ובכן, כי הוא לא מספק כלום, מעבר למשהו שהחליטו בשביל ההדיוטות. אם אמרו להם שזה תכונה טובה שהוא מנתק שיחות, אבל בתמורה הם יקבלו חווי גרפי על זה, אז הם קונים את זה. כי הם לא צריכים להבין למה, העיקר שיש להם חיווי גרפי.

למעשה כאשר אני מוכר (רישיון ל)תוכנה, אני לא מוכר תוכנה, אני מוכר עיצוב, צליל או משהו בסגנון. משהו שאנשים טכנולוגיים לא מסוגלים להבין. הסיבה שאופיס של מיקרוסופט מוכר, והסיבה שאפילו אפל מצליחים למכור, לא תלוייה באיכות התוכנה. למעשה כמעט כל הטכנולוגיות הנפוצות כיום בעולם, ובכן אם הוא זבל, או נמכרו לכם כמשהו שלא ניתן לחיות בלעדיו. הרי אם מתחילים באמת לנתח את הדברים, השימוש ב #C למשל, הוא בחירה טכנולוגיות מאוד לא נכונה אם מסתכים רק על אספקטים טכנולוגיים, אבל אם אני בא למכור מוצר, והוא לא נועד לטכנולוג אמיתי, אז להגיד שיש לטכנולוגיה שלך אבא ואמא בשם "מיקרוסופט" ימכור טוב יותר מאשר אם אכתוב את המוצב נגיד ברובי, או אפילו פסקל, למרות שהם מוכחים כטובים יותר.

זה בעצם עקב אכילס של עולם הקוד הפתוח. אין הרבה מוצרי קוד פתוח שיש להם אבא ואמא מסודרים שאפשר לבוא ולשים את היד ולהגיד "אף אחד לא פוטר כי בחר ב ____" כאשר מדובר בטכנולוגיות קוד פתוח.

למעשה גם PostgreSQL וגם Firebird אם נסתכל על התכונות שלהם, לוקחות את MySQL בלי להתאמץ, הסיבה שMySQL תפס, הוא בגלל הגב של החברות שהתעסקו בו, וזה הכניס למצב בו יש מספיק אנשי DBA ומפתחים שמכירים, וקל יותר למצוא מישהו שמכיר MySQL מאשר PostgreSQL ושלא לדבר על Firebird.

זו הסיבה שאנחנו רואים מוצרים בינוניים מינוס מצליחים, ומוצרים מדהימים שנופלים וחזק.

6 מחשבות על “טכנולוגיה מול שיווק

  1. levdev

    לצערי הרב, אני חייב להסכים שזו אכן המציאות.
    יש גם עוד סיבה לכך ש-MS Office מוכר: "אפקט הרשת". נכון להיום שום תוכנה לא פותחת סמכי MS Office כמו MS Office עצמה, או לפחות כך רוב האנשים מאמינים, ולכן הם קונים את מה שיש כבר לחברים שלהם.

    באשר ל-"אף אחד עוד לא פותר כי בחר ב____", האמרה הזו לא תמיד מחזיקה מים, ויש מקרים מצוינים שאפשר להשתמש בהם כדי לשבור אותה.

    ראה מקרה של בורסת לונדון: מישהו שם בחר ב-MS, ומערכת מסחר בנויה ב-#C.
    היות וכמות התקלות במערכת גרמה לשביתת סוחרים, שיצאו החוצה בהפגנתיות, אני יכול רק לנחש שאותו מישהו כבר לא מחזיק בתפקיד שלו.
    וכן, היום הם עובדים על מערכת מבוססת לינוקס שנכתבה מחדש בשפה native (נדמה לי ++C) והיא שוברת שיאים במהירות עיבוד transactions.

    בסופו של יום יש גבול לכמות הזבל שאפשר להאכיל גם את הלקוח הכי טיפש, ולרעיה אותו טלפון עם i כבר לא נמצא גבוהה כ"כ בשוק כפי שהיה לפני שנה.

  2. 1111

    זה לא רק בטכנולוגיה – זה א' ב' של שיווק:
    אתה לא מוכר "מוצר" אלא "חוויה". אנשי שיווק יוכלו בהחלט להגדיר את חווית המשתמש המדהימה של האייפון, והדיוטות בכוונה לא יצליחו להגדיר אותה.
    חלק מההגדרה של מכירת חוויה, הוא שהצרכן לא ירגיש שזה מה שמוכרים לו, שכן אף אחד לא יהיה מוכן לקנות "אוויר". זו הסיבה שצרכנים פשוטים יגידו לך "לא תבין עד שתשתמש בעצמך" – זה בדיוק מה שהחוויה הזו תוכננה לעשות: לגרום למשהו שמורגש רק ע"י השימוש עצמו, ולא נצפה במבט שטחי.
    איך בונים חוויה כזו, ומה מגדיר אותה? פנה ליועצי שיווק – זה מקצועם.

    אגב, אני מניח שגם בעסקי הטלפוניה אתה מרגיש זאת. כשתבוא ללקוח ותאמר לו: יש לי מרכזיה שעושה פי 10 ממה שהמתחרים מציעים, ועם זאת עולה פי 10 פחות (כמובן שהמספרים הם רק להמחשה), התגובה הראשונית תהיה – בטח מדובר בגרוטאה שתשבוק חיים אחרי יומיים, ולא תעשה רבע מההבטחות.
    לעומת זאת, אם תבוא בגישה של אני נותן לך משהו "סטנדרטי", עם כמה פיצ'רים נוספים, ובמחיר דומה יחסית למתחרים (אף שהוא גבוה בהרבה מהדוגמה הקודמת) – תקבל תגובה מתעניינת הרבה יותר…

    1. 1111

      סליחה – תיקון טעות קטנה: במקום "חוויה" יש לכתוב "תדמית". מה שמוכרים לך זה תדמית. בכל דבר בעולם. גם אם סתם קנית "אוכל" – קנית למעשה מוצר עם תדמית של משהו שמזין אותך (הראיה – כל הג'אנק פוד, שודאי מזיק, אבל נמכר בכמויות).
      באותה צורה – אייפון מוכר תדמית של חווית משתמש. ואידך – פירושא הוא, זיל גמור.

  3. נדב

    ראיתי אתמול תוכנית בערוץ 8 שיראו איך בעצם אנשי שיווק העלו פוליטיקאים לנצח בבחירות למרות שלא היה להם מה להגיד ונתנו להם להחליט בשבילם הכל.

    אבל גם זה לא חדש😀

  4. פינגבק: אבידה גדולה לעולם הטכנולוגיה | לראות שונה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s