שוק מול טכנולוגיה

ב2005 פול הציג לי מערכת מדהימה שרובינו אז לא ידענו איך להגדיר אותה במילים, אבל היום אפשר להגיד שהוא הציג לי שירותי SaaS מדהימים, שעד היום כל הטכנולוגיות אשר תפסו בעולם, עדיין לא מתקרבות למה שהוא הצליח להשיג ב2005. פול כבר אז, השתמש בטכנולוגיות קוד פתוח, ולא רק זה, אלא תרם חזרה לעולם הקוד הפתוח חזרה, כולל שימוש בחלק מהתשתיות שהוא פיתוח עבור המוצרים שלו.

ב2007 דיברתי שוב עם פול, ושאלתי אותו מה קורה עם החברה שלו והשירותים שהוא הציג לי, והוא סיפר לי שהחברה שלו נסגרה, הוא לא הצליח למכור את הטכנולוגיה, וכיום יש לו עסק חדש (בכלל עובד כצלם – עבודה ישנה חדשה שלו).

הרבה אנשים חושבים שהטכנולוגיות שאנחנו רואים כיום הם חידוש, וחברות כמו אפל הן מהחדשניות ביותר בשוק, אבל אפילו גוגל לא באמת ממציאה דברים כמו שאנחנו נוטים לחשוב, אלא הן מצליחות במקומות שאחרים נכשלו בגלל שהם זיהו איפה השוק היה צריך או יכול לקבל את הטכנולוגיה. הטכנולוגיה שפול הציג לי, בכלל נוצרה בשנות ה70 על ידי חברת AT&T והוא רכש אותה מהם, כי הם לא ידעו איך להשתמש בה, ולו היו הרבה רעיונות. הבעיה של פול היתה למכור את זה לשוק. הוא חשב כי קהל היעד שלו הן חברות התשתיות, אשר ירצו לספק שירותים שונים, אבל למעשה אם אנחנו רואים כיום כי דווקא העסקים אשר מוכרים את השירותים האלו ללקוחות קצה (או עסקים) הם אלו שמצליחים, וזה לא מגיע מחברות השתיות השונות. כלומר יכול להיות שהחברה של פול היתה היום אחת החברות הכי מוכרות בעולם ה"ענן" אם היה מבין או יודע כיצד לספק את השירות שלו לקהל היעד הנכון, ובצורה הנכונה. במידה כמובן, והשוק היה מוכן לקבל את השירות כבר אז.

הבעיה הכי גדולה של פול, היתה לדעתי בכך שהשוק עדיין לא הבין שהוא נמצא בבעיה הזו של לקבל שירותים אשר לא בהכרח in-hose, או יותר נכון לא הפנים שהוא צריך פתרון לבעיה שכבר היה לו פתרון עבורה. למעשה עדיין כיום יש כאלו שחושבים שהם חייבים ברזלים ותשתיות אצלהם מקומית, ומשקיעים מאות אלפי דולרים רק על זה בשנה.

הסיפור של פול הוא לא היחיד בשוק. יצא לי ב4 שנים שאני בעולם העסקים, לפגוש יותר מאדם אחד או שניים שפתחו מוצרים מדהימים לשוק באיזשהו שלב, אבל השוק לא היה בשל מספיק לקבל אותם, ולכן הם נכשלו. אם חלק לפחות מהפתרונות שהמוצאו ב40-50 שנה האחרונות היו מצליחות לחדור לשוק כבר אז, העולם שלנו היה נראה לגמרי שונה. היינו לומדים לנצל טוב יותר תשתיות ומשאבים בצרכים צנועים יותר. הפיתוח שלנו היה מצד אחד יעיל יותר.

בתי הקברות עמוסים בטכנולוגיות מצוינות אשר הקדימו את השוק, וכיום הם נמצאים בהיסטוריה של אנשים מסויימים, כאשר השאר חושבים כי פיתחו לנו מערכות ממש חדשות ומתקדמות, גם כאשר לרוב זה לא המצב.

אז לפני שאתם יוצרים חברת הזנק חדשה, תבינו כי זו לא הטכנולוגיה, אלא השיווק שלכם, והבשלות של השוק לקבל את הטכנולוגיה שאתם מציגים.

