freeswitch

הרבה מאוד אנשים למדו להכיר את השם Asterisk וההקשר שלו לטלפוניה, בדגש על מרכזיית טלפון לעסקים (ישנם סוגים שונים של מרכזיות, אנחנו מדברים כאן תמיד על מרכזייה לעסקים).

Asterisk היא מערכת סה"כ נחמדה, מבית היוצר של חברת Digium והיא משוחררת ברובה כקוד פתוח.

אך לעולם הקוד הפתוח (והתכנה החופשית במקרה הזה) יש עוד מרכזיות להציע, אחת מהן נקראת FreeSwitch. הבעיה העיקרית של המרכזייה הזו היא בכך שאין מאחוריה חברה כלשהי, אלא ארגון ללא מטרות רווח (ע"ע מוזילה כדוגמה לארגון שכזה), וגם זה עד כמה שאני מבין, נכנס רק לאחרונה.

מדוע זו בעיה (עוד לפני כל הצגה אחרת שלי) ? ובכן חברות כדוגמת מיקרוסופט, סאן, אורקל ואחרות הצליחו "למכור" לרוב השוק את העובדה שרק אם תבחר מוצר שיש מאחוריו חברה, הוא "שווה" משהו, כי זה אומר שיש למשל "גב" מאחוריו. ושהפרויקט לא ישנה כיוון בפתאומיות וכו'… זה לא מפריע לאותן חברות גם לזרוק טכנולוגיות שלמות שלהן שהן רק לפני 3 חודשים עדיין מכרו בשיא השיווק ללקוחות שלהן, העיקר המכירה של אותו הרגע, ולשנות כיוון כאילו היו לפני הקרחון שהטביע את הטיטניק, גם כאשר אין זה באמת המצב.

אז אם נשארתם לקרוא על המרכזיה, אז הנה מידע קצת טכני (אם כי אני מנסה לעשות אותו לא מורכב):

המרכזייה דומה לאסטריסק רק ב2 בחינות:

  1. היא קוד פתוח
  2. שניהם תומכים במודולים שונים

וכאן כל הדמיון בערך נגמר. אולי פרט לעבודה שאפשר ליצור dialplan גם ב"שפה" של אסטריסק אשר FreeSwitch יודעת לנתח… אז חשוב להבין את זה לפני שתמשיכו לקרוא

FreeSwitch בניגוד לאסטריסק צריכה פחות משאבים לבצע את אותן הפעולות בדיוק, מה שאומר בסופו של דבר שהיא מסוגלת להחזיק על אותה חומרה של אסטריסק יותר שיחות במקביל. אבל היא הרבה יותר מסתם מרכזייה.

היא יודעת להיות load balancer של SIP בעקבות היעילות הגובהה שלה (וגם כי יש לה מודול כזה). היא יודעת גם להפריד ישויות בתוכה, ואף לדעת להגביל משאבים של כל ישות לפי מה שנגדיר לה.

היא גם קרובה יותר לרעיון של מרבית המרכזיות ה"גדולות" בשוק (בניגוד לאסטריסק -> אני חייב לציין כי לצערי, אסטריסק לא מספיק טובה בזה), ומספקת "ממשק" ניהול תכנות וניתור משותף אחד במקום לבזר אותו ל3 כלים שונים. כך שאפשר ליצור תוכנות שלמות בצורה "טבעית" יותר עם FreeSwitch מאשר השימוש באסטריסק. כלומר באסטריסק אהיה צריך לערבב בין Dialplan ו Manager, בעוד שבFreeSwitch זה חלק מהCTI (נמצא בשם שונה) של המערכת. ממש כמו רוב השחקניות הגדולות בשוק. מה שיקל למשל על בעלי מקצוע בעולם ה Call-Center למשל להיכנס למרכזייה הזו.

החסרונות האמיתיים של המרכזייה הם בכך שאין לה כמעט ממשקים ניהוליים לטיפול לאנשים שהם פחות hard core, ואין הרבה ניסיון (יחסית) בשוק איתה, וזה בניגוד לאסטריסק. אז כן, יש לFreeSwitch גרסה משלה של FreePBX (גרסה 3, אם תהיתם) ועוד מספר ממשקים נוספים, אבל זה עדיין לא זה 😦

אחרי שניסיתי את Freeswitch במשך כחודש (פחות או יותר), אני חייב לציין כי ברגע שהפסקתי לחשוב בגישה של אסטריסק, והתחלתי לעקוב יותר טוב אחרי ההוראות שבאות עם המרכזייה, הדברים נראו מצד אחד פשוטים יותר, ומצד שני עם יותר כוח (גם אם זה רק למראית עין, אין לי באמת יכולת להגיד אם זה ככה או לא במציאות).

למשל הגדרת משתמשים אינה תלויה בפרוטוקול ספציפי. נכון שלאסטריסק יש את users.conf, אבל הוא סוג של תבנית עבור iax.conf ו sip.conf יותר מאשר "איחוד רשויות" לפחות עד כמה שאני יודע..

כמו כן, יש הפרדה בין דברים שהם SIP נטו (למשל. בכלל פרוטוקול כלשהו, כולל טלפוניה "מסורתית" של PRI/FXO/FXS), לבין דברים שהם כלליים יותר. כך ש SIP Trunk כן יוגדר כSIP, אבל שלוחות (גם אם הן לא משתמשים – users), יוגדרו כ"ספרייה" ולא כשלוחת SIP, IAX או FXS. אבל זה לא נגמר בזה. אני יכול במרכזייה הזו גם לספק מענה למשל ל2 חברות שונות, אשר יקבלו שלוחות זהות, במרכזייה אחת, אבל כל אחת מהן תהיה מופרדת לגמרי מהשנייה.

יש למרכזייה הרבה מאוד מה להציע לעולם, אבל קצרה היריעה להכיל את כולן בפוסט בודד. ואני מבטיח לספק עוד פוסטים בנושא, בתקווה כי גם בקרוב 🙂

3 מחשבות על “freeswitch

  1. a

    יריעה כמובן…
    נשמע מעניין. כאחד שמתחיל את צעדיו דוקא עם אסטריסק (מכל הסיבות שאתה שונא: כי היא נפוצה, וזה מה שהכרתי עד היום), יהיה מעניין לשמוע עוד.

    1. ik_5 מאת

      תוקן, תודה.
      ובהצלחה עם אסטריסק. היא לא גרועה, אלא פשוט שונה 🙂
      אני עובד איתה הרבה ולא ממהר להחליף אותה. אני פשוט מנסה להציג עוד דברים.
      Freeswitch כפרוייקט מאוד מעניין אותי.

  2. Yossi

    כבר תקופה ארוכה שאני מחפש מומחה FS בארץ לפרויקט מעניין. אם מישהו בעניין אני אשמח לדבר. כיום אני מקבל שירות ממומחה בפיליפינים. עובד לא רע אבל רוצים להתקדם…

כתיבת תגובה

