האם לתרום ערכים לוויקיפדיה ישראל ?

היה לי דיון עם 2 אנשים אודות וויקיפדיה ישראל. או יותר נכון וויקיפדיה בעברית. 2 האנשים אמרו כי אינם מעוניינים לתרום בכלל שום דבר לוויקיפדיה וזה למרות שיש להם הרבה מאוד ידע לתרום לכולנו.

כאשר ניסיתי להבין למה הם לא מוכנים, קיבלתי תשובה מאוד מעצבנת. לא מעצבנת אותי התשובה כמו הטענה שהם מעלים. ולא בגלל שהם מעלים אותה, אלא בגלל שהם צודקים במה שהם אומרים.

הטענה היא מאוד פשוטה: מרחיקים אותם ביחס הקיים לרצות לתרום בכלל (אני עדן את הדברים שנאמרו).

אינני יודע בדיוק על המדיניות העולמית, אבל בישראל לפחות – בוויקיפדיה העברית, ובכן לא נעים לתרום ערכים. למשל תרמתי הרבה מאוד לערך מסויים, כולל חיפוש של תמונות אמיתיות שאפשר לסרוק ולשים לערך, חיפוש של כמעט יום שלם של מעבר לביביוגרפיה ידועה, אלא כזו שאפשר גם "להוכיח" אותה, ואז אני מקבל תגובה בסגנון של "תודה רבה, אבל למה על חשבון התוכן הקיים". שתבינו, שבתוכן הקודם שנכתב, היו מספר בודד של שורות, אשר לא היה ניתן להרחיב בלי לשנות לגמרי את הכתוב בהם. אז במקום למחוק, החלטתי להעביר את התוכן הישן לדף השיחה (אפשר תמיד לדון עליו לא ?), ושמתי הרבה יותר תוכן ממה שהיה מקודם, עם תמונה, ומידע אשר היה מאוד חסר. אני לאט לאט אוסף עוד חומר ועוד מידע על הנושא בשביל להרחיב אפילו יותר על הנושא, ובאים אלי בטענות שאני לא יודע לחבר חלקי פזל ללגו …

ובכן התשובה הזו היא מאוד עדינה למען האמת. 2 האנשים שדיברתי איתם, ובכן הם קיבלו יחס כל כך איכותי, אשר גם אם מחר המדיניות והאנשים ישתנו לגמרי, ובכן כולנו הפסדנו מקורות מידע מדהימים אשר יכלו לתרום לנו רבות ולהעשיר לנו את הידע. אומנם יש הרבה ערכים בוויקיפדיה העברית, אבל הם דלים מתוכן.

אם מרחיקים את התורמים הפוטנציאלים, איך לקבל תוכן איכותי ותרומה כלשהי לכלל החברה מאנשים אשר היו מוכנים לעשות זאת, עד אשר קיבלו יחס אשר גרם להם לפנות 180 מעלות לאחור ולחזור על עקבותיהם לתמיד ?

11 מחשבות על “האם לתרום ערכים לוויקיפדיה ישראל ?

  1. aharoni

    עברית, עברית, אין שום קשר לישראל. משעשע שאתה מתקן את עצמך פעמיים (!) בגוף הרשומה, אבל בכל זאת כותב „ישראל” בכותרת. יש עמותת ויקימדיה ישראל, אבל העמותה לחוד והאתר לחוד.

    וכן, זה עצוב, אבל לעתים קרובות נכון. באופן עקרוני קל מאוד להיכנס ולתרום. באופן מעשי צריך בהתחלה – וגם בהמשך – לסבול כל מיני שטויות. זה לא טוב וקרן ויקימדיה יודעת היטב־היטב שזה לא טוב, עם נתונים מספריים וסטטיסטיקות שמראות על מגמות מדאיגות בתופעות האלו. והקרן גם עושה מאמצים בדרגים גבוהים ביותר כדי לשנות את זה, הן על־ידי פעילות חברתית והן על־ידי פיתוח שיפורים טכניים שימנעו את זה.

    עד שהשיפורים האלה ייפרסו, צריך עור של פיל. אני מצטער ומקווה שתשוב לתרום. אם יש לך בעיה, ספר לי.

  2. תומר

    להערכתי היחס של הוויקיפדים לאנשים מבחוץ השתנה לטובה בתקופה האחרונה, וגם אם לא, יש הרבה אנשים שחברים בקהילת התוכנה החופשית וגם בוויקיפדיה וישמחו לשמש כבוררים. לדעתי לא צריך להתייחס בצורה קשה למקרים בהם איזה וויקיפד מחליט לעשות פרצופים במקום להגיד תודה. אם אתם חושבים שאתם יכולים לתרום לערכים – תעשו את זה, מקסימום בסוף יוותרו על התרומה שלכם; מנסיון זה קורה הרבה פחות ממה שאנחנו נוטים לחשוב.

  3. קובי

    אין לי ניסיון עם הויקיפדיה העברית, בויקיפדיה האנגלית נתקלתי גם באדמיניסטרטוים מאוד גסים וגם מאוד נחמדים. היתי עד לדיונים מאוד חמים ולפעמים חורגים מכללי הטקס הויקיפדי. לפעמים אפשר להרגיש בפוליטיות גלויה יותר או פחות של אדמינים.

