עצור: עסקים קטנים בישראל

The first mistake in public business is the going into it
Ben Franklin

stop signלפני שבוע היה לי דיון עם אדם מסויים, בו אני טענתי כי מדינת ישראל מנסה בכוח להרוג עסקים קטנים, בעוד שהוא מסביר לי שההפך הוא הנכון. הבעיה היא, שאני בעל עסק קטן, והוא שכיר בחברה מאז ומתמיד (הבדל קטן). סיפקתי לו מספר רב של דוגמאות למה אני חושב שזה המצב, אשר את רובם אסור לי להגיד בפומבי, אבל הנה מספר נקודות שכן מותר לי להגיד:

  • אני מחוייב לשלם ביטוח לאומי, אבל אני לא מבוטח בו
  • אני מחוייב לשלם הרבה מיסים על דברים, אבל המדינה לא מתחייבת לי שכל רכש שלי יהיה מוכר כהוצאה. יותר מזה, הוצאות כמו רכב מוכרות רק חלקית בלבד.
  • אין לי משרד, והרבה פגישות נעשות בבתי קפה – הוצאה שלא מוכרת על ידי הרשויות
  • אם מחר למרות חוזה חתום, שבו מתחייב לקוח לשלם לי על שוטף, והוא מחליט על דעת עצמו לשלם שוטף+90 (במקרה הטוב, במקרה הרע מחליט לא לשלם) אין חוק שמגן עלי, ולרוב בתי המשפט יכריחו את החייב לשלם (במקרה הטוב) רק חצי מהסכום (קרה ליותר מבעל עסק אחד שאני מכיר)
  • אם אני מרוויח 20,000 ש"ח בחודש (או פחות), לא אקבל שום הנחות במס.
  • אם ארוויח 200,000 כל חודש, אקבל הרבה הנחות במס. למעשה אוכל לנהל משא ומתן על גובה המס שאשלם
  • עסק יכול לשים ווטו ולהגיד כי רק אם אתן לו חשבונית מס הוא ישלם לי כסף. אין שום גורם שעוזר לי מול זה. זה אומר אבל שאני משלם מע"מ, למרות שלא נכנס לי אפילו אגורה אחת מהעסקה בפועל.

זו לא כל הרשימה, אפילו לא עשירית ממה שאפשר להציג, אבל אני חושב שאתם רואים תמונה מאוד ברורה.

עכשיו אשאל אתכם שאלה: כמה עסקים גדולים (enterprise) יש בישראל ? אל תתאמצו, יש פחות מאשר עסקים קטנים או בינוניים. כמה הרבה ? לא ביררתי אף פעם, אבל לא אתפלא אם זה לפחות אחד למאה.

מי שנכנס לעולם העסקים, נכנס לשדה קרב קשה מאוד, וכל יום יש בו הרבה מאוד צלקות חדשות. לרוב אותו אדם נמצא לגמרי לבד בהתמודדות עם ההשלכות בנושא ולכן הרבה מרימים ידיים ב5 שנים הראשונות, ואח"כ ב5 שנים הבאות (מבחינה סטטיסטית). עסק יכול להיות רווחי כל הזמן, אבל ללא תזרים מזמנים, אין לשום עסק יכולת להצליח להתקיים. כלומר אם חייבים לי עכשיו 100,000 ש"ח חובות. וכל ההוצאות שלי הם 30,000 ש"ח. אחרי נקודת איזון (כלומר הכנסות פחות הוצאות), אני רווחי. לפחות על הנייר. אבל אין לי באמת 100,000. מה שיש לי זו הבטחה שאולי יהיה לי 100,000 ש"ח. וזו בעיית התזרים שהורגת עסקים. ואין שום דבר כאמור בישראל שמגן על עסק מפני הבעיות האלו.

אני יכול להמשיך לכתוב ולקטר, אבל תראו את שחר שמש, שגם הוא נכנס לסטטיסטיקה. ועכשיו אשאל את השאלה הבאה: האם אקח את ההצעה שקבלתי לפני חודש להיות שכיר בסכום גבוה כל חודש ?

הרי מה שארוויח בשנה מההצעה האחרונה שקיבלתי, יהיה הרבה יותר מאלו אשר מנסים לרכוש את ה"עסק" שלי (כלומר אותי ובעיקר את הלקוחות שלי) עד עכשיו …

מוקדש כתמרור אזהרה

10 מחשבות על “עצור: עסקים קטנים בישראל

  1. a

    אני לא מבין את רוב הטענות שלך:
    * למה אתה טוען שאינך מבוטח בביטוח לאומי?
    * רוב הדברים האחרים שרשמת (הכרה בהוצאות, שוטף + שכח ממני) אינם שונים בין עסק קטן לגדול. עסק קטן אולי יותר פגיע, אבל לא רק בתחום הזה הוא יותר פגיע.
    * למה בדיוק אתה מתכוין ב"מו"מ על המס"?
    * אינני זוכר בדיוק את הפרטים, אבל נכנס לא מזמן תיקון לחוק המאפשר לרוב העסקים לדווח ע"ב מזומן למע"מ, כך שהנקודה הזו לא רלוונטית (זו בדיוק דוגמה הפוכה – הליכה לקראת עסקים קטנים).
    בשורה התחתונה – הכלל בעסקים הוא שלא נכנסים ע"מ להיות עוד בעל עסק. אתה חייב להיות ראשון / יחיד / הכי טוב בתחום (הספציפי) שבחרת בו, ומשם לנהל את העסק מעמדת כוח. איך עושים זאת? ישנן מספר שיטות, ולא זה המקום לפרט. אתה יכול לשכור ייעוץ עסקי לצורך העניין.

