חשיבה מופשטת

לפני כ15 שנה קראתי ספר על תכנות בעולם הAI, אשר בו מלמדים בעיקר לחשוב, ופחות לתכנת.
הנה הדגמה: יש לי משולש, עיגול ומרובע. כיצד אוכל להגיד למחשב להניח את המרובע, על המרובע לשים את העיגול ועל העיגול לשים את המשולש?

עשיתי את ה"תרגיל" המחשבתי הזה עם הרבה אנשים, ומרבית האנשים הסתבכו מאוד עם התשובה הזו.
הסיבה להסתבכות היא די פשוטה למען האמת, אנשים מחפשים איזשהו "קאטצ'", מחפשים טריק שאולי קיים ובכך מסבכים את התשובה.

אותו הדבר קרה עם הפוסט הקודם שלי, בו דיברתי על הבעיות שיש לי עם תכנות ריספונסיבי, או יותר נכון מה חסר לי.

הרבה מאוד אנשים לקחו את זה למקום שלדעתי לא נכון – תכנות, בו בזמן שאני מדבר על לתאר את הצורך לדפדפן, הם מדברים על לתכנת את הצורך לדפדפן, ובכך למעשה מפספסים את הכוונה.

תיאור זה מה שhtml עושה מצויין. למשל יש את כל הנושא של aria, המתארת איך להסביר מה בעצם לבצע עם הטאגים, המידע והאלמנטים בכלל עבור קוראי מסך (למשל), וכך למשל הטאג של role מסביר מתוך aria שה ul שיש לנו, הוא בעצם תפריט ולא bullet point, כי לעיצוב אין משמעות, וה div ההוא זה בעצם חלון דיאלוג, וביחד עם שאר ה aria, אני יכול להגיד כי ברירת המחדל שלו, הוא מוסתר.

כן, כמובן שאפשר לעשות את זה ב Javascript וכמובן שיש לזה גם css, אבל קוראי המסך לא מתעסקים בעיצוב או תכנות, אלא בקריאה של התיאור בלבד, כלומר HTML.

אבל זה לא הכל. גם לעיצוב בhtml יש תיאור, למשל בשביל להגיד שcss הוא עבור המסך. זה נקרא media types.

אם תמונה לא נטענת לנו, או לוקח לה הרבה זמן להיטען, אנחנו אומרים לדפדפן כי ניתן לשים תוכן במקום, ואנו עושים זאת על ידי טאג ה alt.

אני מסביר לדפדפן כי הדף שנטען הוא למשל בקידוד של UTF-8, ואני מסביר לדפדפן כי אסור לו לבצע זום.

כמובן שיש לי עוד הרבה דוגמאות נוספות, אך לדעתי מתחילים להבין את הדוגמה, שבעצם HTML כבר עכשיו מתאר המון דברים עבור השימושיות של תוכן ועיצוב מתוך html בלי שבעצם מתארים את העיצוב או התוכן עצמו.

וזה הכיוון שאני חשבתי עליו כאשר דיברתי על מה אני הייתי רוצה ש HTML יבצע.

למשל אני רוצה שhtml יתאר כי התוכן בתוך ה div יטען מקובץ מסוים, אבל רק אם גודל המסך מתאים לחוק מסוים, ובמידה ולא ניתן לטעון את המידע, הצג הודעת שגיאה.

מה זה מאפשר לנו להשיג אם זה בhtml (ולא, זה לא דומה אפילו לתכנות)?
דבר ראשון, זה אומר שאנחנו טוענים פחות מידע. למשל יש עכשיו את פרוטוקול HTTP/2. הפרטוקול אומר כי בגלל שיש המון מידע שצריך להטען, במקום לחכות לכל המידע הזה, אני אכניס הכל בבקשה אחת ואצור multiplexing.
טעינה של המון לוגיקה ב Javascript, טעינה של המון CSS שלא לדבר על תוכן שאולי רק לא יוצג ב HTML, כולם יוצרים בעיות ביצועים. אך במידה ואנחנו נוכל לטעון רק את המידע הרלוונטי כאשר הוא רלוונטי בלבד, אז למעשה כמות המידע ירד, ולמרות ש HTTP/2 הוא נחמד, עדיין אשיג אופטימיזציה מצויינת רק מעצם זה שאני לא טוען מידע שאני לא זקוק לו.

