טלפון חכם, טלפון טיפש

לאחרונה נשאלתי אצל לקוח שאלה מעניינת – מה ההבדל בין טלפון "טיפש" (טלפון "בזק" רגיל) לבין טלפון "חכם" (טלפון SIP) ?
חשבתי לחלוק את התשובה גם כאן.

התשובה הפשוטה היא:
טלפון "טיפש" מבקש כל פעולה מהמרכזיה, בעוד שטלפון "חכם", מנסה לבצע כמעט הכל בכוחות עצמו, נעזר במרכזיה במקומות שהוא לא יכול לבד, או כאשר אין היגיון שהפעולות יתבצעו ברמה הזו.

התשובה המסובכת יותר:
בעוד שטלפון "טיפש" יודע להעביר מקשים, קול וצלצול (באמצעות מתח חשמלי בלבד), וכל דבר אחר תלוי כבר במרכזיה מאוד מדויקת, שהוא נבנה עבורה, או מרכזיה שיודעת לגרום לו לעבוד כמו שהיא רוצה, טלפון "חכם" מכיל בתוכו מחשב שלם, אשר ממשמש בתוכו פרוטוקל בשם SIP, והוא אמור לדעת לבצע הרבה פעולות, אשר מתוארות ב RFC5359. ה RFC הזה, הוא לא תקן, אלא נועד להדגים כיצד התעבורה נעשת בפועל, בשביל לסייע במימוש.

חשוב לזכור כי SIP הוא פרוטוקול המייצג את אותות השיחה, אך לא את השיחה עצמה, אבל האותות האלו מסובכים יותר מאשר לשלוח רק מקשים (שיש כ3 דרכים שונות לכך), או חיוג מספר. למעשה SIP הוא כמעט המקביל לss7 מבחינת התפיסה המקורית בשוק, בעוד שיש עוד מספר סיגנלים שונים בעולם הטלפוניה, אך הם אינם זהים, ולא אסביר כאן.

המבנה של SIP בנוי בגישה בה ישנן שתי הגדרות לתעבורה, והן (על רגל אחת, כי זה מעט מורכב יותר מההסבר שלי):

  • טרנזקאציה – בקשה בודדת
    כלומר אני מבקש משהו ומקבל תשובה, וכל בקשה כזו עם מזהה ייחודי, וכל עוד המזהה לא משתנה, זו טרנזאקציה בודדת.
    למשל אני מבקש מהמרכזיה לחייג מספר והיא מאשרת (או לא) את הבקשה.
  • דיאלוג – אוסף מלא של טנרזאקציות, כולל דיבור ישיר בין הצדדים שצריכים להיות קשורים לשיחה ועד לסיומה.

על זה, יש הבדל בין "משתמש" סופי (UAC – User Agent Client) לבין שרת (UAS – User Agent Server).

עכשיו נגיד ואתם רוצים לדעת אם טלפון מסוים הוא בשיחה או לא, יש לד המיצג את זה בשם BLF ‏(Busy Lamp Field).
ב SIP אני מספק את המידע באמצעות בקשה שנקראת SIP Presence.
רוצים קצת יותר מידע מזה ? למשל לדעת אם נציג בתוך המערכת או לא (מבחינת ייצוג במכשיר הטלפון) ובכן אז יש את הפרוטוקולים של Subscribe ו Publish.
רוצים התנהגות של Instant Messages ? צריך תמיכה ב SIP SIMPLE.

וישנן עוד סוגי בקשות נוספות בSIP, שכאמור מייצגות אותות בנושאי השיחה, ו/או מצב הטלפונים/משתמשים.

אבל העניין הוא, שכל התכונות למעלה, הן תכונות מתקדמות מידי כבר עבור טלפונים (ולרוב נמצא אותן ב soft-phones ולא בטלפון "חומרה"), אבל קודם כל, אנחנו רוצים תכונות בסיסיות של טלפון, כדוגמת:

  • לקבל שיחה
  • להחזיק שיחה
  • דחיית שיחה
  • שיחה ממתינה
  • העברה לתא קולי
  • העברות של שיחה למספר אחר
  • הוספת שיחה נוספת לשיחה קיימת

וכיוב' …

כל אלו מבוצעות בצד הטלפון כאשר מדובר בטלפון SIP, כאשר רק חלק מהם, מתבצעים בשיתוף עם המרכזיה עצמה או מימוש של SIP Proxy.

לכן, למעשה טלפון SIP נחשב לטלפון חכם, כי הוא "יודע" לבצע פעולות שונות אשר טלפון "רגיל" אינו יודע, שכבר מכריחות אותך להשתמש במעבד ומחשב, וזה כבר מזמן לא באמת "חומרה".

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s