    1. ik_5 מאת

      אני לא מבוטח בביטוח לאומי. אם מחר יש לי תאונה, הם לא ישלמו לי כסף על נכות. אם אני סוגר את העסק לא מגיע לי דמי אבטלה. וכל זכות אחרת של "שכיר" עם ביטוח לאומי אין לי.

      שוטף+ הוא נגע שפוגע בעיקר בעסקים קטנים וגם בינוניים בגלל שמי שעושה את זה הוא בעיקר בינוני וגדול. והוא מסתתר לך, ואין שום חוק או צורה שאני באמת יכול לגבות. בתי משפט, גם כשאתה מצליח להוכיח שהוא חייב לך, ואפילו הוא מגדיר שמי שחייב לא אמין בטענות שלו, ידרוש "פשרה". מה שהופך את כל הנושא למאוד כדאי. ולכן עדיף לגבות סכומים מאוד גבוהים, כי אז אתה תרוויח את הכסף שהיית מרוויח בצורה אחרת אם הכל היה תקין.

      במידה ואתה מרוויח מאות אלפים ומעלה בחודש, ואתה לא משלם מסים, אז באים אלייך בדרישה לשלם, ואז אתה מציב תנאים שונים. לרוב המדינה מעדיפה ללכת לקראת מי שמציב תנאים, כי היא מפחדת שהוא יקח את ההון שלו למקום אחר. אם תחקור קצת תגלה שהרבה עסקים גדולים בישראל נמצאים שם.

      בקשר לחשובנית מס, אז חוקים זה דבר יפה, אבל אם אין אכיפה או עונש למי שעובר עליו, החוק הוא בגדר המלצה בלבד. רוצה שהחוק יכנס כמו שצריך ? אז אם אני מוציא חשבונית מס אבל לא קיבלתי תשלום, כל תשלום המע"מ צריך להתגלגל על מזמין השירות וזה בנוסף לכסף שהוא חייב לך כולל מע"מ. כלומר הוא ישלם פעמיים מע"מ ויפסיד את הזיכוי בעצם שהוא היה מקבל אם היה משלם בזמן. וללא דרישה של קודם כל חשבונית מס.

      בקשר לעוסק מורשה – כל בעל עסק אשר מרוויח מעל סכום מסויים או כאלו העובדים בעבודה מסויימת חייבים להיות עוסקים מורשים (אלא אם החוק מגדיר את זה אחרת, כדוגמת עו"דים למשל). להיות ראשון בשוק הוא לא אבטחה או הבטחה להצלחה. לרוב דווקא העסק השני בתחום שעושה אותו הדבר מרוויח יותר.

  2. דורון

    כי הוא לא ממש מבטוח בביטוח לאומי , לפחות לא כמו שכיר רגיל ..
    הוא משלם ביטוח לאומי , אבל אם מחר הוא סוגר את העסק , הוא לא זכאי לדמי אבטלה ..
    הוא משלם ביטוח לאומי , אבל אם הוא יוצא למילואים , הו אמקבל החזר שהוא בערך חצי מההחזר שחברים שלו מקבלים .. ויש עוד דוגמאות ..

    לגביי התיקון לחוק אתה צודק באופן חלקי ביותר .. נכנס תיקון שמאפשר לעסקים לא להוציא חשבונית אלא להוציא דרישה לתשלום ורק אחרי שמקבלים את הכסף .. להוציא חשבונית .. אבל חברות שמקבלות דרישה לתשלום לא מוכנות לשלם בלי חשבונית (ואין דרך לאלץ אותן) .. כך שבסוף אתה תוציא חשבונית .

  3. רם מתתיהו

    לגבי החשבוניות,
    אין צורך להוציא ללקוחות חשבונית מראש,
    אתה יכול לרשום להם הזמנה.
    אצלנו בעסק הקטן שלנו יש פנקס הזמנות, שמוכר אף הוא לרשויות, וכל לקוח שמזמין עבודה ולא שילם במזומן, מקבל טופס הזמנה עם הסכום, את החשבוניות הוא מקבל רק במעמד התשלום עצמו.
    להוציא חשבוניות מראש זו אכן טעות, ומישהו שלא שם אצלך כסף עדיין לא צריך לקבל חשבונית, אפילו אם הוא שם צ'קים דחויים, שלח לו חשבונית בתאריך פרעון של כל צ'ק

    1. a

      אתה ממש לא מדייק.
      הכללים להוצאת חשבונית אכן לא פשוטים, אבל אם הוא שם אצלך שיקים דחויים – אתה חייב, ממש חייב להוציא לכה"פ קבלה. אם לא – אתה עלול להסתבך קשות עם מס הכנסה על אי רישום תקבולים, אפילו שמדובר בשיקים דחויים.

  4. anonymous

    בנאדם אתה צודק 100%.

    השיטה בישראל בנויה היטב בשביל שעסקים קטנים פשוט לא יצליחו. אתה אמור להיות במינוס כל הזמן מול הרשויות והבנקים ולרדוף אחרי תשלומים. אני ניסיתי בשנות ה-90 והבנתי אחרי שנתיים שזה לא הולך ואין מצב שזה גם יילך בשום אופן.

    מאז אני עובד או תמורת תלוש משכורת כיועץ חיצוני או בשחור. אין ברירה אחרת.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.