שקר הטסט

כמידי שנה, גם השנה לקחתי את רכבי לטסט לאחר טיפול שנתי. כבר מזמן גיליתי (כמו הרבה אחרים) כי "לעבור" את אותו מבחן, אשר אמור להגיד אם הרכב שלי כשיר לעלות על הכביש או לא, אינו תלוי באמת אם הרכב שלי כשיר, אלא ברצון המכון בכך.

בשנים האחרונות פוסלים אותי על אורות. אומרים שהם לא מכוונים, ושולחים אותי למוסך סמוך שבסה"כ שוטפים לך את הפנסים ופתאום אתה עובר. לפני שנה, עשיתי את עצמי כמי שעשה את זה ופתאום עברתי. ושמתי לב לחוקיות מעניינת. כאשר הם רוצים להכשיל אותך על אורות, הם ממקמים אותך רחוק יחסית מהבודק עצמה של האורות, וגם לא שמים את הבודק בצורה מדוייקת מול הפנסים, בעוד שכאשר הם אינם רוצים להכשיל אותך, הם ממקמים אותו קרוב יותר, ומכוונים אותו ממש מול כל הפנסים, ופתאום העצמות תקינות.

השנה אבל הגזימו. הגעתי לטסט ופסלו אותי על זיהום אוויר. מי שחושב ירוק אומר שזו לא הגזמה, אבל הפסילה היתה על "חריגה" של 0.08 אחוז מהתקן.
בפעם הראשונה חזרתי למוסך, והוא אמר שלמרות שזו סטייה מאוד מאוד קטנה, הם מעולם מאז שהרכב אצלי, לא החליפו את החלק האחראי על כך, ואולי הגיע הזמן באמת לעשות זאת. הם החליפו, חזרתי לטסט, ושוב פעם "חריגה" של 0.003 אחוז מהתקן.
התקשרתי למוסך, אשר יושב קרוב, והגיע הבחור אשר טיפל לי ברכב. הוא אמר לי לחכות בצד, והוא נכנס עם הרכב לבדיקה. כאשר ראה את ה"חריגה" במחשב, הכריח את המכון לבצע כיול מחדש למכשירים. לאחר כיול מחדש שלהם, פתאום עמדתי בתקן רחוק מאוד מלזהם אוויר.

זה לא הפריע למכון להכריח אותי לשלם על 3 בדיקות, וזה למרות שהתגלה כי המערכות שלהם לא היו תקינות כאן ולא הרכב שלי.

החלטתי לחקור את הנושא, ומסתבר כי כל מכון עושה מה שבא לו. במידה ויש אנשים של משרד התחבורה אשר מחליטים לעשות ביקורת הם עוצרים מכוניות אחרי שיצאו מהבדיקות ומתחילים לבדוק אותם, המכונים מייד מתחילים להחמיר יותר עד שהם הולכים.העניין הוא, שאין חוק מסודר שמראה כיצד יש להרוויח כסף, וכיצד ניתן לבצע ביקורת טובה יותר על המערכת.

יותר מזה, אתה למשל חייב אפוד זוהר ברכב, אבל מה מונע ממך לשאול רגע מחבר את האפוד רק עבור הטסט עצמו ?
זה מנותק מהיסוד לחשוב שאי אפשר לשאול את זה רק עבור הטסט ולהחזיר חזרה.

יותר מזה, הבודקים של המכון הם לא מוסכניקים מורשים וכו', אלא אנשים שאולי יש להם את הידע להיות, ואולי יודעים רק מה שהעבודה מכריחה אותם בלבד.

פרט לטופס תלונה, משרד התחבורה אינו עושה הרבה. יש לו למשל דף בפייסבוק, אבל הוא אינו יודע לנצל את הרשת החברתית. במידה והם יוצרים החלטות, הן גורפות ומערכיות מידי, ופחות מידי נקודתית ועם חשיבה מאחוריה.

כך שבמקום לבדוק כשירות של רכבים, כבר מזמן כולנו יודעים כי זה סוג של קנס מיותר, ומי שבאמת רוצה לעבור ללא בעיות, צריך חבילת מזומנים בכיס והכרות מעמיקה עם בעל המכון.