    העובדה שהיה לך העונג להכיר אדמיניסטרטור רע לב, לא אומר שעכשיו צריך להעניש את כלל הציבור ולא לתרום יותר לויקפדיה. אנשים רעים יש בכל מקום. יכול להיות שאותו אדמיניסטרטור שחוק מלתקן שיבושים שאנשים מכניסים בחוסר מחשבה, וגם פה הוא חושב שהוא עושה דבר טוב . רצוי לדון בעניין בדפים המיועדים. ניתן לידע אדמיניסטרטורים אחרים על יחס לא נאות של אדמין מסויים, והם יכולים לבדוק ולהחליט איך לפתור את הנושא.

  4. Yaron Shahrabani

    תן שמות, ציין מעשים, אולי צריך להגביר את הפיקוח על הנפשות שחשות משויכות להנהלת הוויקיפדיה העברית, אולי צריך לעורר קצת קולות נגד כדי שידעו שאכפת ושלא כל אחד יכול לבוא, להציג את עצמו כמנהל הוויקיפדיה העברית ולעשות כל שעולה על רוחו.

    הכי קל זה להרים ידיים ולהפגע, זה הרבה יותר קל למשל מהתמודדות אמתית.

    מקור הידע הזה הוא מהחשובים שיש לנו, זה מדהים איך בן אדם יכול לשים את הרגשות שלו לפני הכול כשמדובר בתרומה למאגר הידע העברי מהגדולים בעולם, התפקיד שלכם הוא הרבה יותר מהעריכה עצמה ואם נפגע אדם באופן אישי מהתנהלות של אחר צריך לקום ולעשות מעשה במקום להעניש את הדורות הבאים על ידי הימנעות מעריכה בוויקיפדיה העברית.

    1. ik_5 מאת

      אני ממשיך לתרום, ולא נפגעתי במיוחד. זה פשוט הגיע בזמן בו אני מנסה לשכנע מספר אנשים לתרום את הידע שלהם הלאה, ופתאום אני חווה את מה שהם מדברים עליו.

      זה מרתיע אנשים מלתרום, כי אף אחד לא מבטיח לך שהאנרגיה שאתה משקיע באמת תבוא לידי ביטוי עם ערך שהזנת למשל. ורגשות הם מה שמבדיל בין בני אדם למכונות (לפחות כרגע).

    2. Tzafrir Cohen

      ירון, הבעיה הבסיסית אינה עם אנשים שמתייחסים אל עצמם כמנהלי הוויקיפדיה העברית. הבעיה הבסיסית היא שחלק גדול מהשינויים היותר רציניים שהם פוגשים הם השחתות. אם אתה יודע שיונה אושפיז אכן נישאה ליונה אושפיז, אבל לא מספק עדות לכך, ובערך כתוב משהו אחר, למי צריך להאמין?

      לעומת זאת יש גם את "אנשי העקרונות" שמתעקשים על אכיפה שוויונית ומדוקדקת של הנהלים (וקביעה מדוקדקת של נהלים לכל דבר קטן). עם קטנוניות כזו כבר לא כיף לערוך.

      אם אתם חושבים שלא התייחסו כיאות לעריכתכם, הדבר הכי גרוע הוא להיכנס למלחמת עריכה: לתקן את התיקון. אל תעשו דבר כזה ללא סיבה טובה מאוד. לפני שעושים דבר כזה רצוי לעצור ונמק את השינוי בדף השיחה של הערך. אם אתם עדיין מרגישים שמתעלמים מכם, אולי כדאי שתבקשו עזרה ממשתמשים ותיקים. יש דף של החממה:
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%97%D7%9E%D7%9E%D7%94
      אני אישית משתדל להיות זמין בצ'אט: ערוץ #wikipedia-he ב-Freenode,
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94:%D7%A6%27%D7%90%D7%98

  5. אורןה

    אתה מדבר על בעיה חשובה ויש כאן קונצזוס, ואני חש צורך לאזן את העניין גם לצד השני.

    אני חושב שסט היכולות שיש לאיש מומחה בעל ידע רב אינו תמיד עולה בקנה אחד עם סט הדרישות שיש מויקיפד טוב. אולי בדוגמה שלך מדובר באנשים שמתאימים כמו כפפה ליד להיות ויקיפדים, אבל אני בטוח שיש כאלו שלא. לדוגמה אנשים בעלי ידע רב שאין להם ראייה ביקורתית מספיק, אינם מכבדים דעות שונות משלהם, אינם טובים בתרבות דיון או שפשוט אין להם כח לנסות לשכנע או להביא ביאורים, ומצפים שעקב מומחיותם כל מה שיכתבו פשוט יתקבל.

    אני אישית מגדיר את עצמי כויקיפד מאוד מאוד מתחיל (למעשה אני בחופשת ויקי כבר שלוש שנים כי זה גזל לי יותר מדי זמן מהחיים). בזמן עדכון ערכים אני מרגיש ייראה כלשהי, ומשתדל לעשות זאת בזהירות ורגישות, כדי לדאוג שהערך יהיה מאוזן (בין אם היה קודם מאוזן או מוטה) ושלא תאבד אינפורמציה שהייתה בו קודם (אלא אם כן אינה אמת). ואני אפילו לא מדבר על התנסחות במיקרו ושמירה על רצף מאמר נכון במאקרו. אישית אני מרגיש שיש לי המון מה ללמוד ולהשתפר ביכולות האלו, גם אם אעדכן ערך בתחום שאני בין ה- 20 הכי מבינים בו בארץ.

    ע"פ התנסחותך בפוסט הזה אני משער שאתה דווקא התייחסת למקרים בהם אנשים עשו עבודה מצויינת והורידו להם את המוטיבציה, ולכן הטענה שלי היא לא כלפייך וכלפיהם אלא באופן כללי משהו שנראה לי שצריך להזכיר.

כתיבת תגובה