2 מחשבות על “שוק מול טכנולוגיה

  1. ליאור שיאון

    עידו,

    תודה על הבלוג, אני קורא אותו לעיתים קרובות אבל לא תמיד מוצא זמן לכתוב ולענות.

    למרות שאני מסכים עם חלק ממה שאתה כותב, הסקת המסקנות שלך לפעמים נוטה להיות לטובת הדברים שאתה מכיר פחות לעומת דברים שאתה מכיר יותר. בדוגמא עכשיו, למרות שהדוגמאות שלך טובות ומראות כמה דברים, אתה מדלג למסקנה לא בהכרח נכונה ("זו לא הטכנולוגיה, אלא השיווק שלכם, והבשלות של השוק לקבל את הטכנולוגיה שאתם מציגים").

    כמו שאמרת, "בתי הקברות עמוסים בטכנולוגיות מצוינות אשר הקדימו את השוק". מצד שני, אני גם יכול להראות לך ש"בתי הקברות עמוסים מאוד במוצרים מחורבנים שהגיעו בזמן אידיאלי לשוק וקיבלו שיווק נהדר".

    החלטתי לענות לפוסט הזה מכיוון שכתבת כמה פעמים לאחרונה שכל מה שחשוב הוא שיווק, וזה פשוט לא נכון. מה שחשוב הוא פתרון כולל. אפל, גוגל, מיקרוסופט, כולן חברות עם שיווק מעולה אבל מוצר מדהים (לפחות כל אחד בזמנו). אף אחד לא הצליח לאורך זמן רק עם שיווק (כולל אפל בדור הראשון שלה, עם אותו שיווק).

    רק נקודה למחשבה.

    1. ik_5 מאת

      ליאור, דבר ראשון תודה על התשובה, ואשמח לראות עוד תגובות שלך כאן.

      שלושת החברות שהזכרת, אינן מייצרות טכנולוגיות חדשות, אלא תמיד נכנסות למקום שמישהו אחר הצליח ליצור שוק מסויים, ומנסות להבטיח משהו טוב יותר בעזרת שיווק.

      אבל אם אני לא יודע שכואב לי משהו, או שאני יודע שכואב לי משהו, אבל לא כואב מספיק בשביל שאשנה את ההרגלים שלי, אתה לא תצליח למכור לי משהו. בשביל זה אני צריך להבין שאני צריך לשנות הרגלים.
      זו היתה המומחיות של ג'ובס למשל. גוגל גם יצרו נישות כאלו, כאשר המוצר שלהם הוא למעשה פרסום, אבל הם הבינו שהם חייבים לייצר פלטפורמות שלמות עבור לספק מערכות פרסום. כלומר אני לא הלקוח של גוגל, אלא אם אני מפרסם אצלהם.
      מיקרוסופט היא תמיד האחרונה להיכנס לשוק, ואף פעם היא לא יודעת להביא ערך מוסף שבאמת בגללו כידאי להשתמש במוצרים שלה. היא זוכה מחמת הספק ללקוחות, אבל ההכנסות העיקריות שלה הם מפטנטים ומעסקאות אשר יצליחו לגרום להם להביא עוד לקוחות, כדוגמת גופי חינוך, גופי ממשל וכו' …

      אני בפוסט דיברתי על יצירת שווקים חדשים. קח את buzz של גוגל, ותראה שכאן הם כן ניסו ליצור שוק חדש, ונכשלו, כי הם לא הבינו את מה שהשוק רוצה, וגם היו בפאניקה ומיהרו לפעול במקום לחשוב…
      גם עם פלוס, הם עשו הרבה שטויות שעלו להם. למשל כל הרעיון של השם האמיתי שלך, כיום הם כבר מדברים על לבטל את הרעיון, כי למרות שנכנסו אליהם הרבה מאוד אנשים, גם הרבה מאוד נטשו בין הייתר בגלל זה.

      אתה צודק שאני לא מבין לעומק את כל הנושאים האלו, אני כל הזמן מנסה ללמוד, ומאוד שמח לגלות שיש דברים שאו שלא הבנתי או שהבנתי לא נכון ואני טועה, כי ככה אני יכול ללמוד טוב יותר את הדברים

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s