פונקציה מונדית

אחד הדברים שאני שומע מהרבה אנשים אשר מתעסקים בתכנות פונקציונאלי הוא שפונקציה מונדית (monad function) היא בערך התשובה לכל מה ש42 לא מצליח לכסות.

אינני שולט או יודע שפה שהיא פונקציונאלית (כלומר נטו פונקציונאלית), אבל מסתבר שאני כן כותב לפעמים ואפילו משתמש בפונקציות מונדיות מבלי לדעת זאת.
ולאחרונה גיליתי מהו בעצם הפירוש למונח "פונקציה מונדית".

הנה קוד ג'אווה סקריפט (מבוסס jQuery) קצר שאסביר אותו עוד מעט:

$('#id').html('<p>success</p>').addClass('success')

הקוד כאן עושה משהו מאוד מעניין.
אני קורא לפונקציה בשם דולר, אשר מחפשת בעצם id מסויים לפי selector ומחזירה אובייקט.
כאשר נמצא ה id, אני קורא למתודה html, אשר מוסיפה לתוכן ה id עוד אלמנט חדש מסוג p.
כאשר המתודה של html מסיימת את הריצה, אני משרשר אליה עוד מתודה בשם addClass, אשר מסיפה בעצם סוג של class המוגדר מראש כתכונה.

סביר להניח כי מי שמתכנת עם jQuery נתקל בגישה הזו, אבל מה בעצם מתרחש כאן?

ובכן יש לי פונקציה או מתודה אשר מחזירה את האובייקט של עצמו, או תת אובייקט.
לצורך הדגמה שמפשטת את העניין, הנה קוד שמבצע הדגמה לרעיון הזה (לא בדקתי אותו באמת):

function init() {
  var self = this;
  return {
     callMe : function() {
       return self;
     }
  };
}

יצרתי פונקציה בשם init.
הפונקציה יוצרת סוג של אובייקט אנונימי אשר מכיל מתודה אחת בשם callMe.
המתודה עצמה מחזירה את ערך המימוש של init.
וכך אם אוסיף עוד מתודות, הן תמיד יחזירו את self, לא משנה מה הן עושות בפועל.

הרעיון לשימוש בקוד יהיה בגישה הבאה:

init().callMe().someOtherMethod() ...

המימוש הזה, הוא מימוש של פונקציות מונדיות.
פונקציה מונדית למעשה יוצרת מצב בו אני לא יודע מה הולך להתבצע הלאה, אבל מקבל גמישות לחזור חזרה לאובייקט ולהמשיך לעבוד עם האובייקט כפי שאני רוצה.

ככה המון קוד בעולם הרובי, ג'אווה סקריפט, ושפות אחרות אשר כמובן גם שפות פונקציונאליות נכתבות.
כולן מבצעות את המימוש הזה של פונקציה מונדית (כפי שזה נכון לשפה עצמה).
עוד מידע מעניין בנושא ניתן למצוא כאן:

2 מחשבות על “פונקציה מונדית

  1. פינגבק: recursive tail | לראות שונה

  2. פינגבק: פיתון מול רובי, לא מה שחשבתם | לראות שונה

כתיבת תגובה