3 מחשבות על “שקר הטסט

  1. oriidan

    יש גם מכונים שיש להם בשטח שלהם מוסך מיוחד למשהו מסויים ברכב ובדרך כלל מכשילים על אותו דבר.
    לדוגמה, במכון בדיקה בהרצליה, יש מוסך לכיווני פרונט, מרבית המכוניות הנבדקות שם נופלות על כיוון פרונט, כמובן על מנת שהמוסך השכן ירוויח.

  2. piracetam

    סיפור קטן על קומפיוטסט בתל אביב, ליד יצחק שדה: שנה שעברה באתי לשם להעביר את הסיאט שנת 2000 שלי טסט. באתי בערב חג והבוחן אמר שיש לי חופש בהגה והכשיל אותי, בבדיקה האחרונה אחרי שהאוטו עבר את כל הבדיקות ללא רבב (חוץ מלוחית הרישוי ה"דהויה", שעלה 50 שקל שרירותיים להחליפה). מיותר לציין שמעולם לפני כן לא הרגשתי שום חופש בהגה – ההגה היה מדויק ונהדר וכיפי – אבל הכשיל ולא הסכים לשמוע שומדבר לגבי זה. כיוון שאני סטודנט במכללת ספיר בדרום, במהלך השבוע שאחרי זה נתתי את האוטו לאיזה מוסכניק מקומי בשדרות שהשמועה במכללה טענה בתוקף שהוא ממש ממש זול. הוא החליף לי גומיה בהגה שעלתה 400 שקל (זה זול??) ומשם נסעתי למכון הבדיקה. הגעתי לקומפיוטסט בת"א (שעה נסיעה, כי חייבים לחזור לאותו מכון..) ואז גילו לגמרי במפתיע שהכתמי שמן מתחת למרכב, שמקורם בהזעת הדיפרנציאל הידועה לשמצה בסיאט-פולקסווגן הידניות של אותן שנים, הם בעצם בגלל שהמשאבת הגה התפוצצה והם אמרו שלמרות שכבר אין חופש בהגה ולמרות שתיקנתי את מה שהם טענו שהיה תקלה והראיתי קבלות, הם לא מוכנים להעביר כי אני "אוטוטו מאבד את ההגה לגמרי וגומר בכיסא גלגלים!!!". הוצע לי, במחווה נדירה של טוב לב מתפקע, ללכת למוסך הסמוך שיעשה לי שטיפת מרכב בקיטור ב 80 שקל (לא פחות) ואז, כשהם יראו שהמרכב של המכונית בת ה11 הזאת נקי מכתמי שמן, הם יוכלו להעלים עין מהמשאבת הגה שלטענתן מפוצצת כמו הפרצוף של וויטני יוסטון ז"ל כשבעלה נהג להכות אותה. גם אחרי שעשיתי את זה, הם ניגשו אלי ואמרו שהם מצטערים אבל הם פשוט לא יכולים להעביר ושאני צריך לחזור למוסך כדי שיחליף משאבת הגה. בשלב הזה לקחתי את הבוחן הראשי הצידה וכמעט בבכי ובהשפלה נוראית הסברתי לו שאני סטודנט תפרן מעיירת פיתוח ושפשוט אין לי כסף לדברים האלה ואני יודע שהאוטו בסדר (כל כך משפיל להדחק ככה לפינה ולהסביר לבנאדם זר על מצבך הכלכלי כדי שיחוס עליך מפני מה שנראה בבירור כניסיון לרמאות-טסט מכוערת). סך הכל, הליקוי שבעטיו נכשלתי בטסט הראשון תוקן במוסך מורשה משרד התחבורה ויש קבלה ולפי החוק הם צריכים לשחרר אותי. רק אחרי נקודת השפל הזאת, הבוחן תקתק במחשב שהרכב תקין ושחרר אותי. זה עלה לי בניקוי קיטור מיותר ויקר מדי ובנתח כבד מהכבוד העצמי שלי.

כתיבת תגובה

