מיקום גיאוגרפי בעולם אלקטרוני

locationאחת הצרות שהגיעו לנו עם ביאת הסלולר לעולם האינטרנט, היא שיותר ויותר יש לנו שירותים מבוססי מיקום. אממה, הם גם שירותים שמתיימרים לתת תוכן "מקומי" כלשהו. אבל נגיד וקוראים לי ריצ'רד, ואני מבקר בישראל מהאי הבריטי – אנגליה. אני אתחיל לקבל מידע בעברית, ואולי אף בערבית, למרות שהשפה אותה אני דובר היא אנגלית.

יותר מזה, תוכן שנגיש לריצ'רד באי מגוריו – אנגליה, ובכן הרבה ממנו לא זמין עבורו בישראל. אבל ריצ'ארד משלם אגרת טלויזיה באנגליה, ונאמן להוד מלכותה, ופתאום מקבל עונש על כך שבחר להתנתק מהאי למסע עסקים באיזה חברת הזנק נידחת במחוז שנקרא מדינת ישראל.

התניית שירותים והתנהגות גאוגרפיים מכילה הרבה יתרונות כמובן, שלא תבינו את זה לא נכון, אבל יש בה בעיקר שימוש שגוי לגמרי ממה שצריך שיהיה. בישראל למשל לכתובת IP אין באמת חשיבות למיקום שלך. היות ומרבית ספקיות האינטרנט יושבות באיזור אחד הנמצא בעיר לא קיימת ברחוב אשר קיבל את שמו לאור מה שנמצא מתחתיו – סיבים.

יש גם חברה נוספת אשר יושבת בעיקר בחיפה, והיא התמזגה עם עוד חברה שישבה בראש העין. כך שזיהוי המיקום לפי כתובת הגלישה אינה מדוייקת. יותר מזה, מה אם אני משתמש בשירות VPN. נגיד ואני גולש באמצעות חיבור VPN של חברה מסויימת ומקבל ממנה את ההתקשרות לרשת האינטרנט. האם אז אתם יודעים מה המיקום שלי ?

אז הפתרון הוא "כמובן" geolocation. לקחת ממכשיר מבוסס רשת סלולרית או מתוך מכשיר מבוסס מיקום כדוגמת GPS את המיקום שלנו, ולהגיד שאנחנו "כאן" ולתקוע במפה עוד נעץ חסר תועלת. אממה, מה קורה כאשר המידע שגוי (בכוונה או לא) ?

למשל כאשר אני מועיל בטובי להשתמש בשירותי Identica, ובכן בגלל שאינני מוכן למסור את המיקום שלי, אני תמיד מופיע כאילו אני נמצא בצרפת. אבל מעולם לא הייתי במדינה הזו. הייתי במדינות באיזור שלהם, אבל לא אצלה.

כאשר אתם בונים שירותים, אנא ממכם, אל תיצרו את השירות רק לפי מיקום, אפשרו לי – המשתמש לבחור טוב יותר מה אני רוצה לקבל ואיך.

תודה !

6 מחשבות על “מיקום גיאוגרפי בעולם אלקטרוני

  1. תומר

    אתה בטוח שאין באידנטיקה אפשרות לא למסור להם מיקום גיאוגרפי? אני חושב שיש אפשרות לעשות זאת, שאז פשוט לא מוסיפה את המידע הזה להודעה

    1. ik_5 מאת

      FF מבקש ממני תמיד למסור את המידע ואני תמיד אומר לו לא לעשות את זה. אבל אידנטיקה הכי פחות חשוב כאן בסיפור. תאר לך שאתה מתארח במדינה שאתה לא מכיר את השפה, ומקבל דף בשפה של המדינה רק בגלל כתובת IP בלבד. זו הבעיה העיקרית שקוראת היום. הגיוני שהרוב ידברו את השפה, אבל עדיין יש דרך נכונה יותר לעשות את זה.

      1. תומר

        בוא ניקח את גוגל כדוגמה טובה יחסית של התופעה. ברגע שאתה נכנס לאתר ממדינה מסויימת, האתר מנסה להתאים את עצמו אליך לפי הנתונים שעומדים לרשותו (מיקום משוער, רשימת שפות שהדפדפן מוסר וכו') ומשאיר לך את האפשרות להחליף את שפת הממשק אם היא אינה מוצאת חן בעינייך.