אז איך ניתן להשיג את כל זה בלי תכנות? סתם רעיון, לא באמת הדרך הנכונה:

<div src="/foo.html" alt="no content" media="(max-wdith: 640px and max-height: 480px)">

הנה עוד בעיה, אתרים עובדים עם bootstrap בגרסה 3.3.4 (לצורך ההדגמה בלבד), ובאתר הראשון שנכנסתי אליו שמשתמש בו, אני מקבל עותק מקומי שעשה minified אבל למעט ה copyright נמחקו כל ההערות בפנים.
האתר השני בכלל משתמש ב cdn. האם הדפדפן שלי ידע כי מדובר באותה גרסה בדיוק? לא! אבל מה אם אוכל לתאר לו שזה המצב? האם זה לא יוסיף לי אופטימיזציה? האם זה לא יוסיף לי מהירות של חוסר טעינה מחודשת של המידע? האם זה לא יוריד את כמות התעבורה לטעינת bootstrap בגרסה זו?

הנה הדגמה גם לזה:

<link href="/styles/bootstrap.min.css" rel="stylesheet" provides="bootstrap" ver="3.3.4">

אותו הדבר לכל תוכן אחר, כמו javascript, או css, אשר אתאר שרק במצבים מסויימים לטעון אותם, והנה כבר עשיתי לי אופטימיזציה ממש טובה.

נכון שלגבי תמונות יש את picture, אבל אני מוצא איתם כל מיני בעיות הזויות כרגע, וצריך עוד לחכות שזה יתמך בצורה נורמאלית גם עם frameworks וגם עם דפדפנים שונים, כי הוא חדש מידי.

ברגע שמתחילים לחשוב ב HTML ולא כמתכנים, או כמעצבים, רואים כי למעשה ניתן לפשט מאוד דפים, לטעון רק דברים שחייבים, ובכך להפחית משקל רב, ולסייע לדפדפן הרבה לפני שיש לנו צורך בmultiplexing, אשר מן הסתם הוא רעיון ממש לא רע.

מעניין איך תפתרו את ה"תרגיל" למעלה …

9 מחשבות על “חשיבה מופשטת

  1. חתול

    שיתוף סקריפטים לפי ההצהרה בלבד נשמע לי כמו פרצת אבטחה חמורה. אפשר שהדפדפן יבדוק שזה אותו קובץ אבל אז הוא כבר צריך להוריד אותו ולא חסכת כלום.

    1. ohadcn

      האמת – זה הדבר הראשון שקפץ לי לראש כשקראתי את זה, אבל גם את זה אפשר לעקוף – למשל ע"י שימוש באלגוריתם האש (ואז תקבל קוד כמו
      )

        1. ohadcn

          הוא לא יוריד את הקובץ, אם הוא רואה שיש קובץ בעל האש זהה במטמון – הוא לא יוריד
          כל הרעיון זה שאת ההאש הוא ישים כבר בHTML – ואז לא תצטרך להוריד שום דבר שוב

          1. חתול

            זה יכול לעבוד בכמה תנאים:
            1. הקובץ המשותף יהיה צריך להיות מסומן בכוונה כניתן לשיתוף.
            2. לכל תסריט שיורד הדפדפן יבדוק שאכן הגיבוב תואם להצהרה.
            3. אתר שמצהיר על גיבוב שונה מהאמת יסומן כמסוכן.

    2. ik_5 מאת

      וזה בדיוק מה שקורה כיום עם cache. אם הוא חושב שזה אותו הקובץ הוא ל מוריד שוב, ולמעשה משתפים את הקובץ הזה.

כתיבת תגובה

