איך לקרוא חוזה אחיד

מאפריל בערך, אני הצלחתי להכיר מספר עורכי דין, עם חלקם אף הגעתי לקשרי ידידות.
לא רק שאני מכניס את הידע המקצועי שלי לסייע להם, אלא הם גם הצליחו ללמד אותי מספר דברים שלא ידעתי עליהם.

חשוב לי להבהיר כי אינני עורך דין, וכל מה שנכתב כאן לא נועד בשום אופן או צורה להחליף עורכי דין, אלא ניסיון להעביר את ההבנה שלי, שאולי שגויה לחלוטין.

ישנם שני סוגים עיקריים של חוזים, אחד חוזה שנכרת ביחד בין 2 צדדים, והשני הוא חוזה הנכתב במעמד צד אחד בלבד, ועלינו להסכים או לא.
היות ובעולם התוכנה אנחנו מתמודדים עיקר עם חוזים מהסוג השני – חוזים הנקראים חוזים אחידים, הפוסט הזה מנסה להציג בקצרה עליו.

בין החוזים שאנחנו בעיקר נתקלים בהם ניתן למצוא למשל את EULA או את הGPL.
ועכשיו נשאלת השאלה, כאשר אנחנו נתקלים בחוזה שכזה, כמה אנחנו – ההדיוטות בעצם מבינים בנושא ?

אם נקרא את החוזה ללא הבנה, זה יראה לנו כמו משהו מעט יבש, אך למעשה כל חוזה או הסכם, מורכב מחובות וזכויות. בישראל ההגדרה המשפטית של חוזים האחידים, מבוצע תחת "חוק החוזים האחידים"

דוגמה: אם חובה עלי לספק לך מספר טלפון, הזכות שלך הוא לקבל את מספר הטלפון.

במידה וקוראים את החוזה בגישה של להבין מה הזכויות שלך מול החובות שלך, ניתן להבין אותו נכון יותר ובעיקר איך לקרוא אותו.
למשל הרבה פעמים אנחנו רואים ב EULA כי אסור להעתיק את התוכנה. אבל אם מחפשים את הזכות שלנו בנושא הזה, מגלים כי יש לנו זכות לגבות את התוכנה (למשל). ואז אפשר עכשיו להבין מה התנאים שבהם אסור לנו להעתיק מול התנאים שמותר לנו.

בישראל, ישנם 2 סוגי בעיות עיקריות בחוזים (עד כמה שידוע לי): האחד הוא תנאי מקפח, אשר מגיע לרעת צד אחד בצורה בוטה (למשל, איזור השיפוט יהיה באיי מרשל בלבד), אך אינו מבטל את ההסכם, אבל במידה ועוברים על התנאי הזה, בית משפט יכול להחליט כי הוא אינו תקף.

עוד בעיה היא במידה והחוזה הינו חד צידי, כלומר לצד אחד יש רק חובות ולצד השני יש רק זכויות (למשל: ברגע חתימה ההסכם, אסור לך לעולם להפסיק את השירות), או יש משהו אשר אינו מאוזן בצורה בה יש פסול כלשהו (ולו למראית עין), יכול בית המשפט להתערב ולהגיד כי החוזה אינו תקף (אינני עו"ד כאמור, אלא רק ההבנות שיש לי), בארה"ב למשל, בית משפט יכול להגיד כי היית צריך להבין את המשמעות על כך, בניגוד לבית המשפט בישראל.

כיום כאשר אני קורא חוזים, אחרי ההבנה של חובה וזכות, קל לי יותר להבין מה הולך שם.
עדיין אינני עו"ד, ועדיין אני מוצא שדברים שנראים לי נוראיים, כאשר עו"ד כלשהו מסביר שזה שום דבר, ודברים שנראים לי שום דבר, הם למעשה נוראיים לבעל המקצוע. אבל לפחות הבסיס הזה עוזר להיכנס טוב יותר לעולם החוזים.

כתיבת תגובה

