knockout.js

יש לי מערכת טלפונית שבניתי, עובדת נהדר, מנכ"ל של חברה מאוד גדולה בישראל לקח אותה לסיבוב של חודש והבעיה היחידה שהיתה לו היא שמרבית כתובות ה ip נעולות לשימוש (זה לא שרת פרודקשן), שנפתח לו בהתאם לצורך בלבד.

כל זה מאוד טוב ונחמד, אבל למעט אותו ניסוי של אותו מנכ"ל, היא צריכה להיות מערכת שעובדת בפרודקשן בסופו של דבר, וזה דורש הרבה מאוד דברים נוספים, כמו ניהול לקוחות, ביצוע פעולות וכיוב' … וזה כבר דורש ממשק מבוסס ווב לניהול.

תארו לכם אבל, שיש לכם המון שדות לעריכה (לא בהכרח באותו הזמן), שאתם צריכים אבל לנהל בעצמכם, וקיבלתם כאב ראש.

ניסיתי מספר כלים בנושא של data binding כדוגמת Rivets.js ועוד מספר ספריות פשוטות נוספות. אבל אף אחת מהן לא סיפקה את הצרכים שלי, תמיד הייתי צריך לעקם את עצמי בשביל פיתרון, במקום שהפתרון יהיה מתאים לצורת העבודה שלי.
העניין הוא שכל כלי מבקש צורת חשיבה לגמרי שונה, כלומר זה לא שיש דרך אחת נכונה ואני עושה אותה לא נכון, אלא המון דרכים וצורות, שאף אחת מהן לא מתאימה לי אישית.

אז החלטתי לפנות לכלים כדוגמת Backbone, Angular.js ו Ember.js. אבל גיליתי כי עבור הצרכים שלי הן מפלצות – ביחוד אנגולר ואמבר. הכלי שניסיתי היה ד"א אנגולר.

יותר מזה, עקומת הלמידה של אותם כלים גבוהה. מצאתי את עצמי תקוע חודש וחצי על "אותו עמוד מסכן", מנסה לעשות דברים, וכל כלי שניסיתי לא התאים לי. כאמור בגלל שהחשיבה שלי קצת שונה מהגישה של אמבר ואנגולר, וזהו, עכשיו אני צריך לשכתב מערכת שלמה בצורת החשיבה של הכלים האלו, במקום שהם יתאימו אל מה שאני צריך.

חשבתי ליצור משהו משל עצמי, ועשיתי קצת ניסויים בנושא של data binding, וזה גרם לי למצוא כלי מאוד נחמד שבשעה (כולל הפרעות) הצלחתי לעשות את כל מה שלא הצלחתי בשבוע עם אנגולר.

הכלי נקרא knockout.js. הכלי הזה בנוי בגישה של "תשאיר לי את ה data binding, השאר שלך לעשות מה שתרצה".

העניין הוא, שיש יותר מדרך אחת לעשות דברים איתו גם בנושא של data binding, ולקח לי חצי יום של ניסויים איתו (פלוס מדריך די טוב בנושא) בשביל להבין את הראש שלו, ובשעה לבצע את כל מה שהייתי צריך ממנו, וזה כולל הרבה שיחות טלפון באמצע, והוצאה מריכוז.

הגישה של konockout.js קיבלה את השם Model-View-ViewModel אשר מאוד מוכרת לי מעולם הדלפי, רק בצורה שונה.

על רגל אחת, הגישה אומרת כי משהו גרפי יכול להשפיע על המידע, והמידע יכול להשפיע על משהו גרפי.  וזה נעשה לפי אירועים שונים.

המונח של knockout לזה הוא observable.
זה למעשה שדה כלשהו אשר נכנס לפונקציה וכאשר רוצים לשנות אותו, משתמשים בפונקציה שהיא השדה, וכאשר רוצים לקרוא אותו זו אותה הפעולה.

זה נעשה בצורה די פשוטה בג'אווהסקריפט נקי:

function observable() {
   if (arguments.length > 0) {
      //write stuff
   } else {
      // read stuff
   }
}

למעשה arguments זה המקביל ל var_args של C או open array של פסקל, רק שהוא מכיל בתוכו אוביקטים כי זו שפת javascript.

למעשה מה שנעשה כאן זה ליצור משהו שקיבל בפסקל את השם property. כלומר השדה מיוצג על ידי משהו שעוקב אחרי קריאה וכתיבה שלו, בלי להשתמש בהרבה כלים מסביב, כדוגמת פונקציה של Get ו פונקציה של Set, אלא בפניה בודדת. באנגולר זה עובד אחרת, בצורה שבה לפעמים קשה לעקוב אחרי שינויים, ואם קשה לעקוב אחריהם, אז צריך להגיד אחרי שינוי של שדה שזה נעשה. אבל כאן, תמיד יש מעקב אחרי שינויים, בגלל ששדה זה בעצם פונקציה.

הנה קוד מאוד פשוט ב knockout:

<p>First name: <input data-bind="value: firstName" /></p>
<p>Last name: <input data-bind="value: lastName" /></p>
function ViewModel() {
    this.firstName = ko.observable("Joe");
    this.lastName = ko.observable("Bloggs");
 
    this.fullName = ko.computed(function() {
        return this.firstName() + " " + this.lastName();
    }, this);
}
 
ko.applyBindings(new ViewModel());

מה שקורה כאן זה שבמידה ותעבדו עם knockout אתם קיבלתם 2 שדות המכילים מעקב אחרי שינויים בצורה דו כיוונית, כלומר מה שנכתב בבתוך ה input עדיין ישפיע על השדה. ומה שישתנה בשדה, יושפע גם ב input.
בנוסף, יש שדה שמחושב כל פעם לפי הערכים של השדות השהוגדרו.

זהו, זה כל מה שהיה צריך. אין צורך בשיריון של namespace, איזורים וכיוב' … בלי לבחור סוג של template וכיוב'.
במקום שבו משתמשים בשדות, אז נכנסים לתוך ה namespace של אותו אובייקט, ואז במידה ורוצים לצאת החוצה משתמשים ב ‎$parent ובמידה ורוצים להתחיל מההתחלה, משתמשים ב ‎$root כלומר בנקודה שבה קראנו ל applyBindings.
אם אתם רוצים את האובייקט עצמו שאנחנו משתמשים בשדה מסוים (למשל כאשר משתמשים במערך), משתמשים ב‎$data וישנם עוד סוגי משתנים. הנה הסבר פשוט בנושא.

בשורה התחתונה, אני מאוד מרוצה מהספרייה הזו.
זה הכלי שהייתי צריך להכיר הרבה לפני כל הניסויים האחרים שלי, ואז הייתי מתקדם מהר יותר בפיתוח, וחשבתי לסייע לכם ולהכיר לכם אותו, כי אולי הוא גם מתאים לכם.

3 מחשבות על “knockout.js

  1. פינגבק: סינטרה מודולרית | לראות שונה

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.