תם עידן הפרטיות, תחי הפרטיות

Le roi est mort, vive le roi !

אנשים נוטים להכריז כי עלינו לקבל את העובדה כי אין יותר פרטיות בעולם.ומשום מה אני לא מסכים איתם.

אנחנו חיים בעידן של מאגרי מידע, ואנחנו חיים בעידן בו אנחנו יכולים לחשוף את ערוותנו בציבור באמצעות האינטרנט (ואף מדיות אחרות). כל זה באמת קיים כיום. אך מדובר בנושא של בחירה מול הכרח.

האם אני רוצה לשתף את הרחוב בכל דבר העובר עלי, או האם אני מעוניין להשאיר לעצמי דברים ?
האם אני באמת חושש מכך שיראו תמונה שלי וידעו שזה אני, או האם אין לי בעיה בכך ?

אני למשל בוחר שלא לשים תמונות שלי, לא לפרסם מידע אישי מידי, ולא לערב את כל הרחוב בעיסוקי השונים, אך כן בוחר לחשוף מידע שכן מתאים לי לחשוף, ובכך בעצם מנסה לשלוט במידע שאני מפרסם על עצמי.

אך אני עושה דברים בצורה הטובה ומתאימה לי. מרבית האנשים אינם יודעים אבל על הסכנות. הם לא רואים באינטרנט כרחוב סואן בו כולם חשופים למידע, וחושבים שזה כמו קומונה קטנה שכולם זהים ומחזיקים באותם רצונות.

ההכזרה כי אין יותר פרטיות בעולם ולכן תחשפו את עצמכם לגמרי, היא סוג של נבואה שמגשימה את עצמה, היות והיא יוצרת נורמה מסוכנת, בה אנחנו בעצם מקבלים שצריך לחשוף הכל ולהראות את ערוותנו בצורה מלאה, וזה בעייתי עד מאוד.

כאשר אנחנו מקבלים את ההכרזה על מות הפרטיות כעובדה, פתאום קל לנו לקבל שהמדינה רוצה לקחת מאיתנו את הפרטיות, ולאגור אותה במאגרים שלה. הרי אם בחרנו לשים תביעת אצבע בשדה התעופה, אז אנחנו נבחר גם לשים פרטים אחרים בידי המדינה ולהיכנס למאגר ביומטרי, לא ?

וכך המעבר מבחירה מה לחשוף ואיך להחשף הופכת לאבסולוטית וכאן הבעיה – חוסר היכולת לשלוט במידע ובזהות שלנו יותר, וזו המשמעות של וויתור על הפרטיות.

זה נעשה אבל מבחירה שלנו, ולא מסיבה שאין יותר פרטיות בעולם, אנחנו בוחרים להעלים את הפרטיות על עצמנו, ולא הסביבה בוחרת לעשות כך.

זה תלוי בנו בלבד, ובבחירות שלנו. אני מקווה שכולנו ננהג בחוכמה בנושא.

מוגש כחומר למחשבה.

4 מחשבות על “תם עידן הפרטיות, תחי הפרטיות

  1. נדב ויניק

    אתה חי בסרט!!!!

    זה ממש לא ריאלי לשמור על הפרטיות, וזה גם עולה לא זול!!

    למרות שאתה יכול לא לפרסם דברים עליך, עדיין יגלשו פרטים שלך חברות ומאגרי מידע שעוקבים אחריך.

    לא מזמן היתה כתבה בכלכליסט (נדמה לי חיפשתי אותה לתגובה זו אבל לא מצאתי) של מישהי שרצתה לראות אם היא יכולה להצליח לשמור על פרטיותה ולמנוע ממפרסמים לגלות שהיא בהיריון. היו לכך השלכות כלכליות וחברתיות רבות, היא לא יכלה להשתתף בהנחות של מעדוני לקחות וגם היתה צריך לוודא שאף מכר לא יציין עובדה זו ברשתות החברתיות.

    כמו כן למעט דוגמה זו, כמעט כל פתרון של פטרון של פרטיות דורש עלות של ידע זמן וכסף. למשל אם אתה רוצה להתנתק מהענן יש את ownclowd שאומנם פיתרון יפה אבל דורש שרת לאכסון וגם תרצה להשתמש ככל הנראה בhttps שגם ידרוש עלויות כמו IP ייעודי וכאב ראש של יצירת תעודה, קנפוג ועוד.

    כמו כן אתה צריך להיות מודע היטב לכל צורת הקונפיגורציה של הפלאפון שלך שיבטיח שהוא לא שולח נתונים, בהנחה שאתה לא מתקין איזו מערכת הפעלה ייעודית שגם דורשת הרבה זמן וידע.

    וזה בהנחה שאתה לא תלוי יותר מידי בקשרים חברתיים כי אחרת איך תשכנע אותם להצטרף לענן המיוחד שלך?

    אז כן, אולי לשכבת "אליתה" מסוימת יש יכולות לפרטיות, אבל לרוב האנשים האפשרות הזאת לא פרקטית.

    1. ik_5 מאת

      רוב האנשים מוותרים, קל להם לוותר מידי מאשר להתמודד עם המציאות.
      אבל שוב, זו בחירה בלבד.

      באותה מידה אפשר להתנגד גם לזה. לא קיבלת הנחה ? אז לא נורא, אולי תבחר לקנות ממישהו אחר ? נגיד יצרן קטן יותר בגלל זה, שגם לא יתן הנחה, אבל לפחות לא משחק את המשחק ?

  2. נדב ויניק

    חוץ מיזה בכתבה הוא מתייחס לאותו חוסר פרטיות שיש מהחברות, ולא אילו תמונות העלת לפייסבוק.

    אבל בהקשר הזה אתה צודק, זה קל לשתף בלי לחשוב על ההשלכות, במיוחד שאתה מעלה רק "למספר חברים"

  3. carmitV

    פרטיות ופומביות… שני דברים סותרים לכאורה אבל יש לך את הזכות לפרטיות כמו שיש לך את הזכות לפומביות. השאלה אם אתה נגד ויתורים באופן כללי. יש ויתור על פומביות שהוא קנאות לפרטיות ויש ויתור על פרטיות שהוא קנאות לפומביות… אצלי יש אישיות גבולית אז אני מוותרת על מה שצריך בהתאם למצב העיקר שלא יהיו מלחמות.

כתיבת תגובה