        1. ik_5 מאת

          יופי אתה לוקח את גוגל. גוגל היא יוצאת מן הכלל. אבל גם לה יש את הפאקים במקומות כמו יוטיוב למשל.

          יש לך 700 אתרים אחרים שעוצרים אותך רק בגלל שהכתובת ip שלך לא מתאימה להם מבחינת geoip. למשל טמקא היה כזה הרבה שנים. יש לך שירותים שלמים שיפסיקו לפעול לך רק בגלל שעכשיו אתה מדווח שאתה באיזור חיפה למשל ב GPS ועוד כל מיני דברים בסגנון. עשיתי במחשב הקודם שלי רשימה, אבל הדיסק שלי קרס ואיבדתי אותה של אתרים שרציתי לשים לפוסט הזה כהדגמה לשימוש רע בפיטצ'ר, כאשר חשבתי לכתוב את הבלוג כבר מזמן.

          1. תומר

            יש לך פתרון טוב יותר?

            הדפדפנים שולחים כותרי accept-language לאתרים, ואלו יכולים לשמש כדי לזהות את השפות אותן המשתמש מסוגל לקרוא לפי סדר עדיפות. בארץ, למשל, נהוג להגדיר את הסדר "עברית, אנגלית ארה"ב, אנגלית", כך שהתוכן המועדף יהיה בעברית, אם זה אינו זמין האתר ינסה לספק לו תוכן באנגלית אמריקאית, ואם גם זה לא קיים אז הוא ינסה לשלוח לו תוכן גנרי באנגלית.

            עכשיו, לאור כמות דוברי הרוסית הגדולה בארץ, האם אתה מסוגל להצביע לי על אדם אחד דובר רוסית ושאינו אשף במחשבים שנמצא אצלו את השפה הרוסית במיקום כלשהו ברשימת השפות הנתמכות?

            אתרים דוגמת hulu ו־pandora לא חוסמים סתם את הגישה לאתרים שלהם לישראלים כי הם עוכרי ישראל. בשני המקרים שציינתי מדובר באתרים שיש להם הסכמי הפצת תכנים לאזורים מוגדרים בעולם, ואם חלילה הם יאפשרו לאנשים מאזורים אחרים, הם מסתכנים בתביעות מצד ספקי התכנים שלהם על הפרת תנאי הרישיון. אין פה בהכרח מחסום טכנולוגי להפצה חובקת עולם, אלא ספקי תוכן שמפיצים זיכיונות הפצה מוגבלים לאזורים גאוגרפיים.

          2. ik_5 מאת

            רגע, תן לי להבין. אם המערכות טכניות מידי. וכל צורה אחרת לא עובדת, אז נשאר עם מה שלא עובד, או טכני מידי ? יש מספר פתרונות לדברים האלו, אבל אף אחת מהן לא באמת ידידותית, אבל יכולה להיות פחות טכנית.

            ד"א גם הגדרות של שפה לא מעידה הרבה. נגיד ואני באינטרנט קפה בצרפת. האם זה אומר שאני דובר צרפתית גם אם זה כבר מוגדר ?

            אני לא מדבר על שירותים כמו פנדורה, אלא למשל על BBC, או שיוטיוב מגבילים אותי בצפייה של סרטים רק בגלל כתובת ה IP. הם לא יודעים אם אני אזרח של מדינה איקס או וואי.
            בכלל כל ההגבלות האלו, הן הסיבה המקורית של ה"פירטיות". אנשים לא אוהבים הגבלות. והם לא אוהבים להרגיש שמרמים אותם, וזה בדיוק מה שקרה לפני האינטרנט וזה בדיוק מה שעשה להכל טריגר.

            אבל אם טכנולוגיה לא באמת עושה מה שהא נוצרה עבורו. כלומר geolocation לא באמת מוכיח מי האדם מולך ומה הוא יודע או לא. אז אולי הרעיון לא מתאים בגישה הנוכחית שלו ?

להשאיר תגובה